The story behind the car.
Ik vind in Mons deze 635 csi, bouwjaar 1984 met ‘slechts’ 150.000KM. Vorige zaterdag gaan kijken. Ik had al op voorhand een goed gevoel, want ik had me erop voorzien de auto meteen te kunnen meebrengen wat dan ook gebeurd is.
Blijkbaar is de auto ongeveer 6 jaar geleden in beslag genomen. Het duurt tot nu voor gerechtelijke procedure achter de rug is, en de auto uiteindelijk verkocht kan worden. Wat de reden was voor de inbeslagname weet ik niet maar ik heb nog geen lichaamsdelen gevonden en ook de geur is volkomen normaal. De niet overdreven KM-stand is een pluspunt. Dat het ondermeer een gevolg is van 6 jaar stilstaan kan voor enkele problemen zorgen. De motor draait echter perfect en zonder ‘nare’ geluiden, koppeling, versnellingsbak, diff werken feilloos. Zelfs de remmen schijnen niet vast te hangen. Hij zal het lange stilstaan op het eerste zicht goed doorstaan hebben.
De auto is voor 95% volledig origineel. De 5% verliest hij wegens niet meer de originele radio, en één achterflank die niet meer in originele lak staat. Qua opties is bijna alles aanwezig wat je in een 635 kan wensen. Heel tof vind ik de doglegg 5-versnellingsbak , het sper differentieel en de sportzetels. Maar ook een (nog werkende) airco, een open dak, cruise control, een boordcomputer zijn mooi meegenomen. Zelfs ruitenwissertjes op de koplampen ontbreken niet. Moest het nu nog een leder interieur zijn zou ik hem voor zijn tijd echt full option durven noemen. Misschien ooit eens proberen te upgraden naar leder, alhoewel het stof perfect is. Zelfs aan de bestuurderszetel zijn geen beschadigingen of scheuren van instappen te bespeuren.
De roest aan de carrosserie valt bijzonder goed mee. De bekende punten aan de bodemplaat, de voorste binnen en buitenspatborden zijn keihard. Ook rond de veerpoten in de koffer en de onderzijde van de deuren is geen roest te bespeuren. De achterste wielranden is er eentje perfect, en eentje goed aan het roesten. Net die niet meer in originele lak staat. Dit zal een pruts-herstelling geweest zijn van een ongelukje lang geleden. Het zal geen ernstig ongeluk geweest zijn want in de koffer staat alles nog perfect strak.
Een paar minpunten zijn niet te verwaarlozen. De auto schreeuwt natuurlijk om eens goed gepoetst te worden, binnen en buiten want dat is jaren niet meer gebeurd. De lak is zodanig ‘begaaid’ dat een volledige respray de enigste optie is. De uitlaat klinkt niet meer normaal, en gaat moeten vervangen worden. De velgen zijn van het type “TRX rommel” en zullen ook moeten vervangen worden. Een paar “prullen” werken niet meer; zoals de boordcomputer en de achterste elektrische ruiten. Dat zie ik nog wel allemaal passen in een mini-project, en dan staat er een 635csi in een staat, met een KM-stand en met opties zoals je ze niet meer op elke hoek van de straat zal vinden.