Auteur Topic:  1990 - E31 - 850i  (gelezen 2425 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
1990 - E31 - 850i
« Gepost op: 30 december 2019, 20:43:05 »
Heb me een paar weken geleden een mooie 850i van 1990 aangeschaft

deze heeft 198000km gelopen en is verder puntgaaf met een paar te verhelpen mechanische gebreken
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 07:49:13 door dadoke »

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2019, 20:47:48 »
wat heb ik reeds verholpen, de remmen bleven druk opbouwen waardoor deze kwamen vast te lopen dus alles uit elkaar en de blokken terug in de geleiders gesmeerd, en een nieuwe hoofdrempomp geplaatst,
Ook gaf de benzine meter niets meer aan, dit bleek een kabelbreuk te zijn in beide vlotters, nieuwe draad er tussen gesoldeerd en klaar
verder nog nieuwe remschijven voor vooraan besteld dewelke binnenkort gemonteerd worden

Verder ben ik nog op zoek naar een goedkope oplossing voor de uitlaat, tips zijn welkom
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 20:50:50 door de geert »

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2019, 20:48:47 »
motorbaai

Offline zaij

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 253
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2019, 21:01:22 »
Nice!!! Maar bijna 2 miljoen km??? :clap:
I have lived...

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2019, 21:08:27 »
wat heb ik reeds verholpen, de remmen bleven druk opbouwen waardoor deze kwamen vast te lopen dus alles uit elkaar en de blokken terug in de geleiders gesmeerd, en een nieuwe hoofdrempomp geplaatst,
Ook gaf de benzine meter niets meer aan, dit bleek een kabelbreuk te zijn in beide vlotters, nieuwe draad er tussen gesoldeerd en klaar
verder nog nieuwe remschijven voor vooraan besteld dewelke binnenkort gemonteerd worden

Verder ben ik nog op zoek naar een goedkope oplossing voor de uitlaat, tips zijn welkom

Hey Geert, welkom bij de E31-club  :thumbsup:... Ziet er zo op eerste zicht wel een net exemplaar uit, ja... Veel rijplezier gewenst, en als je daar één of andere uitlaat voor nodig hebt, ik heb die van mij nog liggen, die vanonder mijn E31 komt... Ik heb bij het laten reviseren van mijn stuurhuis toch de vooras eronderuit moeten halen, en daarvoor moest de uitlaat er ook vanonder, vanwege de beperkte ruimte aan de beide voorste uitlaatcollectoren... De uitlaatlijn was eigenlijk nog in goede staat, maar ik heb toen maar de bittere pil geslikt en een volledig nieuw OEM exemplaar gestoken, om er dan voor de rest van de jaren vanaf te zijn, want die nieuwprijzen waren toen al niet mals, en die worden er met de jaren niet malser op  :blink:

Moest je interesse hebben, stuur me maar PM, met evt. emailadres, dan kan ik je al wat foto's doorsturen en we zien wel waar we uitkomen  ;)

Grtz...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 12135
  • undereZtimated
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2019, 21:19:17 »
Prachtig stukje van automotive history in huis gehaald!  :thumbsup:

Veel plezier gewenst met deze geweldige machine.  :)


Foto van de P en de 8 is zalig!  :D :D
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 204

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2019, 08:19:10 »
Prachtig stukje van automotive history in huis gehaald!  :thumbsup:

Veel plezier gewenst met deze geweldige machine.  :)


Foto van de P en de 8 is zalig!  :D :D

dit is mijn ander stukje automotive  8)

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2019, 10:04:58 »
50 shades off grey


Offline M Roels

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 335
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2020, 14:35:51 »
21st Century Supersporter vs. 90’s Decadentie

Prachtige wagens! Proficiat ;)
Onnodig om te zeggen maar toch geniet er van!

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2179
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2020, 15:26:17 »
Prachtige aankoop. Veel veilige km.  :thumbsup: :thumbsup:
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2557
  • Snowy, the white shark
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2020, 19:16:02 »
Wat een wagenpark  :exited: :exited: :exited: . Heb je nog foto's van jouw E31?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985
BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2020, 11:32:02 »
Gisteren andere wielen gestoken met nieuwe banden om te zien of de trillingen zouden verdwijnen uit de wagen en wat een verschil in rij gedrag, reden dat ik geen nieuwe banden plaatste op de originele velgen is omdat deze te klein zijn en ik een setje in 17 inch voor ogen heb; deze velgen waren gratis en de banden kan ik later overleggen als ik de set gevonden heb die ik echt wil maar ik vind het nu al goed uitzien, vooral het rijgedrag is vele malen verbeterd

Offline -Laurens-

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1198
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2020, 14:20:55 »
Een van de betere velgen voor een 8
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

Offline Jitse

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 123
Re: 1990 BMW 850i
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2020, 07:40:58 »
Heb nog een breedset in 18" liggen  :thumbsup:

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2020, 13:15:34 »
Hoi Geert,

de Style 32 velgen staan 'm goed  :) ;) , verschil in rijgedrag zul je wel merken, ja, ten opzichte van oude,versleten banden... Hoever sta je met de uitlaat?

Grtz...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline Sylar

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 210
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2020, 19:00:47 »
Mooi,

Persoonlijk vind ik de Style 37 het mooiste onder de 8. Ik had bij mij ook trillingen in het stuur bij bepaalde snelheden tijdens het remmen, probleem lag bij de voorste draagarmen ik had die toen vervangen door OEM Lemforder maar een poosje later trilde de boel weer opnieuw. Daarna gekozen voor die van Wokke en tot op heden is het probleem weggebleven en ook merkbare verbetering in stuurgedrag.

https://www.wokke.de/ONLINESHOP/Shopsystem/Dateien/en/product_info.php?info=p3_upper-control-arm--l-r--with-spherical-bearing.html

Grtjs,

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 204
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2020, 21:44:22 »
die draagarmen zijn inderdaad wel een goede upgrade - auto wordt iets spoorgevoeliger maar stoort zeker niet

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2020, 09:28:29 »
Bij mij zijn de trillingen weg nu, heb ondertussen nieuwe remschijven gestoken vooraan dus dat is ook weer in orde maar nu kreeg ik er weer een probleempje bij,
onder de nieuwe hoofdrempomp merkte ik dat er een olie lek was(rode olie) die dan tot op de onderliggende chassisbalk liep; ik kon echter niet zien vanwaar de olie kwam. Het zit daar dan ook redelijk volgebouwd, gisteren de wagen zijn nieuwe remmen eens willen testen en ik kan dus druk opbouwen maar ga dan volledig door de remmen en nu ligt er telkens veel olie onder de auto, hopelijk kan ik vandaag vinden waar het groter wordende lek :-\

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 204
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2020, 15:18:15 »
rode olie... zou groen moeten zijn... maar dit wordt vaak gedaan aangezien velen denken dat dit geen kwaad kan. je mag echter enkel minerale olie (groen) gebruiken want rode olie (atf) is erg agressief voor dichtingen.

waarschijnlijk lekt uw rembooster - deze kunnen al eens gaan lekken door leeftijd en die atf zal ook geen deugd gedaan hebben.

revisie is mogelijk en perfect doenbaar (heb er zelf al een aantal gedaan) met deze kit: http://bmw8.us/Brake%20Booster%20Rebuild.htm

Jay Stratton doet deze revisies ook maar dan moet de set wel naar de VS... (https://photos.google.com/share/AF1QipNAMHXPczNFUw41FkEwn-Nbowp9BRanHNZwwsl4XES68QWOgM5Y94CIKBMgPW0Nlg?key=YW9ZWnZRVWY5eURHR2YzVld0dXNpZDRQVHlGal9n)
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 15:20:01 door Glenn.D »

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2020, 15:49:16 »
heb gezien dat het zwarte vatje dat vlakbij de rempomp zit plots half leeg is, is volgens mij voor de servopomp, sturen gaat plots veel moeilijker en maakt herry :o

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 204
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2020, 21:43:43 »
is volkomen normaal... als uw hydro booster stuk is loopt uw pomp met te weinig olie...

servopomp is zichtbaar rechtsvooraan aan het motorblok - als er daar een lek is zie je het onmiddellijk. ik heb deze nu wel nog nooit zo hard weten lekken dat je plots met een plas onder de auto zit.

ter info: de servopomp brengt met de vloeistof uit het reservoir (normaal groene minerale olie) zowel het stuurhuis als het remsysteem op druk.
wat meer info over dit systeem staat om. hier: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2024662-Brake-Bomb-failure
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2020, 21:49:02 door Glenn.D »

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 06:33:37 »
bedankt Glen voor de info, van de week ne keer grondig op zoek gaan naar de oorzaak van dit lek; jou info komt aardig van pas; THX

Offline beemerbuddy

  • Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2020, 09:21:23 »
is volkomen normaal... als uw hydro booster stuk is loopt uw pomp met te weinig olie...

servopomp is zichtbaar rechtsvooraan aan het motorblok - als er daar een lek is zie je het onmiddellijk. ik heb deze nu wel nog nooit zo hard weten lekken dat je plots met een plas onder de auto zit.

ter info: de servopomp brengt met de vloeistof uit het reservoir (normaal groene minerale olie) zowel het stuurhuis als het remsysteem op druk.
wat meer info over dit systeem staat om. hier: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2024662-Brake-Bomb-failure

Dat zal wss dan die 'Pentosin 7.1' zijn, niet?  :thinking:... staat ook zo vermeld in het instructieboekje, en ik weet toch bij mij dat Adri het erover gehad heeft bij het terug vullen van het systeem, na de montage van het gereviseerde stuurhuis...
Succes met de zoektocht, Geert... Hopelijk moet je niet teveel van die 'avonturen' tegenkomen  :wiggleyes:
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Offline Glenn.D

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 204
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2020, 15:50:22 »
bedankt Glen voor de info, van de week ne keer grondig op zoek gaan naar de oorzaak van dit lek; jou info komt aardig van pas; THX

Graag! op zich zijn het betrouwbare auto's maar rubber van +20j oud vergaat al eens :)

Ik heb het volledige hydraulische systeem vernieuwd toen mijn pomp vorig jaar zachtjes begon te 'huilen'. Oorzaak was uiteindelijk een erg vuile filter onderaan de auto (vooraan motorblok naast servopomp) maar ik wou ineens een betrouwbaar systeem :)
ik heb de servopomp gereviseerd, die filter grondig gereinigd, een nieuwe ate 'brake bomb' gestoken,  alle leidingen vernieuwd, remcilinder van e32 geïnstalleerd (kost 1/5 van die van een e31) en rembooster vernieuwd met de kit van fine motoring (incl aluminium cup).

bij het verwijderen van de hydro booster zag ik ook dat de dichting bij mij begon te zweten - net op tijd dus aangepakt.

vervangen van alle componenten was een goeie dag werk en echt niet moeilijk: bereikbaarheid van componenten is de grootste uitdaging en ik heb helaas mijn remknop niet kunnen verwijderen zonder hem stuk te breken (zit goed verstopt onder het stuur).

als je dus nog advies of tips nodig hebt lezen we ze hieronder wel

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2020, 06:48:34 »
weet je ook waar ik het best alle onderdelen bestellen kan om dit euvel te verhelpen, zijn hier buiten de BMW dealer nog punten waar ik zo iets kan bestellen. de hoofdrempomp ging bij de dealer ook 800 euro kosten en op ebay eentje nieuw in de verpakking gevonden voor 360 inclusief verzending dus lijkt het me wel interessant om weten of er nog beschikbare kanalen zijn voor deze onderdelen

Bedankt alvast voor deze zéér nuttige info

grtz Geert

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2179
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #26 Gepost op: 21 januari 2020, 10:20:17 »
Leebmann24.de is een goede webshop voor OEM onderdelen.
Prijs met Duitse BTW incl. scheelt ongeveer de waarde van de Belgische BTW tegenover de lokale dealer hier.
Er is enkel een kost van 12ish euro voor verzending. Dus niet interessant voor kleine spullen.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline de geert

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 370
Re: 1990 - E31 - 850i
« Reactie #27 Gepost op: 3 januari 2021, 12:43:09 »
de 850 staat ondertussen helemaal technisch in orde maar heeft een verhuis gemaakt naar de garage van een goede kennis van mij, reden dat deze de verkoop is ingegaan is de aankoop van een nieuwe 992 die twee weken geleden geleverd werd :exited: