Auteur Topic:  Mogelijk om microvezeldoeken na coating nog te gebruiken ?  (gelezen 639 keer)

Offline Diezelke

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
Mogelijk om microvezeldoeken na coating nog te gebruiken ?
« Gepost op: 16 april 2018, 12:49:00 »
Dit weekend een glascoating op de voorkant van de wagen aangebracht (na wassen, kleien, wassen, gyeon q2m prep).

Coating aangebracht met meegeleverde pad en afgenomen met meegeleverde microvezeldoek. Uiteindelijk nog drie nieuwe monelle doeken ook gebruikt om residu af te nemen (heb een witten wagen en je zag het niet goed).

Kan ik die doeken nog wassen en herbruiken ? Ik begrijp dat die glaskristallen zich in het doek vastzetten en dus krassen maken. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn om nieuwe doeken na 1x weg te gooien ?

Ik heb trouwens de tijd niet om de hele wagen in 1x te wassen, kleien, coaten. Dus ik zou dan voor elk paneel telkens minstens 1 nieuwe goede microvezeldoek moeten gebruiken (en nadien weggooien ?)

@Wax-it.be

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Diezelke
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Cedric

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
Re: Mogelijk om microvezeldoeken na coating nog te gebruiken ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2018, 15:24:09 »
Gewoon wassen met een goeie microvezel shampoo lijkt mij voldoende. Ik heb nog nooit aardig gevaren met gebruikte doeken van een coating af te wrijven en te hergebruiken. Zou mij ook straf lijken als je telkens nieuwe doeken mag gebruiken.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2018, 10:46:44 »
Ze veroorzaken swirls...

Die coating blijft deels gebonden aan de microvezels.

Je kan ze wel nog gebruiken voor velgen, motorruimte, in huis...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline midas

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2018, 12:03:45 »
Ze veroorzaken swirls...

Die coating blijft deels gebonden aan de microvezels.

Je kan ze wel nog gebruiken voor velgen, motorruimte, in huis...

Dit +1
Het sakhir monster in actie

Offline Petesamus

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2018, 12:23:44 »
Vlak na het afnemen direct in een emmer heet water laten weken en daar laten liggen tot je rond bent, dus elke doek na gebruik in de emmer.
Nadat je klaar bent steek je ze gewoon in het wasmachien, incl microvezel reinigeren, en klaar, herbruikbare doeken en geen swirls
Dit zal wel enkel maar werken als je geen half uur staat op te nemen, iets wat je met een coating sowieso al niet moet doen

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2018, 12:42:11 »
Vlak na het afnemen direct in een emmer heet water laten weken en daar laten liggen tot je rond bent, dus elke doek na gebruik in de emmer.
Nadat je klaar bent steek je ze gewoon in het wasmachien, incl microvezel reinigeren, en klaar, herbruikbare doeken en geen swirls
Dit zal wel enkel maar werken als je geen half uur staat op te nemen, iets wat je met een coating sowieso al niet moet doen

Dat zal hoogstens bepaalde hulpstoffen week houden. De coating zelf, het silicium in een of andere formule, is hydrofoob, dus water heeft er zo goed als geen vat op. De warmte van het heet water zal enkel de solventen sneller laten oplossen in het water.

Die microvezels zijn gecontamineerd met silicium, dat krijg je er niet meer uit. Tenzij mss met erg alkalische of erg zure middelen, maar dan vervilt de microvezel...

Offline Petesamus

• Qualifying
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2018, 13:16:33 »
De omstandigheden, de soort coating en hoe je werkt zullen allemaal meespelen, maar voor mij werkt het en ik kan ze dus herbruiken, zonder problemen
Je hebt mss wel gelijk dat koud water beter is ivm de solventen dan warm, ga ik volgende keer eens proberen
Het is een kwestie van de kristallen er af te spoelen voor deze uitharden

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2018, 13:36:43 »
Het blijft inderdaad allemaal erg afhankelijk en delicaat. Soms kun je zelfs met nieuwe doeken swirls maken op lak. Tot scha en schande al meegemaakt ondanks een perfect zuiver oppervlak. Dat zie je weliswaar enkel onder fel zonlicht of onder de led lamp en het is slechts een moeilijke mens die er op let... maar ik behoor tot die laatsten. :-)