Auteur Topic:  Testrit: Alpine A110 2018 Premiere Edition (straat & track)  (gelezen 10832 keer)

Offline Franzino

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Testrit: Alpine A110 2018 Premiere Edition (straat & track)
« Gepost op: 3 september 2018, 14:12:24 »
Mijn vriendin was/is in de A110 geïnteresseerd als haar volgende wagen en ik ben mee een uurtje gaan test rijden met haar. Ze was aan het twijfelen tussen een Boxster/Cayman 2.0 (PDK) en de Alpine A110. De Alpine A110 is qua nieuwprijs vergelijkbaar met mijn manuele M2 en met een 718 met de nodige optie's (zoals PDK). De nieuwe Z4 stond ook mee in het lijstje, maar na de foto’s van het effectieve model te zien is dat plan snel naar de vuilbak afgevoerd…wat een saaie bak is die 2019 Z4.

Mijn eigen wagenpark bestaat momenteel nog uit een M2 & Z4M roadster, maar ik heb wegens omstandigheden (en lieve petrolhead vrienden) qua compacte en lichtere sportwagens ook al met een 981 Cayman GTS, 981 GT4, 997 GT3 RS, Lotus Elise, Exige, Z4M, enz gereden op straat en circuit (Nurburgring). Met die wagens in mijn achterhoofd kan ik al wel een beetje een vergelijking maken tegenover de nieuwe Alpine A110 waar ik recent ook mee heb gereden en eigenlijk zeer enthousiast over was. De Alpine verdeler zelf was ook zeer informatief en zeer behulpzaam.

Eerst en vooral; ik vind de A110 er in het echt heel leuk uitzien (ik had hem al gezien in Geneve 2017). Het is niet echt een oogstrelende beauty (snuit heeft ook iets Toyota Celica van de jaren 90 voor mij) , maar het is best een lekker ding. Op straat tussen normale wagens is hij echt geestig en vooral redelijk uniek qua look in het straatbeeld. Het is sowieso niet de zoveelste Boxster of Cayman en geloof me; de regio waar wij wonen denk je soms van dat een 911, Cayenne, Panamera, Boxster of Cayman echt niets kost….sinds kort ook de RS6 die er wat is bijgekomen als nieuwe hebbeding dat je overal ziet (heeft de plek van de R8 precies ingenomen). Wat ik dus bedoel is; de Alpine A110 is niet weer de zoveelste 981 of 718 en dat vind ik op zich al een zeer goede zaak. Het is origineler, unieker….toch wel iets voor mensen die iets meer out of the box willen denken en iets individualistischer zijn in hun autokeuze los van het logo op de motorkap (in dat prijssegment van sportieve tweezitters wel te verstaan).

Van al de wagens waar ik reeds mee heb gereden deed de Alpine A110 mij het meest denken aan de Lotus Elise, maar dan met veel meer comfort en veel geraffineerder voor dagelijks gebruik. Qua rijgevoel gaf het mij echt een soort van Elise gevoel, maar dan minder extreem. De Alpine rijdt echt zoveel anders als de meeste recente sportwagens. Het rijgevoel door het lage gewicht in combinatie met de middenmotor heeft echt iets uniek in deze tijd van moderne sportwagens met meestal veel vermogen en een hoger gewicht.

Ik ben normaal gezien geen fan van een 4 cilinder turbomotor qua sound en karakter (ik ben rechtstreeks van mijn M2 achter het stuur van de Alpine gekropen)….maar in een wagen met dit gewicht en deze opzet vond ik de motor en de sound wel allemaal zeer goed bij elkaar passen al geheel. Het had zo iets speels en niet te serieus. Komende van mijn M2 was de sound van Alpine wel een pak minder, maar dat is logisch als je van 6 naar 4 cilinder gaat…maar op zicht paste het wel bij de wagen. In comfort stand mocht hij wel ietsje stiller nr mijn gevoel (maar dat vind ik mijn M2 ook). Ik verwachte hier eigenlijk geen zwaar klinkende 6 cilinder motor in....en de 1.8L heeft natuurlijk ook zijn fiscale voordelen.

Op papier is de Alpine A110 sneller dan mijn manuele M2…maar door het hogere koppel en de redelijke directere aanspreekbaarheid van het vermogen van de N55 motor voelde de Alpine zeker niet sneller aan dan mijn M2. Alpine voelt echt als een turbomotor en mijn M2 voelt in vergelijking ietje meer atmosferisch aan, met een naar mijn gevoel hoger maximum toerental. De push van de 1.8 motor is veel minder aanwezig in de Alpine. Wat de Alpine en de M2 wel gemeenschappelijk hebben is de fun bij normale snelheden en de Alpine steekt daar echt boven uit. Ik denk persoonlijk dat die op een circuit als de Nurburgring minder is als mijn M2 qua efficiëntie (niet qua fun). Maar op straat is die zo veel fun, zonder echt hard te moeten gaan en vooral hij voelt speciaal en uniek aan. Het comfort op straat is ook dik ok, zelfs meer comfort dan mijn M2. Voor mijn smaak was het stuurgevoel in de Alpine iets te licht. Kan ook gewenning zijn aan het weinige gewicht op de vooras.

Het interieur van de Alpine is voor mij echt wel zeer ok, voelt minder kwalitatief als Porsche en meer plastiekerig…maar het is niet storend en ze moeten ergens wat geld besparen. Het is vooral het infotainment en de knoppen eronder die het minst kwalitatief overkomen en het minpunt zijn (zelfs mijn M2 is minder plastiekerig). Beetje spijtig dat hij enkel met dubbele koppeling te krijgen is; maar in deze tijd snap ik wel hun keuze qua maar 1x versnellingsbak goed ontwikkelen en dat dan de keuze op dergelijke versnellingsbak ligt. In EU zijn er ook maar zeer weinig manuele M2’s nog verkocht en in mijn eigen BMW garage ben ik misschien wel de enige, dus die manuele markt is klein. De versnellingsbak is eigenlijk zeer ok; niet op het niveau van de PDK in een 981, maar slechter als een DKG in een M2/M3 vond ik hem ook zeker niet.

Ik heb nog niet met de 718 Boxster/Cayman 2.0 gereden...dat de motor reteslecht klinkt heb ik al zelf mogen aanhoren...maar er mee rijden is er nog niet van gekomen. Voor mijzelf zou ik naar mijn gevoel “nog” niet met het idee van een 2.0L 4 cilinder Porsche kunnen leven. Zeker als ik weet hoe fantastisch ik de 981 Cayman GTS vond qua algemeen beleving (GT4 is de max, maar dat is appelen met peren vergelijken). Misschien rijdt de 718 wel fantastisch…ik weet het niet…maar mij spreekt de wagen op papier echt niet aan...

Ik vind een typische 4 cilinder instap Porsche zo saai qua keuze. In de keuze A110 vs 981….sowieso direct de 981…maar bij de 718 (en zeker de 2.0), zou ik persoonlijk toch de Alpine A110 nemen ipv een kale 4 cilinder instap Cayman. Tenzij het perse een nieuwe roadster moet zijn, dan is de keuze eenvoudig en is het sowieso een Boxster....of de 2019 Z4 als je tegen de zeer saaie looks kan.

« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 13:35:52 door Franzino »

Offline juve

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
Re: Testrit: Alpine A110 2018 Premiere Edition
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2018, 21:04:07 »
Mooie review. Zaterdag nog eentje zien rijden tussen Leuven en Mechelen en het is echt wel een eye catcher.
F20 118i (Sold) - F48 X1 20D X-drive (sold)
F80 M3 CP - G05 X5 45e

Offline Bram

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2018, 00:28:15 »
Ik heb een tijd geleden is met de cayman s 718 gereden (met kuipstoelen) en buiten het motorgeluid kan ik daar weinig slechts over zeggen. En zelfs dat, indien een sportuitlaat valt dat nog iets of wat mee. De S vond ik ook absurd snel voor een 4 cilinder. Qua beleving is het natuurlijk geen gt4 en waarschijnlijk ook geen gts (vorige generatie) maar qua looks alleen al zou ik de cayman/boxster onmiddellijk verkiezen boven de alpine. Ik hou ook enorm van de zitpositie in de cayman, en zeker met de kuipen maar dat is waarschijnlijk geen optie voor je vrouw  ;D.
Ik ga ervan uit dat als je vrouw mag kiezen dat ze ongetwijfeld de P zal kiezen  :)
Succes met de zoektocht !

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2018, 05:21:43 »
Heb er ook eentje zien rijden dit weekend en is inderdaad niet alledaags :)

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2018, 09:22:05 »
A110 >>>>>> nieuwe Boxster/Cayman. De oude Cayman met 6cyl is een ander paar mouwen imo. Ik heb nu al drie van die Alpines gezien (twee blauw, een in't wit, wat em overigens supergoed staat), en het is telkens een verfrissend zicht in het straatbeeld. De oude is dat overigens ook, het is iets met die daklijn man, idk.

Offline Jussi

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2018, 11:46:07 »
Leuk verslag! Ook misschien eens posten op DF in het Alpine topic.

Ik denk wel dat de 718, zelfs non-S, een veel leukere wagen zal zijn. Die auto is blijkbaar zo goed qua handling, rijbeleving en prestaties + Porsche afwerking.

P.S. ben ik u vorige week op de E313/Ring tegengekomen? Ik reed in een zwarte M2 en ik heb achter een zwarte Alpine gezeten vanaf Wommelgem tot afrit A12. edit: nee, dat was eentje met nummerplaat 1-UNA-XXX
« Laatst bewerkt op: 4 september 2018, 11:48:33 door Chasingdreams.be »

Offline RDH

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2018, 16:29:00 »
Leuk verslag! Ook misschien eens posten op DF in het Alpine topic.

Ik denk wel dat de 718, zelfs non-S, een veel leukere wagen zal zijn. Die auto is blijkbaar zo goed qua handling, rijbeleving en prestaties + Porsche afwerking.

P.S. ben ik u vorige week op de E313/Ring tegengekomen? Ik reed in een zwarte M2 en ik heb achter een zwarte Alpine gezeten vanaf Wommelgem tot afrit A12. edit: nee, dat was eentje met nummerplaat 1-UNA-XXX

Nee dat was een goeie vriend van me, hij vertelde nog dat een M2 hele tijd in zijn gat aan het plakken was :P
Ben u vanochtend denk ik gekruist in sint-antonius.

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2018, 17:46:17 »
Idd zeer leuk verslag en zeker wel een leuke auto  :thumbsup:

Offline Jussi

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2018, 21:55:50 »
Nee dat was een goeie vriend van me, hij vertelde nog dat een M2 hele tijd in zijn gat aan het plakken was :P
Ben u vanochtend denk ik gekruist in sint-antonius.

Guilty.  8) Ik had nl. ook graag eens geweten hoe de Alpine het zou doen tegen de M2.

Ik woon op de grens Halle/Sint-Anthonius/Schilde dus je zal me hier vaak spotten.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2018, 10:26:55 »
Guilty.  8) Ik had nl. ook graag eens geweten hoe de Alpine het zou doen tegen de M2.

Ik woon op de grens Halle/Sint-Anthonius/Schilde dus je zal me hier vaak spotten.
Ik heb mijn "manuele" M2 en de A110 vergeleken qua prestatie's (op hetzelfde stuk afgelegen weg). Ze zijn vergelijkbaar snel...maar de M2 voelt sneller door het hogere koppel en de hernemingen op de autostrade zijn ook beter... Bij A110 ga je sneller een versnelling lager terug schakelen, maar met een DCT versnellingsbak doe je dit ook sneller. Rijgevoel, sound en beleving zijn bij beide wagens volledig anders, maar beide zijn zoals gezegd zeer dikke fun en een leuke verademing tussen al de rest wat er qua sportieve wagens op de markt is (in dit prijssegment).

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2018, 10:36:58 »
Ik heb een tijd geleden is met de cayman s 718 gereden (met kuipstoelen) en buiten het motorgeluid kan ik daar weinig slechts over zeggen. En zelfs dat, indien een sportuitlaat valt dat nog iets of wat mee. De S vond ik ook absurd snel voor een 4 cilinder. Qua beleving is het natuurlijk geen gt4 en waarschijnlijk ook geen gts (vorige generatie) maar qua looks alleen al zou ik de cayman/boxster onmiddellijk verkiezen boven de alpine. Ik hou ook enorm van de zitpositie in de cayman, en zeker met de kuipen maar dat is waarschijnlijk geen optie voor je vrouw  ;D.
Ik ga ervan uit dat als je vrouw mag kiezen dat ze ongetwijfeld de P zal kiezen  :)
Succes met de zoektocht !
Mij maakt het niet uit wat ze koopt, haar bedrijf, haar geld, haar auto  ;)
Ik heb wel mijn afkeur geuit voor de nieuwe 2019 Z4 en dat dit in mijn ogen een stomme (en op eerste zicht saaie en lelijke) wagen is om nieuw te kopen op haar bedrijf en misschien maar paar jaar mee te rijden. De looks vond zij zelf ook maar niets, terwijl conceptmodel er veelbelovend uitzag.

Mijn vriendin is niet diegene die in haar autokeuzes voor de meest typische keuze gaat. Ik denk dat er weinig vrouwen hun droomgarage bestaat uit een Z1, Z8 en een Wiesmann. Een gewone standaard Porsche Boxster vind ze iets TE typisch en wat cliché waar dat veel vrouwen mee rijden die een sportwagen van in dit prijssegment willen. Daar heeft ze natuurlijk wel een punt.

Vroeger had ze een zeer vette Z3 met 6 cyl en haar daily er na was mijn Z4M (die ik zelf enkel op vrije dagen gebruikte en nu ga verkopen voor iets anders). Het is na al die jaren dus terug tijd voor haar eigen sportwagen die bij voorkeur nog wat fiscaalvriendelijk is op haar vennootschap. Vandaar de keuze in auto’s met een beperkte cilinderinhoud en nog ok Co2....dus deze keer geen zware 6 cilinders. Die zal ik dan wel zelf blijven houden  ;D

Haar Alpine A110 orderslot is ondertussen gereserveerd met levering zomer 2019. Lang wachten, maar dat is geweten en op zich geen probleem...er staan hier nog andere wagens waar ze mee kan rijden in tussentijd.

Offline Yannick D

• Grand Prix Winner
  • ik rij met alles...
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2018, 09:56:09 »
amai 18 keer "mijn" in 1 tekstje.
Gelukkig leuke inhoud om rond te lezen.
gezellige garage wel...

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2018, 10:21:09 »
amai 18 keer "mijn" in 1 tekstje.
Gelukkig leuke inhoud om rond te lezen.
gezellige garage wel...
LoL...het was ook mijn testrit + mijn visie en mijn mening erover...niet die van iemand anders 😉
Ik zal volgende keer meer ik gebruiken dan... 🙈

Offline Jussi

• World Champion

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 28 september 2018, 18:07:43 »
Na de reservatie in augustus heeft ze gisteren de effectieve bestelbon getekend van een grijze Alpine A110 met sportuitlaat, remmenupgrade en 18" Fuchs velgen (van de premiere edition). Het was de 3de grijze die besteld werd (80% is Alpine blauw) en zij was de eerste vrouw in Belgie die er eentje bestelde. Levering nazomer/herfst 2019...

Offline TR335I

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 28 september 2018, 19:16:02 »
Nice proficiat !

Offline Jussi

• World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 29 september 2018, 10:05:35 »
Dat wordt lang wachten.  :D Geniet ervan!

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 29 september 2018, 10:40:42 »
Na de reservatie in augustus heeft ze gisteren de effectieve bestelbon getekend van een grijze Alpine A110 met sportuitlaat, remmenupgrade en 18" Fuchs velgen (van de premiere edition). Het was de 3de grijze die besteld werd (80% is Alpine blauw) en zij was de eerste vrouw in Belgie die er eentje bestelde. Levering nazomer/herfst 2019...

Heel leuk, respect voor uw madam! Wat een keuze. Ik ben gek op een A110 sinds de 70ties, ik moet toch echt eens met eentje gaan rijden. Benieuwd wat die 4cyl met me doet, als liefhebber van 6 cyl. Samenleven met een vrouw die van autorijden houdt is leuk. Ik heb ook dat geluk :thumbsup:

Offline Avus_3.0

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2018, 14:59:19 »
Mooie vooruitzichten en aanvulling van het wagenpark.  :thumbsup:
Wel een jaar wachten voor de levering, pff weet ni of ik dat wel zou kunnen  :iono:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2018, 15:42:35 »
Mooie vooruitzichten en aanvulling van het wagenpark.  :thumbsup:
Wel een jaar wachten voor de levering, pff weet ni of ik dat wel zou kunnen  :iono:

Kunnen? Aan wachten op een levering valt op zich niets te kunnen, dat is wat het is. Het is niet dat je daar in dit geval hinder van ondervind zoals staan wachten bij de DIV ;) Sowieso is wachten op een andere wagen geen probleem voor haar. Ze ging pas een andere eigen wagen kopen in de zomer van 2019 en het is nu niet dat ze op dit moment geen auto heeft. Ik zie zelf ook weinig problemen in het wachten als je dit op voorhand weet. Als ze hem natuurlijk pas in de zomer van 2019 zou bestellen (de moment dat ze hem nodig heeft) met levering in 2020, dan is het wel nog heel lang en tijdverlies. Maar als je hier op voorhand een beetje over nadenkt en goed plant met bestellen, dan is die lange leveringstermijn in mijn ogen geen struikelblok. Als je hem toch direct wilt, dan moet je uitwijken naar de "duurdere" 2de hands markt voor de Premiere Editions of een meer normalere wagen kopen met hoger productievolume. That's "car"life  :iono:

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 29 september 2018, 15:53:22 »
Heel leuk, respect voor uw madam! Wat een keuze. Ik ben gek op een A110 sinds de 70ties, ik moet toch echt eens met eentje gaan rijden. Benieuwd wat die 4cyl met me doet, als liefhebber van 6 cyl. Samenleven met een vrouw die van autorijden houdt is leuk. Ik heb ook dat geluk :thumbsup:

Ik ben normaal gezien ook geen grote 4 cyl fan. Wij hebben op dit moment hier 3x 6 cyl staan en dit zal de eerste 4 cyl zijn na jaren. Maar toen is toen en nu is nu...normen, wetgevingen en milieu regelgevingen veranderen. Zoals gezegd past in de A110 met het speelse lichtgewicht opzet die 4 cyl turbomotor eigenlijk wel en stoorde het mij totaal niet. 6 cyl had cool geweest, maar dan werd de wagen zwaarder, waarschijnlijk ook duurder, VAA steeg en dan ging het initiele opzet van de wagen wat verloren. Zeker met de huidige regelbevingen qua Co2 en dergelijke is dat allemaal minder eenvoudig voor constructeurs. De zeer lage VAA door de 1800cc turbo is voor zelfstandigen echt wel een leuk extraatje aan deze wagen en zeker een verkoopsargument (los van het leuke rijden en exclusievere karakter tegenover de andere sportwagens in dit prijssegment). Ik zou zelf mijn 6 cyl M2 niet weg doen voor een 4 cyl A110...maar als ik (zoals mijn vriendin) de keuze had tussen een 4 cyl Porsche 718 en 4 cyl A110...dan A110 all the way  :D
« Laatst bewerkt op: 29 september 2018, 15:55:23 door Franzino »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 29 september 2018, 16:33:50 »
Ik vind die 718 juist wel een hele mooie wagen en ik denk dat Porsche toch wel een van de toppers is qua stuurgevoel? :-)

Ik schrok wel van de vanafprijs van Porsche: 55000. Ok, dan ben je er nog niet en het maakt het geen goedkope wagen, maar ik dacht dat die flink wat duurder was.

Het is ook geen 911, zo een 718, maar in 4,5 sec naar 100 is wel leuk en ik denk dat die wegligging toch ook buitengewoon moet zijn? Of vergis ik me daarin?

Uiteraard zijn het allemaal toffe wagens in hun kaliber, zowel bij de Fransen als de Duitsers.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 29 september 2018, 17:18:17 »
Als ik tussen een Porsche en een Alpine moet kiezen zou ik niet twijfelen. Het imago allleen al is veel sympathieker en exclusiever dan een P.

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #23 Gepost op: 29 september 2018, 17:36:47 »
Proficiat, wordt een leuk speeltje en idd als ze pas een nieuwe auto zocht voor in de zomer van volgend dan is dit perfect  :thumbsup:

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 29 september 2018, 21:23:21 »
Als ik tussen een Porsche en een Alpine moet kiezen zou ik niet twijfelen. Het imago allleen al is veel sympathieker en exclusiever dan een P.

Het interieur van de Alpine op foto is wel mooier dan van Porsche. Het exterieur weet ik het gewoon niet. Ik zou het in het echt moeten zien, de e60 was bvb ook zo een auto die op foto niet zo goed pakte als je geen pro fotograaf bent.

Van het rijden heb ik geen idee.

Imago: in bvb Knokke is Porsche een beetje de standaardwagen, het minimum zowat. Altijd wel grappig als je zo iemand uit zijn Porsche ziet stappen en diens trui over zijn (of haar) schouders drapeert. 😄

Al is Porsche natuurlijk wel iets waar je als klein kind mee opgroeit. De Matchbox’jes die ik kreeg van de sint waren vooral Porsche, Ferrari en Mercedes. Er zat maar een keer een BMW tussen van die dwaze baardaap. Sindsdien heb ik een hekel aan alles wat in lange gewaden rondloopt en ten onrechte respect wil afdwingen, met in het verlengde godsdienstige figuren.

Benieuwd naar eigen foto’s van de ts van de Alpine: rendez-vous in juli-augustus 2019?

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 9 oktober 2018, 23:05:16 »
Afgelopen weekend de A110 in de uitvoering (Legende) en kleur gezien die zij heeft besteld. Enkel de velgen zijn anders in haar configuratie. De Alpine is zeer vet in het grijs en ook nog redelijk low profile  :thumbsup:

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2018, 08:02:56 »
Mooie kleur!

Heel klassevol!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2018, 09:44:25 »

Klopt volkomen  :thumbsup:

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2018, 12:54:52 »
Ik vind die 718 juist wel een hele mooie wagen en ik denk dat Porsche toch wel een van de toppers is qua stuurgevoel? :-)

Ik schrok wel van de vanafprijs van Porsche: 55000. Ok, dan ben je er nog niet en het maakt het geen goedkope wagen, maar ik dacht dat die flink wat duurder was.

Het is ook geen 911, zo een 718, maar in 4,5 sec naar 100 is wel leuk en ik denk dat die wegligging toch ook buitengewoon moet zijn? Of vergis ik me daarin?

Uiteraard zijn het allemaal toffe wagens in hun kaliber, zowel bij de Fransen als de Duitsers.
De 718 Cayman/Boxster zijn zeker mooie wagens. Maar de gewone Cayman/Boxster modellen (niet GTS, GT4 of Spyder) zie je zo veel, dat het wel een beetje de zoveelste in rij is en het is natuurlijk wel een beetje een cliche keuze. Buiten dit cliche aspect en het mindere 4 cilinder geluid van de 718 valt er inderdaad weinig negatief over te zeggen (buiten de redelijk hoge nieuwprijs). Wegligging bij Porsche is altijd top...en stuurgevoel zal ook wel dik in orde zijn. Op dit vlak moet de A110 zeker niet onder doen...in tegendeel zijn zeer lage gewicht geeft hem echt een uniek een zeer fun rijgevoel. Zoals gezegd, op één of andere manier vind ik het 4 cilinder idee ook beter passen in het lichtgewicht concept van de A110...is allemaal wat speels en niet te serieus bij de A110. Terwijl ik bij een Porsche toch echt een 6 cilinder verwacht om het echt een Porsche te maken voor mij. Maar dan kan aan mij liggen, dat ik "nog" niet wil mee evolueren natuurlijk  ::)

0-100 in 4,5sec is inderdaad de optrektijd in launch control van de A110....een gewone 2.0 Cayman haalt 4,7sec als je eentje neemt met PDK (+3.000 euro) en de optie Sport chrono (+ 2.500 euro). Een gewone Cayman met PDK en zonder sport chrono zit op 0-100 in 4,9 sec. Maar dat zijn maar cijfers, beide zijn snel....het is het gevoel wat de wagen u geeft dat telt. De interieurafwerking en het merkimago van Alpine is natuurlijk niet hetzelfde als Porsche...maar de prijzen zijn dan ook minder. Een vergelijkbare Cayman 2.0 met PDK en dezelfde optie's als haar A110 (vol leder, sat nav, parkeersensors rondom, camera, verwarmde zetels, audio upgrade, sportuitlaat, enz)...kwam dan 10.000euro duurder uit (VAA was door hogere prijs en hogere C02 ook stukje hoger).

Offline Franzino

• World Champion
Re: Testrit: Alpine A110 2018 Premiere Edition (straat & track)
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2018, 13:35:25 »
Vorige week een leuk evenement gedaan bij Alpine. Een trackday op Zolder voor huidige eigenaars en toekomstige eigenaars. Normaal enkel voor de koper of toekomstige koper in kwestie (ikke dus niet), maar er was nog 1 plekje over…dus als favor van onze Alpine verdeler mocht ik ook mee ;)
Het was top geregeld en echt wel zeer mooie service/klantenbinding van Alpine. Kunnen ze bij BMW M afdeling nog iets van leren. Maar ja die moeten misschien kun kopers, potentiële kopers minder overtuigen. Dit is een sportief merk/model dat na zoveel jaar terug in de markt kom met een klantenbestand dat ze terug moeten opbouwen.

De A110 is sowieso zeer leuk op straat (had ik deze zomer al mee test gereden). Hij was nu ook zeer fun op circuit, niet de snelste (vergelijkbaar met Z4M), maar echt wel dikke fun. Ik miste wel een manuele bak...maar ja; ik ben de dubbele koppeling met 7 korte versnellingen niet echt gewoon. Ik was meer aan het schakelen dan met de Z4M op Zolder en ook meer in de war met wat is nu de juiste versnelling. Moet ik echt aan wennen en het neemt voor mij toch wel wat van de beleving weg...zo op het eerste zicht. Ermee dat mijn persoonlijke droomwagen een 991.2 GT3, 997.2 GT3 RS of GT4 blijft, vanwege de manuele optie nog op deze wagens. Ik was in het paddock aan het praten met een kerel die bij de prototypes Kampioen was in de Belcar. Die zweerde bij rijden met dergelijke versnellingsbakken en al zijn straatwagens waren zo (hij reed wel altijd in manuele stand). Grappig dat ook iemand zoals hem zo een Alpine in Pure versie had besteld en dit dikke fun vond (had ook een Audi R8 met dubbele koppeling in zijn garage staan). Mijn vriendin was zoals verwacht de enige vrouw daar als toekomstige eigenaar…. Voor de rest enkel mannen en vooral ook iets ouder, maar wel echt pure autoliefhebbers.

De vaste Sabelt kuipstoelen van de Pure en Premiere edition zitten fantastisch en zijn op 3 vaste standen (met vijzen) regelbaar. Ik zat in de A110 waar de kuipzetels op laagste stand stonden gevezen. Ik ben 1.82m en zelf met mijn helm op zat ik 100% perfect in deze wagen...echt straf! De Alpine is zeer voorspelbaar en geeft massa’s feedback. Komende van de Z4M en een M2 mocht het misschien wel iets agressiever zijn voor mijn smaak. Van mijn zou hij (op circuit) een 25pk meer mogen hebben vr iets meer die duw in de rug te voelen en misschien daardoor iets agressiever te zijn. Ik hou wel van wagens waar je iets meer moet werken en die wat uitdagender zijn.

De Alpine stond daar volledig origineel qua remmen (met de optie grotere sport remmen) en de standaard Michelin banden. Remmen echt geen klachten over de uithouding en balans...grip was ook zeer ok. Enkel de ophanging is wat zacht voor op een circuit als Zolder en je hebt dus wel wat veel koetswerkbewegingen in de lange bochten. Pak meer als in mijn standaard M2. Die staat echt veel strakker, maar op straat is de Alpine dan weer comfortabeler dan mijn M2. A110 is natuurlijk gewoon een straatwagen en geen circuitbeest. Hier had een regelbare ophanging wel van pas gekomen om ze met een druk op de knop harder te zetten, maar dit zou de wagen weer zwaarder, complexer en duurder gemaakt hebben. Je voelt dat ze de wagen vooral veel fun wouen geven met vooral straatgebruik in het achterhoofd....maar ook perfect mogelijk op circuit. Niet voor de snelste ronde, maar vooral omdat het fun is. Kortweg; de A110 deed het zeer goed en vooral mijn vriendin vond hem dikke fun en het zelf schakelen met de schakellepels achter het stuur was top voor haar.

« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 19:23:42 door Franzino »