Mijn Voertuig > Oldtimers & Classics

1973 - E9 - 3.0 CSi

(1/11) > >>

Relexus:
Jawel, eindelijk ben ik de trotse eigenaar van een BMW E9 3.0 CSi.  8)

Toen ik als tiener naar school fietste, stond er regelmatig eentje op de "Bosscheweg". Ik betrapte me erop dat ik dagelijks keek of ie wel of niet op de oprit stond. Ik was toen al gefascineerd door die fantastische lijnen en uitstraling van dit model. Dat is dus nooit verdwenen. Het is altijd blijven kriebelen en op een gegeven moment wist ik het zeker, die gaat er ooit komen!  >:D

Een jaar of twee geleden is de serieuze zoektocht zo ongeveer begonnen. Het zou een 3.0 CSi worden. Maar zo eenvoudig is dat natuurlijk niet... Roesten doen ze echt allemaal (100%), dus vroeg of laat ben je een keer aan de beurt. Ga je dus voor een projectauto of voor een gerestaureerd exemplaar. Optie a) is dan wellicht enigszins betaalbaar en lijkt me fantastisch om te doen, maar je moet er wel de tijd, ruimte en kennis voor hebben. En ja, dat gaf toch wat twijfels... Optie b) is natuurlijk heel mooi, maar die prijzen zijn de laatste jaren serieus gaan pieken! Dus dan verliest je plan toch ook echt wat enthousiasme. :thinking: Uiteindelijk ben ik gaan speuren naar een goed exemplaar waar al "veel" aan gedaan was.

Het aanbod is echt zeer beperkt. Vooral als je niet honderden kilometers wilt gaan reizen om even te gaan kijken. De meesten die ik ben gaan bekijken, zaten inderdaad mooi in de lak. Maar als je niet weet wat eronder zit, moet je in mijn ogen snel omdraaien. Veel handelaren kopen ergens in het buitenland zo'n auto, spuiten 'm over en zetten de auto in de showroom met een bordje "in zeer goede staat". Niet doen. Ik heb wel twee keer een exemplaar op internet gezien waarvan ik dacht "die is het!". Echter, dat zijn dan ook net de auto's die binnen enkele dagen verkocht zijn.

In juni dit jaar zag ik deze E9 voorbij komen. Dat leek een serieuze kanshebber. Dus snel handelen. Binnen twee dagen ben ik de wagen gaan bekijken. Een auto waarvan de carrosserie volledig is gedaan! Bijna 1000 uur gedocumenteerd werk zit erin, met een goed restauratie-rapport. Het onderstel moest nog aangepakt worden en de originele motor zit niet in de auto, maar wordt wel meegeleverd! Toon van Meer (TvM Works, BMW expert uit Dongen, Zuid Nederland) is mee gaan kijken. Een proefrit gemaakt en de auto en motor uitgebreid ge´nspecteerd. We hadden vrij snel gezien dat dit 'm ging worden. De originele motor is te reviseren en kan mooi als later project nog in de auto worden geplaatst. Het was dan ook snel handjeklap en de auto was gekocht.  :clap:

De maanden daarna heeft de auto bij TvM Works gestaan om het onderstel volledig aan te pakken en nog een aantal zaken die ik nu geregeld wilde hebben. Dat kost natuurlijk veel meer tijd dan je vooraf denkt, maar ik ben nu blij dat ik die tijd genomen heb. Kost gewoon tijd om alle onderdelen te vinden. In ieder geval zijn nu de remmen ook volledig vernieuwd en is het onderstel helemaal in orde.

Sinds een paar weken staat m'n nieuwe trots bij mij in de garage en de eerste kilometers zijn gemaakt. Wat een heerlijke machine is dit! In m'n eerste rit zei ik al dat ik er zo mee naar Zuid-Frankrijk zou rijden. Zo degelijk en betrouwbaar voelt dat spul aan. En met de 200 pk (of wat er van over is) kom je ook probleemloos mee in het verkeer. Sterker nog...  :censor:
De auto heeft nog zijn origineel lederen bekleding en het chroomwerk is ook nog origineel. Daarmee straalt de auto ook meer karakter en klasse uit voor mijn gevoel. En uiteraard maken de velgen en het stuurtje het geheel echt af. ME HAPPY!  ;D

Maar niemand zit te wachten op dit geklets, we willen foto's zien! Vandaag was het mooi droog en een lekker zonnetje, dus tijd voor wat foto's!

Relexus:
Nog wat plaatjes

Relexus:
Nog een paar

BIG charlie:
Proficiat met je prachtwagen ! veel plezier ermee.
Mooi verhaal ook  :thumbsup:

dadoke:
Een prachtig exemplaar zo te zien ... proficiat en veel plezier ermee!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie