Aankoop en Verkoop > Advies

 Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?

(1/243) > >>

BimmerBoard:
Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?

Verkorte handleiding anno 2020

1) Douane online via MyMinFin
https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/particulieren/inschrijven-van-een-voertuig/applicatie-E705
Dit wordt verwerkt door het douanekantoor in je buurt, na een werkdag ga je best eens kijken of de aanvraag goedgekeurd is.
Druk dit document af.

2) Pre Registratie
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/gebruikershandleiding_webclient_preregistratie.pdf
Dit document is meteen beschikbaar, dus druk dit ook af.
(bovenaan via de optie "wijzigen" en het invullen van de VIN, daarna volgt een pagina waar te zien is dat de status goedkeuring "Compleet" is, een screenshot van deze pagina).

3) Keuring voor verkoop
Hierna is de wagen groen gekeurd en heb je de aanvraag tot inschrijving in bezit.

4) Aanvragen nummerplaat
Ga een sticker van de verzekering halen bij je makelaar.

Daarna twee opties:
a) rechtstreeks bij DIV (na afspraak), dan heb je de papieren en/of nummerplaat de dag nadien in de brievenbus.
b) WEBDIV: dit zou moeten werken, maar de laatste maanden is niemand daar al in geslaagd voor een ingevoerde wagen.
Hier ook weer, als het werkt krijg je de volgende werkdag de papieren en/of nummerplaat thuis toegestuurd.
Als WEBDIV niet werkt moet alles opgestuurd worden, de DIV heeft dan een aantal dagen (5 momenteel) nodig om dit te verwerken.
Via deze sites kan je de verwerkingstijd ( https://mobilit.belgium.be/nl ) bekijken en status van de aanvraag ( http://www.mobilit.fgov.be/WebdivPub/wmvpstv1?SUBSESSIONID=0 ) opvolgen.

En voor de duidelijkheid, voor ingevoerde wagens is een CoC niet verplicht, als ze eerder in de EU waren ingeschreven
https://www.autoveiligheid.be/gelijkvormigheidsattest-certificate-conformity-coc

Uitgebreide handleiding pre 2020

A. Documenten die de verkoper je dient te bezorgen
1) Origineel Duits inschrijvingsbewijs, zijnde de Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2).  Dit is het equivalent van de roze kaart, bestaat uit twee delen.
2) Aankoopfactuur

B. Transporteren naar België
1) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle).  De prijs hiervoor ligt niet vast, varieert meestal tussen 150 en 300 euro,
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je zelf hetvolgende te regelen:
  i. Verzekering te hebben ( bvb. Deckungskarte )
  ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
     1. Identiteitskaart
     2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
     3. Keuringsbewijs (Tüv)
     4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
     5. Aankoopfactuur
     6. Geld
     7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
         Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein).  Meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
2) Wagen ophalen met een transporteur.
3) De nummerplaat gebruiken van een wagen die reeds in België is ingeschreven.
   !!! Deze manier is niet legaal, dus doe dit op eigen risico, dus je riskeert een boete en invordering van rijbewijs en wagen.
   Indien je dit toch overweegt, kan je best je verzekering hiervan op de hoogte brengen zodat de te importeren wagen verzekerd is op het chassisnummer.

C. Ga naar de douane in België
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor?
Sommige kantoren werken op afspraak, die telefonisch kan vastgelegd worden, de lijst van kantoren.
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
   a. Aankoopfactuur
   b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs (Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2))
   c. Gelijkvormigheidsattest (Übereinstimmungsbescheinigung)
   d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
   e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
   f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap (de  publicatie in het Belgisch Staatsblad) nodig hebben.
3) Wat zal de douane je bezorgen?
   a. Het roze formulier, dit is de aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven.

D. Laat je wagen keuren voor verkoop, zijnde de tweedehandskeuring
1) Ga naar een keuringscentrum voor een keuring voor verkoop / tweedehandskeuring.
2) Welke nummerplaten zijn toeglaten?
   a. Transitplaten met rode band, het Zollkennzeichen.  Op de nummerplaat met gele band, het Kurzzeitkennzeichen, wordt er GEEN keuring gedaan.
   b. Z-platen die je via je lokale garage kan gebruiken.  Hier zijn bepaalde regels aan verbonden, dus informeer je op voorhand.
   c. De platen van je eigen, tweede, wagen.  Let wel dat de wagen enkel kan worden ingeschreven op naam van de persoon waarop die platen zijn ingeschreven.  Neem ook beide delen van het inschrijvingsbewijs van die platen mee, anders kan er niet gekeurd worden (voor verkoop).
3) Welke documenten heb je nodig?
   a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs, zijnde de Zulassungsbescheinigung of Fahrzeugbrief (Teil 1 und 2).
   b. Het roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
   c. Gelijkvormigheidsattest / Europees Certificaat van Overeenstemming, afgekort COC (Certifacte of Conformity), in het Duits is dat Übereinstimmungsbescheinigung.
   d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je CoC, zoniet neem je best contact op met invoerder.

E. De wagen inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in, dit vereist meestal ook een stempel van de makelaar/verzekeringsmaatschappij.
2) Je makelaar kan dit per post opsturen naar de DIV, dan duurt het pakweg twee weken voor je een nieuwe nummerplaat in de bus krijgt.
3) Je kan ook zelf naar de DIV gaan, ga na of hiervoor een afspraak nodig is.
   Het dichtsbijzijnde DIV-kantoor, en een afspraak maken bij DIV Brussel of andere DIV kantoren .

F. Wat met de BTW?
1) Particulieren: voor wagens met meer dan 6000km en ouder dan 6 maanden betaal je de BTW in het land van aankoop.
   Zorg dat je een factuur hebt waar duidelijk op te zien is dat de BTW reeds betaald is.  Tussen particulieren dient er geen BTW betaald te worden.
   Als de wagen minder dan 6000km heeft of jonger is dan 6 maanden, betaal je geen BTW in het land van aankoop, maar betaal je nadien wel de BTW in België.
2) Zelfstandigen: Je koopt de wagen aan zonder BTW, via een intracommunautaire levering, de BTW zal verrekend worden in de volgende kwartaalaangifte.
   Dit geldt uiteraard enkel voor een wagen aangekocht bij een professionele verkoper, in de advertentie kan je nagaan of dit het geval is als "MwSt ausweisbar" (BTW aftrekbaar) vermeld is.


Bovenstaande procedure is in grote lijnen gelijk voor invoer van wagens uit gans de EU, buiten de EU gelden nog andere regels, bvb. dat er nog invoertaksen moeten betaald worden.

brakki:
Héél duidelijke uitleg van de procedure  :thumbsup:
Toch enkele kleine opmerkingen:
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 
- Z platen: in principe kan je het voertuig niet halen onder dekking van een handelaarsplaat (Z- plaat) daar de houder van de Z plaat EIGENAAR dient te zijn van het aangekochte voertuig.  Ook is de Z plaat enkel gedekt in de BENELUX, Duitsland behoort daar niet toe. 

Je zou eventueel wel tot aan de Belgische grens kunnen rijden met je Duitse transitplaten en éénmaal aan de grens gekomen met een bevriende handelaar dewelke ZZ platen heeft (proefrittenplaat) tot bij je thuis of naar de schouwing te rijden.  Hierbij dient de houder van de ZZ platen GEEN eigenaar te zijn van het voertuig.  Deze dient wel aanwezig te zijn in het voertuig!
Dit geeft MI het minste problemen en risico ingeval van een politiecontrole!  Je nieuwe speelgoed op een aanhangwagen zetten in Germania en in Belgie op je oprit laten zetten is ook een minder omslachtig alternatief.  Hopelijk heb je wat aan deze info
voor meer info: www.wegcode.be

Stiggie:

--- Citaat van: brakki op  5 maart 2010, 19:19:17 ---Héél duidelijke uitleg van de procedure  :thumbsup:
Toch enkele kleine opmerkingen:
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 

--- Einde van citaat ---

Oh, onlangs is mij nog gezegd op de Belgische autokeuring dat de Duitse transitplaten met 'rode band' volledig
in orde zijn voor buitenlanders, de transitplaten met 'gele band' in enkel voor Duits grondgebied (en niet goed voor de
Belgische autokeuring)
Ook de datum erop is niet van belang voor de keuring! wel voor de verzekering!


@ Topicstarter : Wat de BTW betreft bij invoering, ik heb een voertuig gekocht van Bj 2005 (was wel lichte vracht en op                 
                         naam van een  bedrijf) en heb geen BTW moeten betalen, niet in DE en niet in BE!

brakki:

--- Citaat van: Stig op  5 maart 2010, 21:22:59 ---
--- Citaat van: brakki op  5 maart 2010, 19:19:17 ---Héél duidelijke uitleg van de procedure  :thumbsup:
Toch enkele kleine opmerkingen:
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 

--- Einde van citaat ---

Oh, onlangs is mij nog gezegd op de Belgische autokeuring dat de Duitse transitplaten met 'rode band' volledig
in orde zijn voor buitenlanders, de transitplaten met 'gele band' in enkel voor Duits grondgebied (en niet goed voor de
Belgische autokeuring)
Ook de datum erop is niet van belang voor de keuring! wel voor de verzekering!



@ Topicstarter : Wat de BTW betreft bij invoering, ik heb een voertuig gekocht van Bj 2005 (was wel lichte vracht en op                 
                         naam van een  bedrijf) en heb geen BTW moeten betalen, niet in DE en niet in BE!

--- Einde van citaat ---


Inderdaad, een buitenlander   die niet in Belgie is ingeschreven mag met die platen ronrijden in Belgie. Een Belg die hier ingeschreven mag dus NIET rondrijden met zo een plaat.  Hij moet ook in het bezit zijn van een Belgisch verzekeringsbewijs eens hij in Belgie is met het voertuig.
 Ik spreek niet over wat goed of slecht is voor de keuring, enkel wat wettelijke problemen kan geven aan de eigenaar bij controle door politie....

Stiggie:

--- Citaat van: brakki op  5 maart 2010, 22:36:18 ---
--- Citaat van: Stig op  5 maart 2010, 21:22:59 ---
--- Citaat van: brakki op  5 maart 2010, 19:19:17 ---Héél duidelijke uitleg van de procedure  :thumbsup:
Toch enkele kleine opmerkingen:
- Duitse transitplaten ( witte achtergrond met rode band) In principe ben je als inwoner van ons land in overtreding als je met dergelijke platen op de auto de grens oversteekt, maar sommige parketten hanteren een beperkt gedoogbeleid. 

--- Einde van citaat ---

Oh, onlangs is mij nog gezegd op de Belgische autokeuring dat de Duitse transitplaten met 'rode band' volledig
in orde zijn voor buitenlanders, de transitplaten met 'gele band' in enkel voor Duits grondgebied (en niet goed voor de
Belgische autokeuring)
Ook de datum erop is niet van belang voor de keuring! wel voor de verzekering!



@ Topicstarter : Wat de BTW betreft bij invoering, ik heb een voertuig gekocht van Bj 2005 (was wel lichte vracht en op                 
                         naam van een  bedrijf) en heb geen BTW moeten betalen, niet in DE en niet in BE!

--- Einde van citaat ---


Inderdaad, een buitenlander   die niet in Belgie is ingeschreven mag met die platen ronrijden in Belgie. Een Belg die hier ingeschreven mag dus NIET rondrijden met zo een plaat.  Hij moet ook in het bezit zijn van een Belgisch verzekeringsbewijs eens hij in Belgie is met het voertuig.
 Ik spreek niet over wat goed of slecht is voor de keuring, enkel wat wettelijke problemen kan geven aan de eigenaar bij controle door politie....


--- Einde van citaat ---

Thx, goed om weten ....  :thumbsup:

En niet enkel wat  problemen aan de eigenaar bij controle door politie.... maar dus zeker 'big trouble' bij een serieus ongeval?
(in fout of niet in fout)

Ik heb al een 10-tal wagens in DE gekocht en nam steeds een douane-plaat voor 30 dagen!
Mijn Belgische verzekering dieliep wel door (maar had steeds die douane-plaat nodig voor de keuring)
Bij de volgende zal ik dan een periode van 1dag nemen, als dat voor een Belg maar juist goed is tot aan de grens! (is dit
geen racisme??)   :thinking:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie