Auteur Topic:  [F11, F10, E91, E61]E91 of E61 aankoop advies gewenst  (gelezen 2953 keer)

Offline KenBacon

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[F11, F10, E91, E61]E91 of E61 aankoop advies gewenst
« Gepost op: 26 augustus 2021, 15:55:07 »
Hi all,

Er zijn waarschijnlijk meerdere treads geweest hierover, maar ik vind precies alleen maar de oude terug..
Ik dacht zo, nadat er een paar jaar zijn overgegaan en de auto's in kwestie wat meer hebben kunnen "rijpen", een nieuwe vraag aan de experten hier!
Vanaf volgende week gaan mijn kids naar een nieuwe school, 12km verder, het langste deel vd weg via de autostrade. Ik ben daarom op zoek naar een veilige en fijn rijdende wagen binnen mijn zeer beperkte budget.
Longtime BMW fan, maar de laatste jaren zelf geen auto gehad.  De laatste hebben we verkocht wegens te weinig gebruikt.
De opties die momenteel voor me liggen: 
E61 520i LCI van eind 2009, 115000km.  Altijd BMW onderhouden.  Qua eigenaars goed en slecht nieuws: de eerste 10 maanden was dat een verhuurwagen, daarna 10 jaar lang 1 eigenaar die altijd netjes bij BMW op onderhoud geweest is (alle papieren aanwezig).  De wagen ziet er voor zijn leeftijd fantastisch uit en vanbinnen (lederen interieur) zou je hem niet van nieuw kunnen onderscheiden. Ik ben in de kofferbak gaan zitten en de luchtvering heft de auto netjes op, de motor draait lekker en versnellingsbak schakelt zonder rare geluiden of dergelijke.  Ben er ook mee gaan rijden en valt niks op aan te merken.  De onboard boordcomputer check geeft geen foutmeldingen.  Alle hoeken zijn netjes, de bodem heeft geen roest, de deuren sluiten netjes.  Alle electronica werkt, en de kofferbak vertoont geen sporen van mankementen.  1 vd kofferbak gasveren moet wel vervangen worden.  Ook de kabels die daar aan het scharnier zitten zien er zeer goed uit.  De auto heeft een panoramadak (had ik liever niet), maar ook hier geen sporen van lekkage. 
De auto komt met 1 jaar garantie via een soort verzekering van de garage die in de prijs zit. 

De andere is een E91 318i van midden 2012, 95000km.  Heeft de 2 laatste servicebeurten bij een onafhankelijke dealer gehad, daarvoor helemaal BMW onderhouden (4 BMW en 2 onafhankelijke garage als ik me niet vergis).  Ook deze is vanbinnen (half lederen interieur, dacht ik) en vanbuiten zeer zeer goed voor de leeftijd, geen krassen of zo.  Beter kan je van auto's van deze leeftijd echt niet verwachten.  Heeft een BMW professional radio, geen iDrive, BMW wegklapbare trekhaak (handig voor de fietsen).  Ook deze wagen draait lekker, geen rook of dergelijke, geen schokkerige of kloppende motor.  Ook hiermee gereden en de gedowngrade 2 liter rijdt toch wat minder vlot als die van de 520i.  Maar hij rijdt zonder noemenswaardige problemen.  Tijdens de testrit ging het olielampje en remlampje wel aan, maar na de rit oliepeil gecontroleerd en was nog voor 70% gevuld.  Remblokken kon ik niet controleren, maar de wagen krijgt voor verkoop sowieso nog een beurt van de garage die hem verkoopt.  Het olie en remlampje heb ik samen met de garage na de rit gecontroleerd en bleek te gaan om een servicebeurt die volgens de boordcomputer gepland stond op 7/2021 terwijl we 8/2021 zijn.  Het trok op de autostrade ook iets naar rechts, maar dat kan verholpen worden bij de service door het fatsoenlijk uitlijnen en juiste spanning op de banden te zetten.  Buiten de servicebeurt voor verkoop krijg ik ook 1 jaar Europese garantie op deze wagen. Specifiek gevraagd wat er zou gebeuren als er een serieus probleem zich voordeed, en de garage verzekerde mij dat alles dan onder garantie vernieuwd zou worden.  Ik vraag dit bij eventuele aankoop uiteraard op papier, I'm not from yesterday, he ;)

Mijn vraag is nu: wat denken jullie dat de beste optie is?  Ik heb al veel gelezen en opgezocht en denk het volgende:  de 520i rijdt vlotter, heeft meer comfort en is groter.  Dit is voor mij allemaal een pluspunt.  Maar hij is iets ouder (wel nog euro5, de 3 ook) en heeft iets meer KM's gelopen.  Ik heb schrik dat, als er kosten aan komen, ze dadelijk zeer fel kunnen oplopen.   De 318i is jonger, komt van een zeer betrouwbare garage, krijgt sowieso nog een onderhoud waarin alles gefixt wordt, heeft minder KM's gelopen en is misschien een iets minder gecompliceerde auto qua electronica, wat onderhoud maar vooral stukken misschien iets minder kostelijk maakt? 

Ik weet dat beide motorvariaties niet de meest opwindende zijn, geen "6 in lijn waar het bij BMW allemaal om te doen is",  maar "it does the trick" en de taksen in België tegenwoordig zijn ook niet zeer opwindend.  Diesel is denk ik geen optie wegens wonen in stad en de weinige KM's die we doen.  Ik zou problemen met de roetfilter willen vermijden..

Nog belangrijk: beide wagens kosten ongeveer evenveel, de 520i een 1000€ goedkoper, zonder onderhandelen...
Indien iemand de moeite zou willen doen om mij iets of wat te helpen met raad, zou dat zeer geapprecieerd worden!     
« Laatst bewerkt op: 6 september 2021, 14:52:18 door KenBacon »

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
Re: [E91, E61]E91 of E61 aankoop advies gewenst
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2021, 16:18:20 »
Misschien ook nog relevante informatie die ik vergeten was in mijn epistel hierboven:  beide wagens staan in Duitsland en van de 520 weet ik wie de eigenaar was die er tot in juni mee gereden heeft.  Ik heb zijn naam en telefoon gevonden op de factuur van de nieuwe Allweather banden die erop liggen.  Gameplan is om hem proberen bereiken om eens over de auto te praten. Hij heeft de 5 ingeruild bij aankoop van een nieuwe wagen en is zo bij de garage waar hij nu staat te koop komen staan.
Verder ga ik ook eens met mijn onafhankelijke, zeer goede en eerlijke garagist praten over zijn ervaringen met beide modellen.. De prijs van beide wagens is ook niet de bodem van de markt momenteel.  Er zijn er goedkopere te vinden, maar ik geef initieel liever iets meer uit aan een wagen en garage waar ik een goed gevoel bij heb, dan later met de gestoofde, dure peren te komen zitten.
Ik weet dat niemand door de auto's heen kan kijken en eventuele gebreken kan zien, maar alle standaard checks die ik gedaan heb op de wagens zijn goed..   Ik ben gewoon heel hard aan het twijfelen tussen, in mijn ogen, de simpelere en mogelijk goedkopere en degelijkere 320, en de comfortabelere en ruimere en beter rijdende, maar potentieel duurdere 520i.

Light, please!! :bow: :bow: :bow:

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2021, 16:53:24 »
Opletten met Duitse wagens die er verdacht goed uitzien voor hun kilometerstand.

Ik zou hier voor de 520 gaan. Maar is er nu geen jongere wagen te vinden met jouw budget?  :iono:

Online beemerbuddy

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:12:37 »
Opletten met Duitse wagens die er verdacht goed uitzien voor hun kilometerstand.

Ik zou hier voor de 520 gaan. Maar is er nu geen jongere wagen te vinden met jouw budget?  :iono:

Beide modelreeksen zijn van dezelfde generatie, dus qua electronica en evt. gremlins zitten ze op dezelfde 'golflengte'  :wiggleyes:
Laat voor alle zekerheid eens de chassisnrs. controleren bij een BMW-dealer, of via iemand die daar toegang toe heeft ( erkende Service-Partner )

Ik zou dan ook wel eerder opteren voor de 520i... Is toch een 5-reeks t.o.v. een 3-reeks... Maar dan sowieso eens de afwateringskanalen van het pano-dak nalopen, om de gevreesde natte-modules te vrijwaren  ;)
Heb zelf 2 E61's gehad, zéér tevreden van geweest... Zijn fijn rijdende en comfortabele wagens  :thumbsup:
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:39:50 »
Dank aan allen die reeds reageerden!  :bow:

Het zijn beiden inderdaad van dezelfde generatie.  Ook beiden LCI modellen, wat me positief stemt over de kinderziektes en gekende problemen met kabelboom en achterklep.. 
Wat zijn zo de grote kosten die eraan komen bij 100000km bij BMW? 

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2021, 17:42:11 »

Als je ze kan vinden, post ze hier!  Zo rond de 10k zoek ik, met minder als 125000km. 
ik heb zelfs de indruk dat alles van tussen 2009-2014 en onder de 120000km rond de 10k kost, maakt niet uit welk merk of motorisatie...  ???
En ik heb de chassis nrs, en ga ze proberen natrekken.  Maar kan weinig mis mee zijn, heb al de papieren gezien enz... en alles was in orde... Misschien zijn het ook gewoon goede wagens..? :fingerscrossed:

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2021, 00:54:58 »
Ik zou niet voor de LCI gaan, de N43 is een stuk minder betrouwbaar en minder soepel dan de M54 uit de pre FL 520i. Zeker als je aangeeft veel korte afstanden te doen: een N43 heeft directe injectie.
Ik zou sowieso ook niet voor een E60 gaan dan maar voor een E39  :D

Same story bij een E90 , zeker voor de prefacelift gaan en een 325i pakken dan, een pak betrouwbaarder en aangenamer en ik gok onder de streep ben je in beide gevallen qua TCO goedkoper uit en je rijdt met een 6 cilinder. Een andere optie is een 525i LCI, dan heb je ook de N52.

10k is een budget waar je wat mee kan, de eis van 125 000 km is misschien minder realistisch als je ziet dat een M54 / N52 vlot naar de 400 000 km rijden zonder zotte kosten ( mits correct/preventief onderhoud) Ik heb zelf een E38 728i gekocht ruim binnen jouw budget met 160 000 km op de klok, nu bijna op 230 000 en ik heb er vertrouwen in dat die nog heel veel jaren en Km's in zich heeft :)

De 6 cilinders verbruiken in de praktijk niet meer ( soms zelfs minder) en zijn duurzamer.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2021, 00:59:12 door Tom »
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2021, 08:31:59 »
Ik vind dat er tijdens de proefrit met de 3-serie, al te veel voorvallen waren. Zeker als dat een 'betrouwbare garage' is, dan had hij dit allemaal moeten vermijden. Die zou voor mij direct afvallen.

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2021, 10:29:13 »
Ik zou niet voor de LCI gaan, de N43 is een stuk minder betrouwbaar en minder soepel dan de M54 uit de pre FL 520i. Zeker als je aangeeft veel korte afstanden te doen: een N43 heeft directe injectie.
Ik zou sowieso ook niet voor een E60 gaan dan maar voor een E39  :D

Same story bij een E90 , zeker voor de prefacelift gaan en een 325i pakken dan, een pak betrouwbaarder en aangenamer en ik gok onder de streep ben je in beide gevallen qua TCO goedkoper uit en je rijdt met een 6 cilinder. Een andere optie is een 525i LCI, dan heb je ook de N52.

10k is een budget waar je wat mee kan, de eis van 125 000 km is misschien minder realistisch als je ziet dat een M54 / N52 vlot naar de 400 000 km rijden zonder zotte kosten ( mits correct/preventief onderhoud) Ik heb zelf een E38 728i gekocht ruim binnen jouw budget met 160 000 km op de klok, nu bijna op 230 000 en ik heb er vertrouwen in dat die nog heel veel jaren en Km's in zich heeft :)

De 6 cilinders verbruiken in de praktijk niet meer ( soms zelfs minder) en zijn duurzamer.

Dank voor je bijdrage!
Helemaal eens met je keuze voor de 2,5l motor, en in een ideale wereld zou ik daarvoor willen gaan. Maar de taksen zijn het dubbele en dat krijg ik aan mijn vriendin niet verkocht.  De pre LCI 2 liter is ook een 2,2, en dus ook wat duurder, maar dat valt nog mee.  Alleen zit je dan met wagens die weer een pak ouder zijn, en alles rond de motor dat ook weer aanzienlijk ouder is.. 
Mijn idee voor een oudere wagen met weinig KM is dat deze vaak minder gebruikt zijn (anders hadden ze wel meer KM's op de teller) en ik nog gespaard blijf van de grote kosten voor een paar jaar (ik zal tussen de 15 en 20000km per jaar doen, schat ik).  Als ik zo hier en daar hoor dat de grote kosten aan deze wagens komen rond de 180000km, dan zou dat in mijn geval binnen een jaar of 3 beginnen.. En dat is aanvaardbaar voor mij.
Ik zou graag in alle veiligheid en comfort willen rijden, met een OK motor die niet te veel kost, en ik hoop dat dat kan in een oudere BMW.  Mijn vroegere E36 coupe was, toen ik hem kocht, eigelijk al op en het was een slecht voorbereide aankoop. Maar ik werd wel heel blij elke keer ik in de auto reed. En dat zou ik graag ook willen, alleen zonder de kosten die ik nu nog kan proberen vermijden door een goeie te kopen...

Wat denk je, buiten de motorisatie en het design (vele zijn geen fan), van de de E61?

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2021, 10:41:29 »
Ik vind dat er tijdens de proefrit met de 3-serie, al te veel voorvallen waren. Zeker als dat een 'betrouwbare garage' is, dan had hij dit allemaal moeten vermijden. Die zou voor mij direct afvallen.

ja, dit zit ook slecht bij mij.  Die wagen ziet er heel goed uit, maar de testrit gaf toch een rare nasmaak..  Eens op de autostrade trok hij naar rechts, dat kan door een slechte uitlijning van de banden komen, want aan de ophanging was niks te merken tijdens het rijden.  Achteraf brandden het olie lampje (de check wees uit dat de olie nog voor 70% gevuld was), het lampje van de bandendruk en tractie controle lampje.De uitleg was dat door de incorrecte bandendruk, de banden (liggen de zware run-flats op) een andere omwenteling maakten, de ene sneller als de andere door de verschillende druk,  en dat de sensor dit opving en daarom melding maakte.  Ik vond die uitleg plausibel, maar het zit toch nog in mijn hoofd. 
Nu, voor hij daar de deur uit gaat, krijgt hij een beurt in hun garage en zetten ze de wagen in orde.  En die garage krijgt toch overal waar je het kan checken, goeie reviews.  En niet een paar...

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2021, 11:41:22 »
Mijn E61 is bij menigen hier reeds goed gekend.
Ik heb een E61 525DA PFL en die wagen rijdt gewoon als een trein en dat met ondertussen meer dan 470K kms op de klok.
Ja, het is een zescilinder en de taksen zijn duurder. Maar mijn M57N motor is (uiteraard dankzij enige aanpassingen die ik eraan gedaan heb, zoals roefilter leeggemaakt, EGR eruit gezwierd en swirl flaps verwijderd) zowat bulletproof...

Zaken die tot de gremlins van deze behoren:
- Kabelbreuk in de kofferklep: op te lossen door de kabelboom van Sencom Kabeltechnik erin te monteren
- Panoramadak: indien de afvoerbuisjes links en rechts achter de achterbumper nog voorzien zijn van de "tsjoepekes": afknippen en nooit meer problemen
- Swirl-Flaps: op te lossen met mijn DYI

Ik zou zeggen, blader eens door mijn topic over deze wagen (zie mijn handtekening hieronder) en dan wordt je al wat wijzer over de E61 zescilinder.
En in de Index fototutorials en DIY's staan ook interessante zaken.

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2021, 11:57:41 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
My level of sarcasm depends on your level of stupidity.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2021, 11:54:52 »
Die taksen betekenen niets als je problemen begint te hebben met die 4 pitters, en als ik mag gokken ga je er niet zelf aan sleutelen.
Ik vind een E60 niet mooi, maar dat is smaak. Het hangt er sterk vanaf welke motor je hebt, de 4 cilinders die jij aanhaalt en de N47 diesel zijn de slechtste, just saying  :)

Also: in verband met ouderdom: ik rij ook nog met een e36 325i van 1991 waar ook alles oud aan is. Die kist is megabetrouwbaar, zo maken ze ze niet meer ( ik weet dat het een cliché is, maar dat komt ook van ergens)
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2021, 11:58:36 door Tom »

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2021, 12:02:39 »
Ik vind een E60 niet mooi, maar dat is smaak.
En in tegentstelling tot de E61, vind ik de E60 ook niet mooi...
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2021, 12:12:38 »
Mijn E61 is bij menigen hier reeds goed gekend.
Ik heb een E61 525DA PFL en die wagen rijdt gewoon als een trein en dat met ondertussen meer dan 470K kms op de klok.
Ja, het is een zescilinder en de taksen zijn duurder. Maar mijn M57N motor is (uiteraard dankzij enige aanpassingen die ik eraan gedaan heb, zoals roefilter leeggemaakt, EGR eruit gezwierd en swirl flaps verwijderd) zowat bulletproof...

Zaken die tot de gremlins van deze behoren:
- Kabelbreuk in de kofferklep: op te lossen door de kabelboom van Sencom Kabeltechnik erin te monteren
- Panoramadak: indien de afvoerbuisjes links en rechts achter de achterbumper nog voorzien zijn van de "tsjoepekes": afknippen en nooit meer problemen
- Swirl-Flaps: op te lossen met mijn DYI

Ik zou zeggen, blader eens door mijn topic over deze wagen (zie mijn handtekening hieronder) en dan wordt je al wat wijzer over de E61 zescilinder.
En in de Index fototutorials en DIY's staan ook interessante zaken.

Geweldige info!  Merci jongens!!

En wat te denken van de automaten tov de manuele bakken? Ik hoor dat manueel de veiligste keuze is.  Klopt dat?

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2021, 12:16:04 »
Die taksen betekenen niets als je problemen begint te hebben met die 4 pitters, en als ik mag gokken ga je er niet zelf aan sleutelen.
Ik vind een E60 niet mooi, maar dat is smaak. Het hangt er sterk vanaf welke motor je hebt, de 4 cilinders die jij aanhaalt en de N47 diesel zijn de slechtste, just saying  :)

Also: in verband met ouderdom: ik rij ook nog met een e36 325i van 1991 waar ook alles oud aan is. Die kist is megabetrouwbaar, zo maken ze ze niet meer ( ik weet dat het een cliché is, maar dat komt ook van ergens)
OK, merci voor uw inbreng.  Zet me aan het denken..  Misschien kan diesel wel, als ik 2x per maand hem even goed warm rij en op de autostrade de teugels even laat vieren om de roetfilter proper te houden...
Das in ieder geval een fijnere manier van onderhouden van de wagen ;-)
Nu nog een goeie vinden... 
Ik hoor sowieso niet veel meer over de 3 serie hier..

Online beemerbuddy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2021, 12:40:59 »
OK, merci voor uw inbreng.  Zet me aan het denken.. Misschien kan diesel wel , als ik 2x per maand hem even goed warm rij en op de autostrade de teugels even laat vieren om de roetfilter proper te houden...
Das in ieder geval een fijnere manier van onderhouden van de wagen ;-)
Nu nog een goeie vinden... 
Ik hoor sowieso niet veel meer over de 3 serie hier..

Ook niet moeilijk, de 5-serie is dan toch gewoon méér auto, niet ?  ;)
Ik vind de E61 eigenlijk nog altijd de dikste 5 Touring, zeker met een  :///M:-pakket  :thumbsup: , draai er nog altijd mijne kop voor  8)
En als ge toch van zin zijt tegen de 20K kms per jaar te rijden, is een diesel m.i. niet zo'n slechte keuze, dan zit ge toch al over 5 jaar aan een 100.000 km extra...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2021, 13:10:18 »
Geweldige info!  Merci jongens!!

En wat te denken van de automaten tov de manuele bakken? Ik hoor dat manueel de veiligste keuze is.  Klopt dat?

Klopt, al zijn die ZF automaten niet slecht bij goed onderhoud.

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2021, 13:17:19 »
Again: mijn automaat: 470.000km met zero issues  ;D
En zoals Tom het zegt, regelmatig onderhoud, auto rustig warm rijden (en aftrappen éénmaal hij warm staat  >:D ) enzovoort gaat al een héél eind.
Mijn automaat heeft keurig zijn onderhoud om de voorziene 120.000km gekregen, dus binnen een kleine 10.000km is het weer zover voor de vierde keer  ;D

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2021, 16:32:37 »
En wat houdt zo'n onderhoud dan in? Verse olie?

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2021, 17:15:45 »
ja, dit zit ook slecht bij mij.  Die wagen ziet er heel goed uit, maar de testrit gaf toch een rare nasmaak..  Eens op de autostrade trok hij naar rechts, dat kan door een slechte uitlijning van de banden komen, want aan de ophanging was niks te merken tijdens het rijden.  Achteraf brandden het olie lampje (de check wees uit dat de olie nog voor 70% gevuld was), het lampje van de bandendruk en tractie controle lampje.De uitleg was dat door de incorrecte bandendruk, de banden (liggen de zware run-flats op) een andere omwenteling maakten, de ene sneller als de andere door de verschillende druk,  en dat de sensor dit opving en daarom melding maakte.  Ik vond die uitleg plausibel, maar het zit toch nog in mijn hoofd. 
Nu, voor hij daar de deur uit gaat, krijgt hij een beurt in hun garage en zetten ze de wagen in orde.  En die garage krijgt toch overal waar je het kan checken, goeie reviews.  En niet een paar...

Een regel waar ik me aan houd:  als het een kleinigheidje was wat de garagist snel had kunnen oplossen, dan had hij dat wel gedaan. Al die foutmeldingen EN het scheef trekken, zullen dan geen kleinigheidjes zijn. En dus komen er halve verklaringen en excuses n de plaats.
Walk away.

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2021, 22:13:48 »
Ok, stillekes aant kijken voor een 525d Touring (of e60 met trekhaak) of een 523i lci. Bijkomende vraag: als ik de officiële emissies opzoek voor de 523i lci, met de 2.5l motor, dan geven ze daar 174co2 voor..  Op alle websites waar ik zoek naar deze wagens, lees ik 210g CO2 uitstoot. Dat is wel een heel verschil qua taksen... Mijn vraag dus: wat is het nu: 210 of 174? Want in geval van 174, dan wordt de 523 wel een aantrekkelijke optie.. de 525d op dit moment niet te vinden, of mijn zoektermen zijn te restrictief...

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2021, 23:01:10 »
Wat ik me ook afvraag: zijn die 4pitters echt zo slecht, of is dat een statistische misvorming: er rijden verhoudingsgewijs meer 520i's en 520d's rond dan de zwaardere motoren, denk ik. Is het dan niet gewoon logisch dat daar meer problemen mee aan het licht komen..?

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2021, 10:32:04 »
Ook eens aan het kijken naar de F11. Is die n20 ook een slechte motor? Wat zijn de ervaringen met die wagen?

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2021, 10:40:58 »
Ook eens aan het kijken naar de F11. Is die n20 ook een slechte motor? Wat zijn de ervaringen met die wagen?

N20 is nog erger :)  F11 zit voor de rest wel redelijk goed in elkaar.

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:05:53 »
Die E90 318i waarvan het olielampje ging branden tijdens het rijden, laat die maar staan.. :-X
Gekend probleem van de N43, wellicht stuk van de kettinggeleider afgebroken, ligt onderaan in het carter en blokkeert de aanzuigleiding van de oliepomp, waardoor je te weinig oliedruk krijgt (en het lampje dus gaat branden)

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:14:55 »

Onderhoud doet heel veel. De N47 in de E61 van de madam heeft inmiddels 280.000km.
Enige issue die we ermee gehad hebben is dichting carterpan die begon te lekken bij 265.000km. Ik heb toen ineens de kettingen preventief mee vervangen, maar de oude waren nog in prima staat en goed om nog eens 265.000km te bollen.

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2021, 13:31:59 »
Onderhoud doet heel veel. De N47 in de E61 van de madam heeft inmiddels 280.000km.
Enige issue die we ermee gehad hebben is dichting carterpan die begon te lekken bij 265.000km. Ik heb toen ineens de kettingen preventief mee vervangen, maar de oude waren nog in prima staat en goed om nog eens 265.000km te bollen.

Klopt, maar gezien de meeste mensen al moeite hebben om de intervallen van de fabrikant op te volgen die idioot lang zijn gok ik liever op een minder beruchte motor  :D
Ik kan me voorstellen dat jij die auto "bovengemiddeld goed" onderhoud :)

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2021, 14:49:27 »
N20 is nog erger :)  F11 zit voor de rest wel redelijk goed in elkaar.
OK...Dank voor de info!!
Momenteel ben ik aan het kijken naar een F11 520d van 2012 met 100000km.  Altijd BMW onderhouden. Valt iets buiten budget, maar is dan ook volledig in orde en komt met een uitgebreide garantie van een jaar..
Verder is de E61 520i met 115000km van eind 2009 ook nog steeds in de running.. 
Is dat dan kiezen tussen de pest en de cholera, of valt het wel mee...
Ik ben van plan mij een beetje bij te scholen in onderhoud en misschien wel een aantal dingen zelf te doen, maar ik breng de wagen sowieso 1x per jaar naar de garage voor een service...

Verder nog steeds de vraag of zo'n 5 serie nu duurder in loopkosten is als een andere wagen puur gezien de grootte en electronica..?

Offline KenBacon

• Nieuw
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2021, 16:50:16 »
Misschien ook nog de moeite om te vermelden.  De E61 is op 12 oktober 2020 (5000km geleden)blanco gekeurd door de TÜV in Duitsland, zonder enige opmerking.  Net ook door BMW het chassisnummer laten checken, en ook bij hen in de computer kunnen ze niks zien dat op enige problemen wijst..  Heeft nog geen stukken gehad of zo. 

Online beemerbuddy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2021, 19:25:29 »
Misschien ook nog de moeite om te vermelden.  De E61 is op 12 oktober 2020 (5000km geleden)blanco gekeurd door de TÜV in Duitsland, zonder enige opmerking.  Net ook door BMW het chassisnummer laten checken, en ook bij hen in de computer kunnen ze niks zien dat op enige problemen wijst..  Heeft nog geen stukken gehad of zo.

...BMW kan ook alleen maar zien, datgene wat ooit bij een officiële dealer is gebeurd, en geregistreerd : onderhoud, vervangen stukken, evt. carrosserieherstelling... Als die auto daar alleen maar tijdens de garantieperiode zou binnengeweest zijn, is het ook maar dat, hé... Evt. terugroepacties die door BMW gevraagd worden, weet je wel, want die moeten dus een officiële dealer/erkende partner passeren...

Het is sowieso een feit dat je na de aankoop van een 2e hands wagen ook een portie geluk moet hebben  :exactly: , maar als je goed geïnformeerd ( bv. dankzij BB ) aan je zoektocht begint, ben je al goed op weg... Neem anders zeker iemand mee met kennis van zaken bij bezichtiging  ;)