Mijn Voertuig > Oldtimers & Classics

OLDTIMERS: do or do not?

<< < (2/27) > >>

b_ken:
Mispak u niet aan het budget voor een nette oldtimer. Als je zelf eraan kan werken omdat je de plaats, de tools en de kennis hebt dan valt het nog een beetje mee. Je kan dan een redelijk nette kopen en daar zelf al het nodige aan doen. Als je voor het minste naar een garage moet loopt de rekening enorm op. Je zou in dat geval kunnen opteren om een perfecte te kopen, recent grondig gerestaureerd of uitzonderlijk weinig km's en alle onderhoud gehad. Spijtig genoeg betaal je dan momenteel al een goudprijs voor de aankoop.

Uitzonderingen op het budget zijn de wrakken die er rondkachelen, vaak oude Mercedes diesel. Roest wordt met de borstel dicht geschilderd, liefst in matzwart ook al is de auto wit of maria-blauw. Lichten, remmen, banden ... dat is niet belangrijk want er moet toch niet naar de keuring gegaan worden. En als hij stil valt ... tja ... dan gaan we te voet verder zeker.  ::) Er zijn trouwens landen waar een auto niet enkel de juiste leeftijd moet hebben maar bovendien in een uitzonderlijk goede en originele toestand moet verkeren, om het oldtimer statuut te krijgen. Iets wat men hier ook beter zou invoeren.

Koop ene van 25 jaar en schrijf die snel in, of nog beter, koop ene van 30 jaar. Ene van 23 of 24 jaar nog laten staan tot hij 25 wordt zou kunnen tegenvallen als intussen de leeftijd opgetrokken wordt tot 30j.

Het magneetje, daarmee kun je idd. Op een primitieve manier plamuur ontdekken. So what ? Die van mij heeft ook aan ťťn wielrand een nieuw stuk ingelast gekregen. Het enige laswerk overigens. Uiteraard zit daar plamuur op om dat weer strak te krijgen. Is dat daarom een slechte auto ? De staat van de bodem is al veel belangrijker. Ga je die ook met een magneetje helemaal nagaan ?
Zorg gewoon dat je de bekende roestplaatsen, van het model dat je gaat bekijken, kent en bekijk die gewoon grondig. Als er niets te zien is dan is die gewoon origineel goed ofwel zeer goed hersteld, wat ook geen probleem is.
Als je zelf niet genoeg ervaring hebt ... neem iemand mee die dat wel heeft.
Succes.  :thumbsup:

Philippe DB:
Ik denk dat het oldtimer verhaal heel makkelijk is samen te vatten omdat er twee soorten oldtimer eigenaars zijn:

1. Diegenen die alles zelf kunnen en er de plaats uitrusting en tijd voor hebben.
2. Diegenen die de financiŽle mogelijkheden hebben een oldtimer te kopen maar er niet zelf kunnen/willen aan werken.

Oldtimer fan 1 kan zich in feite alles kopen en zal er steeds in slagen een restauratie door te voeren of de auto op de baan te houden waarbij hij zelf het budget strak in handen kan houden. Slaagt hij er dit jaar niet in dan is het voor volgend jaar of voor binnen 10 jaar. 

Oldtimer fan 2 doet er goed aan zich een perfect gedocumenteerde restauratie te kopen en zal dan nog moeten oppassen voor de onvoorziene kosten. Die kosten stijgen evenredig met de exclusiviteit van de auto en wil je die wagen perfect en origineel houden moet je gewoon op elk moment mee rekening houden dat je een blanco check dient uit te schrijven.

Er zit tussen 1 & 2 waarschijnlijk ook nog een kruising van beide categorieŽn maar voor alles wat die kruising niet zelf  kan komt hij automatisch in de blanco check categorie terecht.

Kwaliteitsoldtimers/youngtimers, (en daarmee bedoel ik niet eender wat dat in BelgiŽ na 25 jaar van een oldtimer plaat kan voorzien worden) zeker als je er mee wil rijden, zijn gewoon een peperdure hobby waarbij je nooit weet wat je morgen te wachten staat.

Dit gezegd zijnde als alles tip top in orde is en het zonnetje schijnt is er niet mooiers dan met je oldtimer een uitstapje te organiseren en daarvoor hoef je niet eens een bestemming te hebben. Je komt daaruit waar de mooie wegen (niet steeds evident in Vlaanderen) je naartoe hebben gebracht. Trouwens ook de perfecte manier om nieuwe mensen te leren kennen want er is altijd wel iemand die een babbeltje komt slaan. ;) 

flash:
Ik wil vooral 2 dingen meegeven: Goed opletten met roest en een oldtimer niet als daily willen gebruiken. Bespaart je veel kopzorgen en geld.

order66:
Ik zou er zelf misschien over nadenken, moest ik nog plaats hebben. Kan ook genieten van oldtimers kijken. Maar langs de andere kant, de hobbywagen komt al te weinig buiten, wat zou ik dan moeten met een oldtimer :iono:

Boin:

--- Citaat van: order66 op  4 januari 2016, 19:13:05 ---Ik zou er zelf misschien over nadenken, moest ik nog plaats hebben. Kan ook genieten van oldtimers kijken. Maar langs de andere kant, de hobbywagen komt al te weinig buiten, wat zou ik dan moeten met een oldtimer :iono:

--- Einde van citaat ---
Een oldie rijden kan je niet vergelijken met een recente auto. De looks, de nostalgie, het spartaanse 'comfort', het anders leren rijden met iets dat quasi geen remmen heeft. Het is ook gwn leuk om zoiets te bezitten, als object om eens naar te kijken in de garage, beetje zoals een exclusief schilderij aan de muur. :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie