Mijn Voertuig > E30

1990 E30 - 320i Lagunengrün | The story continues

(1/18) > >>

Fuxhound:
Yup, het verhaal van deze E30 krijgt een vervolg op Bimmerboard.
Het begin kan je hier terugvinden: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=42625.0

Ergens halverwege 2018 begon de goesting te komen voor een nieuwe wagen aan te schaffen. Eentje dat een grote smile op mijn gezicht kan toveren.
Dat kan je nu breed opvatten (en is voor iedereen verschillend). Ergens in 2018 ben ik eens gaan kijken naar deze E30 maar de aankoop is niet doorgegaan. Aangezien het niet persé een E30 moest zijn, ben gaan nadenken over andere mogelijkheden. Wagens die daarna mijn gedachte gepasseerd zijn: E36 M3, Renault Megane RS, Mini GP2,...
M3 viel al snel af vanwege de schrik van enorme running of reparatie kosten. De Megane RS heb ik eens op de Nordschleife gereden een heeft een enorm goede indruk achtergelaten maar toch ben ik er niet verliefd op. Zou het dan toch de Mini worden? In het verleden al eens een Cooper S gehad en veel leuke momenten met die wagen beleefd. Misschien toch geen slecht idee om ze opnieuw te beleven. Tot ik onverwachts op 3 januari een bericht van Andy kreeg dat zijn E30 toch te koop komt en of ik nog interesse had. Ik zat nog met de andere mogelijkheden in mijn gedachte maar het kan toch geen kwaad om nog eens naar de E30 te gaan kijken.

Zaterdag 12 januari is aangebroken, het was een grijze dag met afwisselende regenbuien. Het was niet echt mijn dag (slecht opgestaan ofzo) en had niet echt zin om naar de wagen te gaan kijken. Ik heb wel met Andy afgesproken en ga last minute ook niet afzeggen. Onderweg nog taferelen tegengekomen zoals een camionette die bijna in mijn gat reed, linksrijders op de E313 a volonté enz. Dit was een k*tdag... Uiteindelijk aangekomen en de wagen nog een keer bekeken. En dan kwam het magische moment wanneer ik vroeg om de motor nog eens op te starten en te laten draaien... Dat was het, met een gebrul kwam de motor tot leven en door de geplaatste nokkenas heeft de wagen de allures van een musclecar. :wow: :exited: Opeens waren de negatieve punten van die dag verdwenen, de lach die ik zoek dat een wagen mij kan geven kwam tevoorschijn. Dit gaat hem worden.  :exited:
Uiteindelijk zijn wij akkoord gegaan met de aan/verkoop van de wagen en kon ik woensdag 16 januari de wagen ophalen.

De eerste keer vertrekken is toch even aanpassen. Rustig aan kent deze auto niet, meteen schokken en schudden. Hij vraagt om harder te gaan. >:D Vroeg schakelen zit er ook niet in, kom je uit onder 2k RPM? Haha dat is voor watjes en bompa's, terug dat schokken en schudden. Ik heb het al begrepen, dit wordt een geheel andere belevenis dan dat ik gewoon ben. Laat dat hetgeen zijn dat ik zocht, ik zou niet anders willen.  :clap:

Thuis aangekomen:

Fuxhound:
Samenvatting wat Andy aan de wagen gedaan heeft.

Spec lijst MOTOR :
-M20B25
-Onderblok 1st overmaat geboord incl. 6x nieuwe zuigers.
-Nieuwe lagerschalen krukas & drijfstangen.
-Nieuwe big-end bussen in drijfstangen.
-Krukas dynamisch gebalanceerd met drukgroep en vliegwiel
-Vliegwiel afgedraaid
-Nieuwe oliepomp

-Originele 885 cilinderkop gevlakt en afgeperst
-Nieuwe tuimelaars en tuimelaar assen
-Nieuwe Schrick 288° nokkenas
-Kleppen + zittingen opnieuw ingeslepen
-Nieuwe klepseals

Tuning motor :
-Millerperformance MAF met bijhorende ECU chip voor 19lb injectoren en Schrick 288° nokkenas
-6X nieuwe 19lb injectoren
-BMC carbon cold air intake airbox
-Schrick 288° nokkenas
-Sebering spaghetti uitlaatspruitstuk
-Compleet uitlaatsysteem in INOX met X-pipe, gemaakt bij http://rvs-uitlaat.nl
-Racing Mishimoto XL-radiator
-Revotec elektrische FAN
-...

Aandrijving :
-typ 188 diff gereviseerd door Hardeman motorsport.
-Nieuwe tussenlager
-Cardan laten balanceren
-Nieuwe koppeling + drukgroep van Sachs
-Getrag versnellingsbak
-Korte schakelverhoudingen door short shift

Spec lijst onderstel + remmen :
-Onderstel delen zijn gestraald en opnieuw zwart gecoat.
-Alle rubbers zijn vernieuwd door Meyle HD.
-Ophangen BILSTEIN B8
-Voor + achter verstelbare H&R stabi's
-Remklauwen voor + achter gereviseerd
-Remschijven gegroefde ATE
-Remblokken EBC yellowstuff
-Goodrich gevlochten remleidingen
-Wielen OEM BMW kruispaak 15" BBS met gepolierde rand
-Wiechers veerpootbrug voor + achter

Interieur :
-LTEC kuipstoel
-LTEC 4 punts gordel
-Wiechers halve schroefkooi
-Deep dish OMP suede stuur
-Radio delete, plek voorzien met meetinstrumenten motor.

Fuxhound:
Het volgende was de keuring van de wagen. Wij zijn overeengekomen dat ik de wagen zou keuren.
Geen probleem dacht ik, hoewel wij in België leven en iedereen de verhalen over de keuring wel kent, what is the worst thing that can happen?
Juist de kuipstoelen voor de zekerheid vervangen en moest het zijn eventueel de voorlip eraf halen.

In het weekend de stoelen gewisseld wat niet zo moeilijk was en bodemvrijheid van de lip eens opgemeten. Normaal moet het laagste punt van een wagen 11cm bodemvrijheid hebben met 2 cm marge, 9 cm moet het dus zijn. Mijn voorlip kwam 9.50 cm boven de grond uit. 8) No worries dus.

Maandag 21 januari heel vroeg opgestaan om als eerste bij de keuring te geraken voor ik naar mijn werk moet gaan. Tegen 7:10 was bij de keuring aangekomen als tweede, perfect. Toch duurde het een tijdje maar uiteindelijk was ik aan de beurt. Eerst documenten, gordels, chassisnummer etc nakijken. Ik geloof ook dat men de co˛ waardes hebben opgemeten maar hier werd niet verder over uitgeweken. Verder bij controles was het tijd voor de lichten. Hier was ik toch niet 100% zeker of ze iets over de gele folie gingen zeggen maar ook daar werd niets over gezegd. Volgende stop de remmentest en meten van de bodemvrijheid. Geen problemen maar bij bodemvrijheid heb ik de lat toch tegen iets horen botsen. :o De keurder heeft niets persoonlijks tegen mij gezegd en ik wou ook geen slapende honden wakker maken en het proces ging verder. Op de brug werd vanalles nog nagekeken tot men met 3 man begonnen te kijken. Oftewel zijn ze geďnteresseerd in de wagen ofwel ben ik dik gescheten. Toen ze begonnen te discussiëren, heb ik toch wel gevraagd wat er was. Ze hebben gezien dat de end-links niet origineel zijn en waren niet zeker of dit wel mag. 1 persoon ging het zelfs op de pc nakijken. Toen hij terugkwam zei hij dat het ok was en ik mocht vertrekken. Toen ik afgeroepen werd om te betalen zag ik het al liggen... een blad met rode omranding... F*CK... afgekeurd wegens te laag.  :censor:

mega_stihl:
Zalig om te horen dat deze wagen terug bij een liefhebber is beland, en er hier nog updates over mogen volgen  :thumbsup:

--- Citaat van: Fuxhound op 23 maart 2019, 23:31:03 ---Ze hebben gezien dat de end-links niet origineel zijn en waren niet zeker of dit wel mag. 1 persoon ging het zelfs op de pc nakijken.

--- Einde van citaat ---
Afkeuren voor niet originele end-links. Serieus? ::) We zijn maar een stap verwijderd van afgekeurd te worden omdat we een niet originele radio hebben geplaatst.

Fuxhound:
Van Andy dan een set Eibach Pro-kit veren gekocht. Deze verlagen de wagen met 30mm in plaats van de 60mm met de veren die er toen onder lagen.

Hoewel ik twee linkerhanden heb en geen ervaring heb met het sleutelen aan een wagen wou ik dit wel zelf doen/proberen.
Even opgezocht hoe de veren vervangen moeten en zag er vrij gemakkelijk uit.

And off we go.
Kleurtjes.  :D

Rechts achter is vrij vlot gegaan.
Link achter ging iets moeilijker. Daarvoor moest de veer veel harder samengedrukt worden voordat het past maar met de veerklemmen die ik kon gebruiken paste het geheel niet in de wielkast.
Close, yet so far..

Dan maar op een andere manier, iets meer DIY.  :-[

Victory, het past.  ;D

Vergelijking tussen -60mm en -30mm.

Voor en na (SUV mode)

Zo mottig maar wacht eens. Dit lijkt zo hoog misschien is dit wel voldoende om door de keuring te geraken dan hoef ik alleen de achterste terug te veranderen.
Blokje hout gevonden dat 8,50 cm hoog was.

0.5cm erbij inbeelden, het zal nipt worden maar ik wil mijn kans toch wagen.
Volgende maandag terug naar de keuring.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie