Auteur Topic: [E9X] Trillingen bij lage snelheid en falende DSC/DTC  (gelezen 798 keer)

Offline KMS

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
[E9X] Trillingen bij lage snelheid en falende DSC/DTC
« Gepost op: 4 april 2018, 21:12:01 »
Beste,

Ik rij sinds oktober 2015 met een E90 320d EDE van 2011, aangekocht bij een officiŽle BMW garage. Bij de aankoop zaten zowel zomerwielen als winterwielen:
- Zomerwielenset: style 306 (relatief lichte velgen)
- Winterwielenset: style 156 (relatief zware velgen)

Ik verwissel deze wielen zelf met krik en kruissleutel, en wissel telkens de voorste met de achterste velgen (LV<=>LA; RV<=>RA). De wielen staan gestockeerd op een velgenboom.

Momenteel zit ik met 2 problemen:

1. Trillingen in de wagen: Goed voelbaar vanaf zeer lage snelheden (10-20km/h) tot ongeveer 70km/h, daarna vervaagt de trilling, maar blijft nog steeds voelbaar. Het stuur is ook duidelijk aan het schudden bij de lagere snelheden en de wagen trekt ook een beetje naar links.
Opvallend hierbij is dat ik deze trilling enkel waarneem op de zomerwielen. Deze trilling is ook veel erger geworden sinds ik onlangs de zomerwielen heb geplaatst, in vergelijking met vorige zomer.

2. DSC/DTC die op sommige momenten ineens niet goed meer werkt (meestal na 40-50km): de lamp gaat branden alsof ik aan het slippen ben en de brandstof wordt afgesneden, terwijl er niets aan de hand is. Dit is al een keer of 3 voorgevallen, maar het probleem lijkt mij niet motorisch te zijn want de auto rijdt normaal van zodra ik de DSC/DTC volledig uitschakel.
Opvallend hierbij is dat deze storing enkel op de winterwielen is voorgevallen, tot op het punt dat DSC/DTC, ABS en bandenspanningscontrole volledig uitgevallen zijn en dat dit weer begon te werken als ik zomerbanden geplaatst heb.

Over probleem 2 heb ik al wat gelezen over de ABS-ringen die uitzetten door roest op de as waardoor deze de sensor beginnen raken en afslijten, zoals in deze video:
Hiervoor heb ik dan ook een afspraak gemaakt. Met een beetje geluk wordt dit nog gemaakt onder premium selection garantie (blijkt een kostelijk grapje te zijn).

Maar, nu vraag ik mij dus af waar die trillingen vandaan komen en of (de oorzaak van) deze trillingen er niet voor zorgen dat de sensoren foute dingen beginnen waarnemen. M.a.w. zou er geen verband zijn tussen beide problemen?

Mijn afspraak is pas over 3 weken en de trillingen baren mij zorgen op vlak van veiligheid (breuk door vermoeiing?). Is er iemand onder jullie die een vermoeden heeft wat het probleem kan zijn of die mij kan aanraden welke onderdelen ik kan controleren om het probleem te achterhalen?

Alvast bedankt!

Ter informatie, hieronder nog de chronologie:
- Augustus 2017: ik merk een zeer lichte trilling op een egaal stuk asfalt bij +/-50km/h.
- Later in augustus: Auto geraakt probleemloos door de keuring.
- De trilling begint steeds vaker op te vallen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik erop beginnen letten ben.
- Oktober 2017: Auto moest binnen voor onderhoud. Ik maak melding van de trilling: bij de garage hebben ze een testrit gedaan en beweren ze niets te hebben waargenomen.
- November of december: winterwielen geplaatst, waarna ik geen trillingen meer waarneem.
- Periode februari/maart: DSC/DTC-storing valt een keer of 3 voor. Ik heb dan maar een afspraak gemaakt met de garage.
- 25/03/2018: DSC/DTC, ABS en bandenspanningscontrole valt volledig uit en alle bijhorende meldingen blijven actief voor de rest van de rit (+/-20km).
- Zelfde dag de zomerwielen geplaatst. Na enkele kilometers rijden, zijn alle foutmeldingen verdwenen en sindsdien heeft DTC/DSC niets raar meer gedaan. Vanaf dit moment zijn de trillingen wel heel erg geworden.

Offline jonasso

• Trade Count: (+2)
  • Pre-Qualifying
  • **
Re: Trillingen bij lage snelheid en falende DSC/DTC
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2018, 08:15:41 »
die trillingen komt waarschijnlijk door slechte balancering, zo te lezen zie ik dat je ze altijd van plaats terug verwisseld dan is deze niet meer juist gebalanceerd waardoor je die trillingen krijgt.
DTC/ASC is best dat je dit eens laat uitlezen  :thumbsup:

Offline svandamme

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2018, 07:58:40 »
DSC/TSC is nooit motorisch, het heeft niets met de motor te malken maar met de wielen.
Vermoedelijk een slechte sensor, uitlezen dus.
Stijn Vandamme

Expecting 2018 F20 120D   EX 2003 E46 320D Touring - EX 2008 E81 118D - EX 2012 F20 116ED - EX 2015 F20 116ED
en nog een Porsche Cayman van 2007 en nog 6 meer Porsches in de historiek

Offline KMS

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2018, 21:21:26 »
Bedankt voor de reacties.

Ik had ergens gelezen dat roest op de naaf mogelijks ook trillingen kan veroorzaken, ik ben dit weekend dan maar met de staalborstel aan het werk gegaan:

Voor en Na:

Qua trillingen was het achteraf misschien een beetje beter maar niet noemenswaardig. De velg liet er zich wel heel gemakkelijk op leggen.
Ik heb ook wat aan de wielen gedraaid en zag linksvoor een kleine onregelmatigheid, dus de wielen zullen wellicht uit balans zijn. De wagen trekt ook nog een beetje naar links, dus uitlijning ook niet in orde?

- Kan iemand mij vertellen wat je ongeveer betaalt voor uitlijnen en uitbalanceren bij een officiŽle BMW garage?
- Zijn er eventuele goedkopere adressen in regio Vlaams-Brabant waarbij jullie goede ervaringen hebben?

Daarnaast heb ik de achterassen en ABS-ringen bekeken:
Linksachter:

Rechtsachter:

Het ziet ernaar uit dat links al eens vervangen is geweest door de vorige eigenaar en dat rechts mogelijks de boosdoener is. Intussen is de storing nog 2 maal voorgevallen.

De standaardprocedure vanuit BMW voor dit probleem zou zijn: vervangen van de as (zet uit door de roest), vervangen van ABS-ring en vervangen van de sensor.

Heeft iemand een idee of dit vervangen wordt onder premium selection garantie?

Ik heb op het internet al ťťn en ander gelezen dat het niet onder garantie zou zijn omdat roest niet gedekt is (vooral UK-fora), dus dan weet ik mij te wapenen.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2018, 21:31:15 door KMS »

Offline svandamme

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2018, 06:43:30 »
hoe lang heb je de auto als premium 2ehands in je bezit.
Heb je hem zelf van BMW gekocht of van iemand die hem van BMW gekocht heeft?

garantie is garantie, zij moeten garanderen binnen een bepaalde termijn dat er geen gebreken zijn op het voertuig.
Roest is iets dat uiteraard groeit , maar op een nieuwe auto zit geen roest en als hij binnen de garantie termijn zo snel roest dat er defecten komen dan zie ik dat als een garantie punt.

Premium selection is zogezegd de extra garantie op een recentie occasie die hem zo goed als new maakt. Dat is hun sales pitch voor premium selection en bijhorende garantie.
Dus zou ik ook verwachten dat hij binnen die specifieke garantie niet zo snel zou mogen roesten dat er defecten op komen.

Krijg je die wel, dan is dat omdat hij niet zo goed als nieuw was, en is er niks premium meer aan.

Ik denk dat dit een mooie argumentatie is om ze voor te leggen als basis als ze lastig doen.
Stijn Vandamme

Expecting 2018 F20 120D   EX 2003 E46 320D Touring - EX 2008 E81 118D - EX 2012 F20 116ED - EX 2015 F20 116ED

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2018, 09:14:03 »
die trillingen komt waarschijnlijk door slechte balancering, zo te lezen zie ik dat je ze altijd van plaats terug verwisseld dan is deze niet meer juist gebalanceerd waardoor je die trillingen krijgt.
DTC/ASC is best dat je dit eens laat uitlezen  :thumbsup:

Wielen mogen gerust verlegd worden. De balancering gebeurt steeds op de band velg combi zelf en DAN pas gaat die op de wagen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline jonasso

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2018, 18:12:47 »

Wielen mogen gerust verlegd worden. De balancering gebeurt steeds op de band velg combi zelf en DAN pas gaat die op de wagen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
hij wissselt de wielen zelf dus ik denk niet dat hij thuis een bandenbalanceringsmachine staan heeft.
Als hij het wiel LV naar RA doet klopt het niet meer

Offline svandamme

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2018, 00:33:23 »
LV naar RA kan hoedanook niet want dan draait je band in de verkeerde richting volgens zijn profiel
Het verandert geen zak aan het balanceren, maar je band is niet gemaakt om in die richting rond te draaien.

LV <> LA
of
RV <> RA

kan perfect
Stijn Vandamme

Offline deroedy

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2018, 01:05:00 »
hij wissselt de wielen zelf dus ik denk niet dat hij thuis een bandenbalanceringsmachine staan heeft.

Een velg+band wordt gebalanceerd als combinatie, waar je dat ook plaatst, dat wiel is in zijn geheel gebalanceerd dus mag geen trillingen geven. Wel opletten als het een band met rotatierichting is dat je het wiel aan dezelfde zijde van de wagen plaatst. Een band die tegen zijn richting in draait kan wel degelijk trillingen en zeer eigenaardig weggedrag vertonen.
Er zijn wel een paar oorzaken waardoor een gebalanceerd wiel terug uit balans kan raken: de band verdraait ten opzichte van de velg, de band krijgt een plat vlak door blokkage bij het remmen (falende ABS), de band krijgt een impact te verwerken en heeft een karkas-breuk (kan ook DCS fouten geven in extreme gevallen), de velg staat krom of gedeukt na impact... en nog veel meer. Je bent pas zeker als je een trillingsvrije of nieuwe set van een andere wagen op de jouwe zet, en dan de symptomen terug bekijkt. Kromme remschijven, versleten lagers, versleten rubbers van de draagarmen... het kan net dezelfde symptomen teweeg brengen. Zelfs de cardans en de hardyschijf kunnen je op het verkeerde spoor zetten. Het is dikwijls een kwestie van elimineren en dat is niet altijd even simpel, succes in ieder geval :thumbsup:

/ BMW E39 M5 FL *Fat Tony*
/ BMW F11 520DaS *werkpaard*
/ BMW E92 320D M-pack *Danny*
/ Mercedes W203 C200 *Miss Daisy*
///E46 320D FL M-pack PPE *Oliver*  -  Sold/// - ///E36 318TDS madeira violet, ATH - oude liefde roest niet *Francine*  -  Sold/// -
///E36 325i coupe M-pack - Hooniganmachine *Darcy McHaggis* - Sold///

Offline deroedy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2018, 01:28:17 »
hoe lang heb je de auto als premium 2ehands in je bezit.
Heb je hem zelf van BMW gekocht of van iemand die hem van BMW gekocht heeft?

garantie is garantie, zij moeten garanderen binnen een bepaalde termijn dat er geen gebreken zijn op het voertuig.
Roest is iets dat uiteraard groeit , maar op een nieuwe auto zit geen roest en als hij binnen de garantie termijn zo snel roest dat er defecten komen dan zie ik dat als een garantie punt.

Premium selection is zogezegd de extra garantie op een recentie occasie die hem zo goed als new maakt. Dat is hun sales pitch voor premium selection en bijhorende garantie.
Dus zou ik ook verwachten dat hij binnen die specifieke garantie niet zo snel zou mogen roesten dat er defecten op komen.

Krijg je die wel, dan is dat omdat hij niet zo goed als nieuw was, en is er niks premium meer aan.

Ik denk dat dit een mooie argumentatie is om ze voor te leggen als basis als ze lastig doen.

Komaan man, we praten hier over corrosie op een wielnaaf, dat heeft een nieuwe auto na 100km ook, dat treed op wanneer metalen van verschillende legeringen (gietijzeren wielnaaf met aluminium velg) met elkaar in contact komen vandaar de naam contactcorrosie, compleet normaal en verre van een gebrek. Even over gaan met een staalborstel, kopervet smeren en probleem opgelost. Waar haal je het trouwens dat een Premium Selection zo goed als nieuw moet zijn? Daar zitten kisten tussen met 80k km en meer, die hebben ook hun gebruikssporen en verleden, die hebben die kilometers niet op de rollen gereden he. Dat je daar een mooie garantie op krijgt en dat dat meestal nette wagens zijn is een feit, maar als je een nieuwe wil moet je een nieuwe kopen, en ook die hun naven zullen corrosie vertonen bij je eerste seizoenswissel.
///E46 320D FL M-pack PPE *Oliver*  -  Sold/// - ///E36 318TDS madeira violet, ATH - oude liefde roest niet *Francine*  -  Sold/// -

Offline deroedy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2018, 19:16:21 »
LV naar RA kan hoedanook niet want dan draait je band in de verkeerde richting volgens zijn profiel
Het verandert geen zak aan het balanceren, maar je band is niet gemaakt om in die richting rond te draaien.

LV <> LA
of
RV <> RA

kan perfect

Er zijn tegenwoordig ook veel banden op de markt zonder rijrichting, die kan je wel wisselen van zijde.

Offline KMS

• Nieuw
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2018, 21:06:28 »
De wagen is van 2011 en ik heb hem in oktober 2015 met 4 jaar premium selection garantie bij een officiŽle BMW garage gekocht: officieel loopt de garantie tot 1/01/2020 of tot 200.000km is bereikt. Ik heb hem altijd onderhouden en laten repareren bij dezelfde garage waar ik hem gekocht heb.

Hij had 130.000km dus ik weet ook wel dat het geen nieuwe wagen is en dat er hier en daar een mankement zal zijn, ook al is het een "premium selection". Wat ik wel verwacht, is dat de PS garantie garandeert dat mankementen kostenloos (en liefst ook discussieloos) worden gerepareerd. Tot dusver geen problemen gehad met enkele kleine reparaties onder garantie te laten maken, maar dit zou de eerste dure zijn, dus we zullen zien wat het geeft.

Wat de trillingen betreft: ik wissel de wielen van plaats, maar links blijft links en rechts blijft rechts (LV<=>LA; RV<=>RA). Banden hebben ook een correcte draairichting (de zomervelgen ook) en dat zit nog allemaal goed.

Het lijkt mij vreemd dat een perfect uitgebalanceerd wiel op bv. linksachter, ineens niet meer in balans is op linksvoor. Een balanceermachine balanceert een velg+band ook onafhankelijk van de naaf. Ik had gedacht dat roest op de naaf ertoe kon leiden dat de velg niet goed op de naaf lag, waardoor ik de roest er eens afgeschuurd heb (zonder echte beterschap).

Mijn vermoeden is wel dat 1 wiel uit balans zal zijn sinds vorige zomer en dat die toen op de achteras stond en nu op de vooras; en dat de achteras de trilling beter dempt dan vooraan waardoor het nu veel erger is.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2018, 21:56:18 »

Hij schreef dat het verplaatsen van wielen trillingen kan veroorzaken door slechte balancering. Dat klopt toch niet? Als een wiel is gebalanceerd, dan is het gebalanceerd. Dat het uit balans kan raken door te rijden, kan uiteraard. Maar dat verandert nog steeds niets aan de plaats van het wiel, als je de draairichting even wegdenkt. Maw, een wiel kan uit balans raken, maar niet door het te verleggen. Een velg is niet van marshmallows gemaakt.  ;)

Offline Momenol

• Premium Member
  • Trade Count: (+10)
  • Crashed!
  • Momenol Images
    • Owner of Momenol Images
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2018, 21:58:03 »
Dat je DSC niet werkt kan ook te maken hebben met je stuurhoeksensor die gekalibreerd moet worden.
Zelf al een paar keer meegemaakt.
The Racecar  - BMW E36 325i            The Oldie     -  E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AE   The Blower   - Audi S4 B5
The Boiler     - BMW E39 530D   The Rotary    - Mazda RX8
The Italian     - Alfa 1.9 JTDm   That other Boiler    - BMW E91 320D

Offline svandamme

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2018, 07:52:24 »

Het lijkt mij vreemd dat een perfect uitgebalanceerd wiel op bv. linksachter, ineens niet meer in balans is op linksvoor. Een balanceermachine balanceert een velg+band ook onafhankelijk van de naaf. Ik had gedacht dat roest op de naaf ertoe kon leiden dat de velg niet goed op de naaf lag, waardoor ik de roest er eens afgeschuurd heb (zonder echte beterschap).

de naaf zit in het midden en is veel minder kritisch voor balancering dan een wiel, dat op de buitenkant wordt gebalanceerd omdat je daar de grotere draai snelheden hebt.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is om iets uit balans te krijgen op een naaf, maar dan zal er al een stevig stuk moeten kapot gaan op de naaf, een hoek af so to speak.
Roest weegt niks. Dat kan het echt niet zijn. niet op de naaf niet als we over balanceren spreken.

Als je twijfelt over dat wiel , dan ga je best naar de banden centrale en je vraagt om eens te herbalanceren. misschien is er een loodje afgevallen.

Zoals je zelf al zei , gebalanceerd is gebalanceerd. of je het nu voor of achter monteert maakt niks uit maar hou ook rekening mee dat je een balancerings probleem , achteraan veel minder voelt dan vooraan. Er is op de achteras geen verbinding via stuurhuis, naar je handen.
Stijn Vandamme

Offline jonasso

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2018, 13:06:22 »

LV <> LA
of
RV <> RA

kan perfect
wel als er geen rotatierichting opstaat hť, ik bedoel natuurlijk niet van LV naar LA.
Maar klopt indd balanceren heeft niks met positie te maken, wel als band niet in juiste rijrichting ligt

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2018, 09:59:41 »
Lees de auto eens live uit tijdens het rijden en contoleer de waardes van de abs sensoren en stuurhoeksensor.
Dan ga je snel zien of er een storing op een van de sensoren zit, waardoor de DSC geactiveerd wordt.
Ik heb hier al een paar x gehad dat er roest onder de abs ring zat, en zo de abs sensor raakte (die ringetjes heb ik trouwens los op voorraad liggen, bij bmw vervangen ze de volledige cardan).

Er kan bvb ook speling op een van de cardans of wiellager zitten, waardoor de afstand tussen de abs ring en sensor flucteerd. Dit zou ook de trilling verklaren.

Offline svandamme

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2018, 09:04:55 »
wel als er geen rotatierichting opstaat hť, ik bedoel natuurlijk niet van LV naar LA.
Maar klopt indd balanceren heeft niks met positie te maken, wel als band niet in juiste rijrichting ligt

van links naar rechts als ze geen rotatie richting hebben.. ok
Welk soort banden ken jij die geen rotatie richting hebben???

Balanceren is rij richting onafhankelijk.

Het is puur een gevalletje gewicht balanceren op een rond object.
Als het in de ene richtin in balans is is het in de andere richting ook in balans

Je moet maar eens kijken op een balanceer aparaat, draait altijd in dezelfde richting , ongeacht welke rijrichting de band heeft.
Kan ook niet anders want de draad op de as, voor de klem schroef gaat maar in 1 richting, en omgekeerd draaien om te balanceren zou die dus doen loskomen.

Als je wiel dus LV in balans is, is datzelfde wiel ook in balans RV
Maar je band zal slecht werken omdat het profiel verkeerd op de weg draait/ staat, zeker op nat wegdek is het gevaarlijk.
Maar dat heeft niets, maar dan ook niets met balanceren te maken.
Stijn Vandamme

Offline deroedy

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2018, 10:39:48 »
van links naar rechts als ze geen rotatie richting hebben.. ok

Balanceren is rij richting onafhankelijk.

Het is puur een gevalletje gewicht balanceren op een rond object.
Als het in de ene richtin in balans is is het in de andere richting ook in balans

Je moet maar eens kijken op een balanceer aparaat, draait altijd in dezelfde richting , ongeacht welke rijrichting de band heeft.
Kan ook niet anders want de draad op de as, voor de klem schroef gaat maar in 1 richting, en omgekeerd draaien om te balanceren zou die dus doen loskomen.

Als je wiel dus LV in balans is, is datzelfde wiel ook in balans RV
Maar je band zal slecht werken omdat het profiel verkeerd op de weg draait/ staat, zeker op nat wegdek is het gevaarlijk.
Maar dat heeft niets, maar dan ook niets met balanceren te maken.

Ik denk dat hij bedoeld dat een wiel dat correct gebalanceerd, op de wagen zelf toch trillingen kan geven als de band in de verkeerde richting moet lopen, en dat klopt ook. Maar er zijn ook genoeg banden op de markt zonder rij richting.

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2018, 12:40:21 »

Alle assymetrische profielen?  :P
Er zijn wss meer banden zonder rotatierichting dan met. ;)
Een assymetrische band heeft dan wel een binnen en buitenkant, langs de buitenkant staat altijd 'OUTSIDE'.

Offline KMS

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2018, 19:08:00 »
Kleine update:
1. Trillingen zouden afkomstig zijn van een vervormde band. Ondertussen liggen er 2 nieuwe voorbanden op en de trillingen zijn weg.

2. DSC/DTC-probleem zou inderdaad afkomstig zijn van de as + sensor (ik vond het wel wat vreemd dat ze spraken van de "cardanas"). Herstelling is onder garantie, dus ik ben tevreden.

3. Ze hebben ook gezien dat er een schokdemper lekt, dus L+R moet vervangen worden. Dit is jammer genoeg niet onder garantie, maar op 177dkm lijkt het mij nog niet zo vreemd dat schokdempers vervangen moeten worden.

2+3 worden eind deze maand gerepareerd.