Mijn Voertuig > Oldtimers & Classics

 OLDTIMERS: do or do not?

(1/27) > >>

Snorkel:
Beste oldtimerliefhebbers, restaurateurs en ander gespuis.

Een oldtimer: wat een aantrekkingskracht heeft zo'n mobiel toch. Niets zo puur om naar te kijken, luisteren, ruiken, voelen, rijden...  :drool:
Maar op een meeting of bij het bekijken van een rondrit zie je als buitenstaander waarschijnlijk enkel de mooie kant van de zaak.

Daarom dit topic.  :)

Drop hier al je ervaringen, positieve als negatieve, globale kostenplaatjes, nodige kennis, apparatuur, gereedschap, opbergplaats, benodigdheden en alles waar je ook maar aan denkt waar jij al mee te maken hebt gehad tijdens je zoektocht - aankoop - eigenaarschap - enz...

Alle input is helemaal welkom. Doe hier je verhaal, noteer tips voor mensen die 'in the run' zijn, welke valkuilen waar je bent ingetrapt...

Hopelijk groeit dit topic uit tot een ontmoetingsplaats en vraagbaak voor liefhebbers van (BMW)-oldtimers.

*mods, als die niet op zijn plaats staat hier, verplaats het dan maar.  :)*

henotteke:
hehe, begint het bij ook te kriebelen?

voor mij wordt het een zoektocht naar een aantal originele onderdelen
ik vond het vooral moeilijk om te bepalen wat een correcte prijs is voor een oldtimer, zeker als ze zeldzaam zijn

JohanG:
Ik ben al jaren fan van oldtimers en ben zelfs na het bezoeken van een oldtimerbeurs beginnen uitkijken naar een oldtimer of klassieker.

Heel veel theoretische kennis vergaard door het lezen van (volgens mij) DE norm inzake oldtimers : http://www.auto-motor-und-sport.de/motor-klassik-8836515.html het oldtimermagazine van Auto Motor und Sport

Uiteindelijk een E30 318is aangekocht en door omstandigheden werd dit plots mijn enige auto en dus daily. (is ondertussen al terug weg, maar er komt er nog wel eentje terug)

Er zullen ongetwijfeld nog andere praktische tips volgen, maar hieronder alvast een greep uit mijn meningen inzake oldtimers :
(ik geef toe dat sommigen deze als té evident zullen vinden, maar het is een aanzet)

- Toestand is belangrijker dan uitvoering : je beleeft meer plezier aan een auto in goede staat met weinig opties, dan omgekeerd
- Je beleeft ook meer plezier aan een bescheiden auto in goede staat dan aan een topper in slechte staat
- Zorg dat je een garage hebt, waar je je auto droog en veilig kan stallen
- Wat je uitspaart aan verzekering en taksen door een oldtimer als daily te gebruiken, geef je extra uit aan onderhoud
- Roest is een grote bedreiging voor een oude wagen, wellicht de grootste; hou een goede carossier achter de hand.
- Een oldtimer remt niet zo goed als een moderne wagen
- Koop niet de eerste die je ziet, kijk eerst rustig goed rond, vroeg of laat komt alles te koop tegen de juiste prijs
- Zorg dat je vertrouwd bent met het model dat je wil, voor je de markt op gaat
- Zorg dat je op de hoogte bent van de technische kant van een wagen en dat je een aantal dingen zelf kan doen
- Geniet!

Nordschleife:
Uw magneetje is uw beste vriend  :)

Boin:
Staar je niet blind op km's. Die zijn bij een oldtimer zo goed als onbelangrijk.
Liever een goeie auto met 250.000km, dan een rot exemplaar met 100.000km.
De algemene staat vh voertuig heeft de grootste invloed op de prijs.
Mechanische defecten zijn makkelijker te herstellen dan roest. Het allerbelangrijkste is dat het chassis niet rot is.

Hou er rekening mee dat het onderhoud van een oldie soms hoog kan oplopen, er gaat altijd wel iets stuk aan die oude mechaniek.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie