Aankoop en Verkoop > Advies

 [F11, F10, E91, E61]E91 of E61 aankoop advies gewenst

(1/9) > >>

KenBacon:
Hi all,

Er zijn waarschijnlijk meerdere treads geweest hierover, maar ik vind precies alleen maar de oude terug..
Ik dacht zo, nadat er een paar jaar zijn overgegaan en de auto's in kwestie wat meer hebben kunnen "rijpen", een nieuwe vraag aan de experten hier!
Vanaf volgende week gaan mijn kids naar een nieuwe school, 12km verder, het langste deel vd weg via de autostrade. Ik ben daarom op zoek naar een veilige en fijn rijdende wagen binnen mijn zeer beperkte budget.
Longtime BMW fan, maar de laatste jaren zelf geen auto gehad.  De laatste hebben we verkocht wegens te weinig gebruikt.
De opties die momenteel voor me liggen: 
E61 520i LCI van eind 2009, 115000km.  Altijd BMW onderhouden.  Qua eigenaars goed en slecht nieuws: de eerste 10 maanden was dat een verhuurwagen, daarna 10 jaar lang 1 eigenaar die altijd netjes bij BMW op onderhoud geweest is (alle papieren aanwezig).  De wagen ziet er voor zijn leeftijd fantastisch uit en vanbinnen (lederen interieur) zou je hem niet van nieuw kunnen onderscheiden. Ik ben in de kofferbak gaan zitten en de luchtvering heft de auto netjes op, de motor draait lekker en versnellingsbak schakelt zonder rare geluiden of dergelijke.  Ben er ook mee gaan rijden en valt niks op aan te merken.  De onboard boordcomputer check geeft geen foutmeldingen.  Alle hoeken zijn netjes, de bodem heeft geen roest, de deuren sluiten netjes.  Alle electronica werkt, en de kofferbak vertoont geen sporen van mankementen.  1 vd kofferbak gasveren moet wel vervangen worden.  Ook de kabels die daar aan het scharnier zitten zien er zeer goed uit.  De auto heeft een panoramadak (had ik liever niet), maar ook hier geen sporen van lekkage. 
De auto komt met 1 jaar garantie via een soort verzekering van de garage die in de prijs zit. 

De andere is een E91 318i van midden 2012, 95000km.  Heeft de 2 laatste servicebeurten bij een onafhankelijke dealer gehad, daarvoor helemaal BMW onderhouden (4 BMW en 2 onafhankelijke garage als ik me niet vergis).  Ook deze is vanbinnen (half lederen interieur, dacht ik) en vanbuiten zeer zeer goed voor de leeftijd, geen krassen of zo.  Beter kan je van auto's van deze leeftijd echt niet verwachten.  Heeft een BMW professional radio, geen iDrive, BMW wegklapbare trekhaak (handig voor de fietsen).  Ook deze wagen draait lekker, geen rook of dergelijke, geen schokkerige of kloppende motor.  Ook hiermee gereden en de gedowngrade 2 liter rijdt toch wat minder vlot als die van de 520i.  Maar hij rijdt zonder noemenswaardige problemen.  Tijdens de testrit ging het olielampje en remlampje wel aan, maar na de rit oliepeil gecontroleerd en was nog voor 70% gevuld.  Remblokken kon ik niet controleren, maar de wagen krijgt voor verkoop sowieso nog een beurt van de garage die hem verkoopt.  Het olie en remlampje heb ik samen met de garage na de rit gecontroleerd en bleek te gaan om een servicebeurt die volgens de boordcomputer gepland stond op 7/2021 terwijl we 8/2021 zijn.  Het trok op de autostrade ook iets naar rechts, maar dat kan verholpen worden bij de service door het fatsoenlijk uitlijnen en juiste spanning op de banden te zetten.  Buiten de servicebeurt voor verkoop krijg ik ook 1 jaar Europese garantie op deze wagen. Specifiek gevraagd wat er zou gebeuren als er een serieus probleem zich voordeed, en de garage verzekerde mij dat alles dan onder garantie vernieuwd zou worden.  Ik vraag dit bij eventuele aankoop uiteraard op papier, I'm not from yesterday, he ;)

Mijn vraag is nu: wat denken jullie dat de beste optie is?  Ik heb al veel gelezen en opgezocht en denk het volgende:  de 520i rijdt vlotter, heeft meer comfort en is groter.  Dit is voor mij allemaal een pluspunt.  Maar hij is iets ouder (wel nog euro5, de 3 ook) en heeft iets meer KM's gelopen.  Ik heb schrik dat, als er kosten aan komen, ze dadelijk zeer fel kunnen oplopen.   De 318i is jonger, komt van een zeer betrouwbare garage, krijgt sowieso nog een onderhoud waarin alles gefixt wordt, heeft minder KM's gelopen en is misschien een iets minder gecompliceerde auto qua electronica, wat onderhoud maar vooral stukken misschien iets minder kostelijk maakt? 

Ik weet dat beide motorvariaties niet de meest opwindende zijn, geen "6 in lijn waar het bij BMW allemaal om te doen is",  maar "it does the trick" en de taksen in Belgi tegenwoordig zijn ook niet zeer opwindend.  Diesel is denk ik geen optie wegens wonen in stad en de weinige KM's die we doen.  Ik zou problemen met de roetfilter willen vermijden..

Nog belangrijk: beide wagens kosten ongeveer evenveel, de 520i een 1000 goedkoper, zonder onderhandelen...
Indien iemand de moeite zou willen doen om mij iets of wat te helpen met raad, zou dat zeer geapprecieerd worden!     

KenBacon:
Misschien ook nog relevante informatie die ik vergeten was in mijn epistel hierboven:  beide wagens staan in Duitsland en van de 520 weet ik wie de eigenaar was die er tot in juni mee gereden heeft.  Ik heb zijn naam en telefoon gevonden op de factuur van de nieuwe Allweather banden die erop liggen.  Gameplan is om hem proberen bereiken om eens over de auto te praten. Hij heeft de 5 ingeruild bij aankoop van een nieuwe wagen en is zo bij de garage waar hij nu staat te koop komen staan.
Verder ga ik ook eens met mijn onafhankelijke, zeer goede en eerlijke garagist praten over zijn ervaringen met beide modellen.. De prijs van beide wagens is ook niet de bodem van de markt momenteel.  Er zijn er goedkopere te vinden, maar ik geef initieel liever iets meer uit aan een wagen en garage waar ik een goed gevoel bij heb, dan later met de gestoofde, dure peren te komen zitten.
Ik weet dat niemand door de auto's heen kan kijken en eventuele gebreken kan zien, maar alle standaard checks die ik gedaan heb op de wagens zijn goed..   Ik ben gewoon heel hard aan het twijfelen tussen, in mijn ogen, de simpelere en mogelijk goedkopere en degelijkere 320, en de comfortabelere en ruimere en beter rijdende, maar potentieel duurdere 520i.

Light, please!! :bow: :bow: :bow:

pukkie007:
Opletten met Duitse wagens die er verdacht goed uitzien voor hun kilometerstand.

Ik zou hier voor de 520 gaan. Maar is er nu geen jongere wagen te vinden met jouw budget?  :iono:

beemerbuddy:

--- Citaat van: pukkie007 op 26 augustus 2021, 16:53:24 ---Opletten met Duitse wagens die er verdacht goed uitzien voor hun kilometerstand.

Ik zou hier voor de 520 gaan. Maar is er nu geen jongere wagen te vinden met jouw budget?  :iono:

--- Einde van citaat ---

Beide modelreeksen zijn van dezelfde generatie, dus qua electronica en evt. gremlins zitten ze op dezelfde 'golflengte'  :wiggleyes:
Laat voor alle zekerheid eens de chassisnrs. controleren bij een BMW-dealer, of via iemand die daar toegang toe heeft ( erkende Service-Partner )

Ik zou dan ook wel eerder opteren voor de 520i... Is toch een 5-reeks t.o.v. een 3-reeks... Maar dan sowieso eens de afwateringskanalen van het pano-dak nalopen, om de gevreesde natte-modules te vrijwaren  ;)
Heb zelf 2 E61's gehad, zr tevreden van geweest... Zijn fijn rijdende en comfortabele wagens  :thumbsup:

KenBacon:
Dank aan allen die reeds reageerden!  :bow:

Het zijn beiden inderdaad van dezelfde generatie.  Ook beiden LCI modellen, wat me positief stemt over de kinderziektes en gekende problemen met kabelboom en achterklep.. 
Wat zijn zo de grote kosten die eraan komen bij 100000km bij BMW? 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie