Auteur Topic:  DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp  (gelezen 16873 keer)

Offline AndyCreemers

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • 535DA
Re: DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #30 Gepost op: 12 november 2010, 19:33:35 »
Geweldige thread, veel info gevonden  :bow:
Previous cars: Honda Civic '92 VTI 192pk, Integra type-r '99, Honda S2000 '03 260pk
BMW 535DA '06 chipped --> 330pk 682nm
Recent car: BMW 535DA F11

Offline BAMJW

• Qualifying
« Reactie #31 Gepost op: 4 augustus 2011, 15:21:19 »
petje af :clap: meer kan ik nie zeggen. chic...

Offline glenn530

• Nieuw
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2012, 16:35:17 »
kan iemand mij zeggen hoe groot de subs zijn van X-ion kit en hoeveel watt het is?

Offline glenn530

• Nieuw
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2012, 14:18:51 »
hey

ik heb eens ergens gelezen dat als je je deurpanelen eraf wil halen dat je airbag dan afgaat... klopt?

kvond het toen beetje absurd dat dit kan
k ben bezig met andere interieurlijsten te steken maar durf nu de deurpanelen dus ni te demonteren...

en als je je batterij loskoppelt heb je dan achteraf problemen met je boordcomputer dat die helemaal tilt slaagt of dat je dingen terug moet instellen en zo?

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2012, 19:40:08 »
De subs zijn 20cm en ik dacht iets van een 150W nominaal.

Dat je airbags afgaan bij het demonteren is niks van aan. Je mag wel nooit het contact opzetten terwijl de airbag losgekoppeld is of je blijft met een foutmelding zitten achteraf. Voor de zekerheid kan je dus idd best de batterij loskoppelen terwijl je er aan bezig bent.

Het enige wat je achteraf terug dient in te stellen is de klok en de datum.

----------
Sent from my Galaxy S using Tapatalk 2

Offline Lectra

• Premium Member
  • Trade Count: (+19)
  • Crashed!
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2012, 23:29:44 »
Deze write-up vandaag pas voor de eerste keer gezien...   :-X
Enorm bedankt voor de moeite !
Wat denk je er trouwens vandaag dik 2 jaar later van ?
Tevreden of zou je het anders aanpakken ?

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #36 Gepost op: 23 april 2012, 18:17:22 »
Awel, ik zou het vandaag helemaal opnieuw doen eigenlijk. Misschien da'k ipv de 3Sixty.2 een Audison Bit-One zou genomen hebben vooral omdat deze iets gebruiksvriendelijker is maar verder heb ik er geen klagen van.

Ik zit nog steeds met een minimale alternatorruis zoals je in't begin van't topic kon lezen maar deze is zo minimaal da'k mezelf na al die tijd er nog steeds niet genoeg aan stoor om hem op te zoeken. Hij is enkel hoorbaar wanneer het volume helemaal dicht staat. Vermoedelijk is deze afkomstig door het feit dat de 3Sixty en de DLS amp verschillende RCA-types gebruikt. Bij de ene zouden ze aan de aarding hangen, bij de andere niet. Dit zou dan resulteren in alternatorruis indien niet alle massa's op't zelfde punt genomen zijn. Door voor alles hetzelfde aardingspunt te gebruiken zou dit op te lossen zijn. Het enige dat bij mij echter nog niet gezamelijk hangt is de head-unit. Die massa dus mee naar achter trekken zou het probleem kunnen oplossen. Tijd en goesting heb ik eens nodig. Tijd en goesting... :P

Verder ben ik er nog steeds tevreden van. Ik denk niet dat ik veel anders had kunnen doen om het beter te laten spelen voor het budget da'k er aan uitgegeven heb en gebruik makende van de originele inbouwopeningen. Een extra Sub in de koffer en de subs onder de zetels wat hoger affilteren zou misschien nog een iets betere kickbass kunnen geven maar dan zit ik weer met zo'n onding in de koffer en daar heb ik echt geen zin in...
« Laatst bewerkt op: 23 april 2012, 18:26:32 door Bimmerstyle »

Offline 247km/h

• Grand Prix Winner
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2013, 14:44:21 »
In mijn E61 zit ik met Logic 7,geeft vrij goeie kwaliteit,zelfs als het wat luider staat.Een grote verbetering tegenover de kwaliteit uit mijn E39,waar een HIFI systeem inzit.Echter ik vind dat BMW nog het teen en het tander kan leren op gebied van muziekkwaliteit.

Of je moet hetzelf doen zoals hierboven beschreven.  :thumbsup:
Sent From My Brain Using Common Sense

E61 530D 2008 Sold
E23 728I 1983
E39 535I Daily Gearboxproblems

Offline Gregggie

• Nieuw
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2013, 23:35:41 »
Allereerst proficiat met uw aanpassing…

Ikzelf zit in een gelijkaardige positie daar het standaard audio systeem (na het begeven van 2 speakers) me niet meer kan bekoren.
Echter ken ik er te weinig van om een dergelijke aanpassing zelf uit te voeren.

Na wat googelen en verder uitzoeken kom je alternatieven tegen zoals "Bavarian Soundwerks" met een nieuwe speakerset ter waarde van 700 US dollars. Echter is er geen sprake van versterking of dergelijke zodat bij mij de vraag rijst of dit wel enig verschil zou maken…??

   http://www.bavariansoundwerks.com/product/598/174/BMW-Speakers-Upgrade-5-Series-M5-E60-E61/

Hoe dan ook wil ik graag de originele lay out in de wagen niet verknoeien en zal dus alles aangesloten moeten worden op het originele Audio Navi Professional zodat dit allemaal blijft functioneren.

Het volgende alternatief is dus het pakketje van hifimotive.nl specifiek voor de bmw reeks.
Het betreft een pakketje voor 1099€ of 799€ met 2 tweeters, 2 subwoofers en 2 speakers  (cfr. GLADEN ONE BMW Pack DSP)

   http://www.hifimotive.nl/product/358/gladen_one_bmw_pack_dsp/77/bmw/15/voertuigspecifiek/
of
   http://www.hifimotive.nl/product/247/gladen_one_bmw_pack_1/77/bmw/15/voertuigspecifiek/

Graag had ik jullie meer professionele mening hierover verkregen vooraleer ik het daadwerkelijk zou laten installeren.
Alvast bedankt voor de hulp.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
Re: DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS
« Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2013, 01:18:17 »
Let op met de Baverian Soundwerks setjes. Deze zijn gemaakt voor de Amerikaanse markt en daar kennen ze het Europese standaardsysteem niet. Voor hun is standaard-audio wat voor ons Hifi-audio is. Die setjes zijn dus gemaakt voor auto's waar al een Hifi-versterker in zit. Je hebt dus gelijk waneer je zegt dat deze setjes op een basissysteem niet veel gaan helpen. Je gaat trouwens speakers te veel hebben want je hebt minder inbouwplaatsen.

Wat betreft de Gladen speakers, daar kan ik kort over zijn. Gladen = Audio-System. Een tijd geleden is het merk Audio-System opgesplitst in twee submerken. Gladen zou staan voor de hogere series en Audio-System de meer basismodellen. Die Gladen speakers in de links zijn dus identiek dezelfde speakers als beschreven in't begin van dit topic. Alleen heb ik geen Audio-System/Gladen versterker maar een DLS en zit er nog een Rockford-Fosgate 3Sixty.2 processor tussen bij mij.

Die setjes die jij dus linkt zijn de alles-in-één oplossing van wat ik in feite heb. Versterker en kabelboom zitten erbij. Ik heb dat destijds allemaal zelf moeten maken want toen bestonden deze setjes nog niet en kon je enkel de speakers kopen zonder versterker of kabelboom. Het verschil tussen deze twee setjes in je links is dat het ene setje eentje is met DSP en het andere zonder. De DSP gaat ervoor zorgen dat de plaatsing van de muziek en de frequentiecurve wat aangepast gaat zijn aan de auto. De simpele versie van wat mijn RF processor dus doet.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 12:30:23 door Bimmerstyle »

Offline Gregggie

• Nieuw
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2013, 21:41:10 »
Nogmaals bedankt voor de informatie.

Graag had ik toch nog even willen weten of het prijsverschil tss beide setjes van Gladen de moeite waard is?

Gaat er een verschil zitten met of zonder DSP of is het nauwelijks merkbaar?

Merci

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #41 Gepost op: 25 januari 2013, 12:24:02 »
Ik heb effe de DSP versterker van naderbij bekeken en blijkbaar is dit een nieuw type. Vroeger hadden ze voor hun versterkers een soort insteekkaarten die er dan voor zorgde dat de frequentiecurve en tijdvertraging was ingesteld op uw type wagen. Probleem daarmee was dat dit vaste instellingen waren waar je niks kon aan veranderen en imho dus nooit echt ideaal.

Deze versterker heeft echter een echte ingebouwde DSP met nagenoeg dezelfde mogelijkheden die een losse DSP zoals mijn RF 3Sixty deze heeft. Je kan dus de muziek naar hartelust aanpassen aan je persoonlijke smaak en het interieur van je auto met behulp van een laptop. Voor 300€ vind ik dit zeker een meerwaarde wetende dat een losse DSP al gauw 500-800€ kost. Mijn systeem speelt opmerkelijk beter met de processor dan zonder. Zeker aangezien de uitgangscurve van een OEM autoradio nooit echt ideaal is en je deze kan aanpassen met de DSP maakt wel dat dit echt een serieus verschil gaat geven indien deftig afgeregeld.

Offline nickbmw330i

• Pole Position
  • BMW - Blijft Maar werken
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2013, 11:37:48 »
Bimmerstyle, ik vroeg me af of je na de install geen last hebt gehad van een vervelende kanarie vogel in je boxen die luider wordt als je motor hoger in toeren gaat aka pieptoon/fluittoon ook wel aardlus genoemd. heb al van alles met men install geprobeerd maar helaas de vogel vindt het fijn in men boxen pfff  :toofunny:
E46 - 330i M-Pack ~ ReAudio @M3 interieur
Herdaan int LeMansBlau!!

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=47260.msg1217116#msg1217116

Offline bakvolk

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2013, 21:54:50 »
Heb zelf een GLADEN ONE 200 setje laten installeren + Hertz HDP4 versterker en ben er heel content van  :thumbsup:
+ Dension Gateway 500
Klinkt heel goed.Kan nu teminste eens aan radio draaien zonder dat boxen het begeven.
En vervormt ook niets.Is dag en nacht verschil tegen OEM.
versterker is achteraan onder/ tussen de 2 vakken van koffer geplaatst.
Is zijn geld zeker waard  :thumbsup:

Bimmerstyle, ik vroeg me af of je na de install geen last hebt gehad van een vervelende kanarie vogel in je boxen die luider wordt als je motor hoger in toeren gaat aka pieptoon/fluittoon ook wel aardlus genoemd. heb al van alles met men install geprobeerd maar helaas de vogel vindt het fijn in men boxen pfff  :toofunny:
.Had ook bang voor een gefluit in boxen te horen maar is gelukkig niet het geval.
Ze hebben me ooit eens verteld dat het ligt omdat de kabels te dun zijn maar ook maar van horen zeggen.

Offline Paulus

• Qualifying
« Reactie #44 Gepost op: 25 mei 2013, 11:04:00 »
Als je signaal kabel los maakt van de versterker heb je nog steeds last van de vogel?
X3 2.0L 202Pk 420Nm
Focal Sound

Offline nickbmw330i

• Pole Position
« Reactie #45 Gepost op: 25 mei 2013, 11:24:01 »
Als je signaal kabel los maakt van de versterker heb je nog steeds last van de vogel?

heb dit al is overlopen en ik d8 van wel.
ik heb wel een 5.1 versterker met 3x rca inputs alsook op HU.
straks check ik dit nog even en post ik het hier :)
Herdaan int LeMansBlau!!

Offline Soul

• World Champion
    • BMWMeets
« Reactie #46 Gepost op: 27 mei 2013, 20:24:26 »
 :bow:
Wil ik eens horen !  ;)

Kan ik meteen eens vaststellen hoe goed de optie "609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL" klinkt, als je dit versterkt en aanvult.

Alleen, blijkbaar zat dat in 2007 anders in elkaar dan in 2009, in 2009 was de High End Audio de top, jij zit met de "radio professional" één stapje lager...
Nou ja, we kunnen alleen maar vergelijken en iets bij leren.  :D
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2013, 20:29:44 door Soul »

Offline nickbmw330i

• Pole Position
« Reactie #47 Gepost op: 27 mei 2013, 23:32:34 »

heb dit al is overlopen en ik d8 van wel.
ik heb wel een 5.1 versterker met 3x rca inputs alsook op HU.
straks check ik dit nog even en post ik het hier :)

vandaag weer druk bezig geweest met het uitzoekn van de pieptoon.
en denk dat ik hem gevonden heb. ik heb stroom voor de rode draad afgetapt van de sigarettenaansteker.
en heb daarnet om te testen is een draadje gelegd van + op de accu naar de radio en de pieptoon was gelijk weg...
Herdaan int LeMansBlau!!

Offline Paulus

• Qualifying
« Reactie #48 Gepost op: 28 mei 2013, 08:46:24 »
Super  :thumbsup: nu kan je genieten van leuke sound in de wagen
X3 2.0L 202Pk 420Nm
Focal Sound

Offline nickbmw330i

• Pole Position
« Reactie #49 Gepost op: 28 mei 2013, 19:11:19 »
Super  :thumbsup: nu kan je genieten van leuke sound in de wagen

was dat dan uit eindelijk niet maar heb het nu wel gevonden :thumbsup: , het is men Benzinepomp die piept en luider gaat bij gas geven. ook na het gas geven wil hij wel eens onder de 500 toeren zakken. en de rca kabel lag er niet ver van alsook speaker kabels ernaast. alles terug verlegd en nu is het gelijk weg, maar morgen gaat ie binnen bij bmw voor checkup Benzinepomp en motor terwijl ook. moet juist nog is die versterker goed afgesteld zien te krijgen >:D en dat lukt niet zo goed :censor:
Herdaan int LeMansBlau!!

Offline Paulus

• Qualifying
« Reactie #50 Gepost op: 30 mei 2013, 08:01:55 »
hier vind je handige informatie http://www.12vhifi.nl/index.html
X3 2.0L 202Pk 420Nm
Focal Sound

Offline nickbmw330i

• Pole Position
« Reactie #51 Gepost op: 30 mei 2013, 14:27:07 »
hier vind je handige informatie http://www.12vhifi.nl/index.html

Handige link idd :thumbsup: , heb gezien dat ik best men woofers onder de zetels in serie leg en de basskist gewoon op de 2 overgebleven kanalen.
ga ik nu doen, en dan versterker is afstellen via hun uitleg. dan is de installatie eindelijk af  :toofunny:
Herdaan int LeMansBlau!!

Offline Genz

• Nieuw
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 14 december 2013, 20:34:48 »
Ik heb dit topic nu ook even in grote lijnen doorgelezen maar ik zit met een vraag ivm de remote. Zoals beschreven staat, geeft de RF 3sixty2 een remote signaal uit naar de amp. Maar ik vroeg mij af of er andere manieren zijn om een remote te construeren zonder bedrading te moeten solderen van het stopcontact o.d.?

Waarom deze vraag. Ikzelf wens mijn E87 business met navi ook uit te breiden maar ondertussen is die R.F. 3sixty2 achterhaald en spreekt men over de audison BIT serie. Daarom wens ik een BIT TEN processor te gebruiken maar deze heeft nog een externe remote nodig.

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #53 Gepost op: 14 december 2013, 21:34:02 »
Ik gebruik ondertussen de remote functie ook al lang niet meer. Ik denk trouwens dat ik dit veranderd heb toen ik de High-Low Converter omgeruild heb voor de 3Sixty. Ik gebruik stroom die mee aan- en uit gaat met de slaapfunctie van de auto. Wanneer ik dus de deuren open springen versterker en 3Sixty mee aan. Ook blijven ze aan staan wanneer ik het contact uitgeschakeld heb. Enkele minuten later gaat de auto dan in slaapmodus en valt alles mee uit. Op deze manier hoor je nog de gong wanneer je uw lichten hebt laten branden, je bijna zonder diesel zit,... en alle andere check-control messages welke je nog krijgt na het uitschakelen van het contact. Met een gewone stroom na contact zou je deze niet hebben.

Nu... Probleem. Ik weet begot niet meer welke draad ik daar destijds voor gebruikt heb. Dus da's wel een beetje een bummer natuurlijk...

Offline Genz

• Nieuw
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 15 december 2013, 14:39:19 »
Ik lees dat er zo'n remote trigger modules bestaan maar ik vind niet meteen europese (lees BE/NL/DE) webshops die deze modules verkopen.
Deze lezen een een +signaal in van uw bv speaker-uitgang en vormen dan een 12V+ trigger voor de AMP's e.d.

Kan je u nog herinneren of deze draad mee zat in de bundel aan de radio? Of heb je deze extern ergens afgetakt.

Ik zal mijn multimeter binnenkort maar eens boven halen :)

http://www.nvx.com/xtri1.html
http://www.pac-audio.com/productDetails.aspx?ProductId=790&CategoryID=31

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #55 Gepost op: 15 december 2013, 17:10:09 »
Ik ben effe de schema's aan't raadplegen geweest. Ik denk dat je pin 13 op de grote radiostekker moet hebben achterop de radio. Dit zou een wit/violet draad moeten zijn. Deze stuurt de OEM versterker (indien aanwezig) en de antenneversterker aan. Ik ben vrij zeker dat dit de draad gaat zijn die ik gebruikt heb. Meet hem voor alle zekerheid eerst effe uit.

Wanneer je de radio aan staat zou daar stroom moeten op staan. Schakel dan het contact uit en blijf in de auto zitten en schakel niks aan of uit. Na een minuut of 2 hoor je dat alle modules beginnen uit te schakelen. Wanneer je goed luistert hoor je dit. Nadien zou de stroom van de draad moeten weg zijn. Indien dit het geval is ben je zeker en kan je die draad gebruiken als remote-draad voor de versterker en Bit-Ten.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 17:11:53 door Bimmerstyle »

Offline bakvolk

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #56 Gepost op: 15 december 2013, 18:57:00 »
Heb jij geen last van ''den Johnny''(**) in u deuren?Als ergens sta en dat ze zeggen daar den Johnny.
Dat het buiten hoort  **rammelen,bonkt, precies goedkoop autoke bij.

Ik gaan de deuren is opvullen met absorberend,isolerend materiaal peisk want is wel lastig.
Niet dat ik er last van hebt maar als aan lichten sta en mensen op voetpad kijken u aan,daar den John.
Vermoed dat het toch wel wat ga schillen.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #57 Gepost op: 15 december 2013, 19:24:56 »
Dit heb ik idd ook, maar dit zijn niet de deuren die rammelen. 't Zijn de drempels onderaan die rammelen. De behuizing van de subs houdt niet op met alleen die plastieken bakken onder de zetels. Dan zou er te weinig inhoud zijn om de subs deftig te laten werken. Er zijn openingen in de behuizingen en die lopen door in de dorpels. Ze gebruiken de inhoud van de drempels als extra ruimte.

Probleem is dat er in die dorpels blijkbaar vanalles ligt te rammelen wat je aan de buitenzijde van de auto hoort. Ik denk dat er weinig aan te doen is aangezien je in de dorpels niet geraakt zonder de boel open te slijpen... :-\

Offline Paulus

• Qualifying
« Reactie #58 Gepost op: 15 december 2013, 19:43:17 »
Rubber coating in de drempels spuiten helpt vrij aardig, of armaflex via de gaten in de drempels aanbrengen. Zelf nog niet getest maar blijkbaar zou plasti dip ook werken.
X3 2.0L 202Pk 420Nm
Focal Sound

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #59 Gepost op: 15 december 2013, 19:54:18 »
Dat zou idd wel een manier kunnen zijn ja. Moest ik ooit op een dag de boel nog eens gans uit elkaar halen zou ik dit nog wel durven doen. Probleem is dat ik denk dat ik de boel nooit meer gans ga uit elkaar halen... :P