De Werkplaats > ICE & Navigatie

 DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp

<< < (2/14) > >>

Bimmerstyle:
Vervolgens heb ik de subs gemonteerd. Aangezien aan n kant de zetel nog steeds los staat is het daar simpel. Verwijder het zwarte beschermkapke van de sub door de vier kruisschroefjes te lossen aangeduid met groene cirkels op foto 3. Hieronder zie je de originele sub zitten. Deze zit ondersteboven gemonteerd. Deze kan je lossen door de mat een beetje opzij te trekken en de 4 torx schroefjes te lossen waarvan de plaatsen zijn aangeduid met rode cirkels op foto 3. Vervolgens koppel je de kabel los en haal je de sub eruit. De originele kabel kan je ergens opzij leggen. Deze dient niet meer gebruikt te worden.

Vooraleer je de nieuwe sub kan monteren moet er een stuk van weggesneden worden om hem te laten passen in een E60/61. Bij deze modellen is de uitsparing voor de aansluitterminal kleiner dan bij de rest. Hoe dit te doen staat ook in de handleiding van de set. Op foto 1 kan je zien wat er moet gebeuren. Het gearceerde gedeelte moet verwijderd worden. Ik heb hiervoor simpelweg een plaatschaar gebruikt. Dit gaat perfect. Je kan ook een zaagje, dremel, stevige kniptang of iets dergelijks gebruiken.

De sub aansluiten is simpel. Gewoon de draad die je net getrokken hebt aansluiten op de plus en min van de sub. (Foto 2)

Vervolgens schroef je de sub in de behuizing en monteer het afdekplaatje terug. Let er wel op dat de nieuwe sub, in tegenstelling tot de originele, niet ondersteboven gemonteerd wordt maar gewoon met de conus naar boven. (Foto 3)

Nu kan je de zetel terug monteren en vastschroeven.

Aan de andere kant is de installatie vrijwel identiek buiten het feit dat de zetel niet helemaal los moet en de kabel voor de sub nog getrokken moet worden. Aan deze kant schroef je dus ook de 4 schroeven van de zetel los maar de stekkers mogen blijven zitten. Schuif de zetel iets naar achter en kantel hem achterover. Om hem zo te laten staan kan je de gordel aantrekken zodat deze vast zit en achter het frame van de zetel haken. Op deze manier moet je niet de hele tijd die zetel achterover houden. (Foto 3).

De kabel trekken zoals ik dat gedaan heb is simpel. Ik heb hem gewoon onder de mat geleid tot aan de dorpel en hem dan onder de plastieken beschermkappen geduwd en hem zo onder de achterbank laten uitkomen. Er is echter een catch. Hier loopt ook de hoofdstroomkabel van de auto. Ik heb de installatie tussendoor telkens getest en voor deze sub aangesloten was speelde alles perfect zonder ruis. Nadat de sub aangesloten was heb ik last van een heel lichte alternatorruis. Volgens mij wordt deze opgepikt in de kabel van de sub en zo doorgegeven aan de rest van de installatie. Op een later tijdstip ga ik dus de hele zetel er nog eens uithalen en de kabel ook langs de middentunnel leggen zoals aan de bestuurderskant. Als je zelf aan je install begint kan je best een beetje meer tijd nemen en dit van de eerste keer doen aangezien ik vrij zeker ben dat de ruisproblemen van deze kabel komen.

Eens dit gedaan kan je alles weer terug monteren.

Bimmerstyle:
De laatste stap. De deurspeakers monteren. Weinig foto's wel hiervan. Maar het is niet echt moeilijk en enkel een beschrijving zal wel lukken.

Eerst dient natuurlijk het deurpaneel verwijderd te worden. Dit is simpel. Steek een schroevendraaier achter het Airbag logo en trek dit eruit. Hierachter zit een torx schroef. Deze draai je los. Geen nood, ze kan niet in't paneel vallen. Vervolgens verwijder je met een klein schroevendraaiertje het kleine ronde beschermkapje helemaal vooraan het deurpaneel. Hierachter zit een kruisschroef. Ook deze draai je eruit. De rest van het paneel zit vast met klikkers. Begin onderaan en vooraan. Steek iets tussen het paneel en de deur (ik heb weer dat tooltje gebruikt maar een schroevendraaier en bankaart werkt ook) en trek het los. Vervolgens steek je je vingers er achter en trek je zo de onder-, voor- en achterkant van het paneel los. Om het bovenaan los te trekken begin je achteraan. Steek je vingers achter het paneel en trek dit recht naar je toe, niet naar boven of onder dus, recht naar je toe. Nu zijn alle klikkers en klemmen los behalve n centrale. Om het paneel hieruit te krijgen moet je het nu omhoog heffen. Het gaat willen blijven steken in de gaten van de klikkers dus daar moet je het een beetje voorbij geleiden. Als het paneel los is gewoon nog alle stekkers lossen die erop zitten en de staalkabel van de klink halen. Deze laatste zit met een witte aansluiting op de klink. Er zit een haakje aan dat je moet losmaken met een platte schroevendraaier en dan komt het witte gedeelte uit het zwarte.

Vervolgens monteren we de tweeter. Bij een E60/61 zonder tweeters (standaard audio) zit er al wel een mousse achter het roostertje waar de tweeter in past. Om deze mousse eruit te krijgen trek je het zwarte gedeelte waar het roostertje deel van uitmaakt vooraan los. Dit is een simpel schuifklemmetje. Als het plastiek los is kan je aan de mousse. Trek deze er tussen uit en stop de tweeter in het gat in de mousse. Je zal zien dat het gat iets te groot is voor de tweeter. Dit heb ik opgelost door er een dikke zwarte kabel onderaan bij tussen te klemmen. Nu zit de tweeter vast in de mousse en kan je het geheel terug achter het roostertje duwen. Duw daarna het plastieken gedeelte terug in het klemmetje en de tweeter zit op zijn plaats.

Hierna gaan we de aansluitkabel aanpassen voor de nieuwe speakers. Dit is de enige originele kabel waarin moet geknipt worden. Maar als je het doet op de manier ik het gedaan heb kan je hem achteraf nog steeds gebruiken moest je alles terug origineel zetten. De speakerkabel is die met het blauwe stekkertje. (foto 1) Bij een auto met Hifi kan het zijn dat er twee stekkers op de speaker zitten. En daarvan is voor de originele tweeter. Ik weet niet of deze dezelfde kleur heeft maar let erop dat je de kabel neemt die uit de deur komt en niet degene die naar de tweeter gaat. Nu snij je met een fijn mesje een kleine 10cm van de tape die er rond zit weg en knip je de kabel door op ongeveer 5cm van de stekker. Strip alle uiteinden bloot en draai de plussen en de minnen terug samen. Zet op deze bajonet kabelschoenen (vrouwelijke!) zoals in foto 2. Voor de montage van de speakers moet je straks de geel/bruine als min gebruiken en de geel/groene als plus. Indien je de installatie achteraf terug origineel wil zetten stop je gewoon de stekker terug in de speaker en laat je de kabelschoenen gewoon hangen.

Het deurpaneel dan. Verwijder de speakers door de schroefjes van 7 en 10 van het metalen frame te lossen. Schroef het frame nu terug vast. De nieuwe speaker komt op het frame te zitten ipv eronder. Meegeleverd zijn nieuwe schroefjes om de speaker te monteren aangezien de oude niet meer passen op de nieuwe speaker. (foto 3)

Schroef vervolgens de speaker vast met deze schroefjes en bevestig de filters onderaan het frame met colsonbandjes zoals in foto 4. Sluit de speaker aan met de kabelvorkjes die al gemonteerd zijn op de draden uit het filter. De tweeterkabel, die met de vrouwelijke en mannelijke bajonetaansluiting geleid je door het frame naar boven. De originele aansluitdraad om aan de auto te bevestigen knip je een stuk af aangezien deze veel te lang is en je zet er mannelijke bajonetaansluitingen op. Deze gaan dan straks in de vrouwelijke die je net aan de deur gemaakt hebt.

Nu dien je nog die centrale klem waarmee het deurpaneel vast zat te bewerken. Als alles juist is losgekomen zit deze nog op de deur. Met een tang duw je de klemmen waarmee ze vast zit samen en verwijder je het zwarte gedeelte. Hiervan moet je dan een hoek verwijderen (foto 5). Ik heb deze weggeschuurd met een dremel. Anders gaat ze niet over de nieuwe schroef die je net gebruikt hebt om de speaker te bevestigen. Schuif deze klem nu in de daarvoor voorziene uitsparing in het deurpaneel net boven de speaker. Deze moet in het deurpaneel en niet terug op de deur waar je hem losgemaakt hebt. Anders krijg je de boel nooit terug gemonteerd.

Nu is het gewoon een kwestie van alles terug te monteren. Sluit alle kabels aan. Let op plus en min bij de speakers. De draad met het bruine streepje is altijd min. Stop de kabel van de klink terug op zijn plaats en klik deze vast. en duw het paneel weer in zijn klikker. Let erop dat alle klikkers op hun plaats zitten alvorens kracht te zetten zodat je er geen plat duwt. Duw het paneel op zijn plaats en draai de schroeven terug vast.

Herhaal dit aan de andere kant en uw installatie is een feit!

Bimmerstyle:
Eens alles terug gemonteerd dien je nog een beetje aftstelwerk te doen op de versterker. De handleiding van de speakers zegt dat de subs moeten afgefilterd worden op 125Hz. Mijn ondervinding is echter dat het geheel veel beter speelt wanneer je de kantelfrequentie op 90Hz zet. De speakers in de deuren gaan dus door tot 90Hz en de subs nemen het van daar over. Achteraan heb ik nog de originele speakers zitten. Om deze te kunnen laten volgen heb ik ze hoog afgefilterd op een 250Hz. Als je ze lager laat spelen kunnen ze echt niet volgen met de rest en begint heel mijn dakhemel te rammelen.

Nu is de installatie helemaal klaar voor gebruik.

Foto 1 toont het resultaat van de installatie. Niks dus...

Of toch...

Foto 2 toont de installatie met de bodemplaat open. Achter de versterker zijn de kabels nog zichtbaar. Hierover ga ik echter nog een afdekking maken zodat het eruit komt te zien als in foto 3

Nu kan je genieten van al het werk dat je gehad hebt en er een tutorial over schrijven waar je nog eens 6 uur werk aan hebt. :P

Succes! :thumbsup:

mosh:
Knappe uitleg, zal wel bom klinken nu!  :thumbsup:
Respect voor je werk maat!!! :bow:

grtz

revtor:
Zeer mooie en gedetailleerde write-up!

Update: Uitleg over twisted pair luidsprekerbekabeling weggehaald omdat ik twijfel aan de juistheid ervan en niet meteen bevestigende of weerleggende informatie kon vinden. Het was sowieso al wat off-topic en zou misschien ongewild voor verwarring kunnen zorgen of foutieve informatie verspreiden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie