De Werkplaats > Detailing & Reiniging

WAX (FAQ - tips - reviews - foto's)

(1/2) > >>

Bananenman:
Het detailen kent vele aspecten, 1 grote peiler ervan is wax en alles daar rond.
Het lijkt me enorm interessant om alle info in 1 topic te gieten.

Bedoeling is dat je met je vragen over wax/ reviews/ tips hier kan posten  :thumbsup:

Indien iemand zich geroepen voelt om de ultieme wax - diy te maken -> do it!  :D

de fijnen:
Ik zal hier de spits eens afbijten ;)

Deze ochtend heb ik mijn bestelling gehad van @Wax-it.be met natuurlijk de nieuwe wax van Soft99.
Ik had dit product al eerder gezien online en heb op verschillende detailforums gelezen dat veel detailers er vol lof over spreken.
dit product is momenteel de hype, ik kon niet geloven ondanks de reviews dat een wax van 30€ zo een resultaat gaf dus ik wou dit zelf testen.
dus deze ochtend de wagen op een perfecte manier voorbereid zodat ik dit product kon testen en vooral mijn ervaringen met jullie geïnteresseerden delen.

Soft99 Extreme Gloss Hard Wax

deze wax is in feite bedoeld voor liefhebbers die er geen probleem mee hebben om elke 2 maand de wagen te voorzien van een waxlaag.
het is in feite een concours wax om de wagen steeds in een showroomstaat te hebben en om maximale glans te creëren.

stappen:
1- wagen wassen met APC om vorige waxlaag te verwijderen.
2- wagen geclayd met Gyeon klei en Gyeon Clay Lube.
3- Wagen opnieuw gewassen met PH neutrale shampoo.
4- wagen drogen met AF aqua deluxe droogdoek en kieren droogblazen met de luchtcompressor.
5- lak voorbereiden met pre wax cleaner AF Rejuvenate
6- waxlaag aanbrengen
7- afwerken met een Quick Detailer.

Het product:
Soft99 Extreme Gloss Hard Wax word geleverd met een specifieke spons om de wax aan te brengen.
De pot zelf is groot zodat je zelfs met een grote waxpad product kan nemen.
Vergeleken met andere waxen is deze zeer vettig maar heeft wel een aangename citrus geur.
De Spons die bijgeleverd is om de wax aan te brengen is wel van mindere kwaliteit en ligt niet goed in de hand, en ik raad dan ook aan een andere waxpad te gebruiken zoals AF Waxmate.

Aanbrengen:
Het aanbrengen van de wax gaat zeer vlot en het product laat zich zeer makkelijk verwerken.
Belangrijk is dat je niet te veel product aanbrengt zodat je het makkelijk en evenredig kan verdelen.
Als je de wax op de correcte manier aanbrengt dan kan je deze na een 2 a 3 minuten al uitwrijven met de juiste microvezel doek.
Breng je te veel product aan dan is dit de HEL! het uitwrijven gaat zeer zeer moeilijk!

Uitwrijven:
Deze wax moet je na de uithardingstijd uitwrijven met de  juiste microvezeldoek.
met de Ultimate Buffing 600 vond ik het uitwrijven van het product nogal stroef verlopen, en was deze doek snel verzadigd.
met de Super Plush 360 Finishing Towel en Supreme Wax 500 Microfiber Towel was dit een fluitje van een cent.
deze beide doeken hebben 2 verschillende zijden om het product nog eenvoudiger op te nemen.
met de vlakkere zijde neem je het meeste product weg en met de zachte zijde met gesplitste vezels kan je nog eens extra opwrijven.
de doek die best bij deze wax past is naar mijn mening Supreme Wax 500 Microfiber Towel.

Afwerken
na het aanbrengen van de wax wou ik de wagen nog afwerken met een Quik detailer om maximale glans te bekomen. wat in principe niet nodig was maar ik wou het toch eens uittesten.
De quick detailer die voor dit type wax het meest geschikt is, is die van Aut Finesse " Finale"
Toen ik deze aanbracht merkte ik meteen al een extreme beading op de verse waxlaag en het uitwrijven van de QD resulteerde zich een mooie wetlook.
Een ander gedeelte heb ik voorzien van een andere Quick Detailer, namelijk die van Nanolex Final Finisch 2015.  :jpshakehead: deze QD is niet geschikt voor deze wax want ik had minder glans. dus dat paneel heb ik maar opnieuw gedaan.

Bevindingen:
deze wax laat een zeer mooie diepe glans na met een extreem wetlook effect, en lichte swirls worden gemaskeerd.
de verwerking gaat vlot als je de juiste methode toepast. glans en reflectie 10/10!
enorm waterafstotend, en zeer geschikt voor wagens met donkere lak, vooral zeer goed geschikt voor Carbon Zwart :thumbsup:
als er product tussen kieren enz... geraakt of op rubbers laat dit zich ook makkelijk verwijderen.

het eerste minpuntje dat ik kan vermelden is dat deze wax na uitharden nogal een lichte minieme korrelige stof achterlaat bij het uitwrijven.
het tweede minpuntje is dat wanneer je de wax aanbrengt op een opgedroogde waterdruppel, dat deze de druppel niet oplost maar je er echt de wax bovenop legt, zodat deze nadien nog zichtbaar is, maar ik had dit wel bewust gedaan, zodat ik de wax in alle omstandigheden kon testen.

Dus als je een wax zoekt voor je wagen te laten schitteren en om een maximum aan glans te bekomen door een eenvoudige en prijs/kwalitatieve wax.
Dan is dit de perfecte keuze. als ik een cijfer moet geven voor deze wax dan krijgt deze toch zeker een 9/10.
Als je na je wekelijkse wasbeurt telkens een laagje Finale voorziet dan ben ik ervan overtuigd dat deze wax toch een stand tijd heeft van 2 maanden.

kijk vooral naar de reflectie van de pot wax op het kofferdeksel (2de foto):wow:

Opmerkingen of suggesties altijd welkom. :thumbsup:

wings:

--- Citaat van: Bananenman op  9 juni 2015, 12:13:44 ---Het detailen kent vele aspecten, 1 grote peiler ervan is wax en alles daar rond.
Het lijkt me enorm interessant om alle info in 1 topic te gieten.

Bedoeling is dat je met je vragen over wax/ reviews/ tips hier kan posten  :thumbsup:

Indien iemand zich geroepen voelt om de ultieme wax - diy te maken -> do it!  :D

--- Einde van citaat ---
Woow blinkt goed :o ik heb mijne gedaan (estoril blue  1 reeksf f20) met auto finesse spirit wax  ook niet slecht  eigenlijk :)

Janske21:
@Bananenman you got pm (of zot uwwe mailbox vol)

Bananenman:

--- Citaat van: Janske21 op 19 mei 2021, 11:49:39 ---@Bananenman you got pm (of zot uwwe mailbox vol)

--- Einde van citaat ---
Very strange, geen mail gekregen maar dit wel!

Merci voor de reminder :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie