Auteur Topic:  Oldtimer en wetgeving BelgiŽ  (gelezen 69693 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Redrum

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 115
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #600 Gepost op: 6 januari 2018, 07:56:34 »
Ik begrijp de regeling niet echt volledig, is het nu nog te vroeg of wat, maar ik geraak er even niet wijs uit:

Dus met een wagen van het jaar 1996 is het  gewoon wachten tot hij 30 jaar word? En voor de rest volle pot betalen ivm BV? Geen andere optie mogelijk? Classic car of dergelijke?

Die overgangsjaren dienen dan enkel voor wagens die voor aanslagjaar 2022 hun 30 bereiken?

Heeft niks te maken met mijne van 96 die in 2022 25 jaar word? 8 jaar wachten dan nog  :iono:

Of zie ik dat nu verkeerd?
..:: Too Weird To Live, Too Rare To Die ::..

- BMW e46 320D (sold)
- BMW e60 525D (daily)
- BMW e36 ///M3 Cabrio (fun)

Online Geert

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2793
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #601 Gepost op: 6 januari 2018, 10:45:30 »
Ik begrijp de regeling niet echt volledig, is het nu nog te vroeg of wat, maar ik geraak er even niet wijs uit:

Dus met een wagen van het jaar 1996 is het  gewoon wachten tot hij 30 jaar word? En voor de rest volle pot betalen ivm BV? Geen andere optie mogelijk? Classic car of dergelijke?

Die overgangsjaren dienen dan enkel voor wagens die voor aanslagjaar 2022 hun 30 bereiken?

Heeft niks te maken met mijne van 96 die in 2022 25 jaar word? 8 jaar wachten dan nog  :iono:

Of zie ik dat nu verkeerd?

Classic car heeft nooit iets met belastingen te maken gehad, veel mensen vergissing zicht daarin, dat is enkel iets voor de verzekering.
Bouwjaar 1996 is nog 8 jaar volle tax betalen.

En wie weet met wat ze binnen 5 jaar afkomen, leeftijd optrekken tot 35 jaar..? ::)
1995 - BMW E36 M3 3.0
2016 - Renault Megane RS CUP 275
2018 - äkoda Octavia Combi RS 230

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9388
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #602 Gepost op: 6 januari 2018, 11:48:52 »
Het wordt zo moeilijk gemaakt omdat de inschrijving van een auto zoveel luiken omvat die weinig of niets met elkaar te maken hebben.

Verkeersbelastingen, heeft niets te maken met het soort nummerplaat. Zo kan je een dagelijkse nummerplaat hebben en toch forfaitaire (bijna geen) verkeersbelastingen moeten betalen. Het omgekeerde kan nu blijkbaar ook. O-plaat en de volle pot verkeersbelastingen moeten betalen.

Dan is er het soort nummerplaat dat je kan hebben. Voorlopig nog altijd O-plaat mogelijk, maar niet verplicht van zodra de auto 25 is. Lang zal dat waarschijnlijk niet meer duren.

Verzekering kent ook heel wat mogelijkheden die niet echt aan de vorige 2 vast hangen. Zo kun je een o-plaat laten verzekeren zonder beperkingen, maar ook een dagelijkse plaat laten verzekeren met beperkingen (classic car)

Het soort keuring is voorlopig wel nog verbonden aan het soort nummerplaat, al is de (voorlopig eenmalige) oldtimerkeuring al ver hetzelfde als een gewone keuring. Maar ook deze regels veranderen met regelmaat van de klok.

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 577
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #603 Gepost op: 6 januari 2018, 17:22:59 »
Met een O plaat rondrijden en volle taksen betalen heeft toch ook geen nut denk ik dan? (enkel nadelen)  Ik zou enkel die O plaat willen om van m'n taksen af te zijn. Verzekering bleef bij ongeveer het zelfde bij mij (Gewoon, classic of op km beperkt)
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Eisenmann uitlaat, veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1993
  • Waarom
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #604 Gepost op: 6 januari 2018, 17:37:42 »
Met een O plaat rondrijden en volle taksen betalen heeft toch ook geen nut denk ik dan? (enkel nadelen)  Ik zou enkel die O plaat willen om van m'n taksen af te zijn. Verzekering bleef bij ongeveer het zelfde bij mij (Gewoon, classic of op km beperkt)

Begrijp niet dat die misverstanden rond O-platen nog steeds zo groot zijn onder auto liefhebbers.

Een O-plaat heeft enkel het voordeel dat men niet meer naar de Jaarlijkse keuring moet!

Een O-plaat heeft enkele  nadelen :Geen woon-werk verkeer.
                                                                       geen woon - school verkeer
                                                                       geen gebruik voor commerciŽle doeleinden, ook geen vrienden dienst zoals huwelijk!!
                                                                       Bij zware ongelukkig demonteren ze heel jouw voertuig om naar technische gebreken te
                                                                       zoeken waardoor verzekering zich kan terug trekken.

De forfaitaire wegenbelasting van €35 is voor alle voertuigen ouder dan 25jaar, ongeacht welke soort nummerplaat!!!
Nu zijn er natuurlijk de overgangsmaatregelen die van toepassing zijn op de leeftijd.

En goedkopere verzekering?
Heb op mijn Daihatsu Rocky LV '96 2.8tdi een KM- verzekering van €189 per jaar, dus denk dat dit op een occasionele oldie ook wel zal meevallen.

MVG
Low Budget

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #605 Gepost op: 7 januari 2018, 11:46:21 »
Voor mij heeft de O plaat volgende voordelen: soepelere keuring en goedkopere verzekering. Die eenmalige keuring valt al weg voor mij omdat ik elk half jaar wil in en uitschrijven om 750 ipv 1500 euro VB te betalen. Ik gebruik de wagen toch enkel hobbymatig.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #606 Gepost op: 8 januari 2018, 21:05:14 »
Voor mij heeft de O plaat volgende voordelen: soepelere keuring en goedkopere verzekering. Die eenmalige keuring valt al weg voor mij omdat ik elk half jaar wil in en uitschrijven om 750 ipv 1500 euro VB te betalen. Ik gebruik de wagen toch enkel hobbymatig.

Soepelere keuring is al een tijdje verleden tijd. En goedkopere verzekering heeft niets met nummerplaat te maken.
Of ik mijn oldie op o-plaat of op gewone plaat zet maakt niets uit voor verzekering.

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #607 Gepost op: 8 januari 2018, 21:09:23 »


Verzekering kent ook heel wat mogelijkheden die niet echt aan de vorige 2 vast hangen. Zo kun je een o-plaat laten verzekeren zonder beperkingen, maar ook een dagelijkse plaat laten verzekeren met beperkingen (classic car)


Dat dacht ik niet. Want als je een o-plaat aanvraagd moet je een document ondertekenen dat je akkoord gaat en kennis hebt genomen van de beperkingen.
Bij veel verzekeringmaatschappijen stond vroeger dat je uw wagen dag en nacht mocht gebruiken zonder beperking.
Maar aangezien uw wagen toen wettelijk de baan niet op mocht tijdens de nacht,was het mogelijk dat ze alle schadekosten wel persoonlijk op u gingen verhalen als je toch een ongeval tijdens de nacht zou hebben. Want ik elk verzekeringcontract staat dat uw wagen 100% moet voldoen aan de technische en wettelijke eisen.

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #608 Gepost op: 8 januari 2018, 21:53:24 »
Soepelere keuring is al een tijdje verleden tijd. En goedkopere verzekering heeft niets met nummerplaat te maken.
Of ik mijn oldie op o-plaat of op gewone plaat zet maakt niets uit voor verzekering.

 ::)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1153
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #609 Gepost op: 8 januari 2018, 22:21:46 »
Soepelere keuring is al een tijdje verleden tijd. En goedkopere verzekering heeft niets met nummerplaat te maken.
Of ik mijn oldie op o-plaat of op gewone plaat zet maakt niets uit voor verzekering.

Bij KBC maakt dat bij mij wel uit.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-? CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => daily
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak '14-? BMW e30 324td 4d '88=> afbraak '16 BMW e30 324d '86 => verkocht

Offline beemerke2000

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #610 Gepost op: 8 januari 2018, 22:24:11 »
::)

Heb vorig jaar mijn mustang van o-plaat naar gewone plaat gezet en betaal nog steeds hetzelfde bedrag.

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #611 Gepost op: 19 januari 2018, 11:29:33 »
Er zit precies toch een foutje in de simulator dan ...

Als ik binnen 3 weken een wagen van november 1992 wens in te schrijven, dan geeft ie forfaitair tarief BIV, maar wel de volle pot verkeersbelasting  :o

Ik heb de vraag gesteld bij de Vlaamse belastingsdienst, ik hou jullie op de hoogte

Dave  :thumbsup:

Het heeft enkele weken geduurd, maar:
ik heb zonet antwoord gekregen van het agentschap Vlaamse belastingdienst ivm een foutje in de simulator met betrekking tot wagens uit 1992.

Enjoy

Citaat
Blijkbaar is er momenteel nog een foutje in de simulator bij de berekening
 van de verkeersbelastingen voor oldtimervoertuigen.
 Het nodige wordt gedaan om dit euvel te herstellen.

 Als u een voertuig met als eerste inschrijvingsdatum voor 31/12/1992
 in de maand januari 2018 inschrijft bij de DIV, dan wordt zowel de
 jaarlijkse
 verkeersbelasting als de eenmalige BIV forfaitair bepaald.

 De verkeersbelasting bedraagt dan 36,53 EUR en de eenmalige BIV 43,71 EUR.

Nu is het afwachten of dit ook zo gaat geschieden op de finale berekening van de wegenstaksen.

MvG
Dave

Offline Bananenman

  • Moderator
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10649
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #612 Gepost op: 19 januari 2018, 13:11:55 »
Zou wel goed nieuws zijn. Dan is dus elke wagen met eerste inschrijving in 1992 in te schrijven als oldtimer in 2018  :thumbsup:
Daily: Kia Soul 1.6crdi
Motorrad: BMW F650

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 577
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #613 Gepost op: 19 januari 2018, 15:35:01 »
Begrijp niet dat die misverstanden rond O-platen nog steeds zo groot zijn onder auto liefhebbers.

De forfaitaire wegenbelasting van Ä35 is voor alle voertuigen ouder dan 25jaar, ongeacht welke soort nummerplaat!!!
Nu zijn er natuurlijk de overgangsmaatregelen die van toepassing zijn op de leeftijd.

MVG
Low Budget

Ok als ik dus het goed begrijp heeft de wegenbelasting niets te maken met de o-plaat. Schuift hierbij ook de leeftijd op naar 30jaar om aan die Ä35 te kunnen rondrijden of blijft die wegenbelasting het zelfde na 2018? Een o-plaat heb ik ni nodig maar ik wil wel van m'n hoge wegenbelasting af. (auto is van 94)

Mvg Frederik
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Eisenmann uitlaat, veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1993
  • Waarom
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #614 Gepost op: 19 januari 2018, 17:39:57 »
Ok als ik dus het goed begrijp heeft de wegenbelasting niets te maken met de o-plaat. Schuift hierbij ook de leeftijd op naar 30jaar om aan die Ä35 te kunnen rondrijden of blijft die wegenbelasting het zelfde na 2018? Een o-plaat heb ik ni nodig maar ik wil wel van m'n hoge wegenbelasting af. (auto is van 94)

Mvg Frederik

De Wegenbelasting is niet O-plaat/ oldtimerstatuut gebonden. Dus je begrijpt het goed ;D
Mijn E32 is van '91 en een gewone plaat, dus jaarlijkse keuring en gewone verzekering maar ik betaal Ä35 wegentaks.

Weet niet of de wegentaks mee opschuift maar veronderstel van wel, mss best navragen bij FOD.

MVG
Low Budget

Offline fonny

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3223
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #615 Gepost op: 19 januari 2018, 18:20:19 »
Net even gespeeld met de simulator.

Moest mijn E36 van 06/1993 zijn geweest had deze maar 35Ä wegenbelasting.
Helaas is hij van 08/1993 en de simulator wil maar tot 30/06/2018 simuleren.
Live your life.

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #616 Gepost op: 19 januari 2018, 18:24:04 »
Net even gespeeld met de simulator.

Moest mijn E36 van 06/1993 zijn geweest had deze maar 35Ä wegenbelasting.
Helaas is hij van 08/1993 en de simulator wil maar tot 30/06/2018 simuleren.

Huh ? auto's van 93 vallen toch zowiezo uit de boot? mijne is van 07/1993  :D
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline fonny

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3223
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #617 Gepost op: 19 januari 2018, 18:37:28 »
Huh ? auto's van 93 vallen toch zowiezo uit de boot? mijne is van 07/1993  :D

Dat dacht ik ook, maar probeer het zelf even.
Live your life.

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #618 Gepost op: 19 januari 2018, 20:30:46 »
Dat dacht ik ook, maar probeer het zelf even.

Mijne is niet van juli, maar van juni, en dan geeft de simulator dit:

 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   43,71 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   1.433,82 EUR

Dus nu valt de BIV ineens weg, volgens mij klopt die simulator van geen kanten.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline fonny

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3223
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #619 Gepost op: 19 januari 2018, 20:37:34 »
Mijne is niet van juli, maar van juni, en dan geeft de simulator dit:

 De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt:   43,71 EUR
 De VB (Verkeersbelasting) bedraagt:   1.433,82 EUR

Dus nu valt de BIV ineens weg, volgens mij klopt die simulator van geen kanten.

Ik kreeg 1296Ä VB :thinking:
Live your life.

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #620 Gepost op: 19 januari 2018, 20:46:06 »
Ding is het noorden kwijt, ik zou pertang wel graag weten waar ik aan toe ben... :)

Bende achterlijke zeikers.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline fonny

  • Premium Member
  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 3223
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #621 Gepost op: 19 januari 2018, 20:53:04 »
Ding is typisch Belgisch, klaar om iedereen te naaien.
Live your life.

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4585
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #622 Gepost op: 20 januari 2018, 04:14:32 »
Ding is typisch Belgisch, klaar om iedereen te naaien.
:exactly: typisch Belgisch  ::)
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline JohanG

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 386
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #623 Gepost op: 20 januari 2018, 13:19:58 »
Lijkt me allemaal redelijk duidelijk, niet?

Alles van voor 1993 : lage forfaitaire BIV en VB
Alles vanaf 1993 : wachten tot hij 30 is, ondertussen volle pot betalen

1992 E34 520iA (daily 2000-2006 verkocht)
1990 E30 318is (daily 2008-2013 verkocht)
2000 E46 323Ci (daily 2013-2014 verkocht)

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #624 Gepost op: 20 januari 2018, 13:51:10 »
Lijkt me allemaal redelijk duidelijk, niet?

Alles van voor 1993 : lage forfaitaire BIV en VB
Alles vanaf 1993 : wachten tot hij 30 is, ondertussen volle pot betalen

Simuleer dan maar eens wat op de site van de Vlaamsche overheid. O platen blijven nog wel mogelijk, het is een soep, niks duidelijk aan.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #625 Gepost op: 20 januari 2018, 14:48:56 »
Simuleer dan maar eens wat op de site van de Vlaamsche overheid. O platen blijven nog wel mogelijk, het is een soep, niks duidelijk aan.
Tom,

da's nu net wat ik zeg in m'n antwoord enkele posts terug naar boven.
Die simulator werkt van geen meter als je rond 1992 begint te inputten.

Het antwoord van JohanG hierboven is het enige correcte.

Dave

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8638
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #626 Gepost op: 20 januari 2018, 18:27:17 »
Tom,

da's nu net wat ik zeg in m'n antwoord enkele posts terug naar boven.
Die simulator werkt van geen meter als je rond 1992 begint te inputten.

Het antwoord van JohanG hierboven is het enige correcte.

Dave

Klopt, maar hoe triest is het dat ze op hun eigen website het nog niet op orde hebben. Een wagen van 93 kan je effectief nog op O platen keuren trouwens :D
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2133
    • BelleVue
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #627 Gepost op: 20 januari 2018, 20:02:27 »
Klopt, maar hoe triest is het dat ze op hun eigen website het nog niet op orde hebben. Een wagen van 93 kan je effectief nog op O platen keuren trouwens :D

Vlaamse overheid doet nog de moeite op dat zo goed mogelijk te weerlegen aan hun burgers, in WalloniŽ mag je het vergeten, daar komt nog vanalles bij kijken en nooit zeker van alles
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD - E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD -  E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD
F650 GS - GSF 650

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3114
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #628 Gepost op: 21 januari 2018, 01:44:23 »
Dus 07/1993 is def wachten tot 30j en ondertussen nog 5j volle pot taks betalen?

Of gaan ze 93 er nog bij nemen zoals ze ook eerst de plug ins op 1kw/100kg gingen zetten en dan 0.6 en nu al maar 0,5 meer?

Of is die alleen pre 93 regel al gestemd en goedgekeurd?

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9388
Re: Oldtimer en wetgeving BelgiŽ
« Reactie #629 Gepost op: 21 januari 2018, 10:52:37 »
Dus 07/1993 is def wachten tot 30j en ondertussen nog 5j volle pot taks betalen?

Of gaan ze 93 er nog bij nemen zoals ze ook eerst de plug ins op 1kw/100kg gingen zetten en dan 0.6 en nu al maar 0,5 meer?

Of is die alleen pre 93 regel al gestemd en goedgekeurd?

De regelgeving mbt. verkeersbelastingen is er en tenzij die NOG eens zou aangepast worden is het met een 7/93 wachten tot hij 30 is vooraleer je op het lage forfait valt.

De regelgeving mbt. het bekomen van een O-plaat is nog niet gewijzigd, dus alles wat op de dag van inschrijving 25+ is, kan nu nog een O-plaat bekomen. Of dat in 7/2018 nog zo zal zijn weet niemand.