Auteur Topic:  1985 - E28 - 520i  (gelezen 1251 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
1985 - E28 - 520i
« Gepost op: 28 december 2016, 22:01:25 »
Na afscheid te nemen van mijn e36 cabrio, die ik nog steeds mis wou ik terug een e28. Na 2dehands/kapaza/autoscout.be/de/nl een tijdje af te schuimen kwam ik op dit exemplaar terecht. Net over de grens in Nederland, hij stond al een tijdje tekoop aan een mooie prijs, na enkele dagen na te denken heb ik  de eigenaar toch eens gecontacteerd en gaan kijken....

Bij de aankomst bleek het om een vrij zuivere, onverprutste e28 te gaan, de eigenaar was zeer sympathiek en na een leuke babbel tot een overeenkomst gekomen. Heel zuinig in opties, lekker simpel maar toch met die heerlijke 6 cylinder. Bij het ophalen wou zijn vrouw zich niet laten zien omdat ze het zo moeilijk had met afscheid te nemen van hun oldie. Na hen te verzekeren dat ik ze op de hoogte ging houden en enkele Belgische biertjes vertrokken we terug richting Belgie.

De optielijst :
S300A   Emergency Spare Wheel
S311A   BMW LA Wheel, Star Spoke 69
S350A   BMW Composite Wheel, Star Spoke 108
S400A   Slidetilt Sunroof, Manual







Het is een klein project voor deze winter, hij is ongeveer 90 % roestvrij met enkel een plekje in de motorbaai en 1 klein gaatje in de linkerdorpel. Optisch is hij vrij goed, de lak moet wel eens gepolijst worden . De bedoeling is om motorisch alles tip-top te krijgen, de ophanging volledig na te kijken en vervangen wat nodig is en verder alle kleine details afwerken zoals originele radio terug plaatsen, trekhaak verwijderen, motorkapisolatie, gereedschapskist aanvullen en het chroom en aluminium polijsten en opblinken. En hopelijk tegen begin maart platen er op en cruisen  :exited:

Qua onderhoud zijn de volgende dingen al gebeurd :

Bezinefilter
Bougies
Luchtfilter
Olie en filter
Groot deel rubberen leidingen in motorbaai al vervangen
Borbets er op gezet, stond op niet oem wielen en deze had ik nog liggen

Na de examens wordt de waterpomp en distributieriem vervangen, alsook het stellen van de kleppen. Een andere achteras met nieuwe rubbers en ander diff liggen ook al klaar om geinstalleerd te worden. Als de achteras er af is ben ik van plan om de hele bodem grondig te reinigen en samen met de wielkasten in de steenslag of rutex te zetten ter bescherming.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2016, 22:04:54 door bostonvert »
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline 725

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 717
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2016, 22:39:15 »
e28 blijven dikke oldies  :thumbsup:
BMW " There is no substitute "

BMW e39 520i 09/1997 - Montrealblau
BMW e32 735i A 04/1988 - Lachssilber

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1043
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2016, 01:04:03 »
Prachtige e28!! Heerlijke kleur :)
Dat open dakje is ook wel een leuk item vind ik, zeker met dat windkapje erbij, heb ik ook op men e23 :D Lekker retro!

Veel plezier met deze knappe oldie

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 12:04:16 »
@stievenbol Bedankt en ben zelf ook blij met het kapje boven het zonnedak, zocht dit al een tijdje apart dus ik ben content



Examens zijn gedaan dus eindelijk tijd om te beginnen sleutelen, net het volgende allemaal gaan halen :

Waterpomp en riem
Thermostaat (70 graden genomen, beter of slechter dan 80?)
Koelvloeistofslangen
Carterventilatie slang
Remschijven en blokken
Remleidingen achter
Kleppendekselpakking

Bitumen coating van motip voor de wielkassen gekocht maar eerst enkele kleine roestplekjes aanpakken. Volgende week komt er een andere achterste subframe in met nieuwe OEM rubbers. Nadien nieuwe triangels met nieuwe rubbers en remschoenen, ben er nog niet aan uit of ik Bilstein sports ga plaatsen of gewoon oem Sachs. Plan is om alles mechanisch tip-top in orde te zetten de komende 2 weken, hopelijk dan keuren en dan optisch eens goed polieren en nog details afwerken
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline stievenbol

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1043
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2017, 12:04:49 »
Ooh de werken die jij gaat uitvoeren klinken zo leuk  ;D Gaan ook heel goed aan de auto doen! Zulke werken kunnen een auto echt veranderen!
Doe zo voort  :thumbsup:

Offline kraftbayer

  • Trade Count: (+7)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 10018
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2017, 12:29:02 »
De bitumen coating zou ik zelf zeker niet doen.
Gewoon de wielkasten 100% proper maken en dan er een mooie steenslag laag op zetten.
Die laag in de lak en je kan dan dadelijk zien als er ergens wat roest op duikt.
Dan ziet er dat ook allemaal weer OEM uit.
Met zwarte bitumen zie je dat niet en het oogt ook veel slordiger omdat er dan gedacht word dat het is om roest weg te moffelen.
Bitumen is voor een dakgoot ;)

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2017, 14:25:01 »
Yep, zo doe je dat  :thumbsup:

Offline vinox

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2757
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2017, 15:22:13 »
Had ik nog ni gezien hier, hooray for more E28s!!! :clap: Gefeliciteerd man, ziet ernaar uit dat hij goed verzorgd gaat worden.

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1325
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2017, 20:12:12 »
Mooie E28! Wielen passen er niet echt onder, maar dat is te fixen, toch?

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2017, 10:42:40 »
Mooie E28! Wielen passen er niet echt onder, maar dat is te fixen, toch?

Goh persoonlijk ben ik een grote fan van Borbets, natuurlijk zou het mooier ogen als de wagen iets lager staat. Ik had deze wielen nog liggen van mijn e36. Ze komen wel uit dezelfde tijdsgeest, deze zijn nog in West-Duitsland geproduceerd. Ik heb nog een setje kroonkurkjes liggen maar die moet ik eerst opmaken dus  blijven de borbets er voorlopig nog op aangezien hij toch in de schuur staat tot het warmer wordt.
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2017, 11:00:30 »
Ik ga @kraftbayer zijn advies volgen en de wielkassen mooi schoonmaken en in de steenslag zetten, de bitumen zal ik houden voor mijn winter daily. Een zweedse boot :razz:

De distributiewissel is redelijk vlot gegaan qua demontage, alleen de onderste 2 poelies zijn echt lastig om los te krijgen door de 6 bouten die je amper ziet. Ondertussen heb ik een beetje vertraging opgelopen I.V.M. de riem (127-128 tand) zie topic in motor en techniek. Dus als ik 200% zeker ben dat alles correct is wordt alles terug gemonteerd, hopelijk deze week nog. Ondertussen de thermostaat vervangen, de ontluchtingsnippel was helemaal dichtgekoekt! En de thermostaat zelf zag er verschikkelijk smerig uit, alles schoongemaakt en terug gemonteerd. Verder heb ik nog wat roest aangepakt onder de batterij en terug in de lak gezet.

Verder heb ik eindelijk dit gedrocht er van onder kunnen halen! Als er iemand deze wil hebben, geef maar een seintje. Voor enkele streekbiertjes mag hij weg.


En dit heb ik op zolder gevonden, dus binnenkort de moderne pioneer radio er uit gooien en dit monteren! De tjoening speakers op de hoedenplank zijn er al uit, ik vindt het zo jammer dat de hoedenplank zo vaak aan stukken wordt gezaagd voor dikke speakers in te zetten...Dus een andere hoedenplank staat op het lijstje om te vervangen



Ps heeft er toevallig iemand nog de beugels met tandjes liggen om de alternator en power steering riemen vast te zetten? Deze zijn beide gesneuveld en bij de stealer is het rondt de 50 EUR voor die 2 stukjes metaal  :censor:
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 331
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2017, 17:48:03 »
Leuke wagen en fijne cruiser, doet me denken aan mijn ex E28 520i in het Platanengrün. Deze is Opalgrun?
Knap dat je er zelf zo veel aan doet, zelfs de distributieriem vervangen!  :thumbsup:

Van de velgen ben ik ook niet echt fan, ik vond mijn 16" style 5 echt knap onder mijn E28 staan!


Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2017, 19:59:35 »
Leuke wagen en fijne cruiser, doet me denken aan mijn ex E28 520i in het Platanengrün. Deze is Opalgrun?
Knap dat je er zelf zo veel aan doet, zelfs de distributieriem vervangen!  :thumbsup:

Van de velgen ben ik ook niet echt fan, ik vond mijn 16" style 5 echt knap onder mijn E28 staan!

Het is ook Platanengrün maar hij moet dringend eens gepolijst worden! Mijn ex e28 was Opalgrun, het grappige is dat elke auto die ik al heb gehad sinds mijn rijbewijs te halen altijd een soort groen is geweest.

De velgen zijn tijdelijk, als het beter weer wordt komt er een setje kroonkrukjes op voorlopig. Ik ben echter wel rustig op zoek naar een 2/3 delig setje velgen uit dezelfde tijd maar de kans is groot dat er style 5's onder komen.

Qua sleutelen valt het goed mee hoor, ik heb het meeste zelf geleerd door aan mijn e36 te werken en eigenlijk valt alles wel goed mee. BMW's steken heel logisch in elkaar, mits enkele uitzonderingen  :razz:
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2017, 20:09:04 »
Zo iets dan:
Die zijn style 5, 2-delig en goud past perfect bij groen.
 ;)

Offline bmw e12 e21

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1167
  • SHARK ATTACK!
    • 1980 - e12 - M535i
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2017, 20:47:35 »
Zo iets dan:
Die zijn style 5, 2-delig en goud past perfect bij groen.
 ;)
Mooi! ziet er stralend uit!
MIJN e12  M535i  -  218pk   
MIJN e21  323i edition S ´´RUN OUT´´  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2017, 21:07:11 »
Zo iets dan:
Die zijn style 5, 2-delig en goud past perfect bij groen.
 ;)


Zijn echt mooie wielen maar als ik een setje Epsilons tegenkom zoals deze, dan is de keuze snel gemaakt!  :exited:

E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9274
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2017, 21:51:38 »
Vet voor een racekar. Maar zoals de uwe er nu bij staat gaat dat niet.  :imho:

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2017, 21:55:00 »
Vet voor een racekar. Maar zoals de uwe er nu bij staat gaat dat niet.  :imho:

Feit, aangezien hij toch niet verlaagd wordt zal het oem worden maar ik moet en zal wel een setje Epsilons hebben, al is het maar voor in de living als versiering! Morgen naar de douane voor vignet 705 en dan keuring begin maart hopelijk  :exited:
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2017, 17:24:40 »


Linkse spatbord er af gehaald om te kijken of er roest aanwezig was eronder. Alles mooi proper gemaakt en enkele plekjes waar roest begon te vormen bijgewerkt. Deel van de wielkast terug helemaal proper gekregen in de origineel groene kleur dus ik denk dat ik alleen de binnenkant een laagje steenslag/rutex ga geven.

Was niet eenvoudig om het scherm los te krijgen, heb er toch meer dan een halfuur met een haardroger op zitten blazen voor het loskwam!
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2017, 22:12:12 »
Niet stilgezeten met dit project. Ondertussen allerlei exterieur spullen opnieuw gespoten zodat alles er wat frisser uitziet waaronder : spiegels, ventilatiepanelen in de motorkap en het onderste deel van de keienvanger. Ik heb me ook een DAP 900 aangeschaft en binnenkort begin ik met te polijsten, ik wil hem als een spiegel krijgen!

Er is wel een kleine kink in de kabel, het motorblok creeërde onderdruk waardoor KVS van onder de dop eruit spoot. Eerst een nieuwe dop geprobeerd natuurlijk.  Aangezien dit een lekke koppaking was onmiddellijk besloten een nieuw motorblok te plaatsen. Een M20B20 via e28 forum aangeschaft en ondertussen nieuwe bougies, thermostaat, distributieriem, waterpomp en darmen vervangen. Handig om alles 2 of zelfs 3 keer te hebben, ik kan tegenwoordig bijna geblinddoekt een m20 demonteren  :razz:



Jammer dat ik nog niet kan rondrijden maar nu heb ik de kans om alles grondig aan te pakken, het plan is om het blok er binnen de volgende 2 weken in te lepelen en eindelijk oldtimerkeuring laten uitvoeren.
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #20 Gepost op: 20 juni 2017, 10:16:13 »
iedereen die aan oldtimers werkt weet wat voor vertragingen er soms gebeuren...Gelukkig is gisteren het oude blok eruit gekomen en bouw ik vandaag het nieuwe blok er terug in!



Straks versie olie in de versnellingsbak, pakking, filter, oliefilter en nieuwe carterpakking, hopelijk valt het monteren terug mee.
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1325
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2017, 00:18:36 »
Dat was wel de ideale kans geweest om er een M20B25 in te lepelen.
Dat zou ik toch gedaan hebben...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2143
  • Snowy, the white shark
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2017, 08:34:21 »
Kon het motorblok dan niet meer hersteld worden?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2017, 17:27:20 »
@BMWtouring Eigenlijk niet want men vraagt tegenwoordig veel te veel voor b25 blokken naar mijn zin en tot dat de oldtimerwetgeving 100% duidelijk kan zeggen wat mag begin ik er niet mee. En het is wel nog steeds 129 pk, geen strepentrekker maar je kan er wel nog goed mee bollen vindt ik. Mijn volgende oldtimer is 100% zeker iets met M30 power!

En het nieuwe blok heb ik compleet gekocht voor 200 euro en volledig opgemaakt deze winter, ik heb liever dat er een mooi afgewerkt blok in zou komen dan het originele proberen te poetsen.
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1325
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #24 Gepost op: 25 juni 2017, 23:13:41 »
Rond wetgeving begrijp ik je helemaal.
Anderszijds gaan ze op de keuring niet zien of er een B20 of B25 in ligt.
Maar het gevoel dat je wettelijk eigenlijk niet in orde bent kan ook de pret bederven.
Mijn 525i is ook geen bom, maar wel een heerlijke cruiser, daar valt ook van te genieten zonder te scheuren. 👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2017, 09:17:59 »
Even dit topic updaten, leuk om te zien dat ik al mijn photobucket afbeeldingen kwijt ben! Omwille van een verblijf in het buitenland is dit project even blijven liggen. Net voor ik vertrok had ik alles geïnstalleerd en geprepareerd om terug in de wagen te leggen. Omwille van een extra lager bij manuele blokken is dit toen niet doorgegaan.

Na meer dan een uur te meppen op dit rotding is het er eindelijk uit gevlogen, nog nooit een lager gezien dat zo vast zat.


Hierna de krukasdichting en pakking van het krukasdeksel maar vervangen nu het blok er nog uit lag en als laatste het carter er terug afgehaald. Ik had mijn twijfels over de vloeibare pakking die ik had gebruikt du om het veilig te spelen een andere pakking met een betere sealant geïnstalleerd. Ondertussen is het vliegwiel en de koppelomvormer ook terug aan, alleen nog de versnellingsbak nu en terug bollen  :exited:

E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:00:17 »
Jammer genoeg weinig tijd tot september om verder te werken maar vandaag wel aan een klein klusje begonnen. Op de e28/30//23,...zitten 2 kleine lichtjes die de nummerplaat verlichten. Deze roesten bijna altijd en ik mijn geval was ik er net snel genoeg bij!


De vijsjes waren helemaal verroest en onder de pakking en in de koffer was er al een beetje roest, gelukkig alleen oppervlakkig. Dit is afgeschuurd en afgeplakt en ontroester op aangebracht. Klein detail maar toch belangrijk om de e28 in ere te houden! Nu dat de primer is aangebracht wacht ik nog op nieuwe lichtjes en een spuitbus in de lakkleur van de wagen.

E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #27 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:22:10 »
Na de reparatie van de nummerplaatverlichting heb ik een klein beetje roest gevonden onder de kofferbakpakking! Dit kon ik absoluut niet zo laten dus heel de pakking er af getrokken (helemaal vergaan), afgeschuurd, roestomvormer er op gedaan en vervolgens primer. Voorlopig is de primer aan het drogen en daarna nog een laagje lak. De lip van de koffer was toch vol met kleine krasjes en enkele deukjes dus hopelijk zal dit er weer wat beter uitzien als ik klaar ben. Aan een oldtimer kan je dus letterlijk eeuwig bezig blijven!

Ondertussen ook een spuitbus in de lakkleur aangekocht en clearcoat om alles fatsoenlijk terug af te werken. Een nieuwe pakking is ook onderweg, heeft me 85 euro gekost! BMW is serieus hun prijzen aan het optrekken voor oldtimer onderdelen....

E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline kris2

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 557
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2017, 08:06:17 »
Kleine werkjes maar zeker allemaal de moeite om te doen!

Zal dringend ook stukken moeten beginnen bestellen dan als de prijzen omhoog gaan  :D

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 399
Re: 1985 - E28 - 520i
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:01:05 »
Nog een kleine update, het subframe was redelijk roestig en zag er niet uit dus afgeschuurd, roest behandeld en in de hammerrite gezet! Niemand gaat dit ooit zien als het blok er terug in is maar dit oogt toch wat beter. Ook heel de motorbaai ontvet en afgespoten met de hogedruk reiniger en 31 jaar vet en olie er af kunnen schrobben.



Vervolgens de batterijbak in de lak gezet, had deze in het verleden al aangepakt omdat er een beetje roest aanwezig was. Stond tot nu in de primer dus nu mooi in de koetswerkkleur gespoten, samen met de andere uitsparing aan de andere kant.
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982