Auteur Topic:  [TEST] 218i Active Tourer  (gelezen 2516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Noiders

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 609
[TEST] 218i Active Tourer
« Gepost op: 9 oktober 2014, 11:17:33 »
Vandaag werden er 2 BMW's met Duitse platen voorgereden op onze bedrijfsparking. Als trouwe BMW klant (al onze medewerkers rijden met BMW bedrijfswagen) stelt BMW Beckers ons een 218D AT en een 218i AT ter beschikking voor 1 dag om onze medewerkers te laten testen.

Ik stond natuurlijk als eerste klaar om de 218i te testen. Ik zal deze vergelijken met m'n E91 318D van 2010. Aangezien ik zopas een nieuwe besteld heb, heb ik toen ook even kort stilgestaan naar de 218 AT.
Ik weet het. Het is niet de wagen die je als BMW fan naar voor zou schuiven om -als sportievelingen die we zijn- rond te gaan rijden in het verkeer. Vooral het gegeven FWD is al een begrip dat ons niet aanspreekt. Verder is het 'hoger zitten' ook iets wat je tegenhoudt tot aankoop.

Maar goed, naar de wagen zelf. Dit exemplaar had behoorlijk wat opties. Professionele navigatie, lane assist, automatisch remmen bij impact gevaar, lederen verwarmde zetels, ... . Kortom, alles wat nodig is om het de bestuurder comfortabel te maken. Achterin is vrij veel ruimte. Ik ben er even in gaan zitten en er is meer ruimte dan in de 3. Ik zit zelf nooit achterin, maar in- en uitstappen is in ieder geval een pak handiger. Ik ben zelf nogal groot, en dan merk je zo'n dingen al rap op. De koffer is kwa inhoud vergelijkbaar te noemen.

De testrit. Ik koos voor de 218i omdat ik toch ook wel wou weten hoe de huidige 4cilinder benzine motoren presteren. De 18i motor geeft toch behoorlijk wat pit. Het vermogen bouwt zich op zoals bij een diesel. Van 1300 toeren om snel naar een max koppel te gaan ergens tussen 2200 - 2500rpm. Maar het leuke er aan is toch de mooiere grom en het hoger gaan in toeren vergeleken met een 18d. Nudat de diezelprijzen omhoog dreigen te gaan, wil ik toch iedereen aanraden om eens te kijken naar de benzine mogelijkheden. Ze hoeven kwa reactievermogen niet onder te doen voor de diesels met een hoger koppel. Nu goed, dit is een vergelijk dat opgaat voor ieder model met dezelfde motoren.

De rijligging zelf is behoorlijk sportief voor zo'n 'hogere' wagen. Hij voelt niet aan als een monovolume. Ik kan hem het beste vergelijken met een Golf 4 waar ik vroeger mee reed. Alleen zit ik wat hoger. Ronde punten gaan verrassend vlot, enkel het afrijden en gas geven geeft het gekende doorslippen op de voorbanden. Zolang je dus niet over de limiet gaat, rijdt hij best sportief.

Kortom, houd je van sportief rijden, en heb je een betaalbare grotere wagen nodig. Kijk dan zeker naar deze auto. Ideaal voor de soccermom zou ik zeggen ;).

Zelf ben ik toch blij dat ik gekozen heb voor een nieuwe 3 Touring. RWD en lager zitten geeft toch de doorslag.

samenvatting: Aangenaam verrast. Ik denk dat BMW hier een mooi aanbod levert voor dit marktsegment.

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2016, 07:57:08 door dadoke »

Offline GeoBem007

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6099
    • @hertgoan
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2014, 11:20:28 »
Leuke samenvatting.

Geen 4 GC geworden voor jou?

Online Bananenman

  • Roet es goed
  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10201
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2014, 11:22:26 »
Leuke samenvatting.

Geen 4 GC geworden voor jou?
Meen me dat ook te herinneren  :)
E87 120d: Short shifter / Custom Downpipe / Stage 2

Honda VT500E: First bike / 35kw

Offline Noiders

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 609
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2014, 11:24:16 »
Leuke samenvatting.

Geen 4 GC geworden voor jou?

Helaas :(. Past niet echt in het fleet aanbod voor ons bedrijf.

Online Bananenman

  • Roet es goed
  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10201
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2014, 11:35:18 »
Helaas :(. Past niet echt in het fleet aanbod voor ons bedrijf.
Kut! Al is zo'n nieuwe 3 ook wel een knappe verschijning  ;)
E87 120d: Short shifter / Custom Downpipe / Stage 2

Honda VT500E: First bike / 35kw

Offline Fox

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 209
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2014, 08:28:01 »
Blij te horen dat de testrit is meegevallen voor mij staat er ook ťťn gepland. Ik veronderstel dat je met "AT" de automatische variant hebt gereden. Hoe viel die mee. Trouwens de 218i is een driecilinder en geen viercilinder (namelijk hetzelfde blok als in de Mini en in de i8 (weliswaar niet zo opgepept).

Offline Noiders

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 609
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2014, 11:09:57 »
AT : Active tourer. Het was een manuele transmissie.

Ben je zeker van die 3-pitter? Hij klonk nochtans niet zo.

Offline Fox

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 209
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2014, 12:00:10 »
Zeker en vast hier rechtstreeks uit de brochure:
BMW 218 i = BMW TwinPower Turbo 3-cilinder benzinemotor van 136 pk en een koppel van 220 NM of dezelfde 1.500 cc motor als in de nieuwe Mini Cooper
De 220i (denk nog niet verkrijgbaar) en 225 i zijn wel viercilinders
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2014, 12:09:06 door Fox »

Offline Noiders

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 609
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2014, 13:25:01 »
Zeker en vast hier rechtstreeks uit de brochure:
BMW 218 i = BMW TwinPower Turbo 3-cilinder benzinemotor van 136 pk en een koppel van 220 NM of dezelfde 1.500 cc motor als in de nieuwe Mini Cooper
De 220i (denk nog niet verkrijgbaar) en 225 i zijn wel viercilinders

Even opgezocht en nagevraagd en het is inderdaad een 3 cilinder:

Cilinders/kleppen    3/4
Cilinderinhoud in cm≥    1499
Slag/boring (mm)    94,6/82,0
Vermogen in kW (pk) bij t/min    100 (136)/4400  [2]
Max. koppel (Nm) bij t/min    220/1250
Compressieverhouding: 1    11,0

Zonder vooroordelen iets testen kan rare resultaten geven :p.

Offline wolfs

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 558
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2014, 14:52:51 »
Voor een benzine wel een zeer laag toerental voor zowel koppel als maximumvermogen.

Als je doortrekt tot 6000 rpm, zal je dit ook wel merken veronderstel ik?

Offline dobbelsteen

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3153
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:15:04 »
Lage zit doet me eigenlijk niet veel, ik zie graag veel van het verkeer en zolang ik maar goed zit.
De FWD en het uiterlijk zijn voor mij de dooddoeners voor dit model. Ik zou bijna zeggen "het is geen bmw meer", maar uiteindelijk is het wel een BMW. Het is namelijk gemaakt door de BMW fabrikant.

Hoe was het interieur?
Work hard, play hard

Offline GeoBem007

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6099
    • @hertgoan
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:16:16 »
Leuke sound, die 3 cilinders. Heb al paar keer met Coopertje gereden :)

Offline Noiders

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 609
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2014, 15:24:34 »
Het vermogen zakte zeker niet in. toeren gingen vlot naar 6500. 160 in 3de dacht ik.

verder info van de site:
Citaat
De pittige 1,5-liter benzinemotor van 100 kW (136 pk) in de BMW 218i Active Tourer versnelt de wagen in 9,2 s van 0 naar 100 km/u (Steptronic versnellingsbak: 9,2 s) en haalt een topsnelheid van 205 km/u (Steptronic versnellingsbak: 205 km/u). Ondanks de respectabele rijprestaties maakt de zeer wrijvingsarme motor die een hoog efficiŽntieniveau haalt, indruk door zijn zuinigheid. In de gecombineerde cyclus verbruikt hij slechts 5,2 tot 4.9 l/100 km (Steptronic versnellingsbak: 5,3 tot 5,1 l/100 km) en de CO2-emissie is met 120 tot 115 g/km (Steptronic versnellingsbak: 124 tot 119 g/km) al even laag. De motor werkt met de nieuwste ontwikkelingsfase van de BMW TwinPower Turbo-technologie: Twin Scroll turbolader, High Precision Injection en de volledig variabele kleptiming Valvetronic inclusief dubbele VANOS. De nieuwe motor bevalt door zijn hoog prestatiepotentieel en ook door de typische karaktereigenschappen van een driecilinder, een prettig motorgedrag en een spontaan reactievermogen al in de lagere toerentalbereiken. Hij draait opmerkelijk rustig en biedt een aangenaam hoog rijcomfort met sportief motorgeluid. Alle waarden werden berekend conform de EU-testcyclus en gelden afhankelijk van de gekozen bandenmaat.

Begrijp me nu niet verkeerd. Ik ga niet zeggen dat het een 'machtige motor' is. Maar ik ben er mee gaan rijden zonder te weten dat het een 3 cilinder was. Ik lees het hier zelf achteraf. Wat ik wil zeggen is dat afgaande van mijn testrit ik niet kon zeggen dat het een 3cilinder was. Ik dacht echt aan een 4cilinder. Het voelde aan als rijden met een diesel, maar met meer toeren en een betere sound. (Nu vraag ik me stiekem toch af of er geen hifi trukjes zijn uitgehaald eigenlijk).


Het interieur was gewoon BMW. Daaraan herken je onmiddelijk dat het een BMW is.

Kwa exterieur vond ik de auto op foto ook niet mooi. Zoals iedere auto is hij mooier als je hem irl ziet. Ik ga niet zeggen dat ik het mooi vind, maar vond het beter meevallen als op foto enz.

Offline pieterjan99

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4477
  • bmw e61 525d
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2014, 17:02:52 »
Mijn vader heeft ook zo eentje besteld. Volgende week normaal binnen...
Is ook serieus uitgerust!
Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant - BMW F20 114i

Online Zaskar

  • Premium Member
  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1084
  • I am getting older but I refuse to grow up
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2014, 18:16:47 »
Dat 3 cilinder geluid doet mijn terugdenken aan beginjaren 90, Daihatsu charade Gtti  :)
MK7 GTI PP(Daily) - ?? (weekend) -E82 135i(sold)  Honda CBR1000RR (fun)
Suzuki GSXR750K6 Circuitmoto(RIP) -E36 M3 EVO (sold)
I am getting older but I refuse to grow up

Offline chris k

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1077
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2014, 21:16:13 »
Heb je gekeken op het gelijkvormigheidsattest  ...van wie is de 3 cilindermotor?

Offline pieterjan99

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4477
  • bmw e61 525d
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #16 Gepost op: 29 oktober 2014, 09:39:47 »
Mijn vader de zijne gisteren geleverd...
Buitenkant is niet volledig mijn ding... wel heel praktische wagen.
Binnenkant vind ik dan wel heel mooi.
Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant - BMW F20 114i

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4891
Re: 218i Active Tourer
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2014, 09:45:50 »
Best wel knap interieur inderdaad :)

Offline Pieter.45

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 73
Re: [TEST] 218i Active Tourer
« Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2017, 20:42:23 »
Heb er ook al mee gereden als vervangwagen.
Reed op zich niet verkeerd, maar de smalle voorstoelen en het stuur dat uit het midden staat zijn voor mij afknappers.
2012 F01 740D xDrive

Offline Disaster

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1035
Re: [TEST] 218i Active Tourer
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2017, 01:31:22 »
Toen ze vorig jaar mijn stuur gestolen hadden uit de f30 heb ik ook een active tourer meegekregen (de 218D), kwam ideaal uit omdat ik toen net aan het verhuizen was en kreeg hier wel een pak meer in kwijt.
Maar wat me opviel was dat de auto eigenlijk echt aangenaam reed.
Heb meteen m'n opa ook eens opgehaald die week en als zijn ford vervangen moet worden denk ik wel dat hij voor zo een active tourer gaat, ideale instap doordat het iets hoger is en ook een comfortabele cruiser.

Ikzelf zou deze nooit kopen omdat ik het een beetje een oma/opa model vind (maar dat is natuurlijk mijn mening).