Varia > Verkeer en Wetgeving

Wagen na motortuning laten keuren in Nederland

(1/7) > >>

Cauf61:
Hallo Het is op het scherp van de snee qua wetgeving; maar is het toegelaten om je wagen laten keuren in Nederland en daarna, enkel om te regulariseren, terug laten keuren in BelgŽ. Dit na na een zichtbare turbo motortuning?. Dus geen andere/zwaardere motor want dat is 100% zeker verboden. Je moet natuurlijk een garage in Nederland vinden die je wagen wil keuren.  Iemand reeds ervaring hiermee ?   Het gaat hier over een wagen uit 1992: oldtimer !!

Hier is de wettekst :

Keuring in het buitenland

Een voertuig in een lidstaat van de EU laten keuren

‍Artikel 23quater ß4 van het technisch reglement.

U kunt uw voertuig laten keuren in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte, in een door de overheid van het betrokken land erkend keuringscentrum.

Bij terugkomst in BelgiŽ moet u het voertuig meteen opnieuw laten keuren om de toestand te regulariseren. U zal geen toeslag voor laattijdigheid moeten betalen, maar u mag niet met het buitenlands keuringsbewijs blijven rondrijden.

Informeer u op voorhand bij de buitenlandse bevoegde instantie of ze een Belgisch voertuig wel willen keuren en er een keuringsbewijs voor kunnen afleveren. Er is geen Europese regeling die hen verplicht om uw voertuig te keuren.

Vraag zeker het akkoord van uw verzekeraar om gedurende een bepaalde tijd met een buitenlands keuringsbewijs rond te rijden.

Mvg

b_ken:
Ik weet wel dat men bij invoer in Belgie een auto, met zijn verbouwingen, moet aanvaarden als die verbouwingen op de buitenlandse inschrijvingsdocumenten zijn opgenomen en goedgekeurd waren in dat EU land.

Of zo maar even een Belgische auto gaan laten keuren in een ander land ook volstaat weet ik niet. Het zou wel deuren openen, dus ik volg dit.

cossie300:
Bij invoer van het voertuig moet de Belgische keuring dit aanvaarden. Maar daarvoor zou je de wagen eerst moeten laten invoeren in Nederland, en daarna nog eens terug invoeren in BelgiŽ. Dus verkopen in Nederland en terug aankopen. Een Belgische wagen gewoon laten keuren in het buitenland is denk ik niet mogelijk. Ik kocht 3 jaar geleden een oldtimer die gekeurd was voor verkoop in WalloniŽ en ik moest 3 maand na aankoop, de wagen laten herkeuren in Vlaanderen omdat de Waalse keuring niet geldig was in Vlaanderen.

Draje:
Zoals cossie zegt, het voertuig moet ingeschreven zijn in Nederland met desbetreffende motortuning, en nadien kan die in theorie zonder problemen in BelgiŽ ingeschreven worden.

Draje:

--- Citaat van: cossie300 op 17 oktober 2021, 21:40:25 ---Bij invoer van het voertuig moet de Belgische keuring dit aanvaarden. Maar daarvoor zou je de wagen eerst moeten laten invoeren in Nederland, en daarna nog eens terug invoeren in BelgiŽ. Dus verkopen in Nederland en terug aankopen. Een Belgische wagen gewoon laten keuren in het buitenland is denk ik niet mogelijk. Ik kocht 3 jaar geleden een oldtimer die gekeurd was voor verkoop in WalloniŽ en ik moest 3 maand na aankoop, de wagen laten herkeuren in Vlaanderen omdat de Waalse keuring niet geldig was in Vlaanderen.

--- Einde van citaat ---

Ivm je oldtimer is dat normaal met het verschil van W vs VL. Toen waren de oldtimerregelingen  niet hetzelfde in Vlaanderen als in WalloniŽ. Nu denk ik wel, maar ik volg dat niet meer..

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie