Auteur Topic:  1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber (mega 2018 update)  (gelezen 19578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9495
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #120 Gepost op: 14 juli 2016, 08:44:49 »
Hij krijgt zeker de nodige aandacht.  :thumbsup:

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 317
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #121 Gepost op: 18 juli 2016, 23:57:26 »
Hij krijgt zeker de nodige aandacht.  :thumbsup:
Zeer zeker

Today the TLC continues!

Had die gashendel clipjes bij BMW gaan bestellen en waren vanavond binnengekomen.

Natuurlijk een pakje van 10 want dit ging niet anders, dus heb ik de gashendelkabelclip ook maar ineens vernieuwd.

Dan een testritje en tot mijn groot plezier werkt de cruise control perfect!  :D

Moet alleen nog even de stuurwielstand aanpassen want deze staat teveel naar rechts terwijl mijn wielen rechtdoor staan. Is gekomen doordat het stuur eraf is geweest tijdens plaatsing.

Hier ga ik me vrijdag op de brugdag eens mee bezighouden want 's avonds een avond rondrit op de planning!


Degene die zondag, de 24e, op de meet zijn te Gent, kunnen hem normaalgesproken daar spotten!
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2016, 00:04:12 door Liquid Li0n »

Offline Bananenman

  • Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10716
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #122 Gepost op: 22 juli 2016, 08:38:53 »
Enorm benieuwd naar deze prachtbak!
Saab 9-3 1.9TiD

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 317
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #123 Gepost op: 21 september 2016, 19:38:02 »
het is weer eens tijd voor een update. Zoals je kan zien in de openingstopic was mijn autosleutel zonder batterijkapje, dat is nu verholpen en daarbovenop is het flauwe gelige gloeilampje vervangen door een powerledje. Het enige LEDje dat in de buurt van de auto komt, want dit bestond natuurlijk vroeger niet, maar het gelige gloeilampje was zo onnozel zwak dat dat toch wel anders moest kunnen.




maar uiteraard zegt een filmpje meer dan 1000 foto's dus bij deze:


« Laatst bewerkt op: 21 september 2016, 19:39:33 door Liquid Li0n »

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1661
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #124 Gepost op: 27 augustus 2017, 22:27:15 »
Den deze krijgt een grote portie tlc op dit moment. 😉
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed
E34 1992 525i Touring lazuurblauw
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey (daily)


Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 317
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #125 Gepost op: 28 augustus 2017, 11:50:31 »
Den deze krijgt een grote portie tlc op dit moment. 😉

Zeg dat wel! En ik weet door wie!  :thumbsup:

Het was dan ook al weer bijna een jaar geleden dat hier nog eens een update in het topic kwam, dus TLC voor het topic en nog meer voor de auto was dus zeker nodig!  :exited:


Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 317
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #126 Gepost op: 29 mei 2018, 21:54:42 »
Het is alweer een hele tijd geleden dat hier nog eens een update is geplaatst. Ik vond dat het er nu wel tijd voor was. Er is een hele hoop gebeurt.

De wagen heeft als ceremoniewagen voor een vriend zijn trouw gediend



en de dag later had ik een rondrit, daar zijn er problemen gekomen aan de motor. Hij reed nog wel maar dit op 5 cilinders...Dus op een zeer rustig tempo naar het dichtsbijzijnde dorpje, dat was Veere, in Zeeland, gereden en daar de takeldienst gebeld van Marsh. Goede service en mooie regeling met alles en dus zeker een aanrader voor de prijs die het "maar" is op jaarbasis. De auto pruttelde, kreunde en rammelde.

De auto laten afleveren bij een bevriende garagist die daar een snel oog naar geworpen had, compressietest heeft gedaan etc en ontdekt dat er een probleem was in de eerste cilinder. Maar al direct zei dat dit veel te veel werk was en te lang ging duren en dit niet wou doen. De kans was ook groot dat er een motorrevisie moest gebeuren of erger, een nieuw motorblok als er iets aan de cilinderwanden geraakt was. :blink:

De E30-E34 generatie meeting 2017 kwam er aan, deze kon ik helaas niet met de E34 doen maar heb dit met de daily dan gereden om vooral tips te krijgen van de kenners. Dit bleek een juiste beslissing want veel info verkregen, en veel hulp.  :bow: Waaronder het opzich nemen van het probleem door @bhpaddict :thumbsup: en het vervoeren van de wagen op trailer van de garagist naar Marco door @SteffenE34 :thumbsup:

Daar gekeken naar het probleem, wat de bevriende garagist me vertelde klopte, er was effectief een probleem in de eerste cilinder, namelijk een tuimelaaras afgebroken. Maar een groot geluk, de onderblok was nog goed!  :exited:



De stukken besteld bij Partacus.de, hier had ik nogal stukken op besteld en waren snel en verzendkosten redelijk. 1e bestelling prima, 2e bestelling ook prima maar bij de 3e bestelling deden ze plots moeilijk, weken gingen voorbij en na bellen, mailen en dreigen naar Hannover te rijden en cash te betalen bij afhalen hebben ze uiteindelijk de onderdelen opgestuurd. En nu kennen we het resultaat... Partacus bestaat niet meer. Dit zie je nu op hun site:

Citaat
www.partacus.de
Die Domain "www.partacus.de" wurde gesperrt.


Dus aan de herstelling begonnen zoals je hier wat kan zien in onderstaande foto's:





Ook gevraagd om dan ineens wat op te blinken waar nodig en zie hier het voortreffelijke resultaat:


de nieuwe onderdelen zitten op zijn plaats:



Daarna ontdekt dat er een terugslagklep in het oliefilterhuis niet goed meer werkte en dus vast komt te zitten. Deze mist drukkracht door slijtage. Dus ook ineens vernieuwd:



Oliepomp is gereviseerd met nieuwe internals. Veel minder speling als resultaat.
Ook de waterpomp was aan vervanging toe, deze dan ook maar ineens vervangen, nu de blok openlag was dit maar 20 minuten extra werk.

Zo is het blok langs boven en onder volledig open geweest en kritisch bekeken en vervangen/aangepakt waar nodig.

Maar dit was nog niet alles:

Toen ik met de auto begon te rijden toen deze hersteld was ontdekt dat bij stationair toerental bij motor op bedrijfstemperatuur er een probleem was met de oliedruk. Wanneer je gas gaf was de melding weg. Zie filmpje hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=l007yhIXx7M&feature=youtu.be

Na heel wat zoeken op google, uitpluizen en manueel uitmeten van de druk ontdekt dat deze idd wel druk genoeg gaf maar niet bij stationair. Het toerental hoger zetten was de oplossing niet, daar los je het probleem niet mee op dus een nieuwe oliefilter en nieuwe oliedrukschakelaar geplaatst en toen was het probleem nog erger, nog accurater:



Dus maar beginnen afbouwen van de stukken die vervangen geworden zijn



en ontdekt dat er een stomme dichting gescheurd was en hierdoor dus een lek ontstond...deze dichting vervangen en probleem was verholpen.

Eindelijk is de auto terug zoals het hoort en kan hij de zomer in. Binnen een dikke 5000km opnieuw de kleppen laten stellen, oliefilter en olie vervangen en de andere olin checken en luchtfilter nakijken.

Ook ontdekt tijdens de werken dat de ophangingsrubbers de volgende te gebeuren kost worden, als er in de praktijk tenminste niets tussenkomt dat er dan ook nog bij komt natuurlijk.

Offline 725

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 726
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #127 Gepost op: 30 mei 2018, 19:40:12 »
Mooi werk  :thumbsup:
BMW " There is no substitute "

VW Golf 1.0i A 05/2018
BMW e39 520i 09/1997 - Montrealblau (Ingeruild)
BMW e32 735i A 04/1988 - Lachssilber

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1566
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber
« Reactie #128 Gepost op: 30 mei 2018, 20:38:25 »
Hopelijk kan je nu weer ongestoord genieten :thumbsup:
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 724
  • Freude am Fahren
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber (mega 2018 update)
« Reactie #129 Gepost op: 6 juni 2018, 10:52:32 »
Serieuze werken, maar hij wordt gesoigneerd 8)

Offline Trebo91

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2562
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber (mega 2018 update)
« Reactie #130 Gepost op: 11 juni 2018, 19:27:52 »
Knappe werken  :thumbsup:  welke dichting heb je precies vervangen voor het oliedruk probleem?
1993 BMW e36 325i

"If you're not scared you're not going fast enough" - Ken Block

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1661
Re: 1990 - E34 - 535i - Sterlingsilber (mega 2018 update)
« Reactie #131 Gepost op: 11 juni 2018, 21:50:09 »
de dichting tussen het motorblok en de oliefilterbehuizing. Er zat een deftige lek tussen het druk- en het terugloopkanaal.
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed
E34 1992 525i Touring lazuurblauw
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey (daily)