Auteur Topic:  1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]  (gelezen 14689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #180 Gepost op: 26 februari 2018, 11:51:49 »
Gegroet! Na lang te hebben stilgelegen zijn we er nog eens aan begonnen. Ik begon het eigenlijk schandalig te vinden dat zulk proper exemplaar gewoon stil stond in de garage.
Ik heb recent enkele zaken aangepakt. De bestuurderszetel had geen werkende zetelverwarming meer. Bekleding afgehaald en aftermarket matten ingestoken. Had ik op voorhand geweten wat een misèr het ging worden was ik er niet aan begonnen. De OEM verwarming zat vast aan de lederen bekleding, met onder de verwarming nog een isolerende moussche aan vast. Dus om dit te retrofitten heb ik de OEM moussche en verwarmingsmat eruit gesneden, dan de moussche op de zetel gelegd, daarover de aftermarket verwarmingsmat, dan de originele bekleding er terug over en aanspannen. Klinkt simpel, maar het was vloeken om dit te doen passen en terug strak te laten uitkomen. Al bij al ben ik tevreden van het resultaat.

Dit heb ik denk ik nog niet gepost, maar in het verleden heb ik de elektrische zonnenrollo ook hersteld. Tandwiel was uitgesleten, via “Shogun” een nieuw tandwiel besteld. Works fine now!

Verder: motor draait om één of andere mysterieuze wijze beter dan voordien. Geen gehaper meer eens de motor warm is. Echter bij het starten nadat hij kort heeft stilgestaan, bijvoorbeeld bij het vertrekken bij een winkel ofzo, hapert hij een 20-30tal seconden en geraakt hij niet boven de 1200 rpm. Ik ga de brandstofdruk eens meten in zulke situatie, en anders wijs ik met de vinger naar de AFM sensor, daar er verder amper sensoren op die motor steken en alles van ontsteking nieuw is, met uitzondering van de bobijn.

Dakhemel zit er weer in. Is proper gedaan, maar hier en daar zijn kleine foutjes te vinden, door mijzelf spijtig genoeg. Lichte vingerafdrukken in het midden, en de randen zijn niet zo proper gedaan daar ik te kort tegen de rand die glasvezelmat heb gebruikt. Daardoor was de buitenste rand te hard en geraakte hij niet mooi in zijn plooi. Al bij al wel tevreden van het resultaat. Echter had ik beter de dichtingen van het open dak direct mee vervangen, daar ik het NIET zie zitten om in de toekomst deze dakhemel opnieuw te demonteren. Dit was iets dat wel wat tijd en gevloek eiste.

Dan: de “sword”. Binnenventilator leidde zijn eigen leven. Vorig jaar eens naar BMW Vanavondt (Juma ondertussen) gebeld met de vraag wat dit kost. Er waren blijkbaar 3 varianten in, dus eerst uitbouwen en dan pas konden ze de prijs zeggen. Echter heb ik dit lang laten liggen en pas recent uitgebouwd. Had ik het geweten was ik er eerder aan begonnen, daar vorig jaar de prijs van €115 naar €614 is gestegen! Ik heb gezegd laat maar zo, ik zal hem zelf wel (proberen te) herstellen. Op internet enkele tutorials gevonden om de MOSFETs te vervangen. Dit zou het probleem moeten oplossen, en kost €10 (€5 voor de MOSFETs en €5 verzending).
4 MOSFETs gesoldeerd, terug aangesloten, en ventilator blaast stabiel nu. Maar er zijn 2 bijkomende problemen.
1. Ventilator valt niet uit bij stand 0.
2. Soms gaat ventilator pas aan als de schakelaar halverwege staat.

#1 is waarschijnlijk door de schakelaar in de module zelf. Heb wat metingen gedaan op de “sword”, aan de kabel waar de potentiometer op uitkomt, en die meet 1.4V bij stand “0”, en 1.45V bij stand “1”. 1 zou normaal 1V of 1.5V moeten zijn (weet niet meer van buiten), en het verschil in 0.05V is idd veel te klein om als een verschil te kunnen dienen om te schakelen tussen 0 en 1.
#2 zou liggen aan een kapotte transistor op de “sword”. Kost ook €1/stuk ofzo, dus ga deze ook eens vervangen. Wait and see...

Het enige wat me nu nog opvalt is:
- Stuurhuis
- Boite

Stuurhuis heeft in rechtuit positie nog altijd teveel speling. En ja, het komt van het stuurhuis zelf. Iedere E34/E32 dat ik al heb gehad/mee gereden heeft dit, met uitzondering van Mr. Slash zijn E34. Hier heb ik bij SED eens ingezeten en het stuur voelde strak aan. Ik zou die van mij nog eens moeten aanspannen/bijregelen en zien wat dat geeft, maar ik vrees dat ik ver op de limiet ga zitten.
Ik denk dat het ook een combinatie is van stuurhuis & ophanging. Alles lijkt nog intact, geen scheurtjes of speling, maar misschien dat de rubbers gewoon te slap zijn geworden met de leeftijd? Kraftbayer zou direct zeggen: “alles nieuw!” :P Ofwel had kraftbayer ofwel @bhpaddict , weet niet meer wie van de twee, ooit eens M5 bussen gestoken in de voorste draagarmen. Was dit de moeite? Ik ben niet uit op een race-machien, maar iets dat gewoon strak en comfortabel op de baan ligt.

De centrale spoorstang moet ik nog vervangen. De oude had geen speling maar ik had de rubber van een rotule beschadigd bij het demonteren. De Lemförder of TRW kon ik nergens meer verkrijgen. Ik heb zo lang gewacht met vergelijken van merken/prijzen, dat toen ik beslist had om ze te bestellen dat ze niet meer verkrijgbaar waren. Met wat geluk heb ik ergens op een Oost-Europeaanse website nog een TRW kunnen vinden voor €70. Deze hadden ze blijkbaar ook niet meer en blijkbaar hebben ze voor dezelfde prijs een OEM-exemplaar opgestuurd. ;D


De versnellingsbak, hier heb ik toch een vraagje rond. Bij plankgas lijkt deze precies wat sloom te vertrekken, en pas vanaf 4000 toeren “pakt” hij echt, en schiet hij vooruit. Het lijkt alsof de koppelomvormer (?) dan pas echt pakt, alsof deze dan pas volledig “gekoppeld” is. Ik heb helaas niet veel inzicht wat ATF-bakken/koppelomvormers betreft, dus weet niet of dit normaal is of niet. Filmpje hiervan zal binnenkort eens volgen.

Bon, na dus lang te hebben stilgelegen wordt er nu regelmatig terug mee gereden, en recent viel me ook op dat er eigenlijk belachelijk veel windgeruis is in deze wagen, vooral op snelweg rond 120 km/h. Ok, zowat alle E34’s hebben dit ook, maar voor een 7-serie vind ik deze toch vrij luid. Vooral komende van de voorruit/voorkant van de wagen. Ik spreek niet van versleten dichtingen waardoor er een gefluit te horen is in de wagen, maar effectief het geluid van tegenwind op de voorruit dat zeer duidelijk hoorbaar is. Dak en zijramen lijken relatief stil. Ik heb ooit meegereden met bhpaddict zijn E32 en herinner me dat die toch vrij stil was. Enig idee hoe ik dit kan aanpakken als ik hier een “stille” cruiser van wil maken? :D
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #181 Gepost op: 26 februari 2018, 11:53:48 »
Nieuw tandwiel + sword repair
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #182 Gepost op: 26 februari 2018, 12:01:21 »
more sword repair + some pics van de zetel nadat hij terug bekleed is, na het plaatsen van de zetelverwarming.
Car pics komen er in de nabije toekomst aan :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 822
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #183 Gepost op: 26 februari 2018, 12:08:04 »
Mooi stukje om te lezen.
Komt helemaal in orde met deze prachtige wagen.
Keep up the good work  :thumbsup:
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki GSX 1400 "The Bull"
Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i

Offline Draje

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2117
    • BelleVue
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #184 Gepost op: 26 februari 2018, 17:46:04 »
Komt hier in orde  :thumbsup:
E91 2009 318d : 248.xxx km -> SOLD - E36 1993 318i  : 145.xxx km -> SOLD -  E46 320i Touring : 173.xxx km  -> SOLD
F650 GS - GSF 650

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1563
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #185 Gepost op: 27 februari 2018, 23:49:05 »
Hey,

Tof dat je er weer tegenaan kan gaan.
Voor zover ik weet zijn er geen nieuwe rubber bussen op de blauwe zijn ophanging gestoken. dat wordt misschien wel tijd nu. Kraftbayer heeft nooit aan deze 7 gewerkt.
Bij mijn kar zit er M5 rubber in de ophanging. Dat is lekker strak maar niet oncomfortabel.
Heb je olie en filter van de automaat al vervangen ? Indien neen, gewoon doen. De laatste wissel zal ik gedaan hebben en dat is al meerdere jaren cq km geleden.

E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1992 540i Touring 6-speed
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #186 Gepost op: 28 februari 2018, 11:22:33 »
Hey,

Tof dat je er weer tegenaan kan gaan.
Voor zover ik weet zijn er geen nieuwe rubber bussen op de blauwe zijn ophanging gestoken. dat wordt misschien wel tijd nu. Kraftbayer heeft nooit aan deze 7 gewerkt.
Bij mijn kar zit er M5 rubber in de ophanging. Dat is lekker strak maar niet oncomfortabel.
Heb je olie en filter van de automaat al vervangen ? Indien neen, gewoon doen. De laatste wissel zal ik gedaan hebben en dat is al meerdere jaren cq km geleden.
Hey Marco. Ik bedoel niet dat kraftbayer aan deze wagen had gewerkt, maar ik bedoel dat ik vaag herinner dat ofwel hij ofwel jij eens sprak dat je M5 bussen in de draagarmen kon steken. Dat was jij dus :P Ik heb ook ondertussen tientallen discussies gelezen op het internet dat 750i bussen nog iets beter zouden zijn dan M5 bussen. Deze zouden langer meegaan.

De automaat olie is vervangen geweest maar "in de rapte" slechts. Gewoon afgelaten wat in de bak zat i.p.v. alles te flushen, dus slechts 3-4 liter uitgekomen van de 10 ofzo. Misschien eens opnieuw doen en dan tegoei :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1563
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #187 Gepost op: 28 februari 2018, 20:08:22 »
En nieuwe oliefilter op de boite steken.  ;)
Geen idee of de bussen van een 750i nog beter zijn.
Het originele idee van die M5 bussen komt van Kraftbayer. Ere wie ere toekomt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2018, 20:25:28 door bhpaddict »
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1992 540i Touring 6-speed
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #188 Gepost op: 28 februari 2018, 20:35:47 »
echt een filter heeft die boite toch niet? Dat is toch eerder zo een grote zeef.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1563
Re: 1990 - E32 - 730iA [dakhemel gemonteerd]
« Reactie #189 Gepost op: 28 februari 2018, 20:39:43 »
Die grote zeef is een filter. De filter zit binnen in die cassette.  ;)
Er bestaat een kitje met nieuwe filter, dichting tussen filter en aanzuig en carterdichting.
Oa van Mann.
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1992 540i Touring 6-speed
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #190 Gepost op: 24 maart 2018, 17:59:12 »
Dus ik had al enige tijd het probleem van een doempende auto en stotterende ralenti. Soms cava, soms verschrikkelijk. Dus ik had het idee om de brandstofdruk eens uit te meten, alhoewel hij op gas ook pruttelde. Brandstofdrukmeter op de brandstofleiding aangesloten, en schommelde tussen 3,0 en 3,3 bar, afhankelijk van het toerental van de motor. Dan dacht ik: wat als ik het vacuumdarmpje naar de brandstofdrukregelaar afknijp? Druk bleef op 3 bar en motor draaide soepel en zoals het zou moeten. Dan langzaam maar zeker steeg de druk tot 4 bar. “The fuck?!” dacht ik. Dan darmpje losgelaten omdat ik schrik had dat hij zou beginnen lekken met verhoogde hoge druk omdat de darmen niet 100% overeenkwamen met de drukmeter. Ok, alles nog droog. Druk terug op 3 bar. Hmm, eigenlijk raar, want met de gasklep gesloten, zou de brandstofdruk lager moeten zijn door de onderdruk, maar de druk ging nooit onder de 3 bar.

Dan dacht ik: wat als ik ipv dat darmpje af te knijpen gewoon de vacuumleiding los trek en zien wat dat geeft? *zie einde van filmpje* Excuseer mijn amateuristische beelden.



Wel, dat verklaart waarom hij zo rookte en waarom de ralenti niet stabiel was, zowel op benzine als op gas. Dat spel verzoop royaal. Maandag eens kijken om een nieuwe drukregelaar te bestellen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9388
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #191 Gepost op: 24 maart 2018, 18:32:30 »
Eerst dacht ik, ok die drukregelaar is kapot maar dan moet hij wel op gas goed lopen.
Tot ik de laatste seconde de benzine uit de aansluiting voor vacuum zie lopen. Waarschijnlijk kreeg hij langs die weg nog een deel benzine bovenop zijn gas.  :)

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #192 Gepost op: 24 maart 2018, 19:12:14 »
Idd ;D Eigenlijk had ik veel eerder hier naar moeten kijken, is maar een paar minuten werk. Mijn E34 had ook een lekkend klepje, maar daar druppelde het eruit, bij deze liep het eruit als een kraan die nog halfopen stond :P
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #193 Gepost op: 25 maart 2018, 03:19:23 »
Ik heb een stuk van je topic gelezen, knap hoe je dat allemaal zelf kan en aanpakt !
Wat ik zo niet direct terug vond, hoeveel kilometers heeft de 7 al gereden ? Want in mijn herinnering waren dat ook wel wagens die heel wat kilometers aankonden vooraleer er zoveel sleet op komt (sorry voor het woord he). Enkel de rubbers van de achteras gingen snel stuk dacht ik en die kosten destijds wel wat geld om die te laten vervangen.
En zo'n 730i, heeft die ook bestaan in 8 cilinder ?
Veel succes nog met je wagen.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #194 Gepost op: 25 maart 2018, 09:16:33 »
Gegroet. Deze heeft 289 000km :) De E32 is eerst uitgekomen in 6-cilinder 12v, in 3.0 en 3.5 (dit waren onverslijtbare motoren) alsook in 5.0 V12. Nadien is dan de 3.0 en 4.0 V8 gekomen.
De rubbers van de achteras zijn redelijk sterk, maar eens richting de 300 000km lijkt me dat niet abnormaal  dat ze aan vervanging toe zijn.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #195 Gepost op: 25 maart 2018, 09:47:52 »
Dat die ook bestond in 3,5 wist ik niet...  Van de 3.0 V8 meende ik me vaag iets te herinneren. En die werden naast mekaar verkocht op een gegeven moment nee? Ook de 520 kon je destijds hebben in 4 of 6 cilinder. Was wel bizar vind ik want ik die vermogens lage kort bij elkaar dacht ik.

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1528
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Dat die ook bestond in 3,5 wist ik niet...  Van de 3.0 V8 meende ik me vaag iets te herinneren. En die werden naast mekaar verkocht op een gegeven moment nee? Ook de 520 kon je destijds hebben in 4 of 6 cilinder. Was wel bizar vind ik want ik die vermogens lage kort bij elkaar dacht ik.


520i is altijd een 6-cilinder geweest als ik mij niet vergis, dit is pas sinds de e60 een 4-cil.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid

BMW E34 525i

Suzuki GSF1200 Bandit

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184

520i is altijd een 6-cilinder geweest als ik mij niet vergis, dit is pas sinds de e60 een 4-cil.

Hoe is de code van een 5 serie van die jaren ? Ben daar niet bekend mee met die interne codes, sorry. Maar zou 'k is googlen. Ik heb vroeger een zaak gehad met tweedehandswagens en toendertijd (jaren 90) verkocht ik regelmatig die modellen.
Maar da's al zolang geleden dat de herinneringen vaag zijn :)
Dat zijn dezelfde modellen zoals een 524TD waar we het over hebben die ook in 90 en 91 nog verkocht werden en daarna opgevolgd werden door de 525TDS ? (als ik uw topic teveel vervuil moet je het zeggen he ;) )

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 384

520i is altijd een 6-cilinder geweest als ik mij niet vergis, dit is pas sinds de e60 een 4-cil.

E12 520 is er zowel in 4- als 6-cilinder geweest, M10 / M20. Afhankelijk van het bouwjaar.
520i inderdaad zoals je zegt.

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184
E12 520 is er zowel in 4- als 6-cilinder geweest, M10 / M20. Afhankelijk van het bouwjaar.
520i inderdaad zoals je zegt.

Tnx... was wel bizar hee in die tijd. Zowel voor de 730i als de 520i.

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 924
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #200 Gepost op: 25 maart 2018, 14:46:33 »
 :off_topic:
Gegroet. Deze heeft 289 000km :) De E32 is eerst uitgekomen in 6-cilinder 12v, in 3.0 en 3.5 (dit waren onverslijtbare motoren) alsook in 5.0 V12. Nadien is dan de 3.0 en 4.0 V8 gekomen.
De rubbers van de achteras zijn redelijk sterk, maar eens richting de 300 000km lijkt me dat niet abnormaal  dat ze aan vervanging toe zijn.

@DHL ziehier mister Google : https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_E32

Hoe is de code van een 5 serie van die jaren ? Ben daar niet bekend mee met die interne codes, sorry. Maar zou 'k is googlen. Ik heb vroeger een zaak gehad met tweedehandswagens en toendertijd (jaren 90) verkocht ik regelmatig die modellen.
Maar da's al zolang geleden dat de herinneringen vaag zijn :)
Dat zijn dezelfde modellen zoals een 524TD waar we het over hebben die ook in 90 en 91 nog verkocht werden en daarna opgevolgd werden door de 525TDS ? (als ik uw topic teveel vervuil moet je het zeggen he ;) )

Dit gaat over de E34... En de E12 waarnaar je refereert wordt hier besproken : https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_E12, en die 4cyl. en 6cyl. 2.0L motoren had je ook in de 3-reeks E21 : https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_E21

 :ontopic:

2016 Peugeot Expert 2.0 HDI (working guy)
1983 E28 525i Bahama-Blues
1990 E30 316i Atlantis-Adventure
1991 E31 850i Lagunen-Lady
1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin'
1996 E36 320i Techno-Touring

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 184
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #201 Gepost op: 26 maart 2018, 03:35:19 »
Tnx beemerbuddy ! Eens op rustig doornemen. Pure nostalgie eigenlijk :). Die interne benamingen heb ik eigenlijk nooit gekend, vandaar de verwarring wellicht.

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #202 Gepost op: 28 maart 2018, 10:53:34 »
Naar BMW gebeld voor nieuwe brandstofdrukregelaar. €180 voor een nieuwe.  :blink:
Toch maar een aftermarket gekocht van Pierburg voor €68, alsook direct nieuwe draagarmrubbers voor de voorste draagarmen. Heb voor die dikke bussen de 750i-variant besteld. Die zou iets sterker zijn. Waarschijnlijk binnenkort mijn stuurhuis eens opsturen voor revisie en dan zou hij terug 100% strak moeten rijden! Als er iemand een adres weet die stuurhuizen kunnen reviseren ...
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline beemerbuddy

  • Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 924
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #203 Gepost op: 28 maart 2018, 16:16:46 »
Naar BMW gebeld voor nieuwe brandstofdrukregelaar. €180 voor een nieuwe.  :blink:
Toch maar een aftermarket gekocht van Pierburg voor €68, alsook direct nieuwe draagarmrubbers voor de voorste draagarmen. Heb voor die dikke bussen de 750i-variant besteld. Die zou iets sterker zijn. Waarschijnlijk binnenkort mijn stuurhuis eens opsturen voor revisie en dan zou hij terug 100% strak moeten rijden! Als er iemand een adres weet die stuurhuizen kunnen reviseren ...


http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?action=dlattach;topic=55139.0;attach=435231
Hierzie, @mega_stihl , je had er al eens naar gevraagd in m'n E31-topic... En @bhpaddict heeft onlangs z'n E32-stuurhuis ook laten reviseren, ergens in België (in 't Mechelse  :thinking: :iono:) dus Marco kan je ook doorverwijzen...

In ieder geval goed bezig, en op nu naar het (voorlopig) einde der werken  :wiggleyes:
2016 Peugeot Expert 2.0 HDI (working guy)
1983 E28 525i Bahama-Blues
1990 E30 316i Atlantis-Adventure
1991 E31 850i Lagunen-Lady
1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin'
1996 E36 320i Techno-Touring

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #204 Gepost op: 28 maart 2018, 16:54:09 »
Het voornaamste is die losse sturing. Eens dat opgelost is zitten we goed  8) Die brandstofregelklep vervangen is 5 minuten werk dus dat maakt het niet :)
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1563
Re: 1990 - E32 - 730iA [pruttelende motor --> probleem gevonden, filmpje toegevoegd]
« Reactie #205 Gepost op: 28 maart 2018, 19:42:42 »
je hebt een PM  ;)
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline (daily)
E32 1992 740i brokaatrood
E34 1992 540i Touring 6-speed
BMW Multitrailer wit
DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey


Offline mega_stihl

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1250
je hebt een PM  ;)
Dank!


Update: Wat lekkers ontvangen in de post vandaag! Zie foto :D Brandstofdrukregelaar en bussen van de voorste draagarmen voor een 750i.
Mijn vriendin had zin om wat te bricoleren en zij heeft de brandstofdrukregelaar vervangen. EINDELIJK draait de motor zoals het hoort, zonder rooksignalen te creëren. Smooth en soepel, zoals het hoort.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci