Mijn Voertuig > E30

1989 - E30 - 320is (Italian M3) -

(1/104) > >>

Bjorno:
Eerst zal ik alle spec's geven van de wagen:

De 320is is kwa motor hetzelfde als de E30 M3 motor maar de cilinderinhoud is verkleind door de slag de verminderen. En zo komen we op een 2liter met 192Pk
Slag is verkort naar 72,6mm in plaats van 84mm
De wagen is even snel als de M3 of zelfs sneller in het begin.

Ik zal ook wat meer uitleggen over de wagen:
320is 2-deurs versie met dus de M3 motor erin, alsook de versnellingsbak en diffrentieel met 25%sper komt van de M3, de rest is allemaal van de gewone E30.

Kleur: Lachsilber
Jaar: '89

Standaard opties:
- M-tech spoiler pakket
- M-tech ophanging
- M-tech stuur en pook
- Klapraampjes
- Airconditioning (deze is aangepast aan het nieuwe gas)
- Sportzetels (bij deze wagen in het leder)
- Check control
- Binnenspiegel met leeslampjes
- ABS
- Servo
- Mistlichten
- Zwarte dakhemel
- 14 inch kruisspaak velgen (deze heeft de 15 inch kruisspaak velgen

Wat er later aan veranderd is:
- Bar voor schokdempers
- Speciale aangepaste schokdempers

Zo voor diegen die graag lezen en veel tijd hebben hier heel men verhaal van toen ik naar men 320is ben gaan zien in Rome en de week erop de wagen ben gaan halen:

We go back to saturday moring 13 January
04:00 : Opstaan, men maat oppikken en dan richtin charerloi
07:00 : we zitten eindelijk op het vliegtuig klaar voor de start!
08:50 : Aangekomen in Ciampino waar ze ons zeggen dat het 7 graden is en droog.
09:00 : zoeken naar de beste manier om naar de afgesproken plaats te gaan, de bus lijkt al snel geen optie mits deze er niet heen gaat, owke dan maar taxi, eens vragen en kerel vraagt 50 euro voor 18 km  :? hmmm die italianen eh...
09:22 : toch even bellen naar de eigenaar van de 320is of hij ons niet wil komen oppikken, goed zegt hij binnen een uurtje ben ik er. Dus zetten we ons even neer en wachten wachten.
09:58: zonnetje begint best al goed de branden en kou hebben we zeker niet, ik zeg tegen men maat Robert "waar blijft da geluid van die 4 cylinder S14 motor"
10:25 : "ik hoor iets",menne maat: "ikke ook"....wij beiden: "ja da is hem"
en ja hoor wat komt er om de hoek gereden een lachsilberen 320is!
Kerel van rond de 40 denk ik stapt uit alsook zen vrouw, we maken even kennis stappen in na een snelle blik over de wagen.
10:50 : Na al een gezellige rit met het proper geluidje van de niet originle uitlaat (blijkt achteraf een suppersprint te zijn) laat hij op het einde nog weten wat zen favoriete bocht in Rome is en komen we aan aan zijn garage.
Het interieur hebben we al goed bezien en ziet er ook prachtig uit, leder nog in goede staat, stuurtje als nieuw alsook de rest proper! Ook de airco met dat aangepast is aan het nieuwe gas doet zen werk goed.
We stappen beide uit de wagen en de inspectie kan beginnen, men maat begint uitvoerig te kijken en laat zen 30 jaar bmw ervaring er op los. Ik staar me ook los op de wagen.

11:25 : Diagonse: auto ziet er nog zeer netjes uit, kas is nog goed, ophanging voelde goed aan buiten de schoteltjes van de schokdempers achter die wat van hun speling lieten horen. Alsook tijdens het rijden hoorde Robert het diffrentieel soms wat begint te zingen, voor de rest voelt de wagen goed aan op de baan.
Motor even laten draaien en checken en ook deze blijkt na redelijk onderzoek nog goed zen job te doen.
Toch vinden we nog iets, LV klopt er iets niet. wielkast zit nogal wat ver uitgeregeld alsook zit er andere kit op de naden, dan zien we verder en zien we dat linksonder de raam ook een deukje zit. Na goed onderzoek lijkt het enkel wat blikschade te zijn geweest,schokdemper toren is nog perfect. Dus jammer van dit maar valt nog terug te herstellen. Eigenaar vertelde me dat dit van de vorige eigenaar kwam en toen niet zo goed is hersteld, dat is dan later ook te zien aan het afpellen van de verf op bumper en motorkap.

Toch voor die prijs is het de wagen zeker waard en herspuiten moet toch gebeuren dus.  En voor de rest ziet de wagen er echt goed uit + zoek maar eens een 320is in ItaliŽ die totaal niets heeft meegemaakt.

11:50 : alles word klaar gemaakt in het ACI bureau en de wagen wordt uitgeschreven. Ondertussen hebben we lang gebabbeld over de E30, de M3, de nordschleife waar ze dit jaar ook heen gingen, SPA en nog veel meer.
Nu blijkt er nog wel een 245 euro betaald te worden voor deze procedure. De eigenaar stelt voor 50/50 dus ok. Na een goed uur is alles eindelijk in orde en is de auto in mijn bezit (nuja zo goed als)

13:00 : We gaan nog even mee naar de garage om te zien wat hij nog allemaal heeft liggen, hiermee paseren we wederom zen favoriete bocht.
Dit zit er nog allemaal bij:
- Boordcomputer met de 12 knoppen en bedrading en module
- Extra set 14 inch velgen
- set avon tyres voor de 14 inch wielen
- 2 * check controls
- nieuwe rail van de bougiekabels (oude was aan 1 moertje afgebroken)
- Motronic stuurapparaat
- setje zij achteruitkijkspiegels
- Het oude M-tech 1 stuur dat er ervoor inzat (leer is wat gelost en vond dat maar niets)
- en nog wat prulletjes

Dan gaat hij ons afzetten aan het dichtste metrostation maar eerst een fotoshoot in de sterk brandende zon waarvan ik begin te beseffen dat een winterfrak hier nog lang niet nodig is.

[

Bjorno:
.....

Bort:
Dit vind ik echt een superknappe standaard E30.  Wist niet eens dat ze zo gemaakt werden.  Werkelijk prachtig!

Bjorno:
Daarna heeft de eigenaar ons afgezet aan station en zijn we nog wat cultuur gaan opdoen in Rome en dat in T-shirt want man wat was het lekker warm toen.

Die week dan ertussen duurde lang maar hier volgt dus de rest van hoe we de wagen zijn gaan halen en hoe we vlotjes zijn thuis geraakt.

Hier dan de rest van het verhaal: 12 Januari :

Oke hier komt het verslag dan samen met rotaxmaxke die de wagen mee is gaan ophalen.

04h20 : Ik word wakker en kijk om men wekker en zie dat ik wakker geworden ben 5 min voor de wekker zou aflopen. (zelfs slapend kreeg ik het niet uit men kop :D )

05h35 : We draaien de straat in waar rotaxmaxke woont maar ik herken het huis niet... :scared: , even bellen en wat blijkt zitten we aan het andere uiteinde van de straat (GPS gaf het niet goed aan). We moeten dan ook blijkbaar terugdraaien want als we verder rijden moeten we eerst door een wei. Dan het juiste beginpunt gevonden en Ronny opgepikt.
05h50 : Gearriveerd op het vliegveld rustig inchecken (nuja rustig, ik moest gefouileerd worden, bleek dat het men geld was dat piepte maar moest het gelukkig niet laten zien, want had het goed weg gestopt) en wachten tot de vlucht vertrekt.
(oke vanaf hier beginnen de 24h!!)
07h15: we zitten op het vliegtuig en klaar om te vertrekken maar na 5 min gebeurd er nog niets. Dan krijgen we een melding dat er vertraging is omdat er teveel mist is in Rome. Blijkt dan dat we 1h15 moeten wachten. Ik bericht gestuurd naar eigenaar dat we later vertrokken.
08h00: We mogen plots dan toch wat vroeger vertrekken.
10h06: We zijn aangekomen in Rome en dan zoeken naar een goei plekje waar de eigenaar ons kan vinden want hij kwam ons oppikken.
Een goei plekje gevonden dus ik bel even naar de eigenaar Giancarlo.
Hij had ons pas om 11u verwacht maar zegt dat hij er binnen 20min is.
Hij komt met een grijze audi A3
10h30: Zelfs nog geen enkele A3 gezien maar mits het weer 17įc is klagen we niet al te hard en genieten we van het zonnetje.
10h50: Ja daar komt een grijze A3, we springen recht klaar om in te stappen maar ik merk dan dat het iemand anders is....verkeerde A3 dus.
10h55: Ja weer een A3 weer klaar staan...maar neen hoor is weer dezelfde kerel.
11h00: En weer een A3, we springen al minder snel recht en we zien dan ook dat er een maddameke in zit dus weer niets.
11h30: we zien eindelijk nog is een A3 maar dan een donkergrijze, we zien de lichten knipperen en ja hoor Giancarlo is er eindelijk!
We stappen in groeten Giancarlo en we hop naar het ACI Bureau voor de papieren.
11h50: aangekomen aan het bureau,we zien daar ook een Ferrari 360 Modena staan. Giancarlo zegt dat die wagen van de eigenaar is van het ACI Bureau (denk niet dat dat bij ons bij de DIV is eh  :lol: ).
We krijgen de papieren dus dat is dan ook in orde. Hop naar de garage.
12h10: We komen aan aan de garage. Giancarlo doet de goed beveiligde poort open en daar zien we ze staan de 320is.
We kijken de wagen nog is even na, vloeistoffen nakijken...alles oke.
Goed verkoopovereenkomst getekend en ik overhandig het geld.
Ondertussen vijst Ronny de platen erop en bekijkt de wagen ook eens goed en zorgt dan voor wat foto's:

En dan bij dit mooie gebaar is de wagen van mij!

13h00: We gaan nog even langs een garage waar Giancarlo nog banden gestockeerd heeft die ik ook mag hebben. Deze blijken nog splinternieuw te zijn.
13h30: Nog even ergens gestopt om een hapje te eten met Giancarlo en nog wat gebabbeld en dan klaar voor vertrek.
Maar eerst moeten we nog gaan tanken. Giancarlo stelt voor om even voor te rijden tot het tankstation dus wij volgen in het zo zot rijdende Rome. Hier moet je echt je verstand op nul zetten en gewoon doorijden waar je kun,Italianen zijn zotte op de baan!

Bjorno:
PART TWO: Het temmen van het monster!

14h05: Aangekomen aan het tankstation,ik stap uit om vol te tanken en zie staan gazoline,blu benzine en nog iet. Hmmm waar is die 98... .
Even gaan vragen aan de pompbediende en die zegt enkel aan tank 11 en 12. Owke even wagen verzetten tot de juiste pomp.
Ik stap weer uit en zie daar dezelfde staan + ook 1 met Blupower (dacht ik). Hmmm toch maar terug vragen aan pompbediende en het klopt die moet ik pakken. Owke voltanken dus.
Maar dan zie ik er weer 4 knoppen staan met pienno/5 euro/20euro en cancella??? Hmm de eerste dan maar eh. Goed dat is gelukt.

Dan nog even foto van kilometerstand voor vertrek:

GPS geinstaleerd en dan dagteller resetten....en weg zijn we! Met brullende uitlaat komen we weer op de autosnelweg. Tja die supersprint creŽert toch wat geluid hoor.

18h00: De zon heeft ons verlaten en na 4uur genieten van de M-power en het wennen van M-sportbak (R-1-2-3-4-5)  :lol:  toch even stoppen om iets te eten en te drinken. Een lekker croisant achtig iets en ik pak ook 2 croisants maar besef dat italianen geen lekker croisants kunnen maken.

18h20: Ronny neemt het stuur over en we zetten onze weg voort.
Ook Ronny geniet achter het stuur.
21h40: We naderen het einde van ItaliŽ waar we de peage van 39,20 euro moeten betalen en komen Oostenrijk binnen via de brennerpas.
22h00: Juist in Oostenrijk en ook daar eerst even een Vignet van 7,20 betalen om in Oostenrijk te mogen rijden. Ik stap uit in T-shirt maar besef dat de temperatuur niet hetzelfde is als in Rome en doe maar snel men jas aan. Ook nog even een koffie drinken en wat foto's van de eerste sneeuw die ik heb gezien dit jaar.
Gelukkig lag er hier ook niet veel:

Dan ik terug achter het stuur en hup weer verder door.

22h45: Dan voor de 3de keer gaan tanken deze keer dus in Oostenrijk.
Hier waren ze gelukkig slim genoeg om het octaan getal erbij te zetten:

23h30: we bereiken Duitsland dat komt in PART THREE

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie