Varia > Varia

 Testrit: Alpine A110 2018 Premiere Edition (straat & track)

(1/21) > >>

Franzino:
Mijn vriendin was/is in de A110 geïnteresseerd als haar volgende wagen en ik ben mee een uurtje gaan test rijden met haar. Ze was aan het twijfelen tussen een Boxster/Cayman 2.0 (PDK) en de Alpine A110. De Alpine A110 is qua nieuwprijs vergelijkbaar met mijn manuele M2 en met een 718 met de nodige optie's (zoals PDK). De nieuwe Z4 stond ook mee in het lijstje, maar na de foto’s van het effectieve model te zien is dat plan snel naar de vuilbak afgevoerd…wat een saaie bak is die 2019 Z4.

Mijn eigen wagenpark bestaat momenteel nog uit een M2 & Z4M roadster, maar ik heb wegens omstandigheden (en lieve petrolhead vrienden) qua compacte en lichtere sportwagens ook al met een 981 Cayman GTS, 981 GT4, 997 GT3 RS, Lotus Elise, Exige, Z4M, enz gereden op straat en circuit (Nurburgring). Met die wagens in mijn achterhoofd kan ik al wel een beetje een vergelijking maken tegenover de nieuwe Alpine A110 waar ik recent ook mee heb gereden en eigenlijk zeer enthousiast over was. De Alpine verdeler zelf was ook zeer informatief en zeer behulpzaam.

Eerst en vooral; ik vind de A110 er in het echt heel leuk uitzien (ik had hem al gezien in Geneve 2017). Het is niet echt een oogstrelende beauty (snuit heeft ook iets Toyota Celica van de jaren 90 voor mij) , maar het is best een lekker ding. Op straat tussen normale wagens is hij echt geestig en vooral redelijk uniek qua look in het straatbeeld. Het is sowieso niet de zoveelste Boxster of Cayman en geloof me; de regio waar wij wonen denk je soms van dat een 911, Cayenne, Panamera, Boxster of Cayman echt niets kost….sinds kort ook de RS6 die er wat is bijgekomen als nieuwe hebbeding dat je overal ziet (heeft de plek van de R8 precies ingenomen). Wat ik dus bedoel is; de Alpine A110 is niet weer de zoveelste 981 of 718 en dat vind ik op zich al een zeer goede zaak. Het is origineler, unieker….toch wel iets voor mensen die iets meer out of the box willen denken en iets individualistischer zijn in hun autokeuze los van het logo op de motorkap (in dat prijssegment van sportieve tweezitters wel te verstaan).

Van al de wagens waar ik reeds mee heb gereden deed de Alpine A110 mij het meest denken aan de Lotus Elise, maar dan met veel meer comfort en veel geraffineerder voor dagelijks gebruik. Qua rijgevoel gaf het mij echt een soort van Elise gevoel, maar dan minder extreem. De Alpine rijdt echt zoveel anders als de meeste recente sportwagens. Het rijgevoel door het lage gewicht in combinatie met de middenmotor heeft echt iets uniek in deze tijd van moderne sportwagens met meestal veel vermogen en een hoger gewicht.

Ik ben normaal gezien geen fan van een 4 cilinder turbomotor qua sound en karakter (ik ben rechtstreeks van mijn M2 achter het stuur van de Alpine gekropen)….maar in een wagen met dit gewicht en deze opzet vond ik de motor en de sound wel allemaal zeer goed bij elkaar passen al geheel. Het had zo iets speels en niet te serieus. Komende van mijn M2 was de sound van Alpine wel een pak minder, maar dat is logisch als je van 6 naar 4 cilinder gaat…maar op zicht paste het wel bij de wagen. In comfort stand mocht hij wel ietsje stiller nr mijn gevoel (maar dat vind ik mijn M2 ook). Ik verwachte hier eigenlijk geen zwaar klinkende 6 cilinder motor in....en de 1.8L heeft natuurlijk ook zijn fiscale voordelen.

Op papier is de Alpine A110 sneller dan mijn manuele M2…maar door het hogere koppel en de redelijke directere aanspreekbaarheid van het vermogen van de N55 motor voelde de Alpine zeker niet sneller aan dan mijn M2. Alpine voelt echt als een turbomotor en mijn M2 voelt in vergelijking ietje meer atmosferisch aan, met een naar mijn gevoel hoger maximum toerental. De push van de 1.8 motor is veel minder aanwezig in de Alpine. Wat de Alpine en de M2 wel gemeenschappelijk hebben is de fun bij normale snelheden en de Alpine steekt daar echt boven uit. Ik denk persoonlijk dat die op een circuit als de Nurburgring minder is als mijn M2 qua efficiëntie (niet qua fun). Maar op straat is die zo veel fun, zonder echt hard te moeten gaan en vooral hij voelt speciaal en uniek aan. Het comfort op straat is ook dik ok, zelfs meer comfort dan mijn M2. Voor mijn smaak was het stuurgevoel in de Alpine iets te licht. Kan ook gewenning zijn aan het weinige gewicht op de vooras.

Het interieur van de Alpine is voor mij echt wel zeer ok, voelt minder kwalitatief als Porsche en meer plastiekerig…maar het is niet storend en ze moeten ergens wat geld besparen. Het is vooral het infotainment en de knoppen eronder die het minst kwalitatief overkomen en het minpunt zijn (zelfs mijn M2 is minder plastiekerig). Beetje spijtig dat hij enkel met dubbele koppeling te krijgen is; maar in deze tijd snap ik wel hun keuze qua maar 1x versnellingsbak goed ontwikkelen en dat dan de keuze op dergelijke versnellingsbak ligt. In EU zijn er ook maar zeer weinig manuele M2’s nog verkocht en in mijn eigen BMW garage ben ik misschien wel de enige, dus die manuele markt is klein. De versnellingsbak is eigenlijk zeer ok; niet op het niveau van de PDK in een 981, maar slechter als een DKG in een M2/M3 vond ik hem ook zeker niet.

Ik heb nog niet met de 718 Boxster/Cayman 2.0 gereden...dat de motor reteslecht klinkt heb ik al zelf mogen aanhoren...maar er mee rijden is er nog niet van gekomen. Voor mijzelf zou ik naar mijn gevoel “nog” niet met het idee van een 2.0L 4 cilinder Porsche kunnen leven. Zeker als ik weet hoe fantastisch ik de 981 Cayman GTS vond qua algemeen beleving (GT4 is de max, maar dat is appelen met peren vergelijken). Misschien rijdt de 718 wel fantastisch…ik weet het niet…maar mij spreekt de wagen op papier echt niet aan...

Ik vind een typische 4 cilinder instap Porsche zo saai qua keuze. In de keuze A110 vs 981….sowieso direct de 981…maar bij de 718 (en zeker de 2.0), zou ik persoonlijk toch de Alpine A110 nemen ipv een kale 4 cilinder instap Cayman. Tenzij het perse een nieuwe roadster moet zijn, dan is de keuze eenvoudig en is het sowieso een Boxster....of de 2019 Z4 als je tegen de zeer saaie looks kan.

juve:
Mooie review. Zaterdag nog eentje zien rijden tussen Leuven en Mechelen en het is echt wel een eye catcher.

Bram:
Ik heb een tijd geleden is met de cayman s 718 gereden (met kuipstoelen) en buiten het motorgeluid kan ik daar weinig slechts over zeggen. En zelfs dat, indien een sportuitlaat valt dat nog iets of wat mee. De S vond ik ook absurd snel voor een 4 cilinder. Qua beleving is het natuurlijk geen gt4 en waarschijnlijk ook geen gts (vorige generatie) maar qua looks alleen al zou ik de cayman/boxster onmiddellijk verkiezen boven de alpine. Ik hou ook enorm van de zitpositie in de cayman, en zeker met de kuipen maar dat is waarschijnlijk geen optie voor je vrouw  ;D.
Ik ga ervan uit dat als je vrouw mag kiezen dat ze ongetwijfeld de P zal kiezen  :)
Succes met de zoektocht !

Woodykipo:
Heb er ook eentje zien rijden dit weekend en is inderdaad niet alledaags :)

vinox:
A110 >>>>>> nieuwe Boxster/Cayman. De oude Cayman met 6cyl is een ander paar mouwen imo. Ik heb nu al drie van die Alpines gezien (twee blauw, een in't wit, wat em overigens supergoed staat), en het is telkens een verfrissend zicht in het straatbeeld. De oude is dat overigens ook, het is iets met die daklijn man, idk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie