Auteur Topic:  DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp  (gelezen 16872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Gepost op: 23 november 2009, 01:20:08 »
Ik heb zopas mijn standaard muziek installatie vervangen door een set voorspeakers van Audio-System, De X-Ion 200 BMW aangestuurd door een DLS Ultimate A7 vijfkanaals versterker. De verbetering dat dit met zich meebrengt is echt indrukwekkend tov het standaard systeem. Ook het Hifi-systeem gaat volgens mij niet kunnen tippen aan deze vrij simpele upgrade. Logic7 zal wsl nog iets beter spelen maar dit kost dan ook stukken van mensen en is bijna niet achteraf in te bouwen. Als ik een schaal moet maken van de kwaliteit van de verschillende systemen gaat deze er ongeveer zo uit zien:

OEM Standaard Audio - OEM Hifi Systeem - Dit Systeem - Logic7 systeem
---------Barslecht------------Bevredigend-------Zeer goed-----nog iets beter-

De voordelen van dit systeem tov eender wel van de OEM systemen zijn dat het gebruik maakt van kwalitatievere speakers. Zeker de deurspeakers zijn van een veel betere kwaliteit dan eender wat BMW origineel levert. Ook de versterker die ik gebruikt heb is één die je nooit in een OEM systeem gaat tegen komen. Deze is van uitzonderlijk goede kwaliteit. Eigenlijk is hij veel te goed om te gebruiken in dit systeem maar ik had hem nog liggen dus gebruiken we hem maar. Met een versterker die de helft kost kan je dit systeem nagenoeg hetzelfde laten klinken. Ten derde is dit relatief gemakkelijk om in te bouwen. Er moeten geen kabelbomen vervangen worden. Er moet in bijna geen enkele originele draad geknipt worden en er moet niks gecodeerd worden bij BMW.

Omdat velen niet zouden weten hoe aan zo iets te beginnen in recente auto's waar alles geïntegreerd is schrijf ik hier deze How To. Het is lang niet zo moeilijk als velen denken. Het is niet omdat alles in het iDrive zit dat de radio geen gewone radio meer is, dit is hij dus wel, hij is enkel gekoppeld aan iDrive. De uitgangen en stekkers zijn echter nog steeds gewone audiostekkers. Sterker ze zijn zelfs identiek aan deze van een E39 of E46 van na 2000. Het enige verschil is dat er een optische draad bij op zit die alles koppelt tot een geïntegreerd systeem.

Werkduur:

Ik ben er drie dagen aan bezig geweest. Ik voelde me wel niet 100% en heb tussendoor nog geholpen met zaken waarmee mijn kameraad bezig was. In optimale omstandigheden denk ik er maximaal 2 dagen misschien zelfs 1 (lange :P ) dag aan bezig te zijn.

Kosten:

Speakers: 350€
Versterker: 1000€ (kan ook met ene van ong. 500€)
High/Low converter: 75€
Kabels en toebehoren: 100€-150€

Voorzorgen:

Alvorens te beginnen met de aansluitingen moet de massa van de batterij afgekoppeld worden! Dit staat verderop beschreven. Tijdens de werken worden er stroomkabels getrokken en worden er airbags afgekoppeld. Indien je de batterij niet afkoppeld bestaat er kans op kortsluiting en foutmeldingen achteraf!

Voorzie ruimte om alles te leggen. Er komen veel interieurdelen uit de auto dus zie dat je deze ook kwijt kan.

Disclaimer:

Ik schrijf deze How To zodat het simpeler wordt voor jullie om een soortgelijke install te maken. Hoewel bij mij alles werkt en ik geen problemen heb neem ik neem echter geen enkele verantwoordelijkheid op mij indien er tijdens de werken bij jullie iets moest mislopen en stukgaan. Alles gebeurt op eigen risico!

Deze How To beschrijft een E61 van 06/2004 met standaard audio. In andere E61-ers is de installatie normaal gezien gelijkaardig. Het kan echter zijn dat sommige zaken anders zijn bij verschillende bouwjaren en uitrustingsniveaus. Bij auto's met een Hifi systeem is de aansluiting licht verschillend en bij een Logic7 totaal anders. Hou hier rekening mee. Bij een E60 gaat de installatie gelijkaardig verlopen buiten het demonteren en leggen van de kabels achteraan in de koffer.

De aansluiting gaat in de meeste recente BMW's met subs onder de zetel en standaard of hifi audio gelijkaardig zijn. Het demonteren en monteren van diverse onderdelen is echter totaal verschillend.

Niet het kleinste detail is beschreven in deze How To. Ik ga er van uit dat mensen die hieraan beginnen weten wat de voorkant van een schroevendraaier is en over genoeg gezond verstand beschikken om de details te ondervinden en te snappen tijdens de werkzaamheden.



Ik ben begonnen met het aankopen van een adapterstekker die normaal dient om een Parrot Handsfreekit aan te sluiten in de auto. Op deze ga ik al mijn kabels aftakken zodat ik niet hoef te knippen in de originele kabels. Deze blijven dus onaangeroerd zodat de auto achteraf gewoon terug origineel kan gezet worden. Zie foto 1

Vervolgens heb ik mijn kabelbomen gemaakt. Ik wou dat deze getwist waren omdat getwiste kabels de eigenschap hebben minder externe storingen op te nemen. Iets waar zeker in moderne wagens rekening moet mee gehouden worden. Je kan getwiste speakerdraad kopen maar deze kost meestal stukken van mensen maar je kan hem ook simpel zelf maken. Dit heb ik dus gedaan. Ik heb gewoon twee rollen enkeladerige draad genomen van 1,5mm². Deze rollen heb ik dan op een Workmate gezet en ingespannen. Zie foto 2

Aan de andere kant heb ik deze ingespannen op't boormachine. Erlangs ligt een meter om te zien op welke lengte ik de draden moest afknippen. Wanneer we nu gaan draaien met het boormachien gaan we de draden twisten. Zie foto 3

Dit hebben we dan 8 keer gedaan. 4 van deze kabels gaan gebruikt worden om met het speakersignaal van de radio naar de High/Low converter achteraan te gaan. De vier anderen dienen om van de versterker terug naar voor te gaan en worden aangesloten op de stekker achter de radio die dan naar de speakers gaat. Hierdoor zijn alle speakers (behalve de sub, daar kom ik later op terug) in één keer aangesloten zonder kabels te moeten bij trekken naar de deuren en in mijn geval het dak.

Omdat op de parrot adapter ISO aansluitingen zitten heb ik mezelf ook enkele losse ISO stekkers aangeschaft en deze op de kabels gezet. Dit was niet echt nodig, ik had ook de stekkers van de adapter kunnen af snijden en alles met kabelverbinders kunnen aansluiten maar dit was gewoon properder. Ook kon ik zo alles los klaarmaken alvorens de auto uit elkaar te halen. Op ISO stekkers zitten de speakerkabels altijd hetzelfde. Zie foto 4

Van de Parrot adatper heb ik ook de constante stroom, de massa en de versterker remote afgetakt en meegenomen naar achter. Je weet nooit waarom dit nuttig kan zijn dus kan je deze best ineens meenemen. De remote heb ik uiteindelijk niet gebruikt maar de stroom en de massa wel. Op deze heb ik gewone bajonet kabelschoenen gezet. Vervolgens hebben we dan de draden ingetaped mijn kabelbomen waren klaar. Zie foto 5
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:14:43 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Koffer demonteren en stroom aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2009, 01:20:27 »
Vervolgens moest de bodemplaat van de koffer eruit. Om deze eruit te krijgen moet je echter het één en ander demonteren.

Eerst heb ik de zit van de achterbank eruit gehaald. Dit is heel simpel. Die zit er gewoon in geklemd. Neem hem vooraan vast en trek er links en rechts goed aan naar boven en die springt uit zijn klemmen. Dan kan je hem naar voor verschuiven. Let hier bij op de gordelsloten. Deze moeten er tegelijkertijd uit gehaald worden. Eens deze eruit kan je de bank eruit nemen. Dit was nog niet echt nodig maar op deze manier kunnen de rugleunigen platter en werkt het handiger. Let wel dat je op die klemmen waarmee de bank vast zat een dik stuk stof legt of zo. Anders gaan de klemmen deuken duwen in het leder van de kopsteunen die er misschien niet meer uittrekken.

Onder de bodemplaat zitten twee pompen die de plaat omhoog houden. Deze dienen eerst verwijderd te worden. Om ze los te maken steek je een platte schroevendraaier achter het ijzeren klemmetje dat op de kop zit. Trek het een stukje los en trek de kop van de bol waarop hij vast zit.

Vervolgens dient de plaat die achter de rugleunig zit verwijderd te worden. Dit doe je door de bevestigingshaken links en rechts los te schroeven. Er zit een afdekkapje in dat je eruit haalt met een platte schroevendraaier. Hier onder zitten twee inbusschroeven van 4. Als de haken los zijn zit de plaat enkel nog vast met één klikker in't midden. Een korte trek naar boven en deze schiet los. Nu kan je de plaat achter de leuningen uit schuiven.

Links en rechts zie je nu telkens één inbusschroef van 4 waarmee de scharnieren van de bodemplaat vast staan. Los beide schroeven en je kan de bodemplaat eruit halen.

In foto 1 zie je hoe alles eruit ziet eens dit verwijderd is. Ik heb ook de linkse zijkant uit de koffer gehaald maar aangezien dit niet echt nodig bleek te zijn ga ik er ook niet dieper op ingaan. De rode cirkels zijn de plaatsen waar de haken stonden, de groene zijn de bevestiging van de scharnieren van de bodem en de paarse cirkel is de kop van één van de pompjes die moet gelost worden.

Op de foto heb ik ook de versterker al eens op zijn plaats gelegd om te passen. De versterker die ik gebruikt heb is net iets te groot om tussen de uitstulpsels in de mat te gaan. Daarom heb aan één kant een stukje uit de mat moeten zagen. De meeste versterkers zijn echter zo breed niet en zouden er met gemak tussen moeten passen.

Vervolgens heb ik de stroom aangesloten. Voor je hiermee begint koppel je best de massa van de batterij los. Om aan de batterij te komen verwijder je de beschermkap die erover zit door de schroef bovenaan in't midden te lossen en de schroef onderaan waarmee beide plastieken bodemplaten vast zitten (groene cirkels op foto 2). Achteraan, niet zichtbaar op de foto zit nog een plastieken klemmetje dat eruit moet. Om dit klemmetje te lossen moet je gewoon iets onder het bovenste gedeelte steken, dit eruit trekken en dan komt het onderste gedeelte eruit. Dit geld voor alle klemmetjes in de koffer.

De stroomkabel heb ik bij op het aansluitblok op de batterij geschroefd. Zoek een schroef waar je makkelijk aan kan en schroef hem erbij tussen. Best boven en onder het kabeloog een rondel steken omdat dit het vastschroeven vergemakkelijkt. De zekering heb ik gewoon met twee colsonbandjes rond een als bestaande kabel vastgemaakt. Om de kabel op zijn plaats aan de versterker te krijgen heb ik gewoon de klemmetjes van het rechtse zijpaneel gelost en het paneel een stukje los getrokken. Dan kon ik er met mijn arm achter om zo de kabel tot aan de versterker te geleiden. Er zijn wel enkele openingen waar je door kan dus dit ging heel simpel. Let wel op dat je niet tussen het scharniersysteem komt te zitten of daar waar het pompje zit om de bodem omhoog te houden. Dan zou de kabel daar geklemd kunnen komen te zitten. De massa heb ik links genomen omdat daar toch al alles uit elkaar lag maar het is simpeler van deze op het massapunt boven de batterij te nemen. Schroef hem gewoon bij tussen de schroef waarmee het massapunt vast zit en begeleid de kabel in één keer mee met de stroomkabel.

Vervolgens heb ik de kabels onder de mat geleid tot aan de versterker zoals je ziet in foto 3.

Op foto 4 zie je een totaalbeeld van de situatie op dat moment. Hou er rekening mee dat de linkse bescherming eigenlijk niet los moest.

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 06:58:22 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Dashboard en radio demonteren
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2009, 01:20:40 »
Hierna was het de beurt aan het dashboard. Dit moet gedeeltelijk uit elkaar om de radio eruit te krijgen. Laat je hierdoor niet afschrikken, het ziet er erger uit dan het is. ;D

Eerst moet de houten (alu) inleg samen met de ventilatiemonde eruit. Deze zit gewoon geklemd dus er moet niks losgerschroeft worden hiervoor. Begin best rechts met er iets achter te steken en hem een stukje los te trekken. Ik heb daar een toolke voor om interieurtrims te verwijderen maar een paar afgedankte bank/discotheekkaarten en een schroevendraaier kunnen wonderen doen. Vervolgens trek je hem voorzichtig los naar het midden toe. De groene cirkels op foto 1 zijn de plaatsen waarop hij vast zit. Helemaal rechts (niet op de foto) zit hij ook nog vast. Om de stekker van de knipperlichten/slot schakelaar te verwijderen duw je best achteraan op de schakelaar zodat deze eruit komt en verwijder dan de stekker. Dit is simpeler dan de stekker er proberen af te krijgen terwijl de schakelaar er nog in zit.

Voor je aan de volgende stap begint leg je best een doek of iets over de middentunnel en versnellingspook. Dit om het hout/alu niet te beschadigen.

Vervolgens dienen de twee schroeven die het centerpaneel vast houden los geschroefd te worden. Dit zijn de rode cirkels op foto 1. Dan kan je dit paneel los trekken. Dit zit wel goed vast en het klinkt raar als je het los trekt maar geen nood, normaal trek je het niet stuk. Begin onderaan aan de asbak door je vingers er achter te steken en trek naar je toe. Ook bovenaan geef je er een trek aan tot het lost. Dan zit het enkel nog in't midden vast. Dit is de hardnekkigste klikker maar als je er goed aan trekt komt deze ook. De paarse cirkels op foto 1 zijn ongeveer de plaatsen waar een klikker zit. Als alle klikkers los zijn kan je de onderste knoppenbalk gewoon naar achter eruit duwen. Hou het paneel links en rechts vast en duw met de duimen op de knoppenbalk tot deze losklikt.

Vervolgens dienen de stekkers die achteraan op het klima paneel zitten verwijderd te worden. De groene cirkels op foto 2 zijn alle stekkers die eruit moeten. Hierop zie je ook de stekker van de knipperlichten/slot. De twee rechtse stekkers zijn van het BMW type met zo'n hefboom. Duw de hefboom opzij en de stekker komt eruit. De linkse stekker zit met een klemmetje onder en bovenaan vast. Duw achteraan op de stekker om de klemmetjes te lossen en trek de stekker los. Die van de knipperlichten moet je gewoon trekken en die komt.

Hierna haal je de radio eruit. Deze zit gewoon vastgeschroefd met 4 schroeven De groene cirkels op foto 3 tonen de locatie van deze schroeven. Eens de schroeven los kan je de radio gewoon naar je toe trekken. Ik heb enkel de hoofdstekker van de radio gelost. Deze is ook van het hefboomtype. Duw de hefboom naar achter en de stekker komt los. Let erop dat de groene glasvezelkabels van de MOST bus niet gekneld of te fel geplooid worden! Deze kunnen daar echt niet tegen!Toen had ik genoeg ademruimte om de radio opzij te leggen om erachter te geraken (foto 4)

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:00:06 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Trekken van kabels
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2009, 01:20:46 »
Und jetzt kommen die kanonen... De zetel moet eruit.

Nu eruit is veel gezegd maar om de kabels te trekken gaat hij wel een aantal keer verplaatst moeten worden. Hem lossen is simpel. Hij staat gewoon vast met 4 torx schroeven. Achteraan kan je daar direct aan. Schuif de zetel naar voor en los de schroeven. Vooraan is't iets moeilijker. Er zit daar links en rechts een hardnekkig afdekplaat over. Hoe het juist los moet kan ik u niet beschrijven. Ze zitten alletwee op een paar plaatsen vast geklikt. Je moet een beetje voelen waar het komt en waar niet en op de tast het zo los klikken. De hoofd klikker zit bij beide plaatjes in't midden in de rail. Die moet je omhoog trekken. Links en rechts zit het nog geklikt. Hier moet je tegelijkertijd ook wat aan trekken en terwijl het plaatje naar voor schuiven tot het los schiet. Dan kan je aan de voorste twee torx schroeven. Los deze en maak vervolgens het afdekkapje dat over de stekkers zit los. Het zit vooraan gewoon gehaakt achter het metaal met 4 haakjes die je zo ziet zitten. Achteraan zit het rond een metalen buis geklemd. Daar kan je het gewoon vanaf trekken. Maak de stekkers los maar onthou waar ze zaten, noteer dit desnoods want bij een comfort interieur kunnen dit er veel zijn. Haal de hoofdsteun uit de zetel (op't klemmetje duwen en eruit trekken) en zet vervolgens de zetel daar waar normaal de achterbank staat zoals je ziet op foto 1. Op die manier heb je genoeg plaats om de mat op te heffen om de kabels te trekken en moet de gordel niet gelost worden.

Een andere optie is de kabels langs opzij in de dorpel te trekken. Dit is simpeler maar aangezien daar veel originele kabels lopen is het risico op storingen veel groter. Vandaar mijn keuze van ze in't midden te laten lopen.

De groene rechthoek op foto 2 is de plaats waar een stoffen beschermkap zit. Op de foto is deze al weg. Deze zit gewoon in openingen geschoven met haken. De groene cirkels op foto 2 zijn 2 van de openingen. Verder naar achter zit er nog één. Om die kap te lossen neem je ze achteraan vast en trekt je er aan in de richting van de groene pijl. Het kan zijn dat je er effe een schroevendraaier moet tussen steken om er met je vingers tussen te geraken alvorens je eraan kan trekken.

Vervolgens komt de kap onder het stuur eruit. Van deze heb ik geen foto genomen maar ze is simpel te verwijderen. Er zitten een viertal schroeven in die je zo ziet zitten. Twee ervan zijn aangeduid op met een rode cirkel op foto 2. De overige twee zitten onderaan en zie je zo direct zitten als je eens kijkt. Bovenaan rond het stuur zit het paneel links en rechts vast geklikt. Je ziet het net niet op de foto maar het zijn de twee bovenste paarse cirkels op foto 2. De middelste paarse cirkel is de plaats waar het skai waarmee de stuurstang is afgewerkt vastgeklikt zit. Dit zijn vier haakjes die gemakkelijk lossen. Ze terug vast zetten is wel een beetje mikken maar het lukt wel. Nu is alles los en kan het paneel eruit.

Dan moeten de kabels naar de radio toe getrokken worden. Dit gaat heel vlot. Als je je hand in de radio opening steekt voel is er links een gat waardoor je de kabels kan steken. Duw ze één voor één achter het paneel in en trek ze uit de radio-opening zoals je ziet op foto 2.

De volgende job is al wat moeilijker. Ze achter de mat krijgen tot onder de zetel. Dit is wel een gesukkel. Ik heb het op volgende manier gedaan:
Het gedeelte van de mat in de bovenste blauwe cirkel op foto 2 kan je een stuk lostrekken. Onder de mat ter hoogte van de onderste blauwe cirkel op foto 2 steek je best iets. Ik heb daar een dikke hamer onder geduwd om wat ruimte te creëren om met mijn hand eronder te kunnen. Dan is't duwen, trekken en vloeken tot de drie kabels onder de mat getrokken zijn. Er is echt weinig ruimte en het is een gesukkel maar uiteindelijk lukt het wel. De blauwe pijl op foto 2 toont ongeveer de richting waarin de kabels lopen eens ze onder de mat liggen.

Vervolgens moeten de kabels verder naar achter. Tijdens deze stap trek je ook de kabel die later gaat dienen voor het aansturen van de sub. Dit kan je met gewone dikkere speakerkabel doen maar ik heb hiervoor ook gewoon twee draden getwist zoals voor de andere kabelbomen. Voor je begint met het trekken van de kabels verplaats je best de bestuurdersstoel (die nu staat waar de achterbank normaal zit) naar de andere kant. Maw achter de passagierstoel. Ik heb niet echt foto's van het trekken van de kabels maar op foto's 3 en 4 zie je ongeveer hoe ze lopen. De groene pijlen hierop duiden de richting aan waar ze ongeveer zitten. Let er gewoon op dat ze nergens klemmen tussen de bevestiging van de bestuurderstoel. Voor de rest gaat dit vrij simpel. Onder de stoel achter de sub kan je de mat makkelijk omhoog trekken. Achteraan moet je de mat los trekken rond de klem van de zitbank (rode cirkel op foto 4). Dan steek je een stuk buis of zo achter de mat in de richting van de rode pijl op foto 4. Met die buis kan je de mat omhoog trekken en kan je de kabels simpel naar achter trekken. Eens de mat terug gemonteerd ziet het eruit zoals op foto 4

Het laatste stuk is het simpelst. Duw de kabels onder de rugleuning in in de richting van de blauwe pijlen op foto 4 en vis ze er langs achter terug uit zodat ze lopen als in foto 5. Op deze foto is alles al aangesloten maar hierop kom ik later terug.


« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:05:44 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Aansluiten van de kabels
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2009, 01:20:52 »
Dan het aansluiten. Ik heb gebruik gemaakt van een High/Low convertor die het speakersignaal dat uit de radio komt om zet in een Low Level RCA signaal. Hiermee ga ik dan naar de versterker om vandaar dan naar de speakers te gaan. Om naar de Hoog en middentoners te gaan maak ik gebruik van de originele kabels die in de wagen liggen. Ik ga gewoon terug van de versterker naar voor en daar zijn de kabels aangesloten op de originele aansluiting die vroeger op de radio zat.

Om dit alles te bewerkstelligen heb ik dus gebruik gemaakt van die parrot adapter zodat ik niet hoefde te knippen in de originele bekabeling.

De subs kunnen niet rechtstreeks aangesloten worden via de originele kabels. Hiervoor moeten er zelf kabels bij getrokken worden. Dit is echter vrij simpel. Links laat je die gewoon meegaan met de rest van de kabelboom zoals beschreven hierboven. Rechts kan je die door de dorpel geleiden. De kabel die origineel aan de sub hing kan je gewoon los laten hangen. Deze moet nergens aangesloten worden of zo.

Om de versterker zijn "aan signaal" te geven moet er een remote kabel op aangesloten worden. Op de radio zit een remote kabel maar ik vrees dat deze pas uitschakelt na een 20-tal minuten wanneer de rest van de stroom in de auto uitvalt. Dit is echter vrij lang om een zware versterker te laten aanstaan. Zelfs al speelt deze niet dan nog trekt hij vrij veel stroom waardoor de batterij wel eens sneller leeg zou kunnen zijn dan gewenst.
Op mijn Audison High/Low convertor zit echter een handige functie. Deze schakelt de versterker in nadat hij een speakersignaal ontvangt van de radio en schakelt na ongeveer 3 minuten niks gehoord te hebben de versterkter terug uit. Aangezien dit ideaal is heb ik gebruik gemaakt van deze functie. Om deze te laten werken volstaat het constante stroom en massa aan de convertor te hangen en het remote uitgangsignaal op de versterker te hangen.

Foto 1 toont een simpel schema van hoe alles is aangesloten. De gekleurde draden zijn er die ik zelf bij getrokken heb. De dikke zwarte zijn er die al aanwezig waren in de auto.

Foto 2 toont de aansluiting van de parrot adapter. Speakersignaal van de radio gaat evenals stroom, massa en remote naar achter door mijn zelfgemaakte kabelboom. Van de versterker komt er dan zo een kabel terug die dan naar de stekker van de auto gaat en zo signaal geeft aan de speakers. Op de foto is ook aangeduid waar alles naartoe loopt.

Foto 3 is de aansluiting op de versterker. Dit is vrij voor zichzelf sprekend denk ik. Het speaker signaal komt van de radio, gaat via de High/Low converter naar de versterker met RCA kabels. Op de sub ingang is niks aangesloten. Die neemt deze versterker automatisch van het voor/achter signaal. Sommige versterkers doen dit niet en dan moet er met RCA splitters gewerkt worden. Van de versterker vertrekken dan de speaker uitgangen die terug naar voor gaan om daar op de parrot adapter aangesloten te worden en zo de speakers te voorzien. De subkabels gaan rechtstreeks onder de mat naar de subs en de remote komt via de High/low converter met het systeem hierboven beschreven.

Eens alles aangesloten kan je de radio en de delen van het dashboard terug monteren. Om de radio te monteren moet je wel de kabels een beetje begeleiden. Links achter de radio is een gat (daar waar je de kabelbomen doorgestoken hebt) en onder de radio is ook nog wat plaats om het overschot aan kabels kwijt te geraken. Ook nu weer geld de regel: Klem of plooi de groene optische MOST kabels niet. Eens alles op zijn plaats kan je de radio er terug in duwen en vast schroeven.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:08:18 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Monteren en aansluiten van de subs
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2009, 01:20:59 »
Vervolgens heb ik de subs gemonteerd. Aangezien aan één kant de zetel nog steeds los staat is het daar simpel. Verwijder het zwarte beschermkapke van de sub door de vier kruisschroefjes te lossen aangeduid met groene cirkels op foto 3. Hieronder zie je de originele sub zitten. Deze zit ondersteboven gemonteerd. Deze kan je lossen door de mat een beetje opzij te trekken en de 4 torx schroefjes te lossen waarvan de plaatsen zijn aangeduid met rode cirkels op foto 3. Vervolgens koppel je de kabel los en haal je de sub eruit. De originele kabel kan je ergens opzij leggen. Deze dient niet meer gebruikt te worden.

Vooraleer je de nieuwe sub kan monteren moet er een stuk van weggesneden worden om hem te laten passen in een E60/61. Bij deze modellen is de uitsparing voor de aansluitterminal kleiner dan bij de rest. Hoe dit te doen staat ook in de handleiding van de set. Op foto 1 kan je zien wat er moet gebeuren. Het gearceerde gedeelte moet verwijderd worden. Ik heb hiervoor simpelweg een plaatschaar gebruikt. Dit gaat perfect. Je kan ook een zaagje, dremel, stevige kniptang of iets dergelijks gebruiken.

De sub aansluiten is simpel. Gewoon de draad die je net getrokken hebt aansluiten op de plus en min van de sub. (Foto 2)

Vervolgens schroef je de sub in de behuizing en monteer het afdekplaatje terug. Let er wel op dat de nieuwe sub, in tegenstelling tot de originele, niet ondersteboven gemonteerd wordt maar gewoon met de conus naar boven. (Foto 3)

Nu kan je de zetel terug monteren en vastschroeven.

Aan de andere kant is de installatie vrijwel identiek buiten het feit dat de zetel niet helemaal los moet en de kabel voor de sub nog getrokken moet worden. Aan deze kant schroef je dus ook de 4 schroeven van de zetel los maar de stekkers mogen blijven zitten. Schuif de zetel iets naar achter en kantel hem achterover. Om hem zo te laten staan kan je de gordel aantrekken zodat deze vast zit en achter het frame van de zetel haken. Op deze manier moet je niet de hele tijd die zetel achterover houden. (Foto 3).

De kabel trekken zoals ik dat gedaan heb is simpel. Ik heb hem gewoon onder de mat geleid tot aan de dorpel en hem dan onder de plastieken beschermkappen geduwd en hem zo onder de achterbank laten uitkomen. Er is echter een catch. Hier loopt ook de hoofdstroomkabel van de auto. Ik heb de installatie tussendoor telkens getest en voor deze sub aangesloten was speelde alles perfect zonder ruis. Nadat de sub aangesloten was heb ik last van een heel lichte alternatorruis. Volgens mij wordt deze opgepikt in de kabel van de sub en zo doorgegeven aan de rest van de installatie. Op een later tijdstip ga ik dus de hele zetel er nog eens uithalen en de kabel ook langs de middentunnel leggen zoals aan de bestuurderskant. Als je zelf aan je install begint kan je best een beetje meer tijd nemen en dit van de eerste keer doen aangezien ik vrij zeker ben dat de ruisproblemen van deze kabel komen.

Eens dit gedaan kan je alles weer terug monteren.

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:09:47 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Deupanelen demonteren en speakers monteren en aansluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2009, 01:21:05 »
De laatste stap. De deurspeakers monteren. Weinig foto's wel hiervan. Maar het is niet echt moeilijk en enkel een beschrijving zal wel lukken.

Eerst dient natuurlijk het deurpaneel verwijderd te worden. Dit is simpel. Steek een schroevendraaier achter het Airbag logo en trek dit eruit. Hierachter zit een torx schroef. Deze draai je los. Geen nood, ze kan niet in't paneel vallen. Vervolgens verwijder je met een klein schroevendraaiertje het kleine ronde beschermkapje helemaal vooraan het deurpaneel. Hierachter zit een kruisschroef. Ook deze draai je eruit. De rest van het paneel zit vast met klikkers. Begin onderaan en vooraan. Steek iets tussen het paneel en de deur (ik heb weer dat tooltje gebruikt maar een schroevendraaier en bankaart werkt ook) en trek het los. Vervolgens steek je je vingers er achter en trek je zo de onder-, voor- en achterkant van het paneel los. Om het bovenaan los te trekken begin je achteraan. Steek je vingers achter het paneel en trek dit recht naar je toe, niet naar boven of onder dus, recht naar je toe. Nu zijn alle klikkers en klemmen los behalve één centrale. Om het paneel hieruit te krijgen moet je het nu omhoog heffen. Het gaat willen blijven steken in de gaten van de klikkers dus daar moet je het een beetje voorbij geleiden. Als het paneel los is gewoon nog alle stekkers lossen die erop zitten en de staalkabel van de klink halen. Deze laatste zit met een witte aansluiting op de klink. Er zit een haakje aan dat je moet losmaken met een platte schroevendraaier en dan komt het witte gedeelte uit het zwarte.

Vervolgens monteren we de tweeter. Bij een E60/61 zonder tweeters (standaard audio) zit er al wel een mousse achter het roostertje waar de tweeter in past. Om deze mousse eruit te krijgen trek je het zwarte gedeelte waar het roostertje deel van uitmaakt vooraan los. Dit is een simpel schuifklemmetje. Als het plastiek los is kan je aan de mousse. Trek deze er tussen uit en stop de tweeter in het gat in de mousse. Je zal zien dat het gat iets te groot is voor de tweeter. Dit heb ik opgelost door er een dikke zwarte kabel onderaan bij tussen te klemmen. Nu zit de tweeter vast in de mousse en kan je het geheel terug achter het roostertje duwen. Duw daarna het plastieken gedeelte terug in het klemmetje en de tweeter zit op zijn plaats.

Hierna gaan we de aansluitkabel aanpassen voor de nieuwe speakers. Dit is de enige originele kabel waarin moet geknipt worden. Maar als je het doet op de manier ik het gedaan heb kan je hem achteraf nog steeds gebruiken moest je alles terug origineel zetten. De speakerkabel is die met het blauwe stekkertje. (foto 1) Bij een auto met Hifi kan het zijn dat er twee stekkers op de speaker zitten. Eén daarvan is voor de originele tweeter. Ik weet niet of deze dezelfde kleur heeft maar let erop dat je de kabel neemt die uit de deur komt en niet degene die naar de tweeter gaat. Nu snij je met een fijn mesje een kleine 10cm van de tape die er rond zit weg en knip je de kabel door op ongeveer 5cm van de stekker. Strip alle uiteinden bloot en draai de plussen en de minnen terug samen. Zet op deze bajonet kabelschoenen (vrouwelijke!) zoals in foto 2. Voor de montage van de speakers moet je straks de geel/bruine als min gebruiken en de geel/groene als plus. Indien je de installatie achteraf terug origineel wil zetten stop je gewoon de stekker terug in de speaker en laat je de kabelschoenen gewoon hangen.

Het deurpaneel dan. Verwijder de speakers door de schroefjes van 7 en 10 van het metalen frame te lossen. Schroef het frame nu terug vast. De nieuwe speaker komt op het frame te zitten ipv eronder. Meegeleverd zijn nieuwe schroefjes om de speaker te monteren aangezien de oude niet meer passen op de nieuwe speaker. (foto 3)

Schroef vervolgens de speaker vast met deze schroefjes en bevestig de filters onderaan het frame met colsonbandjes zoals in foto 4. Sluit de speaker aan met de kabelvorkjes die al gemonteerd zijn op de draden uit het filter. De tweeterkabel, die met de vrouwelijke en mannelijke bajonetaansluiting geleid je door het frame naar boven. De originele aansluitdraad om aan de auto te bevestigen knip je een stuk af aangezien deze veel te lang is en je zet er mannelijke bajonetaansluitingen op. Deze gaan dan straks in de vrouwelijke die je net aan de deur gemaakt hebt.

Nu dien je nog die centrale klem waarmee het deurpaneel vast zat te bewerken. Als alles juist is losgekomen zit deze nog op de deur. Met een tang duw je de klemmen waarmee ze vast zit samen en verwijder je het zwarte gedeelte. Hiervan moet je dan een hoek verwijderen (foto 5). Ik heb deze weggeschuurd met een dremel. Anders gaat ze niet over de nieuwe schroef die je net gebruikt hebt om de speaker te bevestigen. Schuif deze klem nu in de daarvoor voorziene uitsparing in het deurpaneel net boven de speaker. Deze moet in het deurpaneel en niet terug op de deur waar je hem losgemaakt hebt. Anders krijg je de boel nooit terug gemonteerd.

Nu is het gewoon een kwestie van alles terug te monteren. Sluit alle kabels aan. Let op plus en min bij de speakers. De draad met het bruine streepje is altijd min. Stop de kabel van de klink terug op zijn plaats en klik deze vast. en duw het paneel weer in zijn klikker. Let erop dat alle klikkers op hun plaats zitten alvorens kracht te zetten zodat je er geen plat duwt. Duw het paneel op zijn plaats en draai de schroeven terug vast.

Herhaal dit aan de andere kant en uw installatie is een feit!

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:11:37 door Bimmerstyle »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Alles nog afregelen en klaar!
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2009, 01:21:17 »
Eens alles terug gemonteerd dien je nog een beetje aftstelwerk te doen op de versterker. De handleiding van de speakers zegt dat de subs moeten afgefilterd worden op 125Hz. Mijn ondervinding is echter dat het geheel veel beter speelt wanneer je de kantelfrequentie op 90Hz zet. De speakers in de deuren gaan dus door tot 90Hz en de subs nemen het van daar over. Achteraan heb ik nog de originele speakers zitten. Om deze te kunnen laten volgen heb ik ze hoog afgefilterd op een 250Hz. Als je ze lager laat spelen kunnen ze echt niet volgen met de rest en begint heel mijn dakhemel te rammelen.

Nu is de installatie helemaal klaar voor gebruik.

Foto 1 toont het resultaat van de installatie. Niks dus...

Of toch...

Foto 2 toont de installatie met de bodemplaat open. Achter de versterker zijn de kabels nog zichtbaar. Hierover ga ik echter nog een afdekking maken zodat het eruit komt te zien als in foto 3

Nu kan je genieten van al het werk dat je gehad hebt en er een tutorial over schrijven waar je nog eens 6 uur werk aan hebt. :P

Succes! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 07:12:46 door Bimmerstyle »

Offline mosh

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 658
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2009, 08:24:55 »
Knappe uitleg, zal wel bom klinken nu!  :thumbsup:
Respect voor je werk maat!!! :bow:

grtz

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2009, 08:53:38 »
Zeer mooie en gedetailleerde write-up!

Update: Uitleg over twisted pair luidsprekerbekabeling weggehaald omdat ik twijfel aan de juistheid ervan en niet meteen bevestigende of weerleggende informatie kon vinden. Het was sowieso al wat off-topic en zou misschien ongewild voor verwarring kunnen zorgen of foutieve informatie verspreiden.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 10:26:17 door revtor »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2009, 09:24:20 »
Hmmm... Hoe zit het dan in mijn geval met de kabels die naar de High/Low converter gaan. De ingangsweerstand van deze is 100 Ohm dacht ik waardoor het vermogen door de speakerkabels veel lager wordt. Nog steeds geen kans op opgepikte "vuiligheid" dan?

Ik heb trouwens last van minimale alternatorruis. Waar hij opgepikt wordt weet ik niet maar ik dacht aan de luidsprekerkabel die naar de rechtse sub gaat. De reden waarom ik dit denk is de volgende.

Ik had de installatie al eens laten spelen met draaiende motor nadat de linkse kant klaar was. De rechtse kant was toen nog niet gedaan en die subkabel lag toen nog niet. De rechtse OEM speakers speelden al wel langs de versterker. Ik had toen niks van alternatorruis. De bekabeling is daarna niet meer veranderd geweest buiten die ene subkabel die nog moest getrokken worden. Ik heb deze dan gemakkelijkheidshalve gewoon in de rechtse dorpel gelegd vlakbij de hoofdstroomkabel van de batterij naar voor dus. Nadat de rechtse kant klaar was en de installatie dus af had ik ineens wel een heel lichte alternatorruis. Enig idee hoe dit dan zou komen aangezien er dus echt niks veranderd is geweest aan de installatie buiten de montage van de rechtse speakers en het trekken van die subkabel?

En geen probleem hoor. Zo leren we allemaal iets bij. ;)

@Mosh: Thnx man, we doen ons best en het klinkt idd zeer goed nu. ;)
« Laatst bewerkt op: 23 november 2009, 09:27:31 door Bimmerstyle »

Offline walz

  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 7167
  • ???
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2009, 11:48:50 »
Zeer knappe write-up!  :thumbsup:

Offline PsynceFiction

  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11237
  • www.boelsphotography.be
    • Boelsphotography
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2009, 11:59:21 »
Wat een werk! Prachtige DIY!

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2009, 12:38:48 »
Update: Uitleg over twisted pair luidsprekerbekabeling weggehaald omdat ik twijfel aan de juistheid ervan en niet meteen bevestigende of weerleggende informatie kon vinden. Het was sowieso al wat off-topic en zou misschien ongewild voor verwarring kunnen zorgen of foutieve informatie verspreiden.

"Alternator whine" is jammer genoeg niet zo eenvoudig weg te filteren en kan soms erg hardnekkig zijn. Het is wel belangrijk te weten dat het wel degelijk om alternator whine gaat. Als de toon in de luidsprekers niet meegaat met het toerental van de motor is het geen alternator whine maar mogelijk RFI door een van de databussen. In dat laatste geval zouden ferrietkernen uitkomst moeten bieden.

Koppel alle ingangen los van de versterker maar laat de luidsprekers aangesloten. Als je nu nog steeds alternator whine hoort als de motor draait komt deze hoogst waarschijnlijk via de luidsprekerbekabeling binnen. De luidsprekerkabels verleggen zou het probleem moeten oplossen. In principe kan het nog via de voeding van de versterker ontstaan, maar dat is wat moeilijker om te testen. Je zou luidsprekers kunnen aansluiten met hele korte stukjes draad (de luidsprekers even los in de koffer leggen). Bij kabellengtes van enkele tientallen centimeters zou de antennewerking minimaal tot onbestaande moeten zijn. Hoor je dan nog steeds alternator whine, dan komt de storing via de voeding van de versterker binnen. Herbekijk de stroomvoorziening van de versterker.

Hoor je zonder aangesloten ingangen geen alternator whine, dan komt het probleem van de versterker, signaalbekabeling en/of headunit (of andere bronnen zoals een car pc). Een veelvoorkomende fout die alternator whine kan veroorzaken is een grondlus in de audiogrond. De audiogrond hoort in principe slechts op één plaats verbonden te zijn met de massa van de wagen. Vaak wordt deze echter zowel geaard in de headunit als in de versterker waardoor je een flinke grondlus overhoudt. Het gaat wat ver om het hele concept van de aarding en grondlussen te bespreken. Daar zijn reeds websites en zelfs hele boeken aan gewijd. Maar de correcte aarding van audiocomponenten is van cruciaal belang, dus als je daar nog geen aandacht aan had besteed kun je jezelf daar best over informeren. Zo kun je veel mysterieuze problemen vermijden.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 10:26:15 door revtor »

Offline patE61

  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5955
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2009, 13:51:38 »
Zeer knappe write-up!  :thumbsup:
Wat een werk! Prachtige DIY!

+1 !! Liefhebbers van dit soort ingrepen zullen na het lezen van deze tutorial wel verlost zijn van een eventuele drempelvrees. Knap werk. ;)
1977 Ford Capri I - 1980 Ford Capri III - 1982 BMW520i E12 - 1986 BMW525i E28 - 1990 Audi 100quattro - 1994 BMW525tds E34(touring) - 1998 BMW525tds E39(touring) - 2002 BMW 525d E39FL(touring) - 2006 BMW520d E61 - 2009 BMW520d E61LCI - 2013 BMW520da F11 - 2016 BMW520da F11 LCI

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9288
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2009, 15:14:14 »
@bimmerstyle: knap werk en knappe beschrijving. Spijtig dat je het resultaat hier enkel kan tonen en ook niet even kunt laten horen.

« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 13:00:35 door b_ken »

Offline revtor

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 515
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2009, 18:58:30 »
Update: Uitleg over twisted pair luidsprekerbekabeling weggehaald omdat ik twijfel aan de juistheid ervan en niet meteen bevestigende of weerleggende informatie kon vinden. Het was sowieso al wat off-topic en zou misschien ongewild voor verwarring kunnen zorgen of foutieve informatie verspreiden.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 10:26:10 door revtor »

Offline Soul

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3193
    • BMWMeets
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2009, 19:50:47 »
Nice how-to !  :thumbsup:  Thanks !

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9288
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2009, 20:03:32 »
Edit: ook wat opgekuist.


Alleen deze conclusie wil ik toch behouden:
In ieder geval is er geen argument te vinden waarom het twisten slechter zou zijn, dus kunnen we ons ook nog altijd steunen op de uitspraak: ook al baat het niet, schaden zal het zeker niet.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2009, 13:02:42 door b_ken »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2009, 20:51:20 »
@ De complimenten: Thnx mannen! ;)

@ revtor: Ik ga volgend weekend alvast beginnen met die subkabel een los te maken aangezien ik voor 90% zeker ben dat het van daar komt. Moet het dat niet zijn dan wordt de zoektocht ingewikkelder. Aan een groundloop heb ik ook gedacht maar ik blijf het vreemd vinden dat het probleem pas nadat de rechtse kant gedaan was de kop op stak. Moest het een massa probleem zijn moest ik het al gehoord hebben toen enkel de linkse kant klaar was.

Ik ben alleszins zeker dat het om alternatorwhine gaat. Een heel zwakke whine maar hij is er wel. Verder heb ik geen last van andere storende geluiden wat op zich ook al goed is.

Nu we zien wel. Ik hou jullie alleszins op de hoogte als ik het weggekregen heb. ;)

Offline Polleke

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4697
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #20 Gepost op: 24 november 2009, 08:37:09 »
Dit is bijna kunst in mijn ogen ! Als je de kennis hebt om dit allemaal aangesloten te krijgen en er dan nog zo een perfecte uitleg bij te geven kan ik niets anders dan mijn petje af doen !!! Ik hou zelf ook van een goede klank voor de muziek die ik beluister.  Heb in mijn wagen het Hifi -10 luidsprekersysteem van BMW zitten en dat klinkt al tamelijk goed vind ik.  Maar deze installatie is indrukwekkend en zal waarschijnlijk ook zo klinken.  Bij een volgende BBD moet ik dat zeker eens komen beluisteren en ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn !
Echt chapeau !!!  :bow:

Offline robolop

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1235
  • Soms moet een mens al eens risiko's durven nemen
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2009, 12:26:43 »
Wat een HIGH-TECH uitleg allemaal... Moest het mijne instal zijn , zou ik met simpele dingen proberen, en dat is  kijken of de GAIN van de versterker niet te fel open staat. Ik neem aan dat je weet wat te doen om dit even te checken....

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2009, 18:45:50 »
@ Polleke: Thanks man! En ge bent welkom om eens te komen luisteren hoor op BBD. ;)

@ Robolop: De gain staat zeker niet ver open hoor. Hij staat zelfs redelijk ver dicht nu. Eigenlijk moet ik hem nog iets verder open draaien maar dan gaat dus die whine ook erger worden. :-\

Offline Polleke

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4697
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2009, 18:48:17 »
Da's dan al afgesproken !  8)

Offline john

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 1
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2009, 23:18:01 »
Hallo,even een ideetje over die ruis in je audio;ik zie op de foto's dat je signaalkabels achter bij de versterker over de voedingskabel loopt,dit kan ook wel een storing geven.

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #25 Gepost op: 2 december 2009, 15:53:32 »
Thnx John voor de info. Ik ben daar zelf ook al aan aan't denken geweest. Als ik nog eens tijd heb ga ik alles nog eens uit elkaar halen en eens troubleshooten. De storing is echter niet zo erg in die mate dat ik me er fel aan stoor. Dus het is niet echt dringend. Maar als ik het opengooi ga ik zeker ook de RCA's eens losmaken en verleggen om te zien of dit helpt. ;)

Offline kristof/e30

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1776
Re: DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #26 Gepost op: 10 december 2009, 19:26:00 »
Hey,

Ik installeer ook caraudio op mijn werk en vind het een heel goed topic.

Met de alternatorruis zou ik eerst een dikkere massa en stroomkabel proberen, 10mm vind ik bitter weinig voor uw dls, en zeker de stroomkabel proberen te verleggen. Daarmee zou het probleem in 90% van de gevallen moeten opgelost zijn. Massapunt kan je ook eens verleggen, ofwel rechtstreeks aan de batterij, ofwel aan de kast zelf.

Ook kan je de linedriver meer open zetten en de versterker minder, of omgekeerd wat het beste resultaat geeft.
Ofwel komt de storing van het signaal die je binnenstuurt in de linedriver ofwel door de versterker.
Met de Dls versterker denk ik wel niet dat deze de oorzaak is.

« Laatst bewerkt op: 18 januari 2010, 20:40:36 door Bimmerstyle »
E30 ///M - Diamantschwarz Ford - Escort Cosworth - sold
E91 - 320D - SaphirshwarzE36 ///M - Macaublau - sold
Landrover Discovery II Fl. Td5 -OffroadE46 ///M - Rubinrot - BBS CH - sold
K1200RE10 - 2002 - 1973 - Roundy - sold
Porsche 968 - AmethystLotus Esprit S4 - 1994 - sold

Offline Baloe

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 48
Re: How To: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #27 Gepost op: 15 april 2010, 21:37:53 »
Thnx John voor de info. Ik ben daar zelf ook al aan aan't denken geweest. Als ik nog eens tijd heb ga ik alles nog eens uit elkaar halen en eens troubleshooten. De storing is echter niet zo erg in die mate dat ik me er fel aan stoor. Dus het is niet echt dringend. Maar als ik het opengooi ga ik zeker ook de RCA's eens losmaken en verleggen om te zien of dit helpt. ;)

als je toch nog uw boel open doet om kabel te leggen,  dan zou je best in 1 keer een aparte voeding voor de radio alleen leggen,  dus stroom massa en remote vanaf de batterij tot aan de radio  en natuurlijk met een 10amp zekeringetje!           geloof mij, kan wonderen doen ivm alternator EN signaal ruis!

en ook altijd voedings kabels apart, speakerkabels apart (niet echt nodig bij u omdat er niet belachelijk veel power op staat 'was in mijn vorige beemer wel nodig want zat met 450+RMS per deur' dus mag je ze er wel bij laten, maar optimaal is het niet) en rca's apart
den boer zei, voor alle koeien gelijk!  en hij smeet zijn vrouw buiten!

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6073
Re: DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2010, 15:48:09 »
@Baloe: zo simpel is't allemaal niet in een E61. Die radio/navi/wisselaar/telefoon hangen aan een voedingsbron die na enkele minuten nadat de auto stilstaat volledig wegvalt. Deze aansluiten aan een constante spanning zou resulteren in een platte batterij na enkele uren... :-\

Verder heb ik wel alles zo veel mogelijk gescheiden gehouden. Mijn signaalkabels zijn trouwens maar 1,5 meter en lopen enkel van de processor naar de versterker. Eigenlijk mogen deze nog korter (0,5m) maar ik ben nog geen kortere tegen gekomen. De rest gebeurt in speakerlevel en daar pik ik geen storingen op. Het gebeurt echt achteraan ergens.Probleem is dat onder de locatie waar de versterker, processor en kabels zitten nog enkele modules zitten van de auto. Volgens mij hebben deze ook een invloed in de ruisproblemen. Een groundloop tussen de processor en de versterker is't volgens mij ook niet want wanneer ik alles op't zelfde punt aard blijft het probleem bestaan. Een groundloop tussen de radio en de rest zou eventueel wel kunnen. Dit zou ik wel kunnen oplossen door de radio op't zelfde aardingspunt te nemen als de rest maar dan moet ik de boel weer open gooien en een extra kabel naar voor trekken en hiervoor heb ik de goesting nog nie gevonden. ;D

Nu ja, het is een heel minieme ruis en ik heb er ondertussen al mee leren leven hoor. ;D

@Kristof: Misschien een wat late reactie maar de lengte van de voedingskabels in acht genomen (1m) denk ik niet dat een dikkere kabel voor veel verschil gaat zorgen eigenlijk. De versteker wordt ook niet voor de volle 100% gebruikt. Het subkanaal is veel te zwaar voor die subkes onder de zetels. Als ik de helft van het vermogen op't subkanaal gebruik zal't veel zijn. Dus dan gaan de voedingskabels wel volstaan. Deze zelfde kabels hebben trouwens in mijn vorige wagen altijd storingsvrij gewerkt dus daar ligt het probleem niet denk ik.

De versterker staat nu volledig dicht. De 3Sixty (de linedriver is weg ondertussen) staat op normaal aanbevolen niveau (clip leds knipperen). Indien ik de versterker verder open draai wordt de ruis idd erger. Het uitganssignaal van de 3Sixty aanpassen geeft geen verschil. Dit brengt me dan bij het feit dat die modules onder de versteker en kabels voor storingen zorgen. Kortere RCA's zouden dit kunnen verhelpen maar ik ben er dus zoals ik zei nog geen kortere tegen gekomen. :iono:
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 16:19:20 door Bimmerstyle »

Offline Baloe

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 48
Re: DIY: E61 Sound upgrade met AS X-Ion 200 BMW en DLS Ultimate A7 Amp
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2010, 17:43:56 »
eens in een goeie ICE winkel gaan om wat RCA kopjes en zelf uw RCA kabel inkorten

of het de ICE boer zelf laten doen
den boer zei, voor alle koeien gelijk!  en hij smeet zijn vrouw buiten!