Auteur Topic: [E6X] e61 163pk automatic: geen contact meer via pc naar centraal computersysteem  (gelezen 442 keer)

Offline dabeatisflo

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
[E6X] e61 163pk automatic: geen contact meer via pc naar centraal computersysteem
« Gepost op: 6 september 2022, 13:56:15 »
Hoi,

er moeten verschillende dingen gereset worden maar de garages krijgen geen contact met het systeem via de pc...
volgens de laatste garagist is module 9118729 defect. de vraag is of deze module echt zeer specifiek moet zijn of zijn het allemaal dezelfde?
Ik heb een foto erbij. De aut. versnellingsbak blijft in 1e steken maar dat is al 6 jaar zo als ik te lang in de file sta warmt die op en heb ik prijs. Normaal is dat weer weg als ik stop en weer start, nu niet meer. Ook de achtervering pompt niet meer op terwijl de pomp is vernieuwd en hij hangt vanachter op de grond. Ik heb manueel via de relais vanachter de nieuwe pomp blijven laten pompen maar de wagen stijgt niet en de pomp stopt uiteindelijk. Dat was vroeger wel het geval. Dus de kleppen ofzo worden niet bediend? Iemand een tip daarvoor voorlopig? zeer lastig rijden zo. Ik voeg een foto van de verdachte module bij.

met dank!

Online Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
Re: e61 163pk automatic: geen contact meer via pc naar centraal computersysteem
« Reactie #1 Gepost op: 6 september 2022, 14:34:49 »
Eh niet dat ik je direct kan helpen, maar

zeer lastig rijden zo

:toofunny:
- Signature adjusted for being outdated-

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2022, 15:27:32 »
ja.....

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 6 september 2022, 19:34:38 »
Als deze module de reden is waarom geen communicatie met de wagen meer mogelijk is (wat zou kunnen) dan moet je wel weer communicatie hebben nu de module verwijderd is. Is dat zo ?

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 6 september 2022, 20:12:22 »
dat zou ik moeten proberen...

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 6 september 2022, 23:39:47 »
Als deze module de reden is waarom geen communicatie met de wagen meer mogelijk is (wat zou kunnen) dan moet je wel weer communicatie hebben nu de module verwijderd is. Is dat zo ?

als ik die verwijder zal er wss niks meer werken....

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #6 Gepost op: 6 september 2022, 23:48:35 »
Neen. Veel modules communiceren via een bus systeem, dat ook via de OBD stekker communiceert met een diagnosecomputer. Het kan dat een module defect is en zo alle communicatie via die bus, verstoort. Als die module dan los gekoppeld wordt mpet de bus weer werken en moeten de andere modules weer bereikbaar zijn.

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2022, 13:29:04 »
hoi,
iemand een idee waar dat spul ergens zit? ik ga hem eens afkoppelen en zien wat er gebeurt

thx

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2022, 13:44:38 »

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2022, 14:00:33 »
ik heb de module afgekoppeld. motor start, dasboard geeft niks meer, ruitenwissers beginnen te gaan , krijg ze niet af. voor de rest geen verandering. uitlezen geen idee, zal ook ni gaan vrees ik. niks gaat nog, geen pinkers, niks, maar ik kan wel rijden in 1ste versnelling da's alles. ook geen stuurbekrachtiging meer. dus volgens mij werkt die module nog, of misschien half?

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2022, 14:08:16 »
hier is hij

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2022, 14:12:02 »
Het is normaal dat er eea niet meer werkt als je een module los koppelt he. Maar het doel was om te achterhalen of uw garagist gelijk had en je nu wel met de andere modules kan communiceren, en net dat heb je niet gedaan.
Redelijk nutteloos experiment dus.

Btw. Als je toch al de hulp van een garagist hebt ingeschakeld ... waarom lost hij het niet verder op ? Zo van die garagisten "ik denk dat het dat is, maar zoek het zelf maar verder uit"   :censor:

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2022, 14:44:17 »
Het is normaal dat er eea niet meer werkt als je een module los koppelt he. Maar het doel was om te achterhalen of uw garagist gelijk had en je nu wel met de andere modules kan communiceren, en net dat heb je niet gedaan.
Redelijk nutteloos experiment dus.

Btw. Als je toch al de hulp van een garagist hebt ingeschakeld ... waarom lost hij het niet verder op ? Zo van die garagisten "ik denk dat het dat is, maar zoek het zelf maar verder uit"   :censor:

maar ze kennen er niks van en in een bmw garage betaal je je blauw. ze willen er zelfs niet meer aan werken wegens te oud. 2006 ...

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2022, 06:54:12 »
Als ze vermoeden dat die module kapot is, bestel er dan één ... voor minder dan 50 euro is dat het proberen waard wat mij betreft.
> ebay.de

edit: je moet zo'n tweedehandsmodule wel 'programmeren' zo blijkt > https://www.bimmerfest.com/threads/ecu-airbag-with-gateway-module-body-control-gateway-module.919931/
« Laatst bewerkt op: 9 september 2022, 06:57:39 door dadoke »

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2022, 13:27:26 »
Hoi,

er moeten verschillende dingen gereset worden maar de garages krijgen geen contact met het systeem via de pc...
volgens de laatste garagist is module 9118729 defect. de vraag is of deze module echt zeer specifiek moet zijn of zijn het allemaal dezelfde?
Ik heb een foto erbij. De aut. versnellingsbak blijft in 1e steken maar dat is al 6 jaar zo als ik te lang in de file sta warmt die op en heb ik prijs. Normaal is dat weer weg als ik stop en weer start, nu niet meer. Ook de achtervering pompt niet meer op terwijl de pomp is vernieuwd en hij hangt vanachter op de grond. Ik heb manueel via de relais vanachter de nieuwe pomp blijven laten pompen maar de wagen stijgt niet en de pomp stopt uiteindelijk. Dat was vroeger wel het geval. Dus de kleppen ofzo worden niet bediend? Iemand een tip daarvoor voorlopig? zeer lastig rijden zo. Ik voeg een foto van de verdachte module bij.

met dank!

ik kom even terug op de achtervering. vroeger kon ik die gewoon terug omhoog doen gaan met 1 van die 3 relais in de koffer, nu niet meer maar de pomp draait en stopt na bepaalde tijd. is er iets met de kleppen en kan ik hem manueel weer omhoog krijgen vanachter want hij hangt op zijn gat en heb geen vering meer?

help please?

thx

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2022, 15:34:20 »
Eh niet dat ik je direct kan helpen, maar

:toofunny:

ze hebben terug contact en de nieuwe module is geprogrammeerd, mijn versnellingsbak schakelt alweer. nu de achtervering nog, daar is ook een doosje kapot...

Online Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2022, 15:45:18 »
Klinkt alsof hij bijna hersteld is, goed nieuws.

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2022, 15:51:38 »
verre van :)
3e stoplicht kapot, achterruiterwisser kapot, vitessenbak moet sowieso vervangen worden, ....

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2022, 15:58:03 »
Vitessebak schakelde toch alweer  :thinking:

3e stoplicht, achter ruitenwisser ... zo goed als zeker kabelbreuk achterklep.

Je hebt precies wel een koopje gedaan  :jpshakehead:

Online Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #19 Gepost op: 21 september 2022, 15:59:13 »
verre van :)
3e stoplicht kapot, achterruiterwisser kapot, vitessenbak moet sowieso vervangen worden, ....
Euh? Wat scheelt dan met de boite?
Stoplicht en ruitenwisser zou ik even voor de befaamde kabelbreuk kijken

Offline tom_il

• World Champion
l
« Reactie #20 Gepost op: 21 september 2022, 16:06:25 »
Als je de achterruit apart opdoet moet de ruitenwisser vrij kunnen bewegen. Zoniet zit die vast. Kan ook al eens gebeuren.
Test die achterruit verwarming maar eens, die doet het dikwijls niet en is dan gelinkt aan de kabelbreuk van de achterklep.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Gregory Vvk

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 21 september 2022, 16:22:53 »
Zoals de heren voor mij reeds aanhaalden:

As ruitenwisser durft wel eens vast komen te zitten.
Wisser loshalen moer lossen en WD40 deed bij mij de truck.

Warmtegraden achterruit stuk => kabelbreuk!
E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

Online Grote Smurf

• Premium Member
  • Trade Count: (+6)
  • Crashed!
  • Vroeger was alles beter.
« Reactie #22 Gepost op: 21 september 2022, 16:29:06 »
Versnellingsbak vervangen   :blink: Hoeveel km’s heeft de wagen?
E90 318 d - sold
E46 ///M3 - sold
E39 ///M5 - sold
Megane Rs - sold
E46 323 cabbie - Madam sold
Golf 7 R - sold
F36 GC  huidige 😍

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2022, 16:42:27 »
Euh? Wat scheelt dan met de boite?
Stoplicht en ruitenwisser zou ik even voor de befaamde kabelbreuk kijken

de olie is zwart en hij warmt op als ik in de file sta en valt in foutmodus, en soms is het opgelost door opnieuw te starten maar de laatste keren lukte dat niet meer en blijft hij 1ste hangen. automatic he. Als ik vrij kan rijden werkt hij perfect. DE wagen verliest ook power naarmate hij warmer wordt. alles van koeling is vernieuwd maar zelfde probleem.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2022, 17:14:42 »
Als je gezien hebt dat de olie zwart is, waarom heb je er dan niet meten nieuwe opgedaan ? Samen met een nieuw filter. Mogelijk was het probleem opgelost geweest.

Nu ... ik heb de indruk dat telkens wij een oplossing geven voor een probleem .. er nog 5 andere naar boven komen. Nu weer vermogenverlies als hij warm is. Dat is toch wel allemaal net iets erger dan een lampje van de nummerplaatverlichting vervangen. Moest het mijn auto zijn... die stond al lang op een vrachtwagen naar het verste land denkbaar.

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2022, 18:12:39 »
Als je gezien hebt dat de olie zwart is, waarom heb je er dan niet meten nieuwe opgedaan ? Samen met een nieuw filter. Mogelijk was het probleem opgelost geweest.

Nu ... ik heb de indruk dat telkens wij een oplossing geven voor een probleem .. er nog 5 andere naar boven komen. Nu weer vermogenverlies als hij warm is. Dat is toch wel allemaal net iets erger dan een lampje van de nummerplaatverlichting vervangen. Moest het mijn auto zijn... die stond al lang op een vrachtwagen naar het verste land denkbaar.

ik denk er anders over. de wagen is in proces met de verkoper, een Marokkaan (ik ben geen racist) wegens verkopen zonder car pass en andere verborgen gebreken.
dus ik kan de wagen NIET verkopen. Proces loopt al sinds 2016. Ik merk op, een trekhaak met een connector van  13 pins, dat doet me denken een een caravan of een zware aanhangwagen waardoor de versnellingsbak mogelijk defect is geraakt. ik denk maar luidop... Als ik de olie en filter van de versnellingsbak vervang gaat dan een pakje kosten want de olie is zeer duur. En wie zegt dat dit het probleem gaat oplossen gezien de diagnose bij een speciale firma die niets anders doet dan versnellingsbakken zegt dat de bak kapot is en moet gereviseerd worden voor 3000€. Gelukkig kan ik een andere bak kopen veel goedkoper en gemonteerd.

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2022, 18:18:27 »
Al 6 jaar in proces tegen de verkoper  :thinking:
Ik denk dat uw advocaat al meer gekost heeft dan een paar liter versnellingsbakolie.

Maar ik besluit dat ik u niet kan helpen. Ik weet blijkbaar maar de helft van het verhaal waardoor alle tips die ik kan verzinnen, om één of andere reden nooit lukken.

Succes  :thumbsup:

Offline dabeatisflo

• Warming Up
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2022, 18:23:11 »
Al 6 jaar in proces tegen de verkoper  :thinking:
Ik denk dat uw advocaat al meer gekost heeft dan een paar liter versnellingsbakolie.

Maar ik besluit dat ik u niet kan helpen. Ik weet blijkbaar maar de helft van het verhaal waardoor alle tips die ik kan verzinnen, om één of andere reden nooit lukken.

Succes  :thumbsup:

wat wil je nog weten?

de advocaat is pro deo