Zo zo, even een paniekmoment eergisteren. Ik vlieg plankgas de snelweg op. Schakel naar derde en ineens Check Engine lampje aan en heel de auto begint te daveren. Al goed was ik onderweg naar huis en moest ik er de volgende afrit al terug af. Heel kalmpjes naar huis gegaan, motor klonk ook vrij bijzonder (beetje V8 achtig haha). Stationair draaien is alsof je op een vibrerend bed zit en de toerenteller danst op en neer.
Ik probeerde naar PSG te bellen, maar ik denk dat ze dicht zijn/te druk. Dus heb ik hem zelf even aan m'n OBD scanner gehangen (had ik nog niet en dit was een goed excuus om 20 euro daar aan uit te geven) en ja bevestiging dat het een misfire is, wat ik al wel dacht. Op cilinder 1 in dit geval. bougies/bobines, injectoren of compressieprobleem dus.
Cover van de motor er af gehaald (wel een droom om aan te werken deze motorruimte, veel plaats, alles makkelijk bereikbaar). Even de bobines eruit gehaald en bekeken (op zich niets aan te zien), ook geen olie rond de bougies. Wat goed is.
Vervolgens bobine van cilinder 1 naar 2 gewisseld en het probleem verplaatst zich. Kapotte bobine dus zou ik zeggen. No big deal dus (zolang het maar geen compressieproblemen zijn ben ik gelukkig).
Iemand een idee waar ik die best haal en of het uitmaakt welk merk? Wat is OEM? Ik heb precies niet veel zin om 2x-3x het bedrag te betalen bij het BMW magazijn voor exact hetzelfde. En zou ik 1tje vervangen of ineens alle 6? Ik lees hier en daar dat als 1tje het begeeft dat de rest snel volgt. Maar geen idee of dit waar is.
Ik stel me dan ook de vraag of het zin heeft om ineens eens alle bougies te doen (zit op ±140k km)
Nu nog de rechter angel eye fixen met zo'n véél te duur lampje en dan is alles weer zoals het moet. Hopelijk.