Mijn Voertuig > E30

1990 - E30 - 324td Touring Sonderlack (Calypsorot Metallic) - Uitlaat etc

(1/18) > >>

flash:
Productiedatum: 09/07/1990
1ste inschrijving: 23/07/1990

169   Katalysator Fuer Diesel   
210   Anti-blockier-system ( Abs )   
314   Heated Windscreen Washer Nozzles   
320   Model Designation, Deletion   
400   Sliding Sunroof Manual   
413   Luggage Compartment Net
428   Warning Triangle   
481   Sport Seats F Driver/front Passenger   
498   Headrests In Rear, Mechanic. Adjustable   
510   Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam   
520   Foglights   
540   Cruise Control   
801   Germany Version

0490 Sonderlackierung
= Lackierung in calypsorot-metallic, wie Schl.Nr. 252,
incl. Au▀enspiegel und Sto▀stangen, gem. B 9039.B

Interieur: Silber Stoff - 0270

Calypsorot is een e30 kleur, ook op de touring, dus het enigste wat ik kan denken is dat ze die normaal niet leverden op een 324td. Spiegels en bumpers zijn ook meegespoten. Hoofdsteunen achteraan zijn gaan vliegen (alle busjes enzo zitten er wel nog), net als de cruise control. Dat laatste heb ik gelukkig nog liggen voor een 324td.

Ze is in Duitsland geleverd, in 2008 naar Nederland gegaan en nu is ze naar BelgiŰ gekomen, waar ze ook zal blijven. Ik ben ze maandag gaan bekijken en vrijdagavond is ze thuis afgeleverd (EDIT: Paar weken geleden ondertussen.). Er is nog vrij veel van de vraagprijs gegaan, want in de advertentie en aan de telefoon kwam het allemaal mooi over, maar IRL was het toch net iets minder. Kas is goed, maar motor heeft schade.

Exterieur: Calypsorot is een hele mooie kleur vind ik persoonlijk en de lak is in het algemeen goed. Op een paar plaatsjes bladert de blanke lak wat af (spiegels bv), en wel een licht deukje of 2. Koplampen en mistlampen zijn fris, geen sterretjes in de voorruit, keienvanger (met 2 sleuven, standaard voor een td) deukvrij etc. Schuifdak kantelt goed, maar schuift heel moeizaam. Had dat ook gewoon liever niet gehad (ivm hoger zwaartepunt en slechte afvoer). Edition sideskirts zijn ook aanwezig, net als verwarmde ruitensproeiers + spiegels en de schoentjes zijn gewone kroonkurkjes, niet de Azevs van in de advertentie. Last but not least: roest. Onderaan de voordeuren, in het beginstadium op de hoekjes van de kofferklep, onder het sleepoog achteraan (waarschijnlijk de enigste plaats die gelast zal moeten worden) en een heel klein plekje onderaan de wielkast LA. Ook nog wat vliegroest op de echte krikpunten, maar dat is zÚker geen probleem. Zeker een mooie kas!

Interieur: Sportinterieur zonder schade, uitgezonderd van het zitgedeelte van de bestuurdersstoel. Alle wangen zijn schadevrij, maar dat deel is wel goed uitgerafeld. Ben dus op zoek naar Silber stoff met de diagonale zwarte strepen, voor het zitvlak van een sportzetel. De frames en mechanismes zijn ook nog goed. Verder nog 2 snufjes zoals in de optielijst te zien: Koplampverstelling (benieuwd of dat nog werkt) en een hondennet. CC is verdwenen zoals ik al zei, net als de achterste hoofdsteunen. Dus bij deze ook op zoek naar 2 hoofdsteunen in silber stoff. Handschoenenkastje is er los bij geleverd en de dakhemel hangt achteraan ietsjes door.

Ophanging, stuurinrichting en remmen: Heb ik allemaal niet goed kunnen testen (zie verder), maar heb wel gezien dat de standaard servo uitgebouwd is en de tonrubbers van de achteras uitgescheurd zijn. Geen probleem, wordt toch allemaal vervangen en geŘpgraded.

Aandrijflijn: Hier zat de grootste adder. Om te beginnen zat er ongeveer een liter te veel olie, ofja, algemene vloeistof in. Een klein beetje grijze drap aan de vuldop een en lichte geur van koelvloeistof. Expansievaatje was leeg. Leek me dus al duidelijk voor ik ze startte en ja hoor, na de start direct grote witte wolken. Kop kan nog 1x gevlakt worden (te zien aan de ingestanste gaatjes in een uitseekseltje van de koppakking), maar nokkenas is goed hoorbaar ingesleten en het is door de oliedop ook te zien. Vanaf toen kon er nog wel wat extra aan de prijs gedaan worden. De verkoper had de wagen zogezegd nog nooit gestart, kan ik me slecht inbeelden. Aan de telefoon werd me ook gezegd dat ik ermee naar huis zou kunnen rijden, niet bepaald. Ik zou het bijna vergeten, maar de alternator is verder gewoon verdwenen en er ligt dus ook geen v-riem op voor de waterpomp en visco!
Nog 1 klein detail: Het is een automaat en dat moet dus een een manuele worden. De ombouw daarvan is geen probleem, maar moet dat een beetje zien op te lossen voor de keuring. Op de exportpapieren staat er enkel "324td touring automaat" onder de handelsbenaming, het type is zogezegd onbekend. Dus misschien dat het wel lukt om dat automaatstukje te laten vallen bij de douane.

Als laatste, de plannen. Zoals ik in het topic van de 324d ook al zei: ze moet 200 km/u halen, met uiteraard alle mogelijke toeters en bellen waarvan er nog een groot deel onder en in de zwarte perto touring steken. Ik denk ze dus eerst op het gemak op punt te zetten, dan pas naar de douane en dan natuurlijk naar de keuring. Het is een risico om er ineens een manuele van te maken, maar de motor moet toch geswapt worden en dan is het natuurlijk het moment. Als ik nu al naar de douane ga en het duurt bv nog een half jaartje voor ik ze inschrijf, heb ik al gehoord dat je in de tussentijd een brief ontvangt van de belastingen om de biv en taks te betalen. Dan is het aan jou om te bewijzen dat ze nog niet heeft gereden. (EDIT: Zou blijkbaar niet veel voorstellen.) Ofwel eerst eens gaan luisteren bij de douane (met een verhaaltje erbij) of ze ineens op het roze papiertje kunnen zetten dat het een manuele is, dan ben ik gerust. Katalysator vliegt er natuurlijk vanonder en mogelijks de ABS ook. Het origineel blok heeft trouwens EGR. 
Ik denk ze dan trouwens in te schrijven, maar nog niet te verzekeren. Het geld groeit niet op mijn rug en als er dan een overgangsregeling komt voor oldtimers 25 tot 30j die al ingeschreven zijn, zit ik safe. kan er dan wel niet mee rijden, maar kost me maar 35 euro taks. Ik denk dat wel te kunnen bekomen van mijn verzekering, desnoods breng ik mijn plaat bij hen binnen ter bewaring. Ofwel de verzekering na een maand schorsen bv.

Voorlopig zijn het nog de foto's van de vorige eigenaar.

flash:
Nog maar eens een VE pomp erbij gekocht, zou niet zo lang geleden op de testbank afgesteld geweest zijn en toen bleek ook dat revisie niet nodig was. Is al de 5de pomp die ik nu in reserve heb dus nu is het wel genoeg geweest.

In de weinige vrije tijd die ik momenteel heb de centrale vergrendeling ook al bekeken. Bestuurdersslot gaat direct 90░ naar double lock en sinds kort deed ze gewoon niets meer. Al snel er weer leven in gekregen, lag aan het relais, en gezien dat het mechanisme waarschijnlijk verwrongen is in de bestuurdersdeur waardoor het motortje op 45░ nog niet bediend wordt en zo ook geen signaal kan geven om de andere portieren te bedienen. Het slot lijkt nog goed te zijn. Als ik tijd heb maandag ga ik wel 2 reservesleutels laten maken want van de originele blijft er niet veel meer meer over dan de baard.

Een e30 kenner ziet onmiddellijk wat er mis is met het relais :)

Heb al met de douane gebeld ook en zij hoeven niet te weten of het een manuele of automaat is dus ik veronderstel dat ze dat ook nergens op de aanvraag tot inschrijving moeten vermelden en dat de keuring dat op zijn beurt ook niet gaat weten dat het een automaat was.

bostonvert:
Wagen wordt duidelijk verwend!

Leuk om zo uitgebreid te lezen over een nieuwe aanwinst, kleur staat hem goed en beetje jaloers op het sportinterieur!

Mag ik vragen waarom een diesel over de benzine? Ik weet dat ze extreem zeldzaam aan het worden zijn maar dan nog.

flash:
Bedankt :)

Gohja diesel, ik ben er meer dan 2.5 jaar geleden met 1 begonnen die ik als daily inzette en sindsdien zoveel al gewerkt aan de motor en aandrijflijn en al zo veel documentatie erover verzameld dat ik het zonde zou vinden om dat verloren te laten gaan.
Een leuk weetje is ook dat er minder td tourings gemaakt zouden zijn dan Z1's, ergens in de 7000. Zoals je zegt vrij zeldzaam dus, hoe langer hoe meer en tegen dat ik er klaar mee ben wordt een 325i naar huis gereden ;) En voor wat hoogtoerige benzinefun heb ik de M5 :)

Er worden binnenkort 6 verstuivers gereviseerd met M51 tds nozzles en ivm de centrale vergrendeling ben ik erachter dat de veren van het slot versleten zijn en niet het mechanisme. Heb een revisiesetje besteld. Ivm de module was het de "veiligheidssoldeerverbinding" links bovenaan die gesmolten was. Dat dus netjes opnieuw gesoldeerd en ze ging weer.

Onderstaande is dan ook nog toegekomen onlangs, 3mm, +-5kg. Met een gerust hart over de boerenbaantjes hier kletsen. Ik verwacht ook nog een pakketje met Delrin Acetal kunststof busjes voor de schakelstangen.

bostonvert:

--- Citaat van: flash op  4 april 2016, 17:18:39 ---Bedankt :)

Gohja diesel, ik ben er meer dan 2.5 jaar geleden met 1 begonnen die ik als daily inzette en sindsdien zoveel al gewerkt aan de motor en aandrijflijn en al zo veel documentatie erover verzameld dat ik het zonde zou vinden om dat verloren te laten gaan.
Een leuk weetje is ook dat er minder td tourings gemaakt zouden zijn dan Z1's, ergens in de 7000. Zoals je zegt vrij zeldzaam dus, hoe langer hoe meer en tegen dat ik er klaar mee ben wordt een 325i naar huis gereden ;) En voor wat hoogtoerige benzinefun heb ik de M5 :)

Er worden binnenkort 6 verstuivers gereviseerd met M51 tds nozzles en ivm de centrale vergrendeling ben ik erachter dat de veren van het slot versleten zijn en niet het mechanisme. Heb een revisiesetje besteld. Ivm de module was het de "veiligheidssoldeerverbinding" links bovenaan die gesmolten was. Dat dus netjes opnieuw gesoldeerd en ze ging weer.

Onderstaande is dan ook nog toegekomen onlangs, 3mm, +-5kg. Met een gerust hart over de boerenbaantjes hier kletsen. Ik verwacht ook nog een pakketje met Delrin Acetal kunststof busjes voor de schakelstangen.

--- Einde van citaat ---

Groot gelijk dan, denk net hetzelfde over mijn e28. Op den duur ken je de hele wagen van binnen en vanbuiten!

Gezien van iemand op dit forum met een diesel e28 om te driften dat die blokjes nog verdomd veel potentieel hebben, en het is uniek! Een turbo horen spoelen op een e30 moet de max zijn >:D

Je zou hem eens moeten voorstellen op www.r3vlimited.com, Amerikaans/wereldwijd e30 liefhebbers forum, ze zouden er gek over worden! Diesels zijn redelijk slecht vertegenwoordigd op dat forum, in de states swappen ze soms zelfs diesel blokken over in benzine modellen!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie