Auteur Topic: [E9X] Melding roetfilter  (gelezen 1127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
[E9X] Melding roetfilter
« Gepost op: 13 april 2018, 18:57:06 »
Sinds vorige week krijg ik na 10 km rijden melding roetfilter. Roetfilter is in 2016  vervangen en heeft nu iets van 60k km gelopen.
Uitlezen heeft naar voren gebracht foutcode 480A en 481A. Na het wissen van meldingen handmatig regeneriren uitgevoerd en dan snelweg op. Na terugkomst kwamen beide meldingen weer terug. Iemand die een idee heeft?
Kan toch niet zijn dat roetfilter reeds verzadigd is na 60k km, of toch wel?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 20:31:29 door Bucbaby »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 19:51:11 »
Diesel genoeg in de tank? Anders regenereert die ook niet.

Zijn je gloeistiften en relais nog goed? Daar zonder mag je het ook vergeten. Roetfilters verstoppen niet zomaar, ook niet bij weinig rijden zolang die nog regeneert.

Eerst oorzaak aanpakken, dan gevolg oplossen. ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2018, 20:06:57 »
Diesel genoeg in de tank? Anders regenereert die ook niet.

Zijn je gloeistiften en relais nog goed? Daar zonder mag je het ook vergeten. Roetfilters verstoppen niet zomaar, ook niet bij weinig rijden zolang die nog regeneert.

Eerst oorzaak aanpakken, dan gevolg oplossen. ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geen regeneratie bij weinig diesel of bij defecte gloeikaarsen  :thinking:
Kun je dat even staven ?

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2018, 20:14:55 »
Een van de vereisten van handmatig opstarten van regeneratie is idd dat er minimaal 10 liter diesel aanwezig moet zijn :iono: :iono:>
Relais of stiften geeft die geen fouten op.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2018, 20:32:20 »
Uitleesrapport

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2018, 20:47:21 »
Uitlaatgastemperatuur voor filter: -40°.
Wat is dat ?
Temperatuursensor stuk en dus wil die niet regeneren omdat hij vindt dat het daar te koud voor is misschien.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 20:49:29 door b_ken »

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2018, 21:08:28 »
Ik heb deze ook gezien maar geraakte wat in de war door dat er -40/ stond en dacht dat dit geen fout was en er  zo standaard stond.
Is dit de sensor die je ziet zitten als je langs de turbo naar beneden kijkt ziet zitten?
Of zit deze op een andere plek?

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2018, 21:42:51 »
Geen regeneratie bij weinig diesel of bij defecte gloeikaarsen  :thinking:
Kun je dat even staven ?

Regeneratie werkt niet bij te weinig diesel in de tank omdat er bij de regeneratie iets van diesel extra ingespoten - na inspuiting - wordt als die zijn temperatuur niet haalt. In dat geval wordt dan gewoon voorrang gegeven aan rijbereik. Je bent niet veel met een geregeneerd roetfilter als je zonder diesel valt en er zodanig veel moet na ingespoten worden omdat de motor niet zijn ideale temp haalt voor regeneratie.

Voor de EGR zit een gasklephuis vanaf de e60 reeks die de luchtinlaat pulsmatig hermetisch blokkeert zodat hete EGR lucht in de verbrandingskamers gevoerd wordt, zonder invoer verse lucht. Dat kon je bij de e60 voelen doordat die dan heel even de indruk gaf in te houden.

De gloeistiften treden ook in werking om de cilinders extra te verhitten bij regeneratie. Als het daar al niet goed zit, mag je het vergeten.

Uiteraard spelen hoofdthermostaat en EGR thermostaat ook een rol.


Bovenstaande wist ik al (kun je ook terugvinden in Ista, dacht ik), maar hier is nog een bron ivm de gloeiers. Er zijn er nog, dit is er nu eentje van NGK.



Keramische hoge temperatuur gloeibougies

De door NGK geproduceerde keramische hoge temperatuur gloeibougie (ook "NHTC gloeibougie", "New High Temperature Ceramic" genoemd) bereikt binnen 2 seconden haar bedrijfstemperatuur en gloeit tot 10 minuten lang na.
Keramische hoge temperatuur gloeibougies van NGK
De nieuwe keramische hoge-temperatuur gloeibougie (NHTC gloeibougie, New High Temperature Ceramic) is voorzien van een volledig keramisch verwarmingselement.

De NHTC keramische gloeibougie is door NGK speciaal ontwikkeld om het de autofabrikanten mogelijk te maken aan de nog strengere uitlaatgasnormen te voldoen. Een van de doelstellingen van deze normen is het verlagen van de verdichtingsverhouding bij dieselmotoren. NHTC gloeibougies bereiken in minder dan twee seconden een temperatuur van 1000 °C en kunnen meer dan tien minuten nagloeien bij temperaturen tot wel 1350 °C. Zelfs bij lage verdichtingsverhoudingen is optimale ontbranding gegarandeerd. Bovendien kan de NHTC gloeibougie tussengloeien om afkoeling van het partikelfilter te voorkomen op de momenten dat geen gas wordt gegeven.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2018, 21:48:12 door Pannenkoek »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2018, 21:43:31 »
Ik heb deze ook gezien maar geraakte wat in de war door dat er -40/ stond en dacht dat dit geen fout was en er  zo standaard stond.
Is dit de sensor die je ziet zitten als je langs de turbo naar beneden kijkt ziet zitten?
Of zit deze op een andere plek?

Min 40 is gelijk aan oneindige weerstand. Is dus kaduuk. Sowieso vervangen dus.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2018, 21:45:11 »
Trouwens: het is al meer dan 1000 km geleden dat die nog eens geregeneerd heeft?! Je handmatige regeneratie heeft in de eerste plaats al niet effectief opgestart geweest?

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2018, 21:56:41 »
Dat er een minimum hoeveelheid diesel in de tank nodig was, wist ik niet. Nu lijkt me dat ook wel bijzonder onwaarschijnlijk dat je bij meerdere pogingen van regeneratie, telkens met te weinig diesel zit.

Wat de reklame van de gloeikaarsen ook beweert .. ik weet dat ik met mijn e61 geruime tijd gereden heb met defecte gloeikaarsen en gloeirelais. Omdat ik dat allemaal tegelijk met de uitlaatcollector wou vervangen. En die regenereerde perfect.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2018, 22:11:33 »
Dat er een minimum hoeveelheid diesel in de tank nodig was, wist ik niet. Nu lijkt me dat ook wel bijzonder onwaarschijnlijk dat je bij meerdere pogingen van regeneratie, telkens met te weinig diesel zit.

Wat de reklame van de gloeikaarsen ook beweert .. ik weet dat ik met mijn e61 geruime tijd gereden heb met defecte gloeikaarsen en gloeirelais. Omdat ik dat allemaal tegelijk met de uitlaatcollector wou vervangen. En die regenereerde perfect.


Die gloeistiften zijn inderdaad niet levensnoodzakelijk als de motor de juiste temperatuur bereikt. Dat zal die bij jou gedaan hebben en dan hoeft dat gloeien niet. Bij TS zal dat door zijn rijprofiel of rijgedrag misschien niet zo goed lukken en dan zijn die kunstgrepen met het gasklephuis en de gloeiers wel nodig. Als die om wat voor reden dan ook niet werken, wordt de verbrandingstemp niet gehaald en dan komt het niet goed.

Voor mensen die ista hebben, kun je die info normaal ook terugvinden aangaande hier hierboven omschrevene.

Ik weet ook niet wat voor motor in je e61 zat, maar de mijne gaf behoorlijk wat warmte af, zodanig dat die mijn garage zelfs mee opwarmde als ik hem meteen daar parkeerde na een rit. Mijn f10 met een totaal ander genre motor doet zelfs de motorkap niet meer opwarmen, laat staan mijn garage (of het zou warmer weer moeten zijn). Ik weet nu niet meteen welke generatie motor er in ts de zijne ligt, maar hoe recenter, hoe efficiënter en hoe minder warm dat die worden. Daarom: een correct werkende motor zal zelden problemen hebben. In de familie heb ik bijna allemaal verstokte dieselrijders terwijl die geeneens veel km afleggen. Toch hebben zij nooit noemenswaardige problemen, dus en roetfilter en troublefree rondkarren zonder een globetrotter te zijn: het kan.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2018, 22:12:48 »
Trouwens: het is al meer dan 1000 km geleden dat die nog eens geregeneerd heeft?! Je handmatige regeneratie heeft in de eerste plaats al niet effectief opgestart geweest?
Ja klopt in eerste instantie is die niet goed opgestart door te weinig diesel, na tankbeurt alsno procedure correct opgestart maar wederom kwam melding terug. Als sensor stuk is kan dan handmatig opstarten van tegeneratie wel correct uitgevoerd worden of zal die alsnog uitblijven?
Realoem heeft twee sensoren aan nummer 13 temperatuur sensor exhaust 13627806254
Ne nr 14 temperatuur sensor 13627811913. Welke van de 2 zou ik moeten hebben?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 08:37:53 door Bucbaby »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2018, 22:29:50 »
Ja klopt in eerste instantie is die niet goed opgestart door te weinig diesel, na tankbeurt alsno procedure correct opgestart maar wederom kwam melding terug. Als sensor stuk is kan dan handmatig opstarten van tegeneratie wel correct uitgevoerd worden of zal die alsnog uitblijven?
Realoem heeft twee sensoren aan nummer 13 temperatuur sensor exhaust 13627805607
Ne nr 14 temperatuur sensor 13628507628. Welke van de 2 zou ik moeten hebben?


Als je uitleenprogramma klopt, zou het diegene moeten zijn die datgene meet wat voor het filter gebeurt. Toon je anders eens het schema van op realoem?

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2018, 08:41:36 »
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=UX11-EUR-08-2009-E91N-BMW-318d&diagId=13_1286

Ik ga er vanuit dat het nummer 13 is maar wil wel graag wat meer zekerheid hebben voor ik die bestel.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1755
Re: Melding roetfilter
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2018, 09:08:12 »
Zou het niet 12 kunnen zijn? Exhaust temp sensor? 13 is voor de egr en iq precies niet direct verbonden met de roetfilter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2018, 12:47:56 »
Dit is dus de reden dat ik nooit naar casino ga :jpshakehead:. Kosten 100€ per stuk zou wel geweldig zijn als iemand hier goede antwoord op zou weten.

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2018, 18:00:51 »
Voor zover uw diagnoseprogramma te vertrouwen valt, zal het volgens mij ook nr. 12 zijn.
Zelf zou ik ook niet op goed geluk sensors van 100€ beginnen kopen. Je kan die dingen.ook gewoon uitmeten. Is maar een temperatuursafhankelijke weerstand dus al wat je nodig hebt is een ohm-meter. Die deel uitmaakt van elke multimeter van 10€.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #18 Gepost op: 14 april 2018, 23:49:23 »
Diagnoseprogramma is tot nu toe altijd 100% betrouwbaar geweest daar twijfel ik niet aan.Door tijd gebrek zal ik pas volgende week verder met de auto bezig kunnen zijn.Eerste wat op de lijst staat is werking van temperatuur sensor testen,hier kan je makkelijk aan zonder veel te moeten uitbouwen en zo nodig vervangen en dan regeneratie proces weer handmatig opstarten en kijken of melding weer terug komt.
Welke temperatuur moet deze sensor bij correcte werking aangeven 250 graden 300 graden of hoger? En bij hoeveel graden minimaal start regeneratie proces, iemand die dit weet?
Puur uit nieuwschierigheid.

Offline tom_il

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1709
Re: Melding roetfilter
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2018, 11:37:46 »
Koelwater boven de 70°C
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2018, 12:24:33 »
Eerste regel van uitleesraport heeft een temperatuurwaarde voor de cat van van 154 graden is dat niet sensor nummer 12?
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 12:40:48 door Bucbaby »

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2018, 13:30:29 »
Zou het kunnen dat cat en DPF maar één unit zijn bij uw auto ?
In dat geval is er waarschijnlijk maar één temperatuur sensor (die van 154°) terwijl uw uitleesprogramma tevergeefs op zoek gaat naar een 2de. Omdat die er niet is krijgt die misschien de waarde -40.

Komen we terug bij mijn 2 opmerkingen: hoe hard vertrouw je uw uitleesprogramma. En sensoren vervang je niet zo maar, die meet je eerst even na.


Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2018, 09:52:18 »
@ b_ken Je hebt helemaal gelijk eerst sensor nameten dan verder kijken.Uitleesapparatuur heb ik geen reden om aan te twijfelen.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #23 Gepost op: 27 april 2018, 16:55:06 »
Vandaag tijd gehad om met roetfilter aan de gangbare gaan. Eerst temperatuursensor gecontroleerd en deze is niet stuk. Nog een keer geprobeerd om handmatig regeneratie op te starten maar is wederom niet gelukt melding van roetfilter kwam na 10 km weer terug. Omdat het al kleine 2k km geleden is dat filter heeft geredeneerd besloten om deze eraf te halen en zelf uit te blazen en te controleren. Zo gezegd zo gedaan filter eraf uitgeblazen  :exited: :exited: man man wat kwam er daar een wolkje uit  :jpshakehead:. Blij dat niemand zijn witte was buiten had gangen. Filter er weer terug onder, meldingen gewist en stukje gaan rijden. 60 km gereden en geen melding gehad.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2018, 23:44:35 door Bucbaby »

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4717
Re: Melding roetfilter
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2018, 05:43:05 »
Er bestaat zelfs een product voor om de filter te reinigen dat men kan kopen.
Filter demonteren, het product erin gieten en zijn werking laten doen.
Dan na een 10 minuten eens goed schudden met de filter (met alle openingen dicht natuurlijk) en weer 10 minuten wachten.
Vervolgens leeg schudden en uitblazen om sneller op te drogen en zodat de filter snel droog is, en de filter is terug zo goed als nieuw.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Online b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9634
Re: Melding roetfilter
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2018, 07:37:03 »
Dat is allemaal goed, maar als je niet weet waarom de auto niet wil regenereren ben je dat werkje elke 1000km of zo, aan het doen.

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4717
Re: Melding roetfilter
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2018, 07:50:56 »
Dat is allemaal goed, maar als je niet weet waarom de auto niet wil regenereren ben je dat werkje elke 1000km of zo, aan het doen.
Dat kan gewoon aan een temperatuur sensor liggen maar het zou dus ook zomaar kunnen dat de auto wel een regeneratie doet maar dit gewoonweg niet meer voldoet omdat de filter te sterk vervuild is.
Die sensors kunt ge uitmeten en meten is weten.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2018, 12:29:54 »
Het is voor mij ook een vraag waarom dat die geen regeneratie wou uitvoeren en wat hier de reden van is? Ik zal zien over 800km of deze nu wel uitgevoerd wordt. Ik probeer tevergeefs filmpje te posten van uitblazen van de cat maar dat lukt helaas niet  :thinking:. In elk geval hoop ik dat het probleem nu opgelost is.

Offline Hustler

  • Trade Count: (+1)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 377
Re: Melding roetfilter
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2018, 13:15:09 »
Ga misschien een naar een garage waar ze van wanten weten want hier kan bijna enkel gegokt worden op basis van zo’n uitleesrapport.

Een roetfilter die niet meer handmatig wil regenereren komt meestal omdat de filter te vol zit met roet.

En hoe is je rijstijl, doe je vooral korte ritten?


Offline Bucbaby

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 129
Re: Melding roetfilter
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2018, 23:34:26 »
Nu zit er niks meer van roet in hoor :toofunny: :toofunny: