Auteur Topic:  1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz  (gelezen 2679 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Gepost op: 25 januari 2016, 22:12:08 »
Beste medeforummers,

Dit is m'n e30 die ik sinds vorig jaar heb.










BMW 325i cabriolet
productiedatum 03/1989
eerste inschrijving 07/1989
Diamant Schwarz Metallic
Kardinal Rot interieur

Order options

    No.    Description
 
    314    HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
    
    324    FRONT-UND HECKSPOILER
    
    339    SATIN CHROME
    
    350    WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
    
    370    STOFFVERDECK SCHWARZ
    
    380    HARDTOP PREPARATION
    
    423    FLOOR MATS, VELOUR
    
    428    WARNING TRIANGLE
    
    494    SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
    
    530    AIR CONDITIONING
    
    551    ON-BOARD COMPUTER II W REMOTE CONTROL
    
    704    M SPORT SUSPENSION
    
    708    M-SPORT LEATHER STEERING WHEEL II
    
    980    HARDTOP SCHWARZ



Aankoopverhaal:

Ik zat reeds een tijdje met het idee om een oldtimer aan te schaffen naast mijn daily e46.
Het mocht er zeker één zijn met wat werk, om terug in orde te zetten en plezier aan te hebben.
De basis, mechaniek en motor moesten wel goed zijn.
Liefst een BMW off course en al snel kwam ik uit bij de e30.
Na een tijdje de gekende autoscout en mobile sites af te schuimen zag ik er eentje staan in Duitsland waar ik potentieel in zag.

Enkele telefoontjes heen en weer later zag het er allemaal oké uit, en dus vertrokken we zaterdag ochtend naar Beiertal.

Daar aangekomen onderwierpen we de e30 aan een inspectie waarbij het qua roest allemaal goed meeviel bij de 26 jaar oude auto.
Na een testrit en nog een stuk van de prijs te krijgen was de deal rond en reed ik zowaar met mijn eigen e30 naar huis!  :exited:




Zoals je kan zien was de kap aan vervanging toe:



Net zoals de motorkap...




De bedoeling is om deze op t gemak wat op te knappen en in zijn glorie te herstellen, zo OEM mogelijk.
De softtop moet vervangen worden, wat carosseriewerk, niet alle boordcomputerinfo werkt, en nog enkele zaken...

De basis is goed en dat is wat ik wou hebben. De motor loopt als een zonnetje, de ophanging en remmerij enzo zijn ook in orde. Er is tevens weinig roest. Na grondige inspectie zit er enkel in de motorruimte onder de batterij een krokante plek. Een nieuwe batterijbak besteld bij BMW (80eur) en wat laswerk later kan ik zeggen dat de auto zo goed als roestvrij is.

Na enkele kleinigheden in orde te zetten (lichten regelen, identificatieplaatje bestellen bij BMW) en wat roest wegwerken in de motorruimte (onder de batterij) kreeg ik een groen keuringsbewijs en kwam de postbode langs met de plaat.




Geďnspireerd door het interieur heb ik een bordeaux cabriokap besteld.






De 550km lange terugrit bij aankoop was meteen een serieuze test welke de motor vlekkeloos doorlopen heeft.
Ondertussen heeft het blok verse olie, filters en bougies gekregen en zijn de distributieriem, waterpomp en V-riemen preventief vervangen.
Ook was er een nippel aan de radiateur blijkbaar eens gelijmd. Om toch zeker te zijn heb ik de radiateur dan ook vervangen.
Motorisch kan hij er dus weer helemaal tegenaan.

Ik heb ook snel een propere Diamantschwarz motorkap gevonden die het paintbrush exemplaar mocht vervangen .  :)

Daarna kwam de cabriokap aan de beurt. Ik was van plan deze zelf te vervangen maar na enkele 2de opinies toch maar besloten het te laten doen, het is toch wat specialistenwerk en ik wilde er echt geen weekend aan zitten klooien. Dus heb ik het laten doen door Giovanni van cabriokappen.be. Top werk geleverd, de kap zit erg strak en sluit overal mooi aan. De waterdichtheid is ook meteen getest bij het naar huis rijden, ik zat zowat in de zwaarste regenbui van het jaar op de E17. Geen drupje is binnengekomen :thumbsup:.

Tevens ook een andere kofferklep gehaald en gemonteerd, er zat een deukje rond de typeaanduiding. Het spoilertje komt er wel eens terug op. Hoewel ik het een mooie lijn vind zonder spoilertje.









Mvg,
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2016, 10:56:49 door JC »

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1095
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2016, 22:49:09 »
Lijkt me een leuke basis! Ik ben ook fan van een pornorood interieur :)
Airco is er zo te zien wel uitgehaald? Of ligt alles in de motorruimte er nog?
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-? Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => Daily
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak '14-? BMW e30 324td 4d '88=> afbraak '16 BMW e30 324d '86 => verkocht

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2016, 23:11:15 »
Bedankt.

Ik was ook verbaasd toen ik de optielijst opvroeg dat daar airco bij stond. Ik ben nog niet zo begaan met e30 maar ik denk inderdaad dat de delen onder de motorkap er ook uit zijn.

Offline baRToooo

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 1
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2016, 17:10:06 »
Op welke site heb je je auto uiteindelijk gevonden?

Thanks

Offline Jamme1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11214
  • Cars are a passion
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2016, 21:11:10 »
Knappe cabby.
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stoff
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black -SOLD

Freude Am Fahren

VW Corrado-1989-1800 16V

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 42
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2016, 16:53:28 »
Mooie auto, prachtige kleurencombinatie.
Een set originele 15" kruisspaak velgen zou de auto helemaal af maken.
Indien interesse, ik heb nog een set liggen.
“There's no replacement for displacement”

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2016, 19:39:34 »
Thanks, wel ik ben een tijdje geleden reeds om een setje BBS 15" kruisspaak velgen geweest. :D

Deze liggen dus klaar om eronder te komen. Volledig gestraald & gepoederlakt.






Mvg,
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2016, 19:41:39 door JC »

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 42
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2016, 16:04:24 »
Ziet er goed uit!
Waar heb je deze laten poederlakken ?
Benieuwd naar foto's als ze onder je auto staan.
“There's no replacement for displacement”

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:03:25 »
Al even niet meer van me laten horen hier, ondertussen is er wel al weer wat veranderd.

De BBS velgjes zijn eronder gekomen :)
@marc123 Deze heb ik zo gekocht. Is wel erg goed gedaan, zien er als nieuw uit. velgkapjes heb ik via ebay besteld voor het type E34 (5-gaats) aan een derde van de prijs wat ze voor E30 kapjes vragen. Met een kleine aanpassing passen deze kapjes ook.
Ook zijn de dorpels en bumperlijsten opgefrist.







De motor heeft nog eens een inspectie gekregen, er lekt een zeer klein beetje olie weg. Bleek dit servo olie te zijn. Verder staat het blok mooi droog.
Tevens de kilometerteller sensor op de cardanas opgepoetst en contactjes proper gemaakt, de snelheidsteller viel soms weg bij hard optrekken.





Het interieur heeft ook een beurt gekregen. De zetels konden niet meer in alle richtingen bewegen, alles zat een beetje 'vast' van het stof en waarschijnlijk lange tijd niet te wijzigen van positie.
Een beetje WD40, wat trekken en duwen en een poetsbeurt doen wonderen, alles werkt nu terug zoals het hoort.
Er liggen nu tevens nieuwe (zwarte) vloetmatjes in. Origineel was dit ook in Cardinal rood als de rest van het interieur maar deze zijn niet meer nieuw te bestellen en extreem moeilijk te vinden. Het zwart breekt het rood natuurlijk wel wat.





Van een afbraak cabrio kon ik chroom raamlijsten overnemen. Het doet de rechte horizontale lijn van de e30 nog iets beter uitkomen vind ik. Dit tegenover veel moderne cabrio's die meestal een naar achter oplopende lijn en hoge koffer hebben. Toch best een klus met 27 jaar oude plastiek haakjes én geen schade te willen maken bij het lossen.





Verder is het gewoon genieten van de ritjes en de 6-cil sound  8)



Groeten,

Offline flash

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1095
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:28:11 »
Blijft knap!
Snelheidssensor op het diff bedoel je wel ;)
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-? Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => Daily
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak '14-? BMW e30 324td 4d '88=> afbraak '16 BMW e30 324d '86 => verkocht

Offline Mo@p

  • Trade Count: (-1)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 193
  • Uw ruiten tinten : facebook/tint3d
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:54:34 »
zeer knappe wagen! :thumbsup:

Offline Einser94

  • Trade Count: (+1)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 96
    • BMW E30
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2016, 19:25:07 »
Zeer knappe Cabbie!
De mijne gaat ook terug richting OEM =)
zit nog schroefset en bbs'en op...
nog wat prullen aanpassen zoals van type 2 lampen terug naar type 1.

Staat ook topic van hier
2009 - Bmw E81 116i - Daily - 122HP - SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=50171.0
2006 - Opel Astra H OPC - Daily - 310 HP SOLD
2016 - Opel astra K - Daily (firma) - 105 HP
1985- Bmw e30 318 coupe - Oldie - 115HP
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=59916.0
1986 - Bmw e30 325 cabrio - Oldie - 170HP SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=60566.0

Offline AngeloV

  • Premium Member
  • Trade Count: (+21)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9446
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:02:55 »
Knappe e30, enkel het facelift front nog terug vervangen naar pre facelift :thumbsup:

Offline marc123

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 42
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2016, 10:39:19 »
Je auto ziet er nu perfect uit, top!
Ben wel benieuwd hoe je die E34 naafkapjes hebt doen passen ?
“There's no replacement for displacement”

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:43:39 »
Dank voor de reacties :thumbsup:

Knappe e30, enkel het facelift front nog terug vervangen naar pre facelift :thumbsup:

Idd, dat staat nog op het lijstje. Ik kijk nu en dan rond maar blijkt dat een type 1 steenplaat vinden met mistlichten in redelijk deftige staat niet makkelijk meer is. Ik hou mijn ogen open op auto afbraken. Mijn type 2 steenplaat is echter nog zeer proper qua lak en plastic delen, dus zo dringend is het ook niet. Maar het zal sowieso terug type 1 worden.

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:49:50 »
Je auto ziet er nu perfect uit, top!
Ben wel benieuwd hoe je die E34 naafkapjes hebt doen passen ?

Thanks :)

Wel, met een dremel en wat handigheid pas je het vrij simpel aan, je zorgt gewoon dat de 'vangers' iets breder worden en enkele rechtopstaande delen moeten ingekort en afgevlakt worden. Dan klik je hem er zo op.

Groeten,

Offline AngeloV

  • Premium Member
  • Trade Count: (+21)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9446
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2016, 14:33:11 »
Dank voor de reacties :thumbsup:

Idd, dat staat nog op het lijstje. Ik kijk nu en dan rond maar blijkt dat een type 1 steenplaat vinden met mistlichten in redelijk deftige staat niet makkelijk meer is. Ik hou mijn ogen open op auto afbraken. Mijn type 2 steenplaat is echter nog zeer proper qua lak en plastic delen, dus zo dringend is het ook niet. Maar het zal sowieso terug type 1 worden.
Een type 1 front is nog wel te vinden maar het type 1 front voor een 325 is al wat moeilijker . Ik heb er toen in de tijd gelukkig snel 1 gevonden bij een afbraak van e30's

Offline DeLorean

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 231
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2016, 15:16:54 »
Enkele weken geleden zien passeren in Oostrozebeke (aan de Wantebrug). Denk ik toch dat het deze was, anders was het een identieke ... Ziet er goed uit!

Offline Einser94

  • Trade Count: (+1)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 96
    • BMW E30
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2016, 11:29:28 »
Thanks :)

Wel, met een dremel en wat handigheid pas je het vrij simpel aan, je zorgt gewoon dat de 'vangers' iets breder worden en enkele rechtopstaande delen moeten ingekort en afgevlakt worden. Dan klik je hem er zo op.

Groeten,

ik heb deze gekregen als 'e30' naafdoppen via duitsland...
zijn deze de e34 die te fitten zijn ?
2009 - Bmw E81 116i - Daily - 122HP - SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=50171.0
2006 - Opel Astra H OPC - Daily - 310 HP SOLD
2016 - Opel astra K - Daily (firma) - 105 HP
1985- Bmw e30 318 coupe - Oldie - 115HP
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=59916.0
1986 - Bmw e30 325 cabrio - Oldie - 170HP SOLD
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=60566.0

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #19 Gepost op: 6 september 2016, 14:23:16 »
ik heb deze gekregen als 'e30' naafdoppen via duitsland...
zijn deze de e34 die te fitten zijn ?

Dit zijn inderdaad deksels voor e34. Je kan deze aanpassen zodat ze alsnog op e30 velgen passen, ik zal eens een foto posten als ik mijn dekseltjes er nog eens af heb.

Mvg,

Offline JC

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 689
  • Freude am Fahren
Re: 1989 - E30 - 325i - cabrio diamantschwarz
« Reactie #20 Gepost op: 6 september 2016, 15:58:36 »
Enkele weken geleden zien passeren in Oostrozebeke (aan de Wantebrug). Denk ik toch dat het deze was, anders was het een identieke ... Ziet er goed uit!
Thanks! Ja, dat kan wel :)