Auteur Topic: [ALG] Hoe een CD/DVD die vast zit eruit krijgen? Zonder blijvende/extra schade!  (gelezen 768 keer)

Offline hmn_pwr

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
Op Youtube vond ik een trucje met creditkaart+tape om een CD (of DVD) eruit te kunnen trekken:

Forceer je op die manier de "Stappenmotor" (engels: "steppermotor") van de CD-drive?
Zodat de CD-drive erna geen CD meer kan afspelen?

En je zelfs riskeert een ganse nieuwe unit (in mijn Z4 heet dat een CID systeem denk ik)  te moeten kopen want een BMW garage gaat zich zeker niet bezig houden met het herstellen of vervangen van een stappenmotor...
« Laatst bewerkt op: 2 april 2022, 05:03:47 door hmn_pwr »

Offline hmn_pwr

• Pole Position
Re: Hoe een CD/DVD die vast zit eruit krijgen? Zonder blijvende/extra schade!
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2022, 04:59:12 »
Concreet: in mijn E86 Z4 coupé stak ik gisteren een gloednieuwe Audio-CD (geen gebrande/gekopiëerde, maar braafjes gekochte CD) en kon ik probleemloos in mijn auto (tijdens het rijden) een 9 tal nrs afspelen van de 16 nrs. Dan stond mijn auto enkele uren buiten (het was ongeveer 5°C buiten) en toen ik die CD verder wou afspelen toen ik terug vertrok gaf de display aan "CD Check". Maar gebeurde er niets én krijg ik die CD er niet uit via de EJECT knop. Na de rit van +/- 40 minuten (toen ik terug stilstond) van alles geprobeerd maar ik krijg hem er niet uit.

CD is denk ik volledig geblokkeerd (spint/draait niet in de drive) want ik hoor niets, ik hoor bijv. wel mijn navigatie CD of een andere audio CD (in de 6-CD wisselaar) zoemen/draaien toen ik stilstond in de garage.

Foto:

Online Iksree

• Algemene moderator
  • Crashed!
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2022, 09:02:10 »
Ventilatieroosters verwijderen, radio losschroeven.
Cover rond radio openen en even kijken als je het probleem niet ziet zitten (en de cd er manueel uitduwen natuurlijk als hij toch open is)
- Signature adjusted for being outdated-

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2022, 09:07:05 »
Na wat googlen kwam ik dit tegen

Citaat
This sequence worked for me:

While engine is running, turn the radio off.
Press the Mode button.
Press the eject button.

This has worked at least 10 times for me now! I'm going to install the AUX in though instead of replacing the head unit.

Offline hmn_pwr

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2022, 18:23:08 »
Ventilatieroosters verwijderen, radio losschroeven.
Cover rond radio openen en even kijken als je het probleem niet ziet zitten (en de cd er manueel uitduwen natuurlijk als hij toch open is)
Een kennis raadde dit me ook aan.

Offline hmn_pwr

• Pole Position
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2022, 18:24:09 »
Na wat googlen kwam ik dit tegen:

This sequence worked for me:

While engine is running, turn the radio off.
Press the Mode button.
Press the eject button.

This has worked at least 10 times for me now! I'm going to install the AUX in though instead of replacing the head unit.
Zal ik straks gaan proberen!
Thnx!

Offline hmn_pwr

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2022, 12:37:50 »
Toen ik in mijn auto stapte hoorde ik de Audio-CD in de CD-drive zoemen, en dus draaien.
Ik kon de CD dus afspelen en ook verwijderen via de EJECT knop.
'k Heb dan de CD grondig bekeken en zoals verwacht niets te zien want die CD had ik pas 2 dagen geleden gloednieuw gekocht!

Oplossing van @dadoke heb ik dus niet moeten uitproberen :)

Maar ik weet intussen heel goed hoe die unit in elkaar steekt, voor als er ooit een probleem is dat wel permanent is.

En heb in een manual gevonden dat als ik 8 seconden op de SEL-knop druk, ik in het systeem/servicemenu van het CID systeem kom, en zo heel gemakkelijk bepaalde settings kan aanpassen  8)
« Laatst bewerkt op: 3 april 2022, 12:39:37 door hmn_pwr »