Auteur Topic: [E6X] DIY - E6x - Roetfilter (DPF) zelf leeghalen  (gelezen 17997 keer)

Offline Whisper

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
[E6X] DIY - E6x - Roetfilter (DPF) zelf leeghalen
« Gepost op: 13 september 2013, 08:49:19 »
Deze DIY laat zien hoe je de roetfilter van een E6x zelf leeg kan halen.
Let op: het gaat om de wagens met onderstaand type roetfilter (nummer 3 op de tekening).

Wat heb je nodig:
-  Twee pakkingen en 8 bouten gaan halen bij de BMW dealer (nummers 6, 7 en 8 op bovenstaande tekening. 
   Onderdeelnummers: pakking = 18 30 7 789 904, bouten = 07 11 9 904 252, moeren = 07 11 9 904 295
-  Slijpschijf en  ijzerzaag
-  Sleutels en dopsleutels 13
-  Hamer en beitel (of nog beter een electrische breekhamer)
-  Stofmasker

Wij zijn begonnen met de bouten onderaan goed in te spuiten met kruipolie, maar helaas  :(   Met niks los te krijgen (wat bij velen, zo niet iedereen wel het geval zal zijn).

Dus erop los met de slijpschijf en ijzerzaag. Gelukkig had mijn kameraad zo een pneumatische ijzerzaag, waardoor het wat vlotter ging.  Maar, het is een klotewerkje  :o We hebben er verdorie langer over gedaan om het ding los te krijgen, dan om hem leeg te halen en terug te monteren!
Wanneer hij er van onder is, de oude pakking er af schrapen en de flenzen zuiver maken.

Daarna met de boorhamer erop los. Ik was dus voorzichtig begonnen om langs de witte lijnen te blijven, zoals onze Kraftbayer had aangegeven. En gelijk had hij, je kan daar perfect een vierkant uithalen (netjes langs de witte lijnen die er doorheen lopen). Maar dan moet je wel voorzichtig zijn. Niet zoals ik dus. Het duurde niet lang of mijn boorhamer ging wat te vlot  :P Dus, alles eruit.

Nu, ik moet zeggen dat dat heel vlot ging. En je kan moeiteloos overal aan. Op een 20 minuutjes was het klusje geklaard en zag hij zo uit:

« Laatst bewerkt op: 8 maart 2019, 09:58:26 door Whisper »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
My level of sarcasm depends on your level of stupidity.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
Re: [E6x] Roetfilter (DPF) zelf leeghalen
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2013, 08:53:19 »
Dit is de zooi die eruit komt. Een hoop roet residu en brokken van het filterelement. De binnenwanden zijn bekleed met een witte isolatie. Ik heb de hele avond en nacht jeukende armen en gezicht gehad van die troep. Stofmasker is dus géén luxe. Best ook buiten doen!

Terug eronder en rijden maar. Nu nog een afspraak maken om de regeneratie te laten wegprogrammeren en de EGR dicht te laten zetten.

Eerste indrukken na plus minus 150 km testrijden (stad en secundaire wegen aan sportief rijgedrag):
-  Hij trekt weer op zoals toen ik hem kocht! Een stuk vlotter dan ervoor… Schakelt ook veel soepeler. Heerlijk.
-  Hij verbruikt minder. Ik heb al zo vaak geprobeerd om dat getalleke tussen mijn tellers onder de 9 liter te krijgen (in gemengd verkeer), noppes, zolang ik me kan herinneren komt hij steeds tussen de 9,6 en 9,8 liter te staan. En nu (na ongeveer 130 km zeer sportief gereden te hebben) gaf hij dit hieronder aan… Toen ik op mijn werk aankwam, was dat zelfs nog gezakt naar 8,1 liter… Nog nooit met mijn wagen meegemaakt.

-  Roken en roeten... Zo goed als niets. En toch al paar keer diep en zwaar opgetrokken met mijn lieftallige echtgenote die achter mij rijdt om te checken... Ik zal nu eens een maand in de gaten houden hoe rap mijn uitlaat tippen zwart worden  ;D
-  Geluid: nog niet op gelet eigenlijk... Straks eens doen.

« Laatst bewerkt op: 13 september 2013, 09:46:37 door MaasMaster »
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2013, 09:14:07 »
Een vraagje heb ik nog:

Louppy is naar ASD in Meerhout geweest om zijn EGR en regeneratie weg te laten programmeren. Ik heb die mensen gecontacteerd en die vragen 150 euro. Mooi.

Maar... Indien mogelijk, laat ik het eigenlijk liever doen bij een sponsor van Bimmerboard, aangezien deze mensen er toe bijdragen dat dit forum (waar ik zoveel van geleerd heb en vrienden gemaakt heb) kan blijven draaien...
Voorstellen? (Euh, wel niet helemaal aan de andere kant van het land hé  :P )

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2013, 09:34:11 »
Nice DIY MM!

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2013, 10:20:10 »
Good job MM!
Eindelijk eens iemand die ook het verminderde verbruik kan beamen, tippen zullen snel zwart zien maar zijn snel terug proper ook.

Ik had het gevraagd aan PSG en PPE om de regeneratie weg te schrijven en die vroegen 250euro, na terugmalen dat ik al met veel wagens was langsgeweest en dergelijke was hun scherpste prijs 200euro.
Dit vond ik veel, zolang ik geen foutmelding krijg laat ik het ook maar zo..
E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

Offline Po ///M3

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2013, 10:21:34 »
Zeer mooie beschrijving  :thumbsup:
K heb er altijd al een beetje met in mij achterhoofd gezeten  om het ook te doen, maar als ik deze beschrijving zie word het wel zeer verleidelijk  ;D
Nog effe jouw topic volgen en dan een beslissing nemen
2008 - E60 - 535D - M Pack/H&R 35mm /Breyton GTP 20" http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=29008.0   (2010-2015)
2015 - F80 - M3 http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=51944.0

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • F10 LCI - 520d
    • Bimmer ID
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2013, 12:05:50 »
Knappe DIY.
Waarom zou je in eerste instantie niet de complete DPF leeghalen?

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2013, 12:14:25 »
Knappe DIY.
Waarom zou je in eerste instantie niet de complete DPF leeghalen?

Kraftbayer had verteld in "motorstoring"-topic, dat je hem niet helemaal leeg hoefde te halen, zoadat je minder ongewenste turbulentie in de pot zou hebben... Maar dat plan faalde toen mijn boorhamer de verkeerde richting uitschoot  :P

Offline b_ken

• Moderator
  • Crashed!
Re: DIY - E6x - Roetfilter (DPF) zelf leeghalen
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2013, 13:29:50 »
Dat de bouten vast geroest zitten en niet meer loskomen zoals een bout zou moeten kan ik best geloven. Maar kon je ze niet gewoon, met een paar stevige sleutels over draaien ?
Dat zou minder werk zijn dan slijpen/zagen, en over is ook los he.

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2013, 13:45:38 »
Dat de bouten vast geroest zitten en niet meer loskomen zoals een bout zou moeten kan ik best geloven. Maar kon je ze niet gewoon, met een paar stevige sleutels over draaien ?
Dat zou minder werk zijn dan slijpen/zagen, en over is ook los he.

Hiervoor hebben Boin en ik ook gekeken bij mijn DPF.

Snelste oplossing was slijpen en doorslaan, daar dit zelfborgende bouten zijn had je iets van plaats tussen DPF en boutkop, ideaal om er het ijzerzaagje tussen te krijgen.
E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

Offline Whisper

• Premium Member
  • World Champion
    • Marine Service Limburg
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2013, 13:55:44 »
Die bouten en moeren waren met niets los te krijgen...
We heben vanalles geprobeerd, maar no deal... Dus bleef slijpen en zagen als enige over. En het was een rotkarwei  :P

Offline Mattie

• Warming Up
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2013, 17:33:04 »
blij dit topic te lezen , ik speel ook al tijdje met de gedachten om zelf mijn katalysator leeg te halen ..
ik heb al veel over en weer gemaild met BR performance   in willebroek ,  het verschil tussen  stage 1 en 2 is 200 euro ( stage 2 dan halen zij de originele leeg ) .
nu had ik gevraagd als ik hem zelf leeghaal wat het dan kostte en dit was 100 euro meer dan stage 1.....
voor die 100 euro zou ik al dit werk zelf doen (openslijpen en terug dichtlassen met de TIG) ?
wat is jullie mening hierover ?
of gewoon leegkloppen zoals maasmaster is voldoende ?
het gaat om een e92 van 2008  ;)
hoor graag jullie mening  :D

Offline jvdstoel

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2013, 20:52:09 »
Ik had ook probleem met roetfilter.
Uiteindelijk besloten om een gereviseerd roetfilter te nemen.
Kosten: 435 euro incl BTW all-in. Geen smerige troep, stof of wat dan ook, en volledige garantie. Even naar 's-Heerenberg in Nederland rijden. Bedrijf heet Tunex. Zeer deskundige mensen!

Mvg Johan

Offline Lonefish

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2013, 15:20:48 »
Ik had ook probleem met roetfilter.
Uiteindelijk besloten om een gereviseerd roetfilter te nemen.
Kosten: 435 euro incl BTW all-in. Geen smerige troep, stof of wat dan ook, en volledige garantie. Even naar 's-Heerenberg in Nederland rijden. Bedrijf heet Tunex. Zeer deskundige mensen!

Mvg Johan

Hier gaat het hem niet over een probleem met de roetfilter, eerder over hem leeghalen met de bedoeling meer pk's en lager verbruik :) Wagens voor 2009 (Dacht ik?) zijn wettelijk niet verplicht er één te hebben, dus kan je hem net zo goed leeghalen. Wel niet zo milieuvriendelijk, maar goed :D

Offline FDV1978

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2013, 17:02:38 »
Mooi gemaakt, maar heeft er iemand per ongeluk fotos van een x20d? Die dpf ziet er anders uit en ik weet niet of die in zijn geheel mag leeg gemaakt worden of niet. Iemand ervaring mee? Aangezien die schuin naar boven loopt lijkt het me ook niet mogelijk om er met een boor of lange beitel een mooie doorgang in te maken.

Alvast bedankt!

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 1 januari 2014, 19:45:57 »
zitten hier dan ook nog 2 kat's op? (trekt precies op 'n kat). anders als je bezig bent, deze er ook direct van tussen uithalen?

Offline FDV1978

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2014, 07:29:26 »
Via bmwfans  en de site van digicar heb ik inderdaad de indruk dat er een katalysator element bovenaan zit. Mag dit dan ook er mee uit of heeft dit een noodzakelijke functie?

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2014, 21:45:07 »
Kat zorgt voor minder nox

Offline FDV1978

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2014, 23:13:34 »
Wordt dit op keuring gemeten? De meeste tuners halen de kat er blijkbaar ook uit. Wat is nu het beste? Katelement laten zitten of niet? In geval van downpipe gaat er ook alles tussenuit in feite.
Als ik morgenavond tijd heb, begin ik er aan en zal proberen wat fotos te nemen. Volgende week programmatie proberen te laten aanpassen, ben benieuwd en ook een beetje bang dat hij te hard naar tuning gaat "klinken". Maar als ik de dempers in de uitlaat laat zitten zal het nogal meevallen hoop ik. Iemand evaring?

Offline bakvolk

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2014, 02:24:09 »
Wordt dit op keuring gemeten? De meeste tuners halen de kat er blijkbaar ook uit. Wat is nu het beste? Katelement laten zitten of niet? In geval van downpipe gaat er ook alles tussenuit in feite.
Als ik morgenavond tijd heb, begin ik er aan en zal proberen wat fotos te nemen. Volgende week programmatie proberen te laten aanpassen, ben benieuwd en ook een beetje bang dat hij te hard naar tuning gaat "klinken". Maar als ik de dempers in de uitlaat laat zitten zal het nogal meevallen hoop ik. Iemand evaring?

Dat wordt gemeten.Zonder kat ga je zo goed als zeker problemen krijgen.
Sportkat steken ofwel elk jaar als keuring moet kat terugsteken.Als je daar zin voor hebt.
En met een diesel ga je niet echt naar tuning klinken

Offline FDV1978

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2014, 06:04:37 »
Lap, ook voor 2008 model? Ik heb er alles uitgehaald..

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2014, 10:07:14 »
bij diesel gaat de NOX naar boven. Bij benzine gaat de lambda en co naar boven (dit wordt gemeten, NOX wordt niet gemeten). diesel zonder kat gaat wat koppel moeten inleveren maar zal wat pk bijkrijgen. bij benzine heb ik er geen ervaring mee, zou ik ook niet doen gezien je bakken problemen hebt met de keuring

ik heb de mijne (diesel) indertijd beide uitgehaald, je hoor hem wat meer blazen en de turbo hoor je dan meer. rookt klein beetje meer

Offline FDV1978

• Nieuw
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2014, 13:32:26 »
Geluid is idd praktisch hetzelfde, programmatie is al aangepast bij asd. Nu rijdt hij zoals hij moet rijden :thumbsup:

Offline fresadoo

• Warming Up
  • *
  • Bmw 525 d 10/2008
    • Fresadoo
« Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2014, 19:15:11 »
Bij mij ook net leeg gemaakt en laten chippen rijdt super 👍👍👍👍👍
M

knightgangsta

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 9 mei 2014, 10:27:26 »
Dus hem leeghalen is in orde voor de keuring ?
Weet iemand een goeie tuner waar ik dit kan laten doe  plus uitschrijven van dpf en egr ?

Offline Cande

• World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 11 mei 2014, 21:37:35 »
Dus hem leeghalen is in orde voor de keuring ?
Weet iemand een goeie tuner waar ik dit kan laten doe  plus uitschrijven van dpf en egr ?
BR-Performance

Offline 130i

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2014, 18:24:17 »
Aan BR heb ik eens gevraagd om de regeneratie weg te schrijven bij mijn Alfa 147, die vraagt €400 als hij niet bij hem gechipt is...  :wiggleyes:

Offline Mr. Paprika

• Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • Low&Slow
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2014, 16:40:24 »
Misschien een domme vraag, maar waarom leeghalen?
Komt die na een tijdje niet weer vol? Zoja, is dat toch veel geld als ik dat zo allemaal lees?
Of als je de DPF leeghaalt en laat wegschrijven erna, komt die niet meer vol ofzo? ? ? ?
° BMW E90 - 318d - 2008 - 180 pk °

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2014, 16:55:17 »
Misschien een domme vraag, maar waarom leeghalen?
Komt die na een tijdje niet weer vol? Zoja, is dat toch veel geld als ik dat zo allemaal lees?
Of als je de DPF leeghaalt en laat wegschrijven erna, komt die niet meer vol ofzo? ? ? ?

In de DPF zit een filter, Diesel Partikel Filter, en het is de filter die ze uit het omhulsel halen. Dan heb je een lege pot. ;)
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Offline PJ_9911

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2014, 17:11:15 »
Is het nodig om de software aan te passen?
Want indien hij leeg is komt er volgens mij geen regeneratie aan te pas aangezien de druk nooit hoog oploopt ?