De Werkplaats > Ophanging & Remmen

[ALG] Mijn ervaring met TRW (= rommel)

(1/2) > >>

mega_stihl:
Jawel dames en heren. Het is weer zo ver. mega_stihl gaat weer zagen over zaken. Geef het toe, jullie houden er van!

Ik wil eens even mijn ervaring delen over TRW, zodat jullie hier hopelijk ver van weg blijven, maar dat zal sowiso wel al het geval zijn, gezien de meesten hier OEM (of Lemförder) minded zijn.

Een 7tal jaar geleden heb ik voor het eerst een product van TRW gekocht. TRW maakt OE onderdelen voor sommige merken, dus ik dacht dat dit wel een gekend en gerespecteerd merk moet zijn dat ietsofwat kwaliteit levert. Boy oh boy was I wrong.

Mijn eerste aankoop was een set remblokken voor mijn toenmalige 320d. Ze piepten wat, maar deden wat ze moesten doen. Remmen.

Nadien kocht ik mijn 320Ci met 208 000km. Deze had versleten voorste draagarmrubbers (duh). Dus ik heb direct heel de voorkant vervangen door TRW: rubbers & draagarmen. Alsook had ik kort nadien lichte speling op mijn stuurhuis. Nieuw (gereviseerd?) stuurhuis gekocht van TRW. Sindsdien stuurde mijn E46 echt vierkant. Er klopte iets niet. Ik dacht dat dit kwam door slechte uitlijning, maar de wagen is sindsdien herhaaldelijke keren uitgelijnd met verschillende waardes, en hij bleef slecht rijden. ALLE ophangingsdelen zijn sindsdien vervangen en hij bleef slecht sturen. Nadien een ZF stuurhuis gestoken --> probleem (grotendeels) opgelost. Conclusie? Er was iets niet pluis met dat TRW stuurhuis.

Anyways, die draagarm(rubbers) die ik op 208 000km geplaatst heb: Na een maar maanden zag één rubber er zo uit: (zie bijlage) Niet normaal dus. Nieuw set gekocht, weeral TRW, 2 maanden later --> zelfde verhaal. Weet niet meer of het toen van die nieuwe was of van die dat er al de volle 5000km ( ::)) onder stak. Nadien powerflexen gestoken: en het binnenste stuk van de powerflex kwam er steeds weer uit. Met een andere E46 met OEM draagarmen had ik dit probleem niet. Conclusie --> TRW draagarmen wijken lichtjes af van OEM. Meer hierover later.

Bon, die rubbers waren dus gaar na nog geen 10 000km. 50 000km later heeft één draagarm het begeven. Buitenste kogel zat gewoon volledig los. Vandaag op de keuring: speling gevonden op de andere TRW draagarm op dezelfde plaats. Deze heeft het de volle 70 000km uitgehouden.

Tevens: na het vervangen van de TRW draagarm naar een origineel exemplaar stond mijn camber anders en moest de wagen uitgelijnd worden. Dit bevestigt nogmaals dat TRW draagarmen niet identiek zijn aan OEM exemplaren.

Ook al eens een sway bar end link gehad van TRW, heeft het 10 000km uitgehouden.

Op wat piepende remblokken na: ik heb nog geen enkel onderdeel van TRW gehad dat niet binnen de kortste keren de geest heeft gegeven.

Dit om gewoon even mijn ervaring mee te delen, zodat we weten dat we van deze rommel moeten wegblijven :thumbsup:

Tom:
Ik heb een stuuras, spoorstangen, en een draagarm van TRW op de E38 zitten.
Nu ben ik curieus :)

flash:
Zit op de Navara ook weer met versleten stabi links, ik meen TRW of Febi. Zitten er ook nog geen 20k kms onder. Meyle gekocht nu.

mega_stihl:

--- Citaat van: Tom op  1 oktober 2021, 15:18:18 ---Ik heb een stuuras, spoorstangen, en een draagarm van TRW op de E38 zitten.
Nu ben ik curieus :)

--- Einde van citaat ---
Ik ook  ;D

--- Citaat van: flash op  1 oktober 2021, 17:03:44 ---Zit op de Navara ook weer met versleten stabi links, ik meen TRW of Febi. Zitten er ook nog geen 20k kms onder. Meyle gekocht nu.

--- Einde van citaat ---
Delphi stuurdelen zijn ook niet respectabel. Slijten ook aan de lopende band. Ik heb nu Febi spoorstangen en deze schijnen het toch relatief goed uit te houden 8) (hout vasthouden)

Maar sinds een tijdje steek ik enkel nog Meyle of Lemförder. Zelfs als ze bewust vragen om goedkoper spul te steken weiger ik het nog steeds, omdat ik weet dat het binnen het jaar toch naar de zak is.

Iksree:
Mijn E46 at de voorste draagarmenrubbers op op ongeveer 30k km. OEM

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie