Mijn Voertuig > F3X

2018 - F31 - 340i - Saphirschwarz - Edition M-sport (Shadow)

(1/20) > >>

zephir:
Hallo

Na lang twijfelen heb ik deze auto gekozen als opvolger voor mijn Octavia RS Combi (TSI).

Het is een import uit Duitsland die om en bij de 22k op de teller had en in oktober 2018 van de band kwam. Ik heb hem sinds midden deze week en heb een kleine 300km op de teller. Ik was al sinds eind 2017 met het idee aan het spelen om voor een F31 340i te gaan na een proefrit met een 330i touring en een 440i. De carrosserievorm van de touring, in combinatie met die fantastische B58 moest het worden. Het geluid van de motor in de 330i vond ik maar raar, al is die auto op zich vinnig genoeg voor het Belgische verkeer... De 40i is sneller dan nodig, maar echt een beleving door het motorgeluid en ook zonder vol gas heel fijn door het snel beschikbare en hoge koppel. Ik ga hem gebruiken als daily (+-35k / jaar).

Eerste indruk: toch even wennen aan het vermogen, de RWD en AT in plaats van FWD en MT.
Je voelt wel dat deze wagen een stuk zwaarder is dan een Octavia. De remmen grijpen ook veel minder agressief aan dan in een RS en zonder MT voel ik me op dit moment nog niet in staat om even precies te rijden als wat ik gewoon was met de RS. Het ontbreken van flippers (en dus sportautomaat) heeft daar mogelijk ook wel mee te maken. Ik overweeg nog deze na te plaatsen, dat lijkt te kunnen, al hoor ik vaak "die gebruik je een paar keer in't begin en dan nooit meer." Heeft er hier iemand ervaring mee? Is er veel verschil in de programmatie van sportautomaat versus gewone automaat? De ophanging is comfortabeler dan in de RS, daar was ik wat bezorgd over omdat ik eigenlijk een adaptieve ophanging wilde... Het blijkt geen issue.

Het is een "Edition M-Sport", in België verkocht als "M-Sport Shadow Edition" als ik me niet vergis dus met gerookte koplampen en achterlichten, zwarte nieren en omlijsting van de ramen, en zwart-chroom uitlaattips. Met zwart leder en Esche Maser inleg is het dus wel een erg donkere auto, maar dat was mijn vorige ook en het bevalt me wel. Hij heeft volgende opties:

* 475 Saphirschwarz
* LCSW Binnenbekleding leder Dakota Schwarz - Schwarz
* 205 Automatische versnellingsbak Steptronic
* 216 Servotronic
* 2PA Antidiefstal bouten
* 2PE BMW M lichtmetalen velgen, sterspaak 400 M, vooraan: 8J x 18, achteraan: 8 1/2J x 18
* 2VB Weergave bandendruk
* 302 Alarmsysteem met afstandsbediening
* 322 Comforttoegang
* 3AA Dakrails zwart
* 3AC Aanhangerkoppeling (elektrisch wegklapbaar)
* 402 Panoramisch schuifdak
* 423 Fluwelen tapijten voor- en achteraan
* 430 Spiegelpakket
* 431 Automatisch dimmende binnenspiegel
* 441 Rokerspakket
* 481 Sportzetels vooraan
* 488 Lendensteun voor zetels vooraan
* 493 Opbergpakket
* 494 Verwarmde voorzetels
* 4AE Centrale armsteun vooraan, verschuifbaar
* 4GA Edelhoutuitvoering Esche Maser mit Metallintarsie met sierlijst in Perlglanz Chrom
* 508 Park Distance Control (PDC) voor- en achteraan
* 521 Regensensor en lichtsensor
* 534 Elektronisch gestuurde airconditioning
* 544 Cruise Control
* 552 Adaptive LED Headlights
* 563 Lichtpakket
* 5A1 LED-mistlampen
* 5AC High Beam Assist
* 5AL Active Protection
* 5AS Driving Assistant
* 5DA Desactivatie passagiersairbag
* 5DC Neerklapbare hoofdsteunen achteraan
* 609 Navigatiesysteem Professional
* 610 Head-Up Display
* 676 HiFi-luidsprekersysteem
* 6AC Intelligent emergency call
* 6AE TeleServices
* 6AK ConnectedDrive Services
* 6AM Real Time Traffic Information
* 6AN Concierge Services
* 6AP Remote Services
* 6NW Comforttelefonie met draadloos laden
* 6WA Instrumentencombi High
* 6WD WIFI Hotspot voorbereiding
* 704M sportophanging
* 710M sportstuur
* 715M Sport aërodynamicapakket
* 760 Shadow Line hochglänzend
* 775 Hemelbekleding in Anthrazit
* 7B3 Edition M Sport
* 7R7 Innovation
* 8TH Speed Limit Info inclusief "No Passing Info"

Ik heb alle type-indicaties en m-badges eraf laten halen.
De comforttoegang is heel handig. iDrive is ook wel echt veel beter dan wat ik hiervoor had. Er zit geen Apple carplay op, maar dat kan ik zo te zien nog na-installeren via Connected Drive. Ik overweeg nog de achterste ruiten te tinten (ben er nog niet uit, omdat dat misschien te zwart is  dan), misschien voor 19" zomer velgen/rubber te gaan en de huidige set als wintervelg te promoveren en misschien nog de speakers te upgraden. Ik wilde eigenlijk een H&K systeem, maar met een import moet je natuurlijk wat geluk hebben... Tot zover in quasi alle domeinen een upgrade over de RS.

Edit: Enkele snelle foto's toegevoegd, niet bepaald in showroom-staat :)
Edit april 2020: extra foto's toegevoegd in winterspec met getinte ruiten op pagina 4 http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=69091.90

BIG charlie:
Proficiat met deze mooie aankoop  :thumbsup:
Maare....  :nopics:
 ;)

H@ns:
Mooie aankoop!
Veel veilige kms ermee.

MaestroMaes:
Prachtige aankoop!

Veel succes met deze!

Vanber:
Proficiat! Lijkt me een zeer mooie F31! :thumbsup:
Benieuwd naar de foto's!

Wat betreft de schakelflippers aan het stuur.
Ik heb ze op mijn 140 en moet zeggen dat ik ze toch vrij frequent gebruik.
Nu rij ik eigenlijk niet zo veel met de auto, dus als ik rij is het eerder sportief en dan vind ik de peddels aan het stuur wel handig/leuk.
Je voelt je dan iets meer 'betrokken' tot het rijden zelf.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie