Auteur Topic:  DIY: Dice install. en werking op een E46 met navi.  (gelezen 6710 keer)

Offline CTD

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
DIY: Dice install. en werking op een E46 met navi.
« Gepost op: 6 april 2009, 14:56:14 »
Beste leden,

Hierbij post ik een DIY van mijn Dice interface voor mijn iPod Touch 16gb.

Mijn wagen is een E46 coupe met navigatie en neerklapbare achterbank.

De dice interface wordt geleverd met 2 kabelbomen. 1 kabelboom van ongeveer 5meter lang, voor het aansluiten van de Dice op de wagen. En 1 kabelboom voor het aansluiten van de iPod op de Dice.

Voor we starten met aansluitingen te maken, gaan we de batterij loskoppelen. Dit is noodzakelijk voor een goede initialisatie van je Dice module. De baterij bevind zich in de koffer, aan de rechtkant onder de plastic cover:

Om deze klep te verwijderen, heffen we de bodem in de kofferbak omhoog. We ziet hier dat de plastic cover van de baterij vastzit met 2 draaiklemmetjes (Rode cirkels):

Deze kan je gewoon met je handel losmaken, door ze een 90° naar rechts te draaien en er uit te nemen:

Eens de klemmetjes eruit zijn, kan je de klep opheffen en uit de wagen nemen:

We zien nu de batterij:

We nemen een torx en schroeven de nagatieve pool los. Hierna heffen we de kabel omhoog van de batterij weg:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu kunnen we starten met de bekabeling van de Dice.

We beginnen te werken in de koffer, aan de linkerkant, waar de navigatiemodule, cd-changer,... zit:

We maken de bekleding van de koffer los. Allereerst, verwijder je de houder van de gevarendriehoek. Hiervoor duw je je schroevendraaier onder het klemmetje op de manier die de foto aanduid en trek hem eruit:

De houder ziet er achteraf zo uit:

Hierna maken we het plugje los dat zich bovenaan de bekleding bevindt, boven de klep van de Cd-changer en navi computer. Dit plugje verwijder je op een gelijkaardige manier als de houder van de gevarendriehoek:

Nu verwijderen we de klep met het lampje achter het linkse achterlicht. Duw het klemmetje in met je vingers en neem de cover er uit:

De cover ziet er zo uit na verwijderen:

Trek nu de bekleding naar binnen:

We zien nu de hele massa aan modules in de wagen. Omdat de Dice aangesloten wordt op de bekabeling van de cd-changer, zullen we deze moeten verwijderen. De cd-changer is de module aangeduid door het groene rechthoek. Draai de 4 schroeven los die de cd-changer in de houder houden (aangeduid door de rode cirkels):

Schuif nu de cd-changer uit de houder.

Achteraan de cd-changer zitten 2 connectors:

Maak deze los, deze dienen voor het aansluiten van de Dice module:

Cd-changer na verwijderen:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We gaan nu verder in de cabine.

Eerst verwijderen we het zitvlak van de achterbank. Om deze los te maken, steek je je vingers vanvoor onder het zitvlak en trek omhoog (dit doe je zowel aan de linker als de rechterkant van de wagen):

LET OP: nu kan je het zitvlak uit de wagen nemen. achteraan het zitvlak zitten 2 metalen klemmen, let op dat je je interieurlijsten niet beschadigd door ze ertegen te schuren!!!!

Achterbank na verwijderen:

De achterbank ziet er nu zo uit:

LET OP: Voor je de achterbank inklapt, zorg dat je bescherming legt op de 2 metalen klemmen die naar boven steken (rode cirkels). Ik heb plastic bubbelsheets gebruikt. Als je dit niet doet, zullen de klemmen zich in je leder/stof zetten en ernstige schade toebrengen!!!

Klap nu de achterbank ik door in de koffer de klemmen bovenaan uit te trekken en je achterbank neer te duwen:

Zo ziet de cabine er nu uit:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu beginnen we vooraan te werken.

Open het handschoenvakje en draai de 6 schroeven los (aangeduid door de rode cirkels):

Na verwijderen kan je het hele kastje er uit nemen. Dat ziet dan zo uit:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De kabelboom van de Dice-BMW, wordt geleverd met 3 stekkers. De eerste stekker (rode pijl) past in de 6pin connector van de CD-changer kabel. De tweede stekker (groene pijl) past in de 3pin connector van de CD-changer. De laatste stekker (blauwe pijl) past in de dice module, die vooraan in de wagen wordt geplaatst. De rode en groene stekkers moeten in de koffer uitkomen, bij de CH-changer, de blauwe in het handschoenvakje:

Verder heb je nog de Dice-iPod kabel:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Plaatst de Dice module in de houder achter het handschoenvak (gele cirkel) en sluit de kabels aan de dice aan:

We gaan nu starten met het wegwerken van de bekabeling.

Neem de kabel Dice-BMW en verstop deze onder de zwarte zijlijst aan de deur:

Verstop hem helemaal tot hij er hier uitkomt (groene pijl):

Nu kan je het handschoenvak terug schroeven in omgekeerde volgorde als je het er uit hebt gehaald. Met uitzondering dat er nu een kabel zal uitkomen bovenaan het handschoenvak (de Dice-iPod kabel):

Nu kan je verdergaan met het verstoppen van de Dice-BMW kabel. verstop hem helemaal onder de zijlijst tot hij er achteraan uitkomt (rode pijl):

Leg de kabel dwars over de achterbank naar de linkerkant van de wagen.

Aan de linkerkant zal je de kabel achter de lederen/stoffen bolster van de achterbank moeten duwen:

Eens erdoor geduwd, zal je de stekkers hier hebben. Nu moet je enkel nog de kabel langs de kofferbekleding door te duwen (groene pijl):

Als je nu naar de koffer gaat, zal je ziet dat de kabels achter de bekleding uitkomen:

Plug de kabels nu in in de connectors van de CD-changer:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De bakabeling is nu gelegd. Je kan nu alle onderdelen terugplaatsen in omgekeerde volgorde als je ze eruit hebt gehaald. Ik heb de CD-changer ook terug gestoken (niet aangesloten), zo ziet het er een beetje netter uit.

LET OP: De betterij sluit je nog niet aan! dit doe je als laatste!!!

Eens de wagen terug in elkaar zit, kan je de batterij aansluiten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In dit Youtube filmpje leg ik de basisfuncties van de Dice interface uit:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EWm5471TRvA[/youtube]

Ik hoop jullie voorzien te hebben van nuttige info!
2000 BMW E39 525Tds - SOLD
2003 BMW E46 330Cd - SOLD
1998 BMW E36 316i Coupe - SOLD
2015 BMW F36 435xd Gran Coupé - TOTALED/SOLD
2011 BMW E91 320d Efficient Dynamics - WIFE'S RIDE
2016 BMW F36 435xd Gran Coupé - DAILY
1973 BMW E9 3.0CS - WEEKEND

Offline eboss

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: DIY: Dice install. en werking op een E46 met navi.
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2009, 16:49:48 »
nette e46  :thumbsup:, er zuller veel mensen hier wel wat mee zijn. 
why drive fast if you can fly low?

Offline Datake

• Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2009, 18:36:44 »
jep, thnx voor de post  :thumbsup:

Offline milan

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2009, 16:11:37 »
bedankt voor de duidelijke uitleg, binnekort zelf eens aan beginnen...

Offline BMWtouring

• World Champion
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2010, 21:26:51 »
En ben je tevreden van de Dice kit? Ben van plan mij er ook 1 aan te schaffen, vandaar. :)

Offline Tracer

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2010, 21:25:30 »
ik zou dit willen aankopen voor mijn 5-reeks e39. Heb nu zelf al wat filmpjes bekeken van de installatie en het lijkt mij allemaal vrij makkelijk te gaan...vooral plug en play :) tenminste als je beschikt over de voorziening van de kabel voor de cd-lader.

Waar heb je de Dice trouwens besteld? Rechtstreeks via de site?

werkt de iPhone hier trouwens ook op?
« Laatst bewerkt op: 21 december 2010, 21:33:31 door Tracer »

Offline e46_323ci_cabrio

• Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2010, 21:39:22 »
bedankt  echt iets voor mij

Offline e46_323ci_cabrio

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2010, 21:42:26 »

Offline e46_323ci_cabrio

• Grand Prix Winner
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2010, 21:44:49 »
ik heb geen 13' scherm maar wel navi
kan ik dat ook doen
of moet ik ook grote scherm hebben
cd changer heb ik ook maar gefacelift is hij niet

Offline wiely

• Warming Up
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2011, 17:47:47 »
Handig, heb je een pm verstuurd.

Offline amoth007

• Grand Prix Winner
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2011, 21:20:38 »
mooie DIY  :thumbsup: maar waar bestel je zoiets?bmw garage, ebay?

Offline Fotografie_Sven

• Grand Prix Winner
  • www.netlog.be/fotografie_sven
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2012, 15:59:55 »
mooie DIY  :thumbsup: maar waar bestel je zoiets?bmw garage, ebay?
in de bmw garage ;)