Auteur Topic:  2002-2007 --- E60 - 5 Reeks  (gelezen 4296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BimmerBoard

  • Forumbeheerder
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 2286
2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Gepost op: 6 januari 2010, 04:21:40 »
Verdere invulling volgt

Offline Janske21

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1650
  • Grts
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2011, 16:00:35 »
kan dat zijn dat niet iedereen dit kan zien?

Offline AndyCreemers

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 172
  • 535DA
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2011, 21:19:55 »
De BMW E60/E61 5-serie is een middenklasse luxueuze wagen, ontworpen door Chris Bangle en geproduceerd door de Duitse autofabrikant BMW. De E60 is de sedan en de E61 is de Touring. Deze wagen volgde in juli 2003 de E39 op. Een jaar later, april 2004, kwam de Touring uit. Beide versies werden in maart 2007 gefacelift.

E60

Deze sedan kwam tijdens de lancering in juli 2003 uit in 3 types: de 520i, 530i en 530d. Ze hadden alle 3 een 6-in-lijn motor met elk respectievelijk 170, 231 en 218 pk. In september van datzelfde jaar werden ook de 525i en 545i op de markt gebracht. De 525i heeft een 6-in-lijn motor met 192 pk, terwijl de 545i een V8 motor heeft met een vermogen van 333 pk. De 525d kwam in de eerste maand van 2004 uit. Hij heeft een 6-in-lijn motor die 177 pk levert. In september van dat jaar kwam de derde en ook krachtigste diesel uit: de 535d, met ook een 6-in-lijn motor die 272 pk kan produceren. In maart 2005 kregen de 525i, 530i en 530d een krachtigere motor. De 525i heeft nu 218 pk, de 530i 258 pk en de 530d 231 pk. Van deze modellen kwamen ook de vierwiel aangedreven versies uit (525xi, 530xi en 530xd). Nog die maand kwamen er enkele nieuwe types uit: de 523i die een 6-in-lijn motor heeft met 177 pk en de sportieve M5 met een V10 met 507 pk. In september 2005 kwam de kleine 520d (4-in-lijn motor met 163pk) uit en werd de 545i vervangen door de 550i die een V8 motor heeft met 367 pk. Van een aantal modellen kwam ook een Corporate versie uit, dit houdt in dat de motor een aantal pk's minder heeft en goedkoper in aanschaf is. Zoals de 520d met 150 pk in plaats van 163. Ten slotte kwam in maart 2006 de 540i op de markt. Deze heeft een V8 motor die 306pk kan leveren.
Er is ook nog een 535(x)i die niet verkrijgbaar is in Nederland. Dit model heeft een twin-turbo versie van dezelfde 6-in-lijn motor als de 530i. De motor is wel leverbaar in de 1- en 3-serie en heeft een vermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm.
Afmetingen: 4,84m lang, 1,85m breed, 1,47m hoog

E61

De BMW E61 5 Touring
De stationwagen van de E60 5-serie wordt de BMW E61 5 Touring genoemd. Ze hebben hetzelfde vermogen als de E60. De Touring kwam in april 2004 op de markt met 5 types: de 525i, 545i, 525d, 530d en de 535d. In maart 2005 werden de 523i en 530i ge´ntroduceerd en werd de motor van de 525i krachtiger. Ook de 4 vierwiel aangedreven types komen nu in Touring uit (525xi 530xi 525xd en 530xd). Zes maanden later werd ook de bij de E61 de 545i vervangen door de 550i en kwam de 520d op de markt.
Afmetingen: 4,84m lang, 1,85m breed, 1,49m hoog

M5

De BMW E60 M5
De in maart 2005 uitgebrachte BMW M5 is de allereerste BMW met een V10 motor. Die 5.0L motor is gebaseerd op de BMW Williams Formule 1 wagens en levert 507pk. Dat is dus meer dan 100pk/liter. De M5 valt goed te onderscheiden van de gewone 5-serie door zijn sportievere voor- en achterbumper, unieke M5 velgen, andere zijspiegels, 4 uitlaten en bredere wielkassen.
Enkele nieuwigheden op deze wagen zijn de SMG III, de nieuwste elektrohydraulische manuele versnellingsbak met 7 versnellingen, inclusief "Launch Control", en een "Power"-knop. Als deze niet is ingedrukt, dan is het vermogen van de motor gelimiteerd tot 400pk. Eenmaal de knop is ingedrukt, wordt het volledig vermogen (507pk) gebruikt.
De modellen vanaf 2006 hebben ook nog opties zoals het "Head-up display" waarbij de snelheid op de voorruit wordt geprojecteerd.
Al verschillende tuningbedrijven - zoals Hamann, Lumma en Hartge - hebben de BMW E60 M5 getuned.
Afmetingen: 4,86m lang, 1,85m breed, 1,47m hoog

Facelift

In maart 2007 kreeg de 5-serie een opfrisbeurt. Aan de buitenkant zijn de koplampen, voor- en achterbumper, mistlichten en achterlichten aangepast. Binnenin werden de deurpanelen, middenconsole en stuurwiel lichtjes veranderd. De grootste verandering zit, zoals dat bij BMW altijd is, onder de motorkap. De V8 motoren en de V10 van de M5 bleven hetzelfde, maar het vermogen van enkele 6-in-lijn motoren en 4 cilinder dieselmotoren steeg. Zo kreeg de 523i 190 pk, de 530i 272 pk, de 520d 177 pk, de 525d 197 pk en de 535d 286 pk. en kwam er een nieuwe 520i uit met een 4 in lijn motor en 170 pk


Gegevens

BMW E60 5-serie
Type   Jaartal   Motor   Vermogen
(kW/pk)   Koppel
(Nm)   Gewicht
(kg)   Topsnelheid
(km/u)   0-100km/u
(sec.)
520i   2003-2005   2.2L 6-in-lijn   125/170   210   1460   230   9,0
520i   2007-heden   2.0L 4-in-lijn   125/170   200   1440   230   9,0
523i   2005-2007   2.5L 6-in-lijn   130/177   230   1445   235   8,5
523i   2007-heden   140/190   235   1575   237   8,2
525i   2003-2005   141/192   245   1465   238   7,9
525i   2005-heden   3.0L 6-in-lijn   160/218   250   1450   245   7,5
525xi   1565   237   8,3
530i   2003-2005   170/231   300   1470   250   6,9
530i   2005-2007   190/258   1465   6,5
530xi   1565   6,8
530i   2007-heden   200/272   320   1505   6,6
540i   2006-heden   4.0L V8   225/306   390   1625   6,2
545i   2003-2005   4.4L V8   245/333   450   1605   5,8
550i   2005-heden   4.8L V8   270/367   490   1635   5,5
M5   5.0L V10   378/507   520   1730   4,7
520d   2005-2007   2.0L 4-in-lijn   120/163   340   1485   223   8,6
520d   2007-heden   2.0L 4-in-lijn   130/177   340   1485   230   8,3
525d   2004-2007   2.5L 6-in-lijn   130/177   400   1560   230   8,1
525xd   2004-2007   2.5L 6-in-lijn   130/177   400   1600   228   8,3
525d   2007-heden   3.0L 6-in-lijn   145/197   1555   237   7,6
525xd   2007-heden   145/197   400   1625   234   7,8
530d   2003-2005   160/218   500   1570   245   7,1
530d   2005-2007   170/231   1565   250   6,8
530xd   1635   242   6,6
530d   2007-heden   173/235   520   1565   250   6,8
530xd   1635   242   6,6
535d   2004-2007   200/272   560   1635   250   6,5
535d   2007-heden   210/286   6,4
Previous cars: Honda Civic '92 VTI 192pk, Integra type-r '99, Honda S2000 '03 260pk
BMW 535DA '06 chipped --> 330pk 682nm
Recent car: BMW 535DA F11

Offline totaleclipse

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 840
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2011, 18:39:03 »
ik zie nergens iets van de 535i  :iono:
1996 E36 M3 3.2
2015 Mercedes V-class 250 bleu-tec

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 733
  • Freude am Fahren
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2011, 15:40:41 »
Waarom staat hier eigenlijk "2002- 2007" terwijl de eerste E60 echter in juli 2003 ge´ntroduceerd werd en pas in 2010 opgevolgd werd door de F10? :thinking:

Offline Sas

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 423
  • The future may be overrated.
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2011, 17:53:14 »
Een kleine rechtzetting:

Bangle heeft noch de 5-serie, de Z4 (Anders Warming) of de 7-serie (Adrian van Hooydonk) ontworpen.
Al deze auto's werden getekend door kunstenaars onder zijn hoede.

In het geval van de E60/E61 was dat David Arcangeli, die net was overgekomen van Pininfarina, maar helaas in 2004 overleden is aan leukemie voordat hij zijn afgewerte wagen heeft kunnen zien.
Het is zelfs zo dat Arcangeli's voorstel het definitieve selectie proces bijna niet haalde, omdat zijn veelbelovende schetsen in eerste instantie niet te vertalen waren naar een kleimodel en daardoor werd verworpen door de ontwerpbazen. Maar de Italiaan en zijn team van boetseerders bewerkten dag en nacht een kleimodel, zodat het uiteindelijk toch werd geselecteerd voor het productiemodel.
De E60/E61 is gedeeltelijk ge´nspireerd op de architectuur van oude vliegtuigen en luchtschepen, waar een stof strak over een houten geraamte werd getrokken, zodat de ribben ervan te zien waren. Dat effect is het best te zien op de flanken van de wagen.

Bangle is wel altijd met de eer gaan lopen als Chief Designer.
Ik zeg niet dat B. geen enkele invloed heeft gehad op de vormgeving van de E60/E61 maar: ere wie ere toekomt.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2011, 18:03:16 door Sas »
2004 E60 520i Sold
2014 F22 220das Project in progress

Offline xdrive35d

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2172
Re: 2002-2007 --- E60 - 5 Reeks
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2011, 18:40:04 »
Een kleine rechtzetting:

Bangle heeft noch de 5-serie, de Z4 (Anders Warming) of de 7-serie (Adrian van Hooydonk) ontworpen.
Al deze auto's werden getekend door kunstenaars onder zijn hoede.

In het geval van de E60/E61 was dat David Arcangeli, die net was overgekomen van Pininfarina, maar helaas in 2004 overleden is aan leukemie voordat hij zijn afgewerte wagen heeft kunnen zien.
Het is zelfs zo dat Arcangeli's voorstel het definitieve selectie proces bijna niet haalde, omdat zijn veelbelovende schetsen in eerste instantie niet te vertalen waren naar een kleimodel en daardoor werd verworpen door de ontwerpbazen. Maar de Italiaan en zijn team van boetseerders bewerkten dag en nacht een kleimodel, zodat het uiteindelijk toch werd geselecteerd voor het productiemodel.
De E60/E61 is gedeeltelijk ge´nspireerd op de architectuur van oude vliegtuigen en luchtschepen, waar een stof strak over een houten geraamte werd getrokken, zodat de ribben ervan te zien waren. Dat effect is het best te zien op de flanken van de wagen.

Bangle is wel altijd met de eer gaan lopen als Chief Designer.
Ik zeg niet dat B. geen enkele invloed heeft gehad op de vormgeving van de E60/E61 maar: ere wie ere toekomt.

Jij weet er wat van  :) eerlijk is eerlijk
Bi Turbo Dieseltrein

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 7988