Auteur Topic: [ALG] 20" velgen + runflats : doenbaar?  (gelezen 1748 keer)

Offline pantani

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[ALG] Re: 20" velgen + runflats : doenbaar?
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2018, 16:04:56 »
Geen probleem. Als ik de volle 306 pk opengooi net op een gat id weg of een verhoging krijg ik wel een slag maar dat poog ik natuurlijk te vermijden.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Dan zal het met mijn 190pk's geen probleem mogen geven ... maar ik heb nog 3 weken bedenk tijd ...  :)

Offline busman

• Warming Up
  • *
Re: 20" velgen + runflats : doenbaar?
« Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2018, 08:31:04 »
Wij hebben op onze f11 20" conti sport contact 6 245 &  275 banden (geen RFT) , en dit rijdt beter dan de 18" winterset met RFT banden , deze zijn ook van Continental en 245 rondom ! Dus als de winterbanden versleten zijn dan komen daar ook NON-RFT banden op ! Als back up hebben wij een BMW mobility kit in de koffer (etui met compressor/product om lek te dichten) , dit kan natuurlijk niet alles oplossen maar is beter dan niets ! Ivm lekrijden , op vorige BMW nog maar 1 keer , dit door scheurtje in velg , en bij Audi ook nog nooit de pech gehad !

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2018, 08:38:17 »
Wij hebben op onze f11 20" conti sport contact 6 245 &  275 banden (geen RFT) , en dit rijdt beter dan de 18" winterset met RFT banden , deze zijn ook van Continental en 245 rondom ! Dus als de winterbanden versleten zijn dan komen daar ook NON-RFT banden op ! Als back up hebben wij een BMW mobility kit in de koffer (etui met compressor/product om lek te dichten) , dit kan natuurlijk niet alles oplossen maar is beter dan niets ! Ivm lekrijden , op vorige BMW nog maar 1 keer , dit door scheurtje in velg , en bij Audi ook nog nooit de pech gehad !

Gelukzak ... ik met mijn 19" op de TT : 3x op 4.5jaar .... laatste keer was begin deze week nog ... nog 3 weken te gaan en dan mag er mee lek gereden worden zoveel als dat zew illen ...  ;D

Misschien doe je niet veel km-ters met die zomerbanden ? Met mijn vorige X6 ook verschillende keren lek gereden maar gered geweest door de runflats ... pro en contra"s dus ...  ;)

Offline busman

• Warming Up
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2018, 08:53:34 »
+/-  20.000km/jaar

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2018, 08:57:47 »
+/-  20.000km/jaar

Een gelukzak dus  ;D ;); maar het is je gegund; hopelijk blijf ik er nu ook van gespaard ... runflats of niet.

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #35 Gepost op: 17 maart 2018, 10:36:25 »
Nu heb in er wel 3 jaar ervaring mee gehad op mijn X6 ; daar stonden 20" wielen met RFT op en daar heb ik nooit 1 probleem mee gehad en vond ze zelf
meer dan aanvaardbaar rijplezier geven ... Het was wel op een X6 natuurlijk en geen sportophanging!

Niet vergeten dat een X6 nu ook wel grotere banden heeft, dus 20" daarop is niet dezelfde verhouding als 20" op een BMW 3 ofzo.
Work hard, play hard

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #36 Gepost op: 17 maart 2018, 12:32:29 »
Niet vergeten dat een X6 nu ook wel grotere banden heeft, dus 20" daarop is niet dezelfde verhouding als 20" op een BMW 3 ofzo.

Volledig akkoord en daar ben ik mij ven bewust maar als tegen argument staat dan weer dan dat het ondertussen al 8 jaar geleden is met de X6 en ondertussen zijn de runflats merkelijk verbeterd.

Offline BeardedCruiser

• Pole Position
« Reactie #37 Gepost op: 17 maart 2018, 15:09:29 »
Heb de 19 runflats vanonder de wagen gegooid zodra ik ermee thuisgekomen ben... 
maar dat is net iets zoals “kleuren en geuren” .. ieder heeft daar n andere mening over.  De een vind het comfortabel genoeg, ik vind het verre van comfortabel met runflats. 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #38 Gepost op: 17 maart 2018, 19:51:10 »
Daar kan geen discussie over bestaan ; runflats hebben minder comfort te bieden dan traditionele banden.

Runflats kan je volgens mij alleen maar kiezen voor het gemak : geen reserve wiel ( waar toch geen plaats voor is voorzien in de wagen ) mee te nemen,
geen herstel kit en indien je meemaakt zoals ik een paar jaar geleden : lek in het midden van de nacht toen ik terug kwam van de
Provence ... gewoon doorrijden tot thuis, uitslapen ... ontbijten en naar de garage rijden ... 10 euro betalen voor de herstelling en
dan de foto's van de reis bekijken ... dat zijn dus keuzes die je moet afwegen tegen mekaar. En de kans op een klapband is zo goed als uitgeloten ... er zijn dus zeker
ook positieve punten aan de runflats. Mocht dit nu de mislukking van  deze eeuw zijn geweest op het gebied van technologische vooruitgang dan denk ik niet dat een
prestige merk zoals BMW hiermee zich zou inlaten. Pro's en contra's dus en iedereen moet dat voor zich uitmaken  ;)

Maar op 20" velgen heb ik er geen ervaring mee ; want de X6 20 inchers waren wel wat hoger ... en zwaarder ... er waren 2 man nodig als ik mijn winterwielen er wou opzetten ; zo zwaar !!!  :(

Offline steve.blade.902

• Qualifying
« Reactie #39 Gepost op: 30 maart 2018, 08:27:50 »
op mijn 428 heb ik  voor de zomer ook 20' velgen en geen rft  ze hebben  me dat ook afgeraden .
op mijn vorige e92 had ik 19' met rft en drie velgen gescheurd plus bijna niet te rijden als weg in slechte staat,(schokken)

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #40 Gepost op: 30 maart 2018, 08:38:48 »
op mijn 428 heb ik  voor de zomer ook 20' velgen en geen rft  ze hebben  me dat ook afgeraden .
op mijn vorige e92 had ik 19' met rft en drie velgen gescheurd plus bijna niet te rijden als weg in slechte staat,(schokken)

En van die 3 velgen die gescheurd waren ... werden deze door BMW vervangen onder garantie of was de garantie periode door?

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #41 Gepost op: 30 maart 2018, 08:40:38 »
Welke 19 duims velgen waren dat?Op de E9x had je wel een bepaald model 19-duims velgen die bekend waren om snel te scheuren.

Offline steve.blade.902

• Qualifying
« Reactie #42 Gepost op: 30 maart 2018, 10:44:51 »
het waren geen oem velgen  is juist, het waren van het merk rowhe ,ik heb die gewoon vervangen mits dat die niet door de keuring gaan als die gelast zijn.
op mijn 428 heb ik wel oem velgen,maar de verkoper zij me wel dat zelfs oem velgen kunnen kapot gaan maar wel in minder mate

Offline Lt_Castillo

• Qualifying
« Reactie #43 Gepost op: 30 maart 2018, 10:47:10 »
Op mijn vrouw haar 420d staan 20” velgen en runflats. Momenteel heeft de wagen 17000 km en nog geen problemen gehad. Wagen rijdt zelfs zachter en comfortabeler dan mijn M2 met 19” velgen.

Voor ik de M2 had, reed ik met de 420d. De velg die erop staat is de 20” 405M met runflats. Ik vond de wagen aangenaam rijden. Mijn wagen hiervoor was een E92 320d met 19” velgen en runflats. En de E92 bolde harder op de runflats dan de F32.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
F87 LCI ///M2 (2018-  ) en F32 420d (2016- ) ** E92 320d (2008-2016) ** E85 Z4 2.2i (2005-2008) ** E46 318ci (2002-2005) ** E46 320d (1999-2002) ** E36 318i (1998-1999)

Offline steve.blade.902

• Qualifying
« Reactie #44 Gepost op: 30 maart 2018, 10:50:44 »
ja idd het  kon mss aan de m vering liggen ook, geen idee het is een eeuwige discussie  :D

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #45 Gepost op: 30 maart 2018, 19:20:42 »
Welke 19 duims velgen waren dat?Op de E9x had je wel een bepaald model 19-duims velgen die bekend waren om snel te scheuren.

De style 225M. Scheurt dat het een lieve lust is met RFT.

F31 320dAs Intense M-Sport Melbourne Red

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #46 Gepost op: 30 maart 2018, 19:22:08 »
Op mijn vrouw haar 420d staan 20” velgen en runflats. Momenteel heeft de wagen 17000 km en nog geen problemen gehad. Wagen rijdt zelfs zachter en comfortabeler dan mijn M2 met 19” velgen.

Voor ik de M2 had, reed ik met de 420d. De velg die erop staat is de 20” 405M met runflats. Ik vond de wagen aangenaam rijden. Mijn wagen hiervoor was een E92 320d met 19” velgen en runflats. En de E92 bolde harder op de runflats dan de F32.

De sportophanging van de F3x reeksen is de naam sportophanging dan ook niet meer waardig. Maar het gewicht en de klappen blijven wel.

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
« Reactie #47 Gepost op: 16 april 2018, 11:13:29 »
Geen probleem. Als ik de volle 306 pk opengooi net op een gat id weg of een verhoging krijg ik wel een slag maar dat poog ik natuurlijk te vermijden.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

@pantani : intussen moet ik mijn mening bijschaven. Woensdag mijn 18 inch non runflat winterbanden op velg verwisseld voor de 20 inch runflat zomerbanden. Ben tegen 50 per uur door een putje gereden (niet tijdig gezien, de vorige drie wagens reden er allemaal door zonder probleem) en mijn velg heeft een tikje gekregen en wat schade aan de zijkant.

Conclusie ik ga ook switchen naar non-runflat op de 20 inch. 
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline pantani

• Qualifying
« Reactie #48 Gepost op: 16 april 2018, 12:22:55 »
Bedankt. Ik denk dat ik eerst eens ga zien hoe de 19" RF mee-of tegenvallen en dan uitkijken naar een 2de paar  ;);
Maar dat het geen 20" met RF worden is zo goed als zeker ...

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #49 Gepost op: 16 april 2018, 14:00:00 »
Beste,

Alhoewel ik zelf nog geen ervaring heb met combinatie 20" en RFT banden is mijn logica RFT/ non RFT dilemma niet zozeer zal vergroten met die combinatie. Je hebt echter wel één vast gegeven: je profiel van je band met zo'n verhouding waardoor met zulke dunnen lappen schade onvermijdelijk zullen zijn welk type je ook zult kiezen. Naar mijn inziens zouden de RFT's net bepaalde kleine schades voorkomen omdat flanken stijver zijn. Natuurlijk zal een stevig ontmoeting met een oneffenheid een bepaald impact hebben en zo velg schaden, het zal eerder aan uw rijstijl liggen of 20" combinatie wel of niet aanbevolen is. Niet iedereen zal mijn standpunt hebben, volgens mij zijn de 20" vooral look en uitstraling, nadelen moet je maar mee leren leven, wil je dat vermijden, kies voor hogere profielen. Op een X6 heb je ook met een 20" nog aanvaardbare profielen wat niet op een coupé of berline zou hebben.

Ik denk dat je met 20" super maniakaal mee moet omgaan om geen schade op te lopen, stoepen maar ook andere putdeksels, eneffenheden etc...  Ben je niet zo iemand, kies voor 18" daar heb je al die problemen niet, wil je met je banden tegen stoep scheuren, neem 16"ers   :toofunny:  en super comfortabel

Dus zeker doenbaar met velgen van goede merken, m.a.w. goede velgen en aangepaste rijstijl maar niet geschikt voor sommige roekeloze rijders maar heeft weer totaal niets met rft/ non-rft te maken, alleen dat rft's schokken harder doorgeven aan de velg, diepe put snel nemen is afgeraden (ook zonder rft's :D )

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #50 Gepost op: 16 april 2018, 14:10:21 »
Beste,

Alhoewel ik zelf nog geen ervaring heb met combinatie 20" en RFT banden is mijn logica RFT/ non RFT dilemma niet zozeer zal vergroten met die combinatie. Je hebt echter wel één vast gegeven: je profiel van je band met zo'n verhouding waardoor met zulke dunnen lappen schade onvermijdelijk zullen zijn welk type je ook zult kiezen. Naar mijn inziens zouden de RFT's net bepaalde kleine schades voorkomen omdat flanken stijver zijn. Natuurlijk zal een stevig ontmoeting met een oneffenheid een bepaald impact hebben en zo velg schaden, het zal eerder aan uw rijstijl liggen of 20" combinatie wel of niet aanbevolen is. Niet iedereen zal mijn standpunt hebben, volgens mij zijn de 20" vooral look en uitstraling, nadelen moet je maar mee leren leven, wil je dat vermijden, kies voor hogere profielen. Op een X6 heb je ook met een 20" nog aanvaardbare profielen wat niet op een coupé of berline zou hebben.

Ik denk dat je met 20" super maniakaal mee moet omgaan om geen schade op te lopen, stoepen maar ook andere putdeksels, eneffenheden etc...  Ben je niet zo iemand, kies voor 18" daar heb je al die problemen niet, wil je met je banden tegen stoep scheuren, neem 16"ers   :toofunny:  en super comfortabel

Dus zeker doenbaar met velgen van goede merken, m.a.w. goede velgen en aangepaste rijstijl maar niet geschikt voor sommige roekeloze rijders maar heeft weer totaal niets met rft/ non-rft te maken, alleen dat rft's schokken harder doorgeven aan de velg, diepe put snel nemen is afgeraden (ook zonder rft's :D )

RFT's zijn echt wel slechter voor de velg dan niet-RFT hoor.

Lees dit nog even door: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=66514.msg1747561#msg1747561

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #51 Gepost op: 16 april 2018, 14:24:47 »
>F31J

interessante post van jou, men leert altijd wat bij.

Ik had nog erbij moeten schrijven dat je mag opteren voor 20"/rft  als je bewust bent van alle beperkingen, dus meer cruisen en showen dan doorvlammen  ;D   
Lage profielen + RFT geven natuurlijk max stress voor je velgen...   Ik droom ook van 20"  maar denk dat er echt teveel nadelen aan verbonden zijn, ik heb al op alle vier velgen krassen van tegen stoep gereden te hebben, ik was nochtans vrij goed in om velgen intact te houden... :iono:   (tja met birdview ga je meer tegen de limiet... en kras...)

Offline Hyy

• Grand Prix Winner
« Reactie #52 Gepost op: 16 april 2018, 14:44:43 »
Ik vond 20" + non RFT ook al hard op mijn 6GC..
Maar er zijn er dan weer die 20" + verlaagd comfortabel vinden op een 3/4 reeks.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 14:46:14 door Hyy »
2013 F06 640i Gran Coupe

Offline Ashimal

• Pole Position
« Reactie #53 Gepost op: 27 april 2018, 08:34:25 »
Ik rijd al meer dan 2 jaar met mijn verlaagde 535 Xdrive (F11) op 20" runflats en heb geen problemen gehad. Rijdt natuurlijk veel harder maar dat moet je erbij nemen.
Waar je wel op moet letten is de bandendruk, daar zijn ze zeer gevoelig op. Ik rijd ook altijd voorzichtig wat putten enzo betreft.
Seat Ibiza '88 - Peugeot 205 GTI 1.6 '86 - Nissan Primera 1.6 '94 - VW Golf Rabbit TDI '03 - BMW e46 320d break '03 - BMW e46 320cd coupé '04 - BMW e61 525dA '08 - BMW f11 535dA '13