Auteur Topic:  Chippen G31 540D  (gelezen 2633 keer)

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Re: Chippen G31 540D
« Reactie #60 Gepost op: 19 september 2022, 11:16:46 »
That's a bold claim  :)

Ik heb hier een 60-tal S55’s in het klantenbestand, waarvan 3/4 stage 2 getuned is. Sommige bollen rond met dikke turbo’s en ethanol en tegen de 1000pk. Velen rijden regelmatig op circuit, tot de blauwe remklauwen zwart kleuren van de hitte. Allemaal op stock internals, zonder enig probleem.
Het enige echt ‘gekend’ probleem van de S55 motor is de crankhub, maar daar is een permanente fix voor.

Ik merk gwn zeer weinig problemen met de S55, het is een zeer solide motor.
Lagerschalen, vanos issues, wastegate rattle, koppakkingen, olielekken, ketting problemen, gasklepmotors, oliepompen, waterpompen, daar heeft deze allemaal geen last van.

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #61 Gepost op: 19 september 2022, 11:20:37 »
Ik heb hier een 60-tal S55’s in het klantenbestand, waarvan 3/4 stage 2 getuned is. Sommige bollen rond met dikke turbo’s en ethanol en tegen de 1000pk. Velen rijden regelmatig op circuit, tot de blauwe remklauwen zwart kleuren van de hitte. Allemaal op stock internals, zonder enig probleem.
Het enige echt ‘gekend’ probleem van de S55 motor is de crankhub, maar daar is een permanente fix voor.

Ik merk gwn zeer weinig problemen met de S55, het is een zeer solide motor.
Lagerschalen, vanos issues, wastegate rattle, koppakkingen, olielekken, ketting problemen, gasklepmotors, oliepompen, waterpompen, daar heeft deze allemaal geen last van.

Ik hoop dat dat binnen 10 jaar nog zo is, dan kan ik een afgetrapt exemplaar van de tiende eigenaar met een minder ongerust hart kopen  :D
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Race Legend
« Reactie #62 Gepost op: 19 september 2022, 11:25:44 »
Ik hoop dat dat binnen 10 jaar nog zo is, dan kan ik een afgetrapt exemplaar van de tiende eigenaar met een minder ongerust hart kopen  :D
Dat is hetzelfde met de M57 auto’s. Zeker de 335d’s. De tijd dat je die kon kopen met de veronderstelling dat het een betrouwbaar blok is, is al ff voorbij.
Ik zie er hier meer binnenkomen met oneindig veel problemen, dan zonder.

De S55’s kunnen stage 2 (en zelfs stage 3) oneindig veel laps aan zonder een krimp te geven.
Probeer maar eens hetzelfde te doen met een 335d. Gegarandeerd sta je na enkele laps langs de kant met motorstoringen.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2022, 11:28:53 door Boin »

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #63 Gepost op: 19 september 2022, 11:30:25 »
Dat is hetzelfde met de M57 auto’s. Zeker de 335d’s. De tijd dat je die kon kopen met de veronderstelling dat het een betrouwbaar blok is, is al ff voorbij.
Ik zie er hier meer binnenkomen met oneindig veel problemen, dan zonder.

Zo zie je inderdaad dat er verschillende benaderingen zijn van betrouwbaarheid. Iemand die de wagen nieuw of jong tweedehands koopt zal wellicht blij zijn dat hij 100 000 km probleemloos kan rijden. En dan heb je mensen zoals ik die oud spul kopen en de teller op 500 000 Km willen zetten op de originele motor  :D
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
« Reactie #64 Gepost op: 19 september 2022, 11:59:46 »
Ik heb technologie nog nooit weten stil te staan, maar in weze komt het overal op hetzelfde neer.

Zuiniger, sneller en lichter met hetzelfde resultaat : verminderde levensduur en hoofdpijn als er iets aan scheelt.
Van auto’s tot gsm’s, van wasmachines tot strijkijzers, van droogkasten tot verwarmingsketels.
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #65 Gepost op: 19 september 2022, 12:00:53 »
Dit is de grootste oorzaak waarom chiptuning vaak een slechte reputatie krijgt.
Tegenwoordig is het zo makkelijk geworden om een ecu te flashen, dat er veel Jannen een pet hebben, en denken snel te kunnen cashen door wat generic tunes te verkopen aan een ‘herfstactie’ prijs van 250€.
Needless to say, dat bij dit soort praktijken geen datalogs gemaakt worden, en de personen in kwestie geen benul hebben met wat ze bezig zijn (vaak hoeft het ook niet, als je de files gwn koopt van een tuner voor 50€)

We hebben hier al zoveel gepruts gezien, limiters die uitgeschakeld worden, 0 controle over de turbodruk, duration vd injectie overdreven aangepast om toch maar meer brandstof in de motor te krijgen,…

Agreed!

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #66 Gepost op: 19 september 2022, 16:32:25 »
Met een cover af te pakken weet ik nog altijd geen reet van de limieten van van een motor.

Nee, maar dan krijg je wat inzicht over de huidige bouwkwaliteit. Van mij mag hij ook het kleppendeksel etc eens afnemen en die miezerige ketting eens bekijken (mss niet relevant voor tuning maar tekenend voor algemene kwaliteit. De kans lijkt me weinig uitgesproken dat hij dat kan, anders zou hij deze vraag niet stellen. De cover afnemen mag geen probleem zijn en die aanblik hoort al genoeg af te schrikken met hoe triest de kwaliteit is.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #67 Gepost op: 20 september 2022, 09:55:33 »
Of het nu zinnig is of niet: het bedrijfswagenpark als grootste afnemer elektrificeert of er volgt fiscale billenkoek. Over 10 jaar is de gemiddelde chiptuning uitgestorven.

Voor wie nog fossiel rijdt, zullen ze nog wel wat kloterijen uit hun muts toveren. Wie hier is bereid vijftien euro per liter naft te betalen? Daar gaan we naar toe, hé. Door allerlei marktwerkingen staat die nu even “laag”, maar dit blijft niet. Ik alleszins niet. Ik denk dat we nog geen half idee hebben wat voor shit er op ons af komt en we zelfs blij zullen mogen zijn als er nog (betaalbare) stroom is voor elektrisch autoverkeer…

Mijn bescheiden advies: koop de motorisatie van je dromen nu het nog kan en loop niet te sukkelen met software. Voor je het weet, is het over.

Offline kietekiet

• Premium Member
  • World Champion
  • .
« Reactie #68 Gepost op: 20 september 2022, 19:04:45 »
Of het nu zinnig is of niet: het bedrijfswagenpark als grootste afnemer elektrificeert of er volgt fiscale billenkoek. Over 10 jaar is de gemiddelde chiptuning uitgestorven.

Voor wie nog fossiel rijdt, zullen ze nog wel wat kloterijen uit hun muts toveren. Wie hier is bereid vijftien euro per liter naft te betalen? Daar gaan we naar toe, hé. Door allerlei marktwerkingen staat die nu even “laag”, maar dit blijft niet. Ik alleszins niet. Ik denk dat we nog geen half idee hebben wat voor shit er op ons af komt en we zelfs blij zullen mogen zijn als er nog (betaalbare) stroom is voor elektrisch autoverkeer…

Mijn bescheiden advies: koop de motorisatie van je dromen nu het nog kan en loop niet te sukkelen met software. Voor je het weet, is het over.
Motorisatie van mijn dromen is een gechipte S58 met 900pk, gechipt door de einstein der chiptuners met zuivere datalogs enzv.. weet iemand die zijn adress? :P
Anywone can drive straight ahead, you can only win a race by taken a turn faster than your opponent! Look at the E30 M3 that was beaten at the straight by the Ford Sierra RS Cosworth and Mercedes 190E 2.5 evo, butt the race eventually won due to his fast cornering work... that's what it's all about!

Offline Pjetrof

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #69 Gepost op: 20 september 2022, 20:49:05 »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
F33 428i

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #70 Gepost op: 20 september 2022, 22:19:17 »

Hoe meer elektronica in een auto hoe meer chips om te chippen. Ik denk dus dat het chippen zeker niet gaat sterven maar ook weer anders gaat zijn. Je ziet nu al dat Tesla "chiptuning" op afstand aanbiedt, voor hun eigen wagens. Dat zal er dus niet uitgaan  :imho:

Naft van 15€/l ... hier hoop ik dat je ongelijk hebt  :wiggleyes:

Dat laatste is sowieso waarheid ... dikke ICE kopen en origineel laten  :thumbsup: Later nog tijd genoeg om elektrisch te rijden.

Offline Liquid Li0n

• World Champion
  • 6 of 8 cilinders FTW
« Reactie #71 Gepost op: 21 september 2022, 08:50:26 »
Hoe meer elektronica in een auto hoe meer chips om te chippen. Ik denk dus dat het chippen zeker niet gaat sterven maar ook weer anders gaat zijn. Je ziet nu al dat Tesla "chiptuning" op afstand aanbiedt, voor hun eigen wagens. Dat zal er dus niet uitgaan  :imho:

Naft van 15€/l ... hier hoop ik dat je ongelijk hebt  :wiggleyes:

Dat laatste is sowieso waarheid ... dikke ICE kopen en origineel laten  :thumbsup: Later nog tijd genoeg om elektrisch te rijden.

Als kind heb ik al genoeg met iets elektrisch gereden, maar dan wel met een afstandsbediening

Offline Brigante S

• Grand Prix Winner
« Reactie #72 Gepost op: 22 september 2022, 20:45:32 »
Leg mij eens uit waarom een elektromotor geen mechanische pk's zijn aub!
Of dacht jij dat er in EVs alien-tech gebruikt wordt?     ;D

En on-topic, waarom is dat blok onverwoestbaar?  Zelf ervaring mee of andere bronnen?

Is ondertussen reeds geweten dat er redelijk wat onzin uit komt. 😏.
Racecars shouldn't be confined to racetracks.

Offline Grote Smurf

• Premium Member
  • Crashed!
  • Vroeger was alles beter.
« Reactie #73 Gepost op: 22 september 2022, 20:54:35 »
Good one  :toofunny: :toofunny: :toofunny: :toofunny: :toofunny: :toofunny:
Er zijn er bij die gewoon niet meer doen dan "+20pk" en de kous af. Maakt niet uit welk merk, welke toleranties, ... Gewoon turbodruk omhoog en inspuittijd verhogen. Done.

Dit is zo waar,aan de lijve ondervonden,gelukkig zijn er nog mensen die hun werk au sérieux nemen  ,all credits  to @Boin .
E90 318 d - sold
E46 ///M3 - sold
E39 ///M5 - sold
Megane Rs - sold
E46 323 cabbie - Madam sold
Golf 7 R - sold
F36 GC  huidige 😍

Offline kietekiet

• Premium Member
  • World Champion
  • .
« Reactie #74 Gepost op: 22 september 2022, 22:58:44 »
Is ondertussen reeds geweten dat er redelijk wat onzin uit komt. 😏.
Onzin mijn gat!! Een mens kan zich al eens vergissen in zijn leven, daar niet van, maar ik heb al genoeg ervaring met mijn auto's gehad dat het eens mis ging of juist dat het helemaal goed ging om dat hier correct te delen zonder zever!
Anywone can drive straight ahead, you can only win a race by taken a turn faster than your opponent! Look at the E30 M3 that was beaten at the straight by the Ford Sierra RS Cosworth and Mercedes 190E 2.5 evo, butt the race eventually won due to his fast cornering work... that's what it's all about!

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #75 Gepost op: 23 september 2022, 06:49:09 »
Onzin mijn gat!! Een mens kan zich al eens vergissen in zijn leven, daar niet van, maar ik heb al genoeg ervaring met mijn auto's gehad dat het eens mis ging of juist dat het helemaal goed ging om dat hier correct te delen zonder zever!

Fun fact ... zowel de verbrandingsmotor als elektromotor zijn in het begin van de 19e eeuw uitgevonden, beiden leveren mechanische pks, dus dat is de onzin die jij ligt uit te kramen.
Als er motoren zijn die niet-mechanische pks leveren ... let me know!

En het is ondertussen wel duidelijk dat jij de keyboard-rambo moet uithangen als het over EVs gaat    ;D

Offline kietekiet

• Premium Member
  • World Champion
  • .
« Reactie #76 Gepost op: 23 september 2022, 08:00:04 »
Fun fact ... zowel de verbrandingsmotor als elektromotor zijn in het begin van de 19e eeuw uitgevonden, beiden leveren mechanische pks, dus dat is de onzin die jij ligt uit te kramen.
Als er motoren zijn die niet-mechanische pks leveren ... let me know!

En het is ondertussen wel duidelijk dat jij de keyboard-rambo moet uithangen als het over EVs gaat    ;D
Een vliegtuig, een trein, een bouwkraan, een heftruck, allemaal mechanische pk's
Da's een feit. Maar mij gaat het er om als men iets leuks aan een auto kapot probeert te maken zoals ineens na 100 jaar er een ander soort motor in te gaan proppen wat niet op fosiele brandstof bold. En het is juist dat soort motor die het zo leuk maakt om er mee te rijden, t'kan best persoonlijke smaak zijn, als jij liever een zware batterij onder u hebt zitten, geen probleem hoor, dan respecteer ik dat! Mij gaat het hier om het feit, wat maakt autorijden zo leuk, je kan aan 1000 mensen vragen wat ze het leukst vinden om een toertocht mee te gaan doen op open landwegetjes een lichtgewicht Spartaans scheurijzer zoals een Caterham/Lotus/Ariel/ donkervoort/E30 M3/S2000/Porsche GT4 enzv...of een zware 2,5 ton wegende zware schildpad met een dikke duracell batterij die 6u moet opladen voor 500km te kunnen bollen, Mijn keuze is rap gemaakt hoor...maja ieder zijn smaak.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2022, 08:02:45 door kietekiet »

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #77 Gepost op: 23 september 2022, 08:51:27 »
Een vliegtuig, een trein, een bouwkraan, een heftruck, allemaal mechanische pk's
Da's een feit. Maar mij gaat het er om als men iets leuks aan een auto kapot probeert te maken zoals ineens na 100 jaar er een ander soort motor in te gaan proppen wat niet op fosiele brandstof bold. En het is juist dat soort motor die het zo leuk maakt om er mee te rijden, t'kan best persoonlijke smaak zijn, als jij liever een zware batterij onder u hebt zitten, geen probleem hoor, dan respecteer ik dat! Mij gaat het hier om het feit, wat maakt autorijden zo leuk, je kan aan 1000 mensen vragen wat ze het leukst vinden om een toertocht mee te gaan doen op open landwegetjes een lichtgewicht Spartaans scheurijzer zoals een Caterham/Lotus/Ariel/ donkervoort/E30 M3/S2000/Porsche GT4 enzv...of een zware 2,5 ton wegende zware schildpad met een dikke duracell batterij die 6u moet opladen voor 500km te kunnen bollen, Mijn keuze is rap gemaakt hoor...maja ieder zijn smaak.

Aangezien we hier toch al zwaar off-topic aan het gaan zijn ...

Als een lichtgewicht Spartaans scheurijzer zo leuk is, waarom koop jij dan een M2 van 1500kg en doe je upgrades voor meer power?  Lijkt me ook vooral om rechtdoor te rijden!
Dan kan je beter een EV kopen, want die is toch sneller dan jouw stoplichtsprinter.
En 1500kg voor een M2, zo ver is dat ook niet meer af van de 1850kg van een Tesla 3 Performance...
Zoals ik elders al schreef, een paar 100kg minder maakt een pak verschil qua rijplezier, wat staat hier nog in de garage denk jij?

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #78 Gepost op: 23 september 2022, 10:23:25 »
je kan aan 1000 mensen vragen wat ze het leukst vinden om een toertocht mee te gaan doen op open landwegetjes een lichtgewicht Spartaans scheurijzer zoals een Caterham/Lotus/Ariel/ donkervoort/E30 M3/S2000/Porsche GT4 enzv...of een zware 2,5 ton wegende zware schildpad met een dikke duracell batterij die 6u moet opladen voor 500km te kunnen bollen, Mijn keuze is rap gemaakt hoor...maja ieder zijn smaak.

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=73794.0
Blijkbaar kiezen de meesten voor de 2,5 ton wegende wagen, die dan gecompenseerd 800pk moet hebben  ;D

Valt me wel op hoe op BB topics zoals "chiptuning ja of neen", waar er al 150 van gemaakt zijn enkel en alleen dit jaar al, zo hard uit de hand lopen en offtopic gaan, zonder dat er eigenlijk één iemand concreet op de topicstarter zijn vraag heeft geantwoord. Allemaal speculaties en veronderstellingen en eigen meningen, maar is er één iemand die ervaring heeft met het chiptunen van die specifieke motor?
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Offline Zion

• Qualifying
  • How low can you go
« Reactie #79 Gepost op: 23 september 2022, 10:43:27 »
Kietekiet, ik geef jou volledig gelijk. Ik heb het ook niet op de EV brol. Is niks emotie of plezier meer aan.

Offline kietekiet

• Premium Member
  • World Champion
  • .
« Reactie #80 Gepost op: 23 september 2022, 11:14:41 »
Aangezien we hier toch al zwaar off-topic aan het gaan zijn ...

Als een lichtgewicht Spartaans scheurijzer zo leuk is, waarom koop jij dan een M2 van 1500kg en doe je upgrades voor meer power?  Lijkt me ook vooral om rechtdoor te rijden!
Dan kan je beter een EV kopen, want die is toch sneller dan jouw stoplichtsprinter.
En 1500kg voor een M2, zo ver is dat ook niet meer af van de 1850kg van een Tesla 3 Performance...
Zoals ik elders al schreef, een paar 100kg minder maakt een pak verschil qua rijplezier, wat staat hier nog in de garage denk jij?

Omdat ik al verschillende Spartaanse scheurijzers heb gehad, en eigelijk ben ik niet verlegen om toe te geven dat het een vergissing is geweest die weg te doen.
Het speelt tegenwoordig serieus in mijn hoofd om een Caterham of dergelijke aan te schaffen voor de boeken definitief dicht gaan wat betreft fosiele lichtgewichtjes.. het enigste wat me tegenhoud is de prijs, vroeger kon je ze nieuw kopen voor 40k nu staan ze bijna het dubbele geprijsd.
Jou Honda NSX is puur speelgoed ofnie?
Fun factor van die wagen is ook enorm hoog veronderstel ik? Voor alle duidelijkheid mij gaat het er om dat die EV's niet de hemel moeten ingeprijsd worden qua puristen wagens en zogezegd die nieuwe Ferrari F40 moeten worden in deze moderne tijd.. voor mij  blijft het gewoon een milieu vriendelijke oplossing om co2 terug te dringen icm woon werkverkeer, en daar houd het voor mij op. Mijn excuses als ik in bepaalde topics over EV's daar zo kritisch over begon commentaar te geven. Als daily zou ik zoiets ook wel willen, maar wel pas vanaf het moment dat je 1000km kunt rijden met een volle batterij.

Offline joggink

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Form follows fun(ction)
    • joggink.com
« Reactie #81 Gepost op: 23 september 2022, 11:27:09 »
Gezien we hier toch off topic gaan :)

Meer dan 1000km met een EV  :wiggleyes: Ik heb over alle jaren heen nog maar 1 wagen gehad die meer dan 1000km kon rijden met 1 tank en dat was een E91 320d en dan nog moest je rijden met een ei onder het gaspedaal.

Wat ik wel impressive vind aan een EV: goeie vriend van mij is met zijn iX3 naar de UK op reis geweest. Totale afstand bijna 2000km, totale kost om te laden: 83 euro (en daar zat ook de abonnementskost voor zijn laadpas in). Ik heb met mijn X3M ongeveer dezelfde afstand gereden, de rekening wil ik niet maken. En heel eerlijk: om op reis te gaan is het fun gehalte van een benzine motor voor mij ondergeschikt.

Soit, ik snap het hele 'ik kies een kamp, graaf mij in en spui overal commentaar' verhaal niet. Of het nu Iphone vs android, een X3M / petrol power SUV is geen sportwagen (duh!),  EV vs petrol etc... is, don't care. Er zal wel aan alles een voor- en een nadeel zijn aan alles  :iono:

Offline Ben.

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #82 Gepost op: 23 september 2022, 13:56:13 »
Soit, ik snap het hele 'ik kies een kamp, graaf mij in en spui overal commentaar' verhaal niet. Of het nu Iphone vs android, een X3M / petrol power SUV is geen sportwagen (duh!),  EV vs petrol etc... is, don't care. Er zal wel aan alles een voor- en een nadeel zijn aan alles  :iono:

:exactly:

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #83 Gepost op: 23 september 2022, 19:02:24 »
Of het nu Iphone vs android, een X3M / petrol power SUV is geen sportwagen (duh!),  EV vs petrol etc...

Xbox noobs!

Offline order66

• Race Legend
« Reactie #84 Gepost op: 23 september 2022, 19:05:33 »
Xbox noobs!

Now that’s the spirit!

:toofunny: :toofunny: :toofunny:

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #85 Gepost op: 24 september 2022, 16:01:46 »
Als daily zou ik zoiets ook wel willen, maar wel pas vanaf het moment dat je 1000km kunt rijden met een volle batterij.
Denk dat het concept nog niet geheel door hebt.
Een EV die 1000km kan doen is noodeloos zwaar en noodeloos duur.
Een EV ga je op op elke hoek van de straat, bij je werk, bij je thuis opladen terwijl hij geparkeerd staat. Bij een benzine/diesel gaat dat niet.
Voor je dagdagelijkse ritten hebben je echt geen enorm rijbereik nodig. Op je werk aangekomen steek je hem in het stopcontact en je vertrekt volgeladen terug, en thuis steek je hem terug in.
Ga je echt duizenden euro's bij leggen op een wagen om 1000km rijbereik te hebben wanneer je die (uitzonderingen nagelaten) maar een paar keer per jaar nodig hebt.
Rijbereiken gaan gewoon omlaag gaan. Snelladen daarentegen zal hier de oplossing brengen.

En trouwens diegene die nog heil zien in de waterstof wagen. Weet je dat je +/- 3x zoveel electriciteit nodig hebt voor een waterstof wagen vergeleken met een electrische.
Die groene waterstof komt namelijk ook uit electriciteit en word daarna in de wagen terug omgezet in electriciteit. Telkens met de nodige verliezen.
Maw dit is geen oplossing tenzij voor zware vrachtwagens .
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #86 Gepost op: 24 september 2022, 16:12:02 »
Ik snap het toch niet meer. Eerst is het rijbereik van een EV het probleem. Als 1000km dan in zicht komt, is het nergens voor nodig  :thinking:

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #87 Gepost op: 24 september 2022, 16:23:33 »
Ik snap het toch niet meer. Eerst is het rijbereik van een EV het probleem. Als 1000km dan in zicht komt, is het nergens voor nodig  :thinking:

Het probleem is vooral onze zienswijze, en er is ook natuurlijk de laadinfrastructuur die nog moet inhalen.
Zelfs de brandstof wagens hebben rijbereik verloren omdat dit een invloed heeft op de brandstofkost.
Bij een EV is dit nog vele malen erger, deze sleept een noodeloos zware batterij mee, die ook nog eens veel kost. Factoren die bij een brandstofwagen veel minder doorwegen maar zelfs al een impact hebben, de benzine tanken worden kleiner en kleiner.

We zitten nog maar aan het begin :) .
Maar ik ben er vrij zeker van de rij bereiken die we nu kennen zeer uitzonderlijk zullen worden in de toekomst voor EV wagens, en we gaan daar weinig problemen mee hebben.

Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Race Legend
« Reactie #88 Gepost op: 24 september 2022, 21:35:33 »
Een EV ga je op op elke hoek van de straat, bij je werk, bij je thuis opladen terwijl hij geparkeerd staat.
Dat wordt plezant als IEDEREEN EV gaat rijden.. :)

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #89 Gepost op: 24 september 2022, 23:01:11 »
Dat wordt plezant als IEDEREEN EV gaat rijden.. :)
lol Idd, maar die gaat wel een proces aan zijn broek krijgen.  :thumbsup: :thumbsup:
Pre-LCI 2007 E61 525dA