Auteur Topic:  1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily  (gelezen 25001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #150 Gepost op: 17 januari 2017, 22:55:13 »
Een deel producten bij Colourlock besteld (voor de komende 10 jaren) om het leder van de E34 te reinigen en te voeden maar ook om het terug wat mat te maken.



Foto voor & na, wel niet heel veel van te zien op de foto.






Bij het vervangen van de LPG-filter (wat ik normaal om de 10d km's deed), deze eens opengemaakt om te zien hoeveel onzuiverheden er in het gas zitten.







Na het zien van de binnenkant, en het feit dat ik de injectoren heb moeten vervangen owv de kleppensmering en vuil (?), besloten om de LPG-filter vanaf nu om de 5d km's te vervangen!



Begin november een klein tripje gemaakt naar de Eifelstreek in Duitsland en hier een route gereden welke ik op voorhand had opgezocht.
Enkele sfeerfoto's.










Enkele deukjes laten uitlepelen bij de carrossier waar de E30 heeft gestaan.
Zaten 2 kleine deukjes in de motorkap en na het demonteren van de motorkapisolatie gezien dat ik blijkbaar verwarmde ruitenwissersproeiers heb..  Nu vraag ik me enkel af hoe ik deze opzet of gaan die standaard aan bij negatieve temperaturen?



Rechter achterportier had wat lichte krassen/deuken welke nu grotendeels weg zijn. Op termijn wordt de rechter achterflank waarschijnlijk nog opnieuw strak gemaakt en herspoten.

Voor.





Na (lastig te zien op foto, en zelfs in het echt).



« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:41:42 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #151 Gepost op: 17 januari 2017, 22:55:42 »
Iets wat ook al langer op de to-do-lijst stond, het vervangen van de oliepandichting.
Deze lekte al vanaf eind 2015 alleen werd het steeds erger en erger en hielp vloeibare pakking ook niet geweldig omdat deze geen kans had om te drogen wegens te groot lek.
Op zich geen grote klus, het enige vervelende is dat je de oliepan niet 'gewoon' kan demonteren omdat het subframe/de aanzuigbuis van de oliepomp in de weg zitten.
Makkelijkste oplossing is om de motor enkele cm's te lichten waardoor de opening tussen het motorblok en het subframe wordt vergroot en de pan (met veel moeite) tussen het subframe en de aanzuigbuis is te demonteren.
Enigste wat ik nog nodig had, was een motorsteun. Toevallig was deze op dat moment in de aanbieding bij HBM en heb ik deze voor slechts €35 nieuw kunnen kopen.



Vooraan in de hoek (laagste punt motorblok) lekte de oude en waarschijnlijk ook eerste, pakking.



De motorsteun van HBM.

[img]http://i.imgur.com/fBjELn1.jpg">>

Oude pakking zorgvuldig verwijderd (wat een rotklus was omdat deze hardnekkig aan het blok plakte en de toegang beperkt was door het subrame en de stuurstang).



En alles terug gemonteerd met een nieuwe pakking.





De onderkant is in het algemeen wel vrij tot zeer proper.





De klus heeft toch een hele namiddag/avond gekost en ik had gehoopt meer van de distributie/cilinderwanden te kunnen zien om deze te beoordelen.

Met als resultaat; blanco gekeurd!

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:42:12 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #152 Gepost op: 17 januari 2017, 22:56:16 »
Op de wintervelgen en met wat ijzel.




En als afsluiter nog een deel foto's van een shoot welke heeft plaatsgevonden in een oude hal, samen met nog een deel andere BMW's.

















En nog 2 foto's met mijn E30 318is.






Ondertussen is de E34 al dik 3 jaar in mijn bezit en doet hij ook al 3 jaar dienst als daily.
Gekocht op 191d km's en ondertussen al de 256d gepasseerd, gaat goed..

Hieronder een overzicht van de gereden km's met bijhorend verbruik.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/611732.html



De volgende werken aan de E34 zijn ook al bekend, vorige week vrijdag (kort) in panne gestaan op de E314 omdat mijn stuur steeds feller begon te schudden, voelde dat het van rechts voor kwam. Direct gestopt op de pechstrook om het rechter voorwiel te controleren en gemerkt dat de remschijf gloeiend heet was. Waarschijnlijk de zuiger die in de klauw blokkeerde waardoor de remblokjes aansleepten waardoor alles warm en uiteindelijk ook vast liep.
Remschijf laten afkoelen gedurende een kwartiertje (voordeel van dit koudere weer) en rustig vertrokken zonder iets vreemds te merken. Eerste afrit genomen en op een helling gemerkt dat de remmen terug 'los' waren.
Om een gelijkaardige situatie te vermijden ga ik asap het één en het ander vernieuwen. Zal weer voor een volgende update zijn!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:42:40 door Philippe6 »

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3387
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #153 Gepost op: 18 januari 2017, 05:55:22 »
Knap!!

Ook eentje die met liefde behandeld wordt!

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 521
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #154 Gepost op: 18 januari 2017, 18:12:40 »
Knappe foto's! En wat een rotkarwei een carter pakking vervangen, heb dit ook al op een e28 gedaan en het is inderdaad geen lachertje!

Moet wel dolle pret/merde zijn als het sneeuwt, ik mis een daily bmw ernorm als het sneeuwt, een volvo is toch net iets te saai
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Online b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9635
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #155 Gepost op: 18 januari 2017, 18:47:12 »
Proper werk, zoals we gewoon zijn van u.  :thumbsup:

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1619
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #156 Gepost op: 18 januari 2017, 20:33:19 »
dikke kar, heel knappe kleur :drool:

Hoogtijd dat ik mijn lpg filter vervang, rij er al 28k km mee rond  :o
mij was gezegd om de 25K km vervangen, mss toch ook wat regelmatiger doen.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline erq

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6384
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #157 Gepost op: 20 januari 2017, 15:45:18 »
waar tank jij? Want ik wissel die van mij elke 20K en die zag zo niet uit hoor!
“That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten.”  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da

Offline koenhen

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 378
  • e61 525d 2006- my first Beemer
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #158 Gepost op: 20 januari 2017, 17:39:28 »
Prachtauto en leuk topic!

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

BMW e61 2006-525d.

Offline ADR

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1828
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #159 Gepost op: 22 januari 2017, 08:24:43 »
Hier geniet je zichtbaar van!

veel plezier ermee.
Dave

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #160 Gepost op: 23 januari 2017, 21:40:34 »
dikke kar, heel knappe kleur :drool:

Hoogtijd dat ik mijn lpg filter vervang, rij er al 28k km mee rond  :o
mij was gezegd om de 25K km vervangen, mss toch ook wat regelmatiger doen.

Zou deze dan toch zeker ook eens controleren!
Voor de kostprijs van de filter moet je het zeker niet laten om deze frequenter te vervangen.


waar tank jij? Want ik wissel die van mij elke 20K en die zag zo niet uit hoor!

Bruno's (esso), omdat deze het goedkoopst in de omstreek is.
Misschien de volgende keren wel eens ergens anders tanken om te zien of er kwaliteitsverschil is.

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #161 Gepost op: 19 februari 2017, 20:26:21 »
Merci voor de reacties nog!  ;)


De remmen..
Nog een maandje rondgereden nadat ik in panne heb gestaan met een geblokkeerde remklauw. Wel bewust geen lange afstanden meer gereden, enkel de noodzakelijke km's.
De voorste rechter remschijf werd regelmatig warmer en af en toe hoorde ik de remmen ook fiepen omdat de remblokjes bleven hangen.

In tussentijd wel van alles besteld om het probleem grondig aan te pakken.



* Voorste en achterste remschijven
* Remblokjes voor voor- en achterkant
* 2 Nieuwe (gereviseerde BMW-) remklauwen voor vooraan
* 2 Nieuwe flexibele remleidingen voor vooraan (met de beugeltjes om deze op te spannen)
* 2 Slijtage indicatoren
* Verse remvloeistof
(* Oliefilter is voor later)

En dit weekend alles gemonteerd.

De linker voorkant gedemonteerd.



De linker voorste remklauw zag er wel nog in orde uit.

De nieuwe spullen gemonteerd.



Dan de rechter voorkant.
Oud - Nieuw



En al snel werd duidelijk waarom de remklauw niet meer naar behoren functioneerde!





Afdichtingsrubber zelfs volledig weg aan de bovenkant!
En duidelijk te zien dat het oppervlak van de zuiger is aangetast en dus niet meer vlot in en uit gaat.




Rechterkant terug opgebouwd.







En de remblokjes en schijven vanachter vervangen.



Met de velg gemonteerd, ziet dat er zo uit (benieuwd hoe lang dat ook zo proper gaat blijven..)



En uiteindelijk nog nieuwe remvloeistof op gedaan en alles ontlucht.

Hopelijk kunnen we er nu weer heel wat km's tegenaan!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:43:43 door Philippe6 »

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #162 Gepost op: 19 maart 2017, 11:02:26 »
Wat nog op de planning stond qua onderhoud; de oliën van de versnellingsbak en het differentieel verversen.



En bij het monteren van de zomervelgen, van de gelegenheid gebruik gemaakt om die wielkasten nog eens te inspecteren en goed zuiver te maken. Was al weer enkele jaren geleden.





Rechts voor, VOOR



NA



Knap om de originele fabriekslak nog in deze staat terug te vinden onder het vuil.  :D




Links voor.





Krikpunten zien er gelukkig ook nog fris uit!!



Rechts achter; het expansievatje voor de benzinedampen ook gedemonteerd omdat zich daar veel vuil achterin kan opstapelen. Net als bij de E30's.



En tot slot, links achter.





En gisteren op een oldtimerbeurs in Genk, de 2 volgende folders nog op de kop kunnen tikken.

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2017, 21:44:25 door Philippe6 »

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8771
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #163 Gepost op: 19 maart 2017, 11:23:39 »
Weer een heerlijk half uurtje leesplezier gehad in uw topic  :bow:
Toptopic ! Heerlijke kist !!  :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #164 Gepost op: 8 september 2017, 18:32:21 »
Weer een heerlijk half uurtje leesplezier gehad in uw topic  :bow:
Toptopic ! Heerlijke kist !!  :)

Tx!  ;D

We gaan het nog eens aanvullen.

De servovloeistof + filter wilde ik al langer vervangen, in de winter maakte de servopomp soms wat meer lawaai (schurend).
De filter is niet apart te vervangen, deze zit vast gemonteerd in het vloeistofreservoir.

Om te beginnen de meeste vloeistof afgelaten via de plug, onderaan de servopomp.



Daarna het oude reservoir gedemonteerd en nog enkele darmen los gemaakt om de resterende vloeistof grotendeels af te kunnen laten.



Uiteindelijk is er toch een goede liter van de 1,2L uit gekomen.

Het nieuwe reservoir met de AFT servo vloeistof.







Het verschil is wel merkbaar, stuurt nu héél soepel!
En de pomp draait nu hopelijk ook iets zachter wanneer het buiten kouder is.

Het oude reservoir naderhand ook nog gemold om het filter te kunnen inspecteren.



Niet echt iets aan te zien..

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #165 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:07 »
De kaap van 260.000km's gepasseerd (ondertussen al ergens op de 264.000 km's!).




2 Stootlijsten vervangen door nieuwe exemplaren.















De vacuümslangen van de benzine druk regelaar en de luchtinlaat vervangen.
De oude aan 1 kant losgemaakt, de nieuwe hieraan vastgeplakt en mee met de oude darm 'door de motor' getrokken.






Na een klein onderhoud + kleppen stellen, kreeg ik de 'oil inspection' niet meer gereset zoals ik het gewoonlijk deed met een koperen draadje. Gelukkig lukte het wel weer met deze handige tool.


Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #166 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:35 »
De rubberen lijsten onderaan de deuren rechts voor en links achter waren aan het roesten, dus vervangen door nieuwe.





Aan de deuren zelf is gelukkig geen roest te bespeuren!










Op 2 andere plekjes wel wat beginnende roest gevonden.
Bij de rechter achter deur op de carrosserie tussen de deur ter hoogte van de stootlijsten en de naad onder de tankdop (bekend puntje bij de E34's!).







Geprobeerd om de naad volledig dicht te smeren met strijkkit zodat er geen water meer blijft staan in de naad.





Kleurverschil is nu, gelukkig, wel al een pak minder dan op de foto.


Ondertussen ook een kabel aangeschaft om de LPI-installatie zelf te kunnen programmeren.


Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #167 Gepost op: 8 september 2017, 18:33:57 »
En nog enkele foto's van de 535i in leuk gezelschap!



3x M30B3(4)5



3x E34 535i(a): 1988 - 1991 - 1992!



Die hollander is sinds pas ook van mij.  :D


Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2350
  • Snowy, the white shark
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #168 Gepost op: 11 september 2017, 19:18:55 »
3x 535i naast elkaar. Dat kom je ook niet elke dag tegen  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Philippe6

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 391
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #169 Gepost op: 15 april 2018, 10:04:06 »
Dit topic even omhoog halen omdat deze vandaag 30j is geworden!  :clap:  :bday:
Eén van de eerste E34's om 30 te mogen worden en nu zeker oldtimer gezien de commotie rond de regelgeving.

Foto naast zijn voorganger en toekomstig project.  :exited:


Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1721
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #170 Gepost op: 15 april 2018, 11:32:09 »
Proficiat met de nieuwe definitieve status.  :thumbsup:
E32 1992 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 1992 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 1995 540i Touring articgrijs 6-speed "El Ultimo"
E34 1992 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 2006 mineral grey "Diceros" (daily)

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 446
  • 1990 BMW 535i E34
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #171 Gepost op: 15 juni 2018, 16:21:09 »
nice, een échte E34 oldtimer voor gans Europa!

Offline Zatte Rita

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1473
Re: 1988 - E34 - 535I Royal Blue Metalic @LPI Daily
« Reactie #172 Gepost op: 21 juni 2018, 10:54:35 »
Oh boy, dat volgende project ziet er ook weer lekker uit  :)
You wash your car like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it's your family...


Then you drive it like you stole it!